Ja hur hårt ska bussförarna kunna hävda sin rätt att ha företräde.
Följande scenario utspelade sig.
Jag kör bakom en skåpbil, denne stannar en bit innan en busshållplats då bussen blinkar vänster och vill ut.
Bussen kör aldrig ut, den står bara där och blinkar. Jag viker mig över åt höger och ser att framdörren fortfarande är öppen.
Skåpbilen tappar tålamodet och kör förbi trots att bussen blinkar vänster, jag lugnar mig dock.
Plötsligt kommer det en eftersläntare springandes mot hållplatsen, bussen slutar då blinka vänster.
Då kör jag eftersom de lär ta i alla fall 20sekunder innan bussen kör igen, när jag är i höjd med bakaxeln på bussen så börjar bussen blinka vänster och kör ut.
Jag som blir trängd över i andra körfältet hänger mig givetvis på tutan och gasar på för att komma förbi bussen,
då har "yrkeschauffören" hunnit öppna sin lilla ruta och höttar med handen och gestikulerar hej vilt att jag är en idiot.
Jag pekar finger tillbaka och åker vidare lite halvt vansinnig ::)
Hehe, sådär ska det ju inte gå till men bussföraren upplevde det kanske så här: skulle precis köra iväg från hållplatsen, hade redan satt på körriktningsvisaren men råkade trycka på fel knapp så att bakdörrarna öppnades i stället för att framdörren stängdes, efter ett par sekunder upptäckte han det och stängde dörrarna men då kommer det nån springande och ska med, jaja har jag stått så här länge kan jag stå några sekunder till. Bäst att stänga av körriktningsvisaren. Nähä, idioten ser att jag väntar på honom och slutar springa, då får han f*n vänta på nästa buss! Ut med pilen igen och iväg. Vad kommer det nu för nån pajas och ska köra om precis NU då?!? IDIOT! Jag ska vara vid Resecentrum för tre minuter sen och här kommer andra människor och j***as med mig! Jag har inte tid med det här, vänligen försvinn från min väg! Ja så här kan det gå till i trafiken ibland. ;D
Vi har företräde när vi lämnar en hållplats där hastighetsbegränsningen är max 50km/t.
MEN det är inte tillåtet att prejade någon. Lämplig är att slå på blinkers och vänta på en lucka, sen köra. Till skillnad vid högre hastigheter då man först väntar på en lucka, sen blinkar och kör.
Sen kan jag tycka att övriga trafikanter visar dålig respekt ibland när man ska ut. Men som sagt, det är inte tillåtet att prejade någon, det åker bussföraren / bussbolaget på.
Den 11 nov blev jag prejad av en Nettbuss Volvo 9700 som lämnade en hållplats på linjen mellan Karlstad och Säffle, trots att det inte var 50 km/tim. Bussen stod på en hållplats längre fram där det är 2+1-väg med hastighet 100 km/tim där. Jag kom ångande i drygt 90 km/tim där det var enfiligt. När jag hade ca 3-400 m kvar till bussen sätter den på vänsterblinkersen. Givetvis förstod jag att den tänkte lämna hållplatsen, men före mig låg en långtradare och en personbil. Dessa inväntade han och släppte förbi, varför jag trodde att han skulle göra så med mig också eftersom jag låg efter dem. Nu väntade inte bussen utan började köra ut när jag kom farande. Jag stod på bromsen, men hade en bil bakom mig, så jag hann fundera snabbt om jag skulle bli påkörd bakifrån eller köra in i bussen. Nu hade jag en enorn tur. Just i höjd med hållplatsen kom en fil in vänster ifrån med spärrlinjer emellan. Där fanns inget fordon så jag väjde då ut över spärrlinjerna och in i vänsterfilen och kunde lätta på bromsen. Jag befann mig då jämsides med bussen och hade kommit ned i ca 60 km/tim. Då valde jag att gasa på i vänsterfilen och köra om bussen eftersom den knappast hade hunnit upp i mer än ca 30-40 km/tim. Jag blinkade lite med bromsljusen mot föraren för att visa att jag inte körde om honom av okynne, men han satte heljuset rakt på mig, så jag fortstatte. Det är inte säkert att han hade märkt att han hade prejat mig. Jag blev rejält darrig i kroppen efter detta. Det tog ett par km innan jag kunde slappna av igen.
