Lagom till att pendeln började gå igen sattes denna skylt upp. Var inte det en aning slösaktigt med tanke på att antalet busslinjer nu är noll? Vad kostar en sådan makapär?
(http://i187.photobucket.com/albums/x287/Krille400/Stolpemedskylt.jpg)
Bra att ha framöver?
Tyvärr syns ingen bild (för mig)
Tydligen verkar SL har gjort som policy att alla ersättningshållplatser/nattbusshållplatser vid stationer skall ha en sådan - i alla fall har jag sett det på en rad platser i länet, på rätt små pendel- och lokaltågsstationer. Tanken är väl på ett sätt bra - att när trafiken krånglar - eller det är ersättningsbussar och dylikt, så skall inte informationen vara sämre än när trafiken fungerar - även om det kan se lite fånigt ut...och naturligtvis akut ersättningstrafik ändå inte kommer visas på skyltarna....
Citat från: Omnilasse skrivet 26 november 2011, 10:49:47 AM
Tydligen verkar SL har gjort som policy att alla ersättningshållplatser/nattbusshållplatser vid stationer skall ha en sådan - i alla fall har jag sett det på en rad platser i länet, på rätt små pendel- och lokaltågsstationer. Tanken är väl på ett sätt bra - att när trafiken krånglar - eller det är ersättningsbussar och dylikt, så skall inte informationen vara sämre än när trafiken fungerar - även om det kan se lite fånigt ut...och naturligtvis akut ersättningstrafik ändå inte kommer visas på skyltarna....
Om det finns en buss inloggad på rätt linje som extra tur bör den väl komma upp på skyltarna?
Citat från: JDS skrivet 26 november 2011, 11:47:07 AM
Om det finns en buss inloggad på rätt linje som extra tur bör den väl komma upp på skyltarna?
Tyvärr fungerar inte systemet på det sättet. Eftersom Extra tur saknar tidangivelser kan man inte få upp någon prognos på skyltarna. Därför kommer dessa skyltar vid akut ersättningstrafik vara av mindre betydelse, kanske kan vi skylta att snart kommer en buss. Visserligen användbart, man kan skriva ut hur många de är, vad som händer med pendeln längre fram eller liknande, exempelvis. För att kunna få upp turerna på skyltarna måste det finns förprogrammerade omlopp och i nuläget går det inte att skapa omlopp med kort varsel.
Men sådana skyltar kanske behövs eftersom Nynäsbanan väldigt ofta vad jag förstår ersätts med buss. Typ en gång varannan sommar känns det som?
Citat från: P.Ek skrivet 26 november 2011, 19:32:29 PM
Men sådana skyltar kanske behövs eftersom Nynäsbanan väldigt ofta vad jag förstår ersätts med buss. Typ en gång varannan sommar känns det som?
Förutom de vanliga ständiga driftstörningarna som nästan kräver parallell busstrafik hela tiden......
Vad kostar en sådan display? Verkar som att de är gratis med tanke på att de snart hamnar på hållplatser mitt ute i skogen.
Citat från: Daniel S skrivet 27 november 2011, 10:39:46 AM
Vad kostar en sådan display? Verkar som att de är gratis med tanke på att de snart hamnar på hållplatser mitt ute i skogen.
Görs det i stora serier blir det kanske inte så dyrt. Elektronik är ju en av de få saker som blir billigare hela tiden, t ex datorer o platt-TV.
Citat från: Björn Forslund skrivet 27 november 2011, 10:50:22 AM
Görs det i stora serier blir det kanske inte så dyrt. Elektronik är ju en av de få saker som blir billigare hela tiden, t ex datorer o platt-TV.
Sant. Jag tycker bara att det är helt onödigt.
Citat från: Daniel S skrivet 27 november 2011, 10:56:07 AM
Sant. Jag tycker bara att det är helt onödigt.
Om det gäller att informera om när ersättande bussar kommer vid pendeltågsbrax är det inte onödigt. SL har väl insett att infon vid sådana tillfällen är urusel, och då är det bra med en display som talar om när bussen kommer.
Citat från: MrX skrivet 26 november 2011, 12:35:23 PM
Tyvärr fungerar inte systemet på det sättet. Eftersom Extra tur saknar tidangivelser kan man inte få upp någon prognos på skyltarna. Därför kommer dessa skyltar vid akut ersättningstrafik vara av mindre betydelse, kanske kan vi skylta att snart kommer en buss. Visserligen användbart, man kan skriva ut hur många de är, vad som händer med pendeln längre fram eller liknande, exempelvis. För att kunna få upp turerna på skyltarna måste det finns förprogrammerade omlopp och i nuläget går det inte att skapa omlopp med kort varsel.
