Bilder tagit den 17 sept 2011.
(https://lh4.googleusercontent.com/-HPjBRGbeTe0/TtDQ1ygoNAI/AAAAAAAAAGc/7WneG4VUMxc/s640/842.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-4q-ZkXiTntc/TtDQ1T-o6gI/AAAAAAAAAGU/A18C5uIE4RY/s640/844.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-_4evhrosDaI/TtDQ1dyoqRI/AAAAAAAAAGY/bOzV6-jMgMs/s640/846.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-btKvghuFVv8/TtDRATJ8dNI/AAAAAAAAAGs/MsM6QZa784s/s640/847.JPG)
// Ch buss
Fin buss.
// Ch buss
Bussen är helt underbar! Helt klart än av de snyggaste modellerna ifrån Säffle. Synd bara på den slitna bakstammen..
Kanske läge att dra på lite färg där till sommaren. Så att man inte riskerar rostangrepp.
Citat från: bisquit skrivet 27 november 2011, 09:20:05 AM
Bussen är helt underbar! Helt klart än av de snyggaste modellerna ifrån Säffle. Synd bara på den slitna bakstammen..
Kanske läge att dra på lite färg där till sommaren. Så att man inte riskerar rostangrepp.
Är nog ingen större risk för rost den är ju av aluminium. :-)
Citat från: M skrivet 27 november 2011, 09:25:33 AM
Är nog ingen större risk för rost den är ju av aluminium. :-)
Precis, jag hoppas den får behålla sin fina patina.
Citat från: Robert T skrivet 27 november 2011, 09:26:53 AM
Precis, jag hoppas den får behålla sin fina patina.
Dock måste man putsa upp ena bakhörnet som är lackat i efterhand med en färg som blir matt väldigt snabbt. Lackrensare och sedan polering!
Citat från: bisquit skrivet 27 november 2011, 09:20:05 AM
Bussen är helt underbar! Helt klart än av de snyggaste modellerna ifrån Säffle. Synd bara på den slitna bakstammen..
Kanske läge att dra på lite färg där till sommaren. Så att man inte riskerar rostangrepp.
Tycker att bakstammen är ful, den senare modellen med lamporna rundade jäms med hörnen är snyggare. :)
Kul att höra allas åsikter om hur den bör se ut i lacken. Jag är själv ambivalent beträffande om den ska lackas om eller vara som den är. Visst är bakstammen repig men det beror ju på de cyklar som hängt där under åren. Och den främsta anledningen till att jag ville rädda den var för att det var den sista i den oranga lacken som gick i trafik. Att då lacka om den känns fel. Samtidigt blir man lite sugen på att lacka ändå när man ser Spårvägssällskapets gamla H80 nylackad. Och det vänstra hörnet bak har även det sin historia. Lacken där är ju lite avvikande mot resten av bussen.
Hur som helst så är det alltid småsaker som ska fixas ändå så lack får nog läggas på framtiden. En mjölkig ruta ska bytas vid förarplatsen, nya gasdämpare ska monteras på vänster lucka bak, elektronisk blijettmaskin ska på plats, komradio på plats, kanske en bättre rundradio i passande utförande (80-tal). Alltid finns det saker som ska fixas.
Det som åtgärdats under året är stor service i våras, besiktning hos bilprovningen, storstädning med gardintvätt, montage av myntbord, framtagande av SJ-Bussdekaler, almex, gasfjädrar, byte av 8 mjölkiga rutor etc etc. Listan kan göras lång.
Stort tack till Jocke och Robert i Uppsala, Björn i Älgviken och alla andra som bistått med arbete eller goda råd samt inte minst till alla trevliga duktiga förare som kört bussen samt gjort daglig tillsyn. Inga skador eller incidenter har uppstått under året tack vare er. Nu går 2845 i vintervila men kommer igen när vårsolen börjar värma. Tack även för fina bilder i denna tråd. /Henrik/
Ska man nu kosta på färg så är det ju frontplåten i första hand tycker jag :-)
Vad gäller Spårvägssällskapets H80 så är det kul med en ny lack (den såg rejält risig ut innan) men det hade ju inte varit fel att ge den designen i ursprunglig SL -67, innan man började med helröda dörrar.
Att man inte valt att ge den en ursprunglig SJ lack beror ju säkerligen på föreningens starka Sthlms prägel och att det faktiskt redan finns en släkting i SJ:s färger, om än inte i ursprunglig SJ design.
Kul är det i a f att man inte gett den en design den aldrig haft i verkligeheten, sådana falsifarier finns det tillräckligt med.
Citat från: Bussföraren skrivet 28 november 2011, 00:16:54 AM
Ska man nu kosta på färg så är det ju frontplåten i första hand tycker jag :-)
Vad gäller Spårvägssällskapets H80 så är det kul med en ny lack (den såg rejält risig ut innan) men det hade ju inte varit fel att ge den designen i ursprunglig SL -67, innan man började med helröda dörrar.
Att man inte valt att ge den en ursprunglig SJ lack beror ju säkerligen på föreningens starka Sthlms prägel och att det faktiskt redan finns en släkting i SJ:s färger, om än inte i ursprunglig SJ design.