Att som yrkesförare i egen bil "fastna" bakom en buss som blinkar vänster vid hpl, men som inte kör ut, är rätt irriterande. Vänster blinkers måste man vara försiktig med, och verkligen försöka att inte "glömma på" den om man avbryter sitt försök att köra ut från hållplatsen. T.ex om det kommer en eftersläntrare.
En annan sak som stör mig (eller snarare skrämmer mig) är när kollegor i bussar eller vanligt folk i bilar står vid sidan av vägen på en busshållplats eller p-ficka, och "slår ut" blinkers precis innan jag har hunnit passera dem. Detta om jag kommer i tung buss utan att själv har tänkt att stanna på denna ficka. Då blir det i regel kompressorn och/eller helljus+extraljus. "För att varna för fara" som körkortsboken säger...
På bilskolan fick jag en gång i tiden lära mig att man inte ska blinka vänster förrän man är klar att svänga ut från trottoarkanten och verkligen har för avsikt att göra så, dvs att det är fritt. Man ska inte blinka innan man faktiskt sätter igång att köra ut. Det enda undantaget från denna regel var ifall det är kö (även sådan som rör sig sakta framåt) då man ska blinka direkt och sakta försöka tränga sig ut. Det samma skulle gälla vid filbyten.
Huruvida detta gällde även yrkesförare och om reglerna ser likadana ut idag vet jag inte. Att blinka utan att svänga är lika missvisande och farligt som att inte blinka alls.
Personligen (och baserat på stockholmstrafiken) tycker jag de allra flesta SL-förare beter sig mycket bra i trafiken och många gånger visar förvånansvärt stort tålamod, men naturligtvis finns det en del även bland dessa som inte borde kalla sig yrkesförare. Just blinkers vid hållplats verkar vara svårt för en del.
Även om man har företräde måste man anpassa och INTE skapa fara för andra dvs du måste se till att du riuskfritt kan svänga ut det är precis som med zebralagen vid övergångställen att fotgängare inte bara skall gå rätt ut framför en bil. Kommer det en bil som är mindre än 2 busslängder bakom nog står man kvar men tyvärr är det för många "bussigachauffören" som gör som så slår på blinkers vrid på ratten o dra ut då man är nästan i baken på bussen
Under de år jag körde i linjetrafik brukade jag alltid ha högerblinkersen på till dess utbytet av kunder var avslutat och jag var klar att lämna hållplatsen, då var det ytterst sällan man fick helljusblink från osäkra bilister vilket ofta är fallet om blinkersen är släckt.
Först när jag var klar att köra ut och flyttar blicken till vänsterspegeln slog jag på vänsterblink.
På vägar med bred vägren och högre hastigheter kan man i vissa fall starta lite försiktigt med högerblinker tänd för att sedan vid lämpligt tillfälle infoga sig i trafikflödet med vänsterblinkers och försiktighet.
Jag tycker det är väl ofta när man kommer bakom en stillastående buss som föraren svänger ut utan att ens ta en titt i spegeln, än mindre blinka i god tid.
Kommer man då i 100 km/h är det inte skoj.
Jag tycker av vad jag sett att både bussförare och övriga trafikanter sköter detta ganska skapligt.
Något som jag däremot noterat som ganska vanligt förekommande är att bussförare tutar och blinkar med helljus åt bilar som bussföraren tror står stannade eller parkerade på hållplats utan att i själva verket göra det. På många hållplatser saknas vägmarkering som anger hållplats och då gäller förbud att stanna eller parkera annat än för på- och avstigning som kan ske utan hinder för linjetrafiken inom tjugo meter före och fem meter efter hållplatsskylten. De tjugo metrarna skarvas på lite väl mycket ibland.... så att bilar som står korrekt tutas bort.
Citat från: Bussföraren skrivet 28 november 2011, 18:27:07 PM
Under de år jag körde i linjetrafik brukade jag alltid ha högerblinkersen på till dess utbytet av kunder var avslutat och jag var klar att lämna hållplatsen, då var det ytterst sällan man fick helljusblink från osäkra bilister vilket ofta är fallet om blinkersen är släckt.
I mitt tycke en väldigt bra och tydlig princip.