Okej, det visste jag inte. Men hindrar något att man gör så här: Man skulle kunna skapa någon ganska enkel "fiktiv" tidtabell för ersättningslinjen, typ två avgångar i timmen med körtider som är realistiska för bussen, och lägga upp ett par förberedda omlopp för detta. När en ersättningsbuss behöver köras får den logga in på den avgång som ligger närmast i tiden, och då bör den kunna dyka upp på skyltarna med aktuell försening. Klarar systemet att ha avgångar som normalt är inställda, men som sedan kan anordnas när behov finns?
Citat från: JDS skrivet 27 november 2011, 12:15:05 PM
Okej, det visste jag inte. Men hindrar något att man gör så här: Man skulle kunna skapa någon ganska enkel "fiktiv" tidtabell för ersättningslinjen, typ två avgångar i timmen med körtider som är realistiska för bussen, och lägga upp ett par förberedda omlopp för detta. När en ersättningsbuss behöver köras får den logga in på den avgång som ligger närmast i tiden, och då bör den kunna dyka upp på skyltarna med aktuell försening. Klarar systemet att ha avgångar som normalt är inställda, men som sedan kan anordnas när behov finns?
Det är en idé vi jobbar på för tillfället. Problemet är antalet linjer som skapas och de antal omlopp som skapas. Det krävs ett omlopp för varje linjevariant, ett omlopp som sedan endast en buss kan logga in på, där finns dock ett kryphål som gör att vi kan logga in flera bussar på samma omlopp och samma körningar. Varje linjevariant för varje pendeltågssträcka kommer därefter behöva ett eget omlopp, där krävs ett ordentligt arbete mellan SL, Stockholmståg och Nobina så rätt linjevarianter skapas, ett ganska stort arbete med andra ord.
Problemet som uppstår är att systemen kommer tro att dessa omlopp rullar dvs det kommer skyltas på varje skylt att snart kommer en buss. Så nej, systemet klarar inte av att ha latenta omlopp som kan aktiveras när så önskas, tyvärr. Så därför kommer de här skyltarna med nuvarande system vara av mindre betydelse när pendeln står stilla. Tyvärr.
Dessutom så trafikeras Hemfosa "normalt"ej av vanliga bussar utan endast av KertinsTaxi`s småbussar
vilket inte gör saken lättare.
Säkerligen är det tänkt att den endast skall visa"planerade"avgångstider vid trafikavstängningar?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 november 2011, 15:55:25 PM
Dessutom så trafikeras Hemfosa "normalt"ej av vanliga bussar utan endast av KertinsTaxi`s småbussar
vilket inte gör saken lättare.
Säkerligen är det tänkt att den endast skall visa"planerade"avgångstider vid trafikavstängningar?/Ulf
Precis, och då Kerstins bussar saknar BussPC kommer de aldrig komma upp på skyltarna, tyvärr. Planerade avstängningar är nog grejen som gäller, undrar när nästa kan komma att bli.
Citat från: MrX skrivet 27 november 2011, 17:25:49 PM
Precis, och då Kerstins bussar saknar BussPC kommer de aldrig komma upp på skyltarna, tyvärr. Planerade avstängningar är nog grejen som gäller, undrar när nästa kan komma att bli.
Blir nästa år igen, på hösten tror jag. Då ska Tungelsta nås med dubbelspåret.
Citat från: Björn Forslund skrivet 27 november 2011, 17:36:31 PM
Blir nästa år igen, på hösten tror jag. Då ska Tungelsta nås med dubbelspåret.
Var det inte det dom gjorde den här gången att bygga dubbelspår över hela Nynäsbanan?
Citat från: P.Ek skrivet 27 november 2011, 17:56:33 PM
Var det inte det dom gjorde den här gången att bygga dubbelspår över hela Nynäsbanan?
Hela Nynäsbanan ska inte ha dubbelspår, bara Västerhaninge-Hemfosa än så länge. Det är dubbelspåret till Tungelsta som man har förberett i år, det öppnas i slutet av 2012.
Citat från: P.Ek skrivet 27 november 2011, 17:56:33 PM
Var det inte det dom gjorde den här gången att bygga dubbelspår över hela Nynäsbanan?
Det man gjort i år är ett nytt mötesspår i Nynäsgård, samt förberedelser för dubbelspåret till Tungelsta, bland annat plattform i Krigslida. Allt tar sin tid.