FAZ823 blev i juni 1995 Linjebuss 1113 och i januari 1996 Näckrosbuss 3884.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10811_.jpg)
CW-KM52 tyder på att bussen hör hemma i Landkreis Calw i Baden-Württemberg. Om ni undrar över andra tyska registreringsnummer finns en bra lista här
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Kfz-Kennzeichen_in_Deutschland
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10812_.jpg)
PXT611 är bara någon vecka gammal när bilden togs. Kjellgrens hade just tagit hem linje 301 i en upphandling. Bussen hamnade 2001 hos Hjalmarssons i Virsersum sedan Borås Lokaltrafik tagit hem denna trafik.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10813_.jpg)
PAO114 blev sedan Swebus 8717.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10814_.jpg)
DUA267
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10815_.jpg)
DAE217. Linje 43 gick till Almenäs.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10816_.jpg)
LOE518
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10817_.jpg)
Hur länge hade BL den röda lacken på bussarna? Fick stadsbussarna i Borås ÄLAB-målning?
Citat från: Johnny skrivet 26 november 2011, 15:53:21 PM
Hur länge hade BL den röda lacken på bussarna? Fick stadsbussarna i Borås ÄLAB-målning?
Från juni 1995 krävdes Älvsborgstrafikens färger på den då använda vagnparken i tätortstrafiken. Det året levererades inte mindre än 29 nya bussar (13 Volvo B10BLE Säffle och 16 Scania MaxCi) till tätortstrafiken. Därtill fanns två Volvo B10BLE Carrus City från 1993. Tillsammans utgjorde dessa bussar vagnparken för tätortstrafiken med fem Volvo B10M Säffle som yttersta reserv. Dessa bussar såldes dock senare hösten 1995 och fem äldre B10M Wiima övertog rollen. Även dessa omlackerades i ÄLAB-lack. Säffle-bussarna var dock röda hela tiden hos BL, men de såldes till olika Buss i Väst-företag och fick efter det ÄLAB-lack.
Innan Västtrafiks blå design infördes på BL:s bussar var alla aktiva bussar vid Borås Lokaltrafik utom några skolbussar ÄLAB-lackade. Denna kom alldeles i slutet av 1999 och BL började om jag minns rätt omlackeringen året efter. Det tog dock många år innan den var helt genomförd.
De båda nämnda Carrus-vagnarna från 1993 (257 och 258, sedan 006 och 007) lackerades i en ny design som BL införde, men de hade bara denna i ett par år.
Bilder på allt detta kommer vad tiden lider.
Trevligt med lite B-L bilder på en lördag kväll . Har kört alla som syns på bilder här.
Citat från: yngrot skrivet 26 november 2011, 16:38:43 PM
Trevligt med lite B-L bilder på en lördag kväll . Har kört alla som syns på bilder här.
Jag tror mig hört att 217 (och systervagnen 216) inte var särskilt populära på linjekörningar. De var ju mer turistbussar. Har du något att tillägga om detta?
Ja 216 +217 hade ju Wilsonlåda men tyvärr kunde man inte på B10M få den med "norrlandsväxel" så de var lite svårkörda .. Man fick varva till max innan det gick att lägga i högre växel. Dessutom orka de knappt starta i uppförsbacke det vart lite bättre efter en justering i utväxling. För övrigt de sista med Wilson de som kom före hade ju Allison aut och även de som kom efter ..
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 02 december 2011, 01:04:43 AM
Här vill jag lämna en liten protest. ;) PXT611 var inte ny 1995 utan den kom redan 1992.
Nu förstår jag ingenting. Bilden är ju tagen 1992.