Citat från: Bussföraren skrivet 28 november 2011, 18:27:07 PM
Under de år jag körde i linjetrafik brukade jag alltid ha högerblinkersen på till dess utbytet av kunder var avslutat och jag var klar att lämna hållplatsen, då var det ytterst sällan man fick helljusblink från osäkra bilister vilket ofta är fallet om blinkersen är släckt.
Först när jag var klar att köra ut och flyttar blicken till vänsterspegeln slog jag på vänsterblink.
Citat från: Cero skrivet 28 november 2011, 19:10:24 PM
I mitt tycke en väldigt bra och tydlig princip.
Håller med. Tyvärr är vissa kollegor iaf i denna stad dåliga på att använda blinkers. Har aldrig förstått denna nonchalans mot medtrafikanter... :-\
Citat från: Taunusch skrivet 28 november 2011, 18:38:39 PM
Något som jag däremot noterat som ganska vanligt förekommande är att bussförare tutar och blinkar med helljus åt bilar som bussföraren tror står stannade eller parkerade på hållplats utan att i själva verket göra det. På många hållplatser saknas vägmarkering som anger hållplats och då gäller förbud att stanna eller parkera annat än för på- och avstigning som kan ske utan hinder för linjetrafiken inom tjugo meter före och fem meter efter hållplatsskylten. De tjugo metrarna skarvas på lite väl mycket ibland.... så att bilar som står korrekt tutas bort.
Ska man stå i samband med en hållplats för av o pålastning eller av andra orsaker är det bästa om man står precis efter skylten i färdriktningen, då kommer man in med bussen till gatstenen (om sådan finns) och man kan moderera så att man stannar på lagom avstånd från bilen.
Många blir väldigt uppretade över fordon som inte alls hindrar fysiskt, detta brukar dock gå över efter ett antal år bakom ratten.
Citat från: mil skrivet 28 november 2011, 18:20:07 PM
Även om man har företräde måste man anpassa och INTE skapa fara för andra dvs du måste se till att du riuskfritt kan svänga ut det är precis som med zebralagen vid övergångställen att fotgängare inte bara skall gå rätt ut framför en bil. Kommer det en bil som är mindre än 2 busslängder bakom nog står man kvar men tyvärr är det för många "bussigachauffören" som gör som så slår på blinkers vrid på ratten o dra ut då man är nästan i baken på bussen
Nu är det ju inget i trafiklagstiftning som heter att någon har företräde men väl att någon kan ha väjningsplikt. Det har t ex en annan fordonsförare när en buss markerar att den vill ut från en hållplats inom tättbebyggt område. Nog så viktigt att tänka på inte minst för fotgängare enligt ovan. Man har själv inga rättigheter men andra har skyldigheter.
Hur brukar ni göra på 70 och 90 vägar i rusningstrafiken när ni kör buss? Bakom er har ni en aldrig sinande kö bilar och ni har stopp vid varje hållplats.
Jag hoppas ju bara att den kvinnliga chauffören insåg sitt misstag och aldrig gör om de.
För jag gjorde ju inget fel i att passera en buss som stod utan blinkers på en busshållplats.
Men är man en gång skolad med det sydeuropeiska trafiktemperamentet kan de kanske vara svårt att komma ifrån den attityden. ::)
Citat från: Bussföraren skrivet 28 november 2011, 18:27:07 PM
Under de år jag körde i linjetrafik brukade jag alltid ha högerblinkersen på till dess utbytet av kunder var avslutat och jag var klar att lämna hållplatsen, då var det ytterst sällan man fick helljusblink från osäkra bilister vilket ofta är fallet om blinkersen är släckt.
Intressant att du nämner helljusblink. Det är en signal som tyvärr kan missuppfattas rejält. Mellan yrkesförare i Sverige, samt en stor andel vanliga privatbilister i t.ex Roslagen och Storbritannien (ja, det finns många fler områden med smala vägar, men nu nämner jag främst områden jag själv kört i) betyder helljusblink enbart en enda sak, nämligen:
"Kusten klar, jag släpper fram dig".
När stressade svenska bilister använder helljusblink i betydelsen
"Flytta på dig, jag ska tränga mig förbi trots att jag inte har laglig rätt till det", kan det leda till vissa missförstånd.
Något som stör mig rejält är att få fem st 100w-lampor tända rätt in i bussens vänsterbackspegel när man står vid en hållplats trots att man blinkar höger, har alltid gjort mig rejält uppretad, och leder ibland till att samme billist får samma antal helljus rätt in sina backspeglar efter att jag svängt ut.