Kul är det i a f att man inte gett den en design den aldrig haft i verkligeheten, sådana falsifarier finns det tillräckligt med.
Det där med falsarier är intressant. Inom veteranlastbilshobbyn är det närmast kutym att man tar en bil och bygger om den med annan påbyggnad och målar i egen färgsättning. I bussbevararbranschen däremot, är det närmast en dödssynd. Jag funderar på att måla min Matfors CF i SOAB:s blå färg, men tvekar....Vad säger ni andra?
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 november 2011, 09:43:19 AM
Det där med falsarier är intressant. Inom veteranlastbilshobbyn är det närmast kutym att man tar en bil och bygger om den med annan påbyggnad och målar i egen färgsättning. I bussbevararbranschen däremot, är det närmast en dödssynd. Jag funderar på att måla min Matfors CF i SOAB:s blå färg, men tvekar....Vad säger ni andra?
Jag förstår tanken med att återställa bussen till originalskick. Å andra sidan är det ju kul om en gammal buss lackas upp i en färg som idag inte finns bevarad. Det finns ju t.ex ingen äldre veteranbuss målad i SLO-färgerna, så inte skulle jag protestera om en buss (som dock ursprungligen aldrig tillhört SLO) skulle få de gulgröna färgerna.
Så blå SOAB-färg på CF:en kan ju bli riktigt fint. Förutsatt att korrekt firmatext, nytillverkad destinationsskylt i rutan och andra roliga detaljer anskaffas.
Citat från: Ersa skrivet 28 november 2011, 12:30:21 PM
Jag förstår tanken med att återställa bussen till originalskick. Å andra sidan är det ju kul om en gammal buss lackas upp i en färg som idag inte finns bevarad. Det finns ju t.ex ingen äldre veteranbuss målad i SLO-färgerna, så inte skulle jag protestera om en buss (som dock ursprungligen aldrig tillhört SLO) skulle få de gulgröna färgerna.
Så blå SOAB-färg på CF:en kan ju bli riktigt fint. Förutsatt att korrekt firmatext, nytillverkad destinationsskylt i rutan och andra roliga detaljer anskaffas.
Problemet är att ingen har kunnat få fram en bild på Matfors CF:en i originalfärg med bolagslogga.
Vad gäller SOAB är ju färgsättningen enkel och bolagslogga finns i original att reproducera. Dessutom kanske det går att få tag på en original destrulle från SOAB. Jag vet var en sådan finns. Södertälje hade ett par CF med denna dörrställning 1-0-0 så det ligger inte långt ifrån originalet.
SLO blir svårare, de sista original SLO-bussarna som burit bolagsfärgen var ju från slutet av 50-talet så det blir knepigare att hitta en trovärdig buss att lacka om isåfall. Fast en original SLO finns ju kvar i livet, någon som vet hur det är med den?
OT: (dvs handlar inte alls om 2845)
Det där med originalskick/falsarier är intressant. Säg att man hittar två av varandra oberoende men liknande bussindivider, den ena är exempelvis krockad i bakstammen, övrigt chassie och karrosseri fräscht. Den andra en riktig rosthög i ramen men inredning, förarplats, destinationsrullar osv välbevarad... Jag tror ni förstår vart jag vill komma.
Hur väljer man isåfall vilken av individerna som ska "bevaras" dvs när man på detta sätt kombinerar två reservdelsobjekt med varandra (vanligt inom entusiastbilhobbyn)
Kanske man ska välja att bevara bussen "som den är" dvs inte koppla individnummer, färgkoder osv till någon utövare/åkare utan helt enkelt göra ett "leveransexemplar" så som den kunde sett ut från fabrik?
Tankeväckande om inte annat!
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 november 2011, 09:43:19 AM
Det där med falsarier är intressant. Inom veteranlastbilshobbyn är det närmast kutym att man tar en bil och bygger om den med annan påbyggnad och målar i egen färgsättning. I bussbevararbranschen däremot, är det närmast en dödssynd. Jag funderar på att måla min Matfors CF i SOAB:s blå färg, men tvekar....Vad säger ni andra?
Eftersom Matfors CF:en är i din ägo ser jag inga problem med att lacka om bussen i SOAB blå färg - tvärt om - tycker det låter som en utmärkt ide! En buss som ägs av en förening bör väl medlemmarna få tycka till, vid eventuella åtgärder. Trevligt med en CF i "lämplig" färgsättning nere på Södertörn. Är förresten tanken att lackera om den i närtid?
(Nu kom jag lite långt från ämnet, ber om ursäkt. ;))
/Peter
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 november 2011, 09:43:19 AM
Det där med falsarier är intressant. Inom veteranlastbilshobbyn är det närmast kutym att man tar en bil och bygger om den med annan påbyggnad och målar i egen färgsättning. I bussbevararbranschen däremot, är det närmast en dödssynd. Jag funderar på att måla min Matfors CF i SOAB:s blå färg, men tvekar....Vad säger ni andra?
Låt fantasin skena iväg och föreställ dig att SOAB precis införskaffat en begagnad CF från Matfors varför en lackering är nödvändig. Alltså: res bakåt i tiden :)
Köper jag 3047, ska jag lacka den i GDG lack. 8)