Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 november 2011, 17:01:11 PM

Titel: Bussar i Uppsala i juli 1992, del 1 (av 12!)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 november 2011, 17:01:11 PM
En julidag begav jag mig till Uppsala och kom hem med fem fullexponerade filmrullar. Dock kunde jag inte bevara alla bilder - en del var dubletter och en del uppfyllde inte ens de lägst satta kvalitetskraven. Anledningen till besöket var dessutom att jag skulle möta upp Jumbolansen från Värmland för att fotografera den såväl exteriört som interiört, men det blev många andra bilder också.

BRJ998
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10823_.jpg)

DLM395
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10824_.jpg)

PDR120
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10825_.jpg)

BYG871
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10826_.jpg)

NLK163 blev sedan Swebus 1634
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10827_.jpg)

KUJ901
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10828_.jpg)

KUA541
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10829_.jpg)




Titel: SV: Bussar i Uppsala i juli 1992, del 1 (av 12!)
Skrivet av: Stefan P skrivet 28 november 2011, 17:12:37 PM
Hej

Tack för bilder, när bstn. såg ut och fungerade som bstn.

Tack även för bilden på 2468 den buss hade sämst vändradie tack vare axelavstånd på 7,5.
och även bilderna på Scania bussarna.

mvh Stefan P
Titel: SV: Bussar i Uppsala i juli 1992, del 1 (av 12!)
Skrivet av: Robert T skrivet 28 november 2011, 17:16:01 PM
TOLV delar underbara Uppsalabilder! Otroligt! :D
Titel: SV: Bussar i Uppsala i juli 1992, del 1 (av 12!)
Skrivet av: 1896 skrivet 28 november 2011, 17:30:22 PM
2468 gick som tågbuss Uppsala - Borlänge, måste ha varit -85-86 nånstans, och en GDG Vanhool boggi skickades i retur, 2468 hade väl nån växellåda som GDG inte hade, vill jag minnas.  :)
Titel: SV: Bussar i Uppsala i juli 1992, del 1 (av 12!)
Skrivet av: Muk skrivet 28 november 2011, 17:36:40 PM
Trevligt! Dessa 12 delar ser jag fram emot. Gick gymnasiet i Uppsala vid den här tiden, så någon avbildad buss borde kommas ihåg.  :)
Titel: SV: Bussar i Uppsala i juli 1992, del 1 (av 12!)
Skrivet av: Bussföraren skrivet 28 november 2011, 17:38:25 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 november 2011, 17:30:22 PM
2468 gick som tågbuss Uppsala - Borlänge, måste ha varit -85-86 nånstans, och en GDG Vanhool boggi skickades i retur, 2468 hade väl nån växellåda som GDG inte hade, vill jag minnas.  :)

ZF automat
Titel: SV: Bussar i Uppsala i juli 1992, del 1 (av 12!)
Skrivet av: 1896 skrivet 28 november 2011, 17:44:05 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 28 november 2011, 17:38:25 PM
ZF automat

Ja, det står så på SBH, men jag har för mig att den då, när den var ny hade Wilson, men det kan ju vara någon annan SJ-buss som varit i Borlänge istället för denna som minnet härstammar ifrån.  8)
Titel: SV: Bussar i Uppsala i juli 1992, del 1 (av 12!)
Skrivet av: Bussföraren skrivet 28 november 2011, 17:47:03 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 november 2011, 17:44:05 PM
Ja, det står så på SBH, men jag har för mig att den då, när den var ny hade Wilson, men det kan ju vara någon annan SJ-buss som varit i Borlänge istället för denna som minnet härstammar ifrån.  8)

Sista buss med Wilsonlåda var i 23 serien, 2363 t.ex
Alla boggi från 2441 o uppåt hade ZF 5 HP
Titel: SV: Bussar i Uppsala i juli 1992, del 1 (av 12!)
Skrivet av: ch buss skrivet 28 november 2011, 19:07:38 PM
Det var mycket trevlig titta på dem, just jag kom ihåg dem, dem var underbart bussarna.

// Ch buss
Titel: SV: Bussar i Uppsala i juli 1992, del 1 (av 12!)
Skrivet av: Mikko skrivet 28 november 2011, 19:23:21 PM
Citat från: Stefan P skrivet 28 november 2011, 17:12:37 PM
Hej

Tack för bilder, när bstn. såg ut och fungerade som bstn.

Tack även för bilden på 2468 den buss hade sämst vändradie tack vare axelavstånd på 7,5.
och även bilderna på Scania bussarna.

mvh Stefan P

Kommer ihåg när jag följde med min svåger som jobbade på Swebus i Uppsala i slutet av 80- och början av 90-talet och han körde tågbussen på natten från Uppsala till Stockholm t/r (kl. 01.00 från Uppsala och 02.00 från Stockholm?). Då hade han alltid 2468. Det var alltid lika spännande att se om han skulle klara svängen när han skulle svänga in på hållplatsen på Klarabergsviadukten. Det fanns en knapp som man kunde minska lufttrycket i stödaxelns bälg/bälgar som han alltid använde då.  :)