Citat från: Ersa skrivet 28 november 2011, 21:43:29 PM
Något som stör mig rejält är att få fem st 100w-lampor tända rätt in i bussens vänsterbackspegel när man står vid en hållplats trots att man blinkar höger, har alltid gjort mig rejält uppretad, och leder ibland till att samme billist får samma antal helljus rätt in sina backspeglar efter att jag svängt ut.
Det skulle kunna vara jag som passerar den stillastående bussen med helljuset påslaget, om det är i mörker utan gatubelysning och utan något möte i sikte. Det är för mig en säkerhetsåtgärd, eftersom jag kan anta att det finns oskyddande trafikanter i rörelse kring den stillastående bussen. Därför passerar jag också i lägre fart.
Citat från: Ersa skrivet 28 november 2011, 21:43:29 PM
Intressant att du nämner helljusblink. Det är en signal som tyvärr kan missuppfattas rejält. Mellan yrkesförare i Sverige, samt en stor andel vanliga privatbilister i t.ex Roslagen och Storbritannien (ja, det finns många fler områden med smala vägar, men nu nämner jag främst områden jag själv kört i) betyder helljusblink enbart en enda sak, nämligen: "Kusten klar, jag släpper fram dig".
När stressade svenska bilister använder helljusblink i betydelsen "Flytta på dig, jag ska tränga mig förbi trots att jag inte har laglig rätt till det", kan det leda till vissa missförstånd.
Det beror på situationen vad helljusblink betyder. Men står man vid en vägkorsning och en bilist blinkar en gång med helljuset samtidigt som han saktar farten eller står still så kan det inte tolka som annat än "jag släpper före dig". Om man ger upprepade helljusblinkningar sedan man blivit omkörd och trängd strax före en kurva betyder det "j***a idiot, ditt körsätt höll på att kosta mig livet". Sedan har man helljusblinket som betyder "ursäkta mig men jag råkade komma åt ljusknappen" men det kan vi kanske lämna därhän.
Många gånger har jag i Borås försökt få bussförare att förstå att jag släpper fram dem genom att blinka en gång med helljuset och sänka farten men den signalen fungerar bara bussförare mellan. De vågar inte lite på en privatbilist eller också saknar de förmågan att läsa andra trafikanters beteenden.
Ibland har jag tänkt att man skulle ha en telefon i alla fordn som räcker cirka 10 meter och så skulle man rätt ut i luften kunna säga "Bussen som står på Storgatan: det är jag i den blå Toyotan. Jag släpper dig före" och bussföraren hör det.
I Stockholm och Göteborg misstolkas inte en kort helljusblink. Där kör den man blinkar fram glatt framåt med en glad vinkning.
Citat från: Taunusch skrivet 28 november 2011, 21:48:11 PM
Det skulle kunna vara jag som passerar den stillastående bussen med helljuset påslaget, om det är i mörker utan gatubelysning och utan något möte i sikte. Det är för mig en säkerhetsåtgärd, eftersom jag kan anta att det finns oskyddande trafikanter i rörelse kring den stillastående bussen. Därför passerar jag också i lägre fart.
Jag förstår tanken. Men det är lagom kul att tvingas stå kvar på hållplatsen i ytterligare 30-60 sekunder då man bara ser en massa prickar framför sig, långt efter att bilen med 3-5 st extraljus med xenonlampor passerat.
Såvitt jag vet har inte bussen företräde när den skall lämna hållplats dock e billisten skyldig o släppa ut bussen om det är skyltat 50 eller lägre inom tättbebyggt område. Om det inte sköts o de krockar brukar det vara så att om bilen kör på bussen i sidan är det bussförarens fel men träffar den bak på bussen är det bilistens fel.
Det är viktigt för oss bussförare o skilja på det att vi inte har företräde men att billisterna har skyldighet att släppa ut.
Så att pressa ut och bli påkörd e oftast bussföraren som får det då det oftast blir på bussens sida.
Vad gällande blinkers så har jag höger blinkers påslagen när jag lastar och precis när jag stänger dörrarna slår jag av den och slår på vänster när dörrarna e stängda och jag skall börja köra då finns det möjlighet för dem bakom o se att nu e det nått på gång mellan höger o vänster blinkers.
Kör försiktigt.
Rikard
Citat från: Rikard skrivet 29 november 2011, 02:55:02 AM
Såvitt jag vet har inte bussen företräde när den skall lämna hållplats dock e billisten skyldig o släppa ut bussen om det är skyltat 50 eller lägre inom tättbebyggt område. Om det inte sköts o de krockar brukar det vara så att om bilen kör på bussen i sidan är det bussförarens fel men träffar den bak på bussen är det bilistens fel.
Det är viktigt för oss bussförare o skilja på det att vi inte har företräde men att billisterna har skyldighet att släppa ut.
Så att pressa ut och bli påkörd e oftast bussföraren som får det då det oftast blir på bussens sida.
Vad gällande blinkers så har jag höger blinkers påslagen när jag lastar och precis när jag stänger dörrarna slår jag av den och slår på vänster när dörrarna e stängda och jag skall börja köra då finns det möjlighet för dem bakom o se att nu e det nått på gång mellan höger o vänster blinkers.
Kör försiktigt.
Rikard
Ja det är mycket viktigt att påpeka det som man fick lära sig i körskolebänken. I trafiken finns det inga rättigheter bara skyldigheter.
En bilist har skyldighet att stanna när vi blinkar ut från en hpl men vi har ingen rättighet att bara köra ut framför bilisten.
Jag själv slår på blinkersen när jag är redo att åka. Ser jag att det kommer bilar bakom så väntar jag tills jag är säker på att dom släpper fram mig.
Är det många bilar som kommer kan jag börja rulla så att bilisterna verkligen fattar att jag ska ut från hållplatsen.
Då brukar dom stanna och släppa fram en.
Det jag inte förstår är dessa som ska leka chicken race med bussar. När man blinkar ut och ser en bil långt borta och sen när man börjar köra ut så gasar denna bilist på som bara den för att försöka komma före bussen.
Dessa förstår jag mig inte på. Försöka komma före en 16 ton tung buss med en 1,5 ton tung bil är inte det bästa. Man undrar om dom verkligen värdesätter sitt liv.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 november 2011, 22:33:19 PM
Många gånger har jag i Borås försökt få bussförare att förstå att jag släpper fram dem genom att blinka en gång med helljuset och sänka farten men den signalen fungerar bara bussförare mellan. De vågar inte lite på en privatbilist eller också saknar de förmågan att läsa andra trafikanters beteenden.
Med tanke på hur sällan en privatbilist faktiskt
vill hjälpa en buss framåt i trafiken blir dom väl förvånade och tveksamma. ::)
Och visst är det säkert en fin tanke bakom, men alltsomoftast har privatbilisten liten eller ingen koll på den tid och plats bussen behöver för att faktiskt ta sig ut och resultatet blir regelrätt kaos då t.ex. andra trafikanter inte förstår varför personen stannar mitt i vägen.
Alltså... Blinkar en annan busschaffis åt en så vet man att dom vet hur man tänker och vad som behövs, medans med en privatbilist kan man inte vara riktigt säker tyvärr...
Ungefär som privatbilister som stannar 5 meter innan korsningen på vägen man ska svänga in på och då hamnar precis där man vill svepa ut med främre överhänget. En god tanke från deras sida, men utan kunskap gör dom tyvärr bara saken värre.
Nu kanske jag låter lite onödigt bitter så jag får väl tillägga att det ju faktiskt finns dom privatbilister som hjälper till på rätt sätt också. Troligen är dom på väg till eller från sitt bussförarjobb... ;)
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 29 november 2011, 08:12:20 AM
Nu kanske jag låter lite onödigt bitter så jag får väl tillägga att det ju faktiskt finns dom privatbilister som hjälper till på rätt sätt också. Troligen är dom på väg till eller från sitt bussförarjobb... ;)
Låter som när jag tog busskörkortet, under en övningskörningstur nära Västerslätt, Umeå 2001:
- Titta där, en gammal yrkesförare, sa körläraren.
- Hur vet du det?, frågade någon av eleverna
- Den gamle mannen stannade ju sin bil c:a 15 meter innan korsningens stopplinje direkt när han såg att vi blinkade för att svänga in på vägen han kommer från. Då är det till 99% en herre som innehar eller har haft körkort för tunga fordon.
Angående blinka höger när man står på hpl så var det första vi fick lära oss var att INTE blinka höger .. men på den tiden lät ju oxå blinkers rejält....
För övrigt sätter jag inte på vänster blinker innan jag verkligen ska köra tyvärr finns det vissa förare som sätter på vänster blinker innan alla resenärer ens hunnit på och det är klart till slut hamnar man i det läget att många väljer att inte släppa ut bussen ..
Citat från: Ersa skrivet 29 november 2011, 10:28:09 AM
Låter som när jag tog busskörkortet, under en övningskörningstur nära Västerslätt, Umeå 2001:
- Titta där, en gammal yrkesförare, sa körläraren.
- Hur vet du det?, frågade någon av eleverna
- Den gamle mannen stannade ju sin bil c:a 15 meter innan korsningens stopplinje direkt när han såg att vi blinkade för att svänga in på vägen han kommer från. Då är det till 99% en herre som innehar eller har haft körkort för tunga fordon.
Man behöver inte ha kört buss själv för att förstå hur mycket plats en buss behöver för att svänga. Det räcker med att ha åkt buss ett antal gånger och tittat framåt. Eller pratat med ett antal bussförare. Dessutom har jag sett yrkesförare som glömmer precis allt de lärt sig bakom buss- eller lastbilsratten så fort de sätter sig i sin privatbil. Som vi sa när jag jobbade i restaurangbranschen: "restauranganställda är de värsta gästerna".
I den situation med helljusblinket jag närmast tänkt på när jag skrev om mitt eget föredömliga beteende var det inte frågan om att bussen skulle svänga åt mitt håll. Det finns en liten sak på nästan alla bussar (och vissa nya bilar, dock inte BMW) som blinkar och talar om det nämligen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 november 2011, 22:33:19 PM
Det beror på situationen vad helljusblink betyder. Men står man vid en vägkorsning och en bilist blinkar en gång med helljuset samtidigt som han saktar farten eller står still så kan det inte tolka som annat än "jag släpper före dig". Om man ger upprepade helljusblinkningar sedan man blivit omkörd och trängd strax före en kurva betyder det "j***a idiot, ditt körsätt höll på att kosta mig livet". Sedan har man helljusblinket som betyder "ursäkta mig men jag råkade komma åt ljusknappen" men det kan vi kanske lämna därhän.
Många gånger har jag i Borås försökt få bussförare att förstå att jag släpper fram dem genom att blinka en gång med helljuset och sänka farten men den signalen fungerar bara bussförare mellan. De vågar inte lite på en privatbilist eller också saknar de förmågan att läsa andra trafikanters beteenden.
Ibland har jag tänkt att man skulle ha en telefon i alla fordn som räcker cirka 10 meter och så skulle man rätt ut i luften kunna säga "Bussen som står på Storgatan: det är jag i den blå Toyotan. Jag släpper dig före" och bussföraren hör det.
I Stockholm och Göteborg misstolkas inte en kort helljusblink. Där kör den man blinkar fram glatt framåt med en glad vinkning.
ibland kan hand gester vara ett hjälp medel för tydliga sina meningar med blinket
Citat från: yngrot skrivet 29 november 2011, 14:09:43 PM
Angående blinka höger när man står på hpl så var det första vi fick lära oss var att INTE blinka höger .. men på den tiden lät ju oxå blinkers rejält....
Men som privatbilist ibland uppskattas det att se att bussen inte har några planer på att lämna hållplatsen just nu.
Citat från: the0fiskis skrivet 29 november 2011, 16:43:34 PM
ibland kan hand gester vara ett hjälp medel för tydliga sina meningar med blinket
Förvisso. Men inte om det är mörkt. Annars: Helljusblinket använder jag för att uppmärksamma bussföraren på att jag vill något. När han sedan söker ögonkontakt så gör jag en gest som visar att jag vill att han/hon kör först. Men många gånger fattar han eller hon inte ändå. Och jag står inte i vägen för bussens vidare framfart.
Citat från: Robert T skrivet 28 november 2011, 20:10:00 PM
Hur brukar ni göra på 70 och 90 vägar i rusningstrafiken när ni kör buss? Bakom er har ni en aldrig sinande kö bilar och ni har stopp vid varje hållplats.
Sätter på vänster blinkers och väntar. Tillslut kommer där ju en lucka, eller faktiskt en vänlig själv som saktar in och blinkar så man kan köra ut.