Igår dök Keolis 5332 upp på en Råstatur på 607:an. Jag kollade upp vagnen hos Transportstyrelsen och såg då att den numera tillhör Råsta.
5332 var ursprungligen en innerstadsvagn, stomlinjeblå, men blev senare SL-röd och flyttades till Nyboda/Söderort.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 november 2011, 09:37:56 AM
Igår dök Keolis 5332 upp på en Råstatur på 607:an. Jag kollade upp vagnen hos Transportstyrelsen och såg då att den numera tillhör Råsta.
5332 var ursprungligen en innerstadsvagn, stomlinjeblå, men blev senare SL-röd och flyttades till Nyboda/Söderort.
Alla Nybodas 53xx är flyttade till Råsta, de tre sista ska ha haft avskedskalas i Stockholm Sydväst i går. I Råsta frigör de några bussar till Norrort för ersättningstrafik Kragstalund - Kårsta som inleds i dag och pågår till den 10 december.
I rusningstid ska de tydligen rulla hela vägen till Söderhall...
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Bussar-ersatter-Roslagsbanan-mellan-Kragstalund-och-Karsta/ (http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Bussar-ersatter-Roslagsbanan-mellan-Kragstalund-och-Karsta/)
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 november 2011, 09:37:56 AM
Igår dök Keolis 5332 upp på en Råstatur på 607:an. Jag kollade upp vagnen hos Transportstyrelsen och såg då att den numera tillhör Råsta.
5332 var ursprungligen en innerstadsvagn, stomlinjeblå, men blev senare SL-röd och flyttades till Nyboda/Söderort.
Skönt att ha blivit av med dem i söderort, mer okomfortabla åbäken får man leta efter!
Och alla fd. Norrköping 614x?
Citat från: Bussmicke skrivet 19 november 2011, 18:00:04 PM
Och alla fd. Norrköping 614x?
Till busspoolen, för vidare öden.
Äntligen slipper man se 53xx och 614x när man vill se annat på 144 och 160, alltid dessa som kom jämt o ständigt när man hoppades på annat..
Tyvärr är risken stor att det är en B9S, till många årstabors fasa.
Tyvärr? Tvärtom vännen, nu skulle man bott i Årsta.
Citat från: Ted S skrivet 19 november 2011, 11:23:25 AM
Alla Nybodas 53xx är flyttade till Råsta, de tre sista ska ha haft avskedskalas i Stockholm Sydväst i går. I Råsta frigör de några bussar till Norrort för ersättningstrafik Kragstalund - Kårsta som inleds i dag och pågår till den 10 december.
Ett stort tack för dessa uppgifter. Jag kan rapportera att även Omnicity-ledvagn 2141 numera kör i trafik för Råsta. Den trafikerade en Råstatur på Täbylinje 604V idag.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 november 2011, 14:50:20 PM
Ett stort tack för dessa uppgifter. Jag kan rapportera att även Omnicity-ledvagn 2141 numera kör i trafik för Råsta. Den trafikerade en Råstatur på Täbylinje 604V idag.
Hujedamig! :-\ Kan då passa på att berätta att samma buss gick på en 610:a i torsdags, dvs Danderyds sjh - Vallentuna (rosengården)! Jag fick mig verkligen en chock...
den resan kan inte varit skoj..
Jag noterade att 3145 rullade på 610:an igår eftermiddag, så "Omnisarna" börjar leta sig ut även till Vallentuna villket jag antar är bland det längsta de varit från City (Årsta/Farstatrakten är ju inte riktigt lika långt ut)?
Arriva kör fortsatt med vad jag förmodar är en fd Jönköpingsomni på 687:an, men de gamla ALB:arna verkar ha försvunnit från nämnda linje.
Jag får försöka titta upp till Okvista och se vad som står där numera, det skulle ju bli höggolvare på ersättningstrafiken vilket kan vara klokt med tanke på trafikens art...
//Fredrik
Hej,
Med tanke på era observationer av Omnicity-ledvagnar på 610:an verkar det nästan som att Täby (med satelllitgarage) lånar bussar av denna typ av Råsta. Vagnarna kan väl stå registrerade på en depå men tillfälligt vara utlånade till en annan utan att det syns hos Transportstyrelsen?
Nja, Täby fick ju ärva ett gäng Omni från Råsta i samband med att 53xx-vagnarna från Söderort landade där.
Som Ted sade skall Omnibussarna frigöra bussar för användning i ersättningstrafiken för Roslagsbanan.
Om bussarna fungerar tillfredställande lär de bli kvar i Norrort till "förmån" för höggolvare som då kan fasas utom SL är intresserade av det.
Som jag förstått saken är det 3142-51 som flyttat från Råsta till Norrort, eventuellt kan det var ytterligare någon eller några.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 november 2011, 09:09:09 AM
Jag noterade att 3145 rullade på 610:an igår eftermiddag, så "Omnisarna" börjar leta sig ut även till Vallentuna villket jag antar är bland det längsta de varit från City (Årsta/Farstatrakten är ju inte riktigt lika långt ut)?
//Fredrik
Har sett Hornsbergs OmniCityvagnar (7300-7304) på 625 för en del år sedan. Inte riktigt en optimal buss på en sån linje...
/Måns
Citat från: Måns Johannesson skrivet 22 november 2011, 20:03:59 PM
Har sett Hornsbergs OmniCityvagnar (7300-7304) på 625 för en del år sedan. Inte riktigt en optimal buss på en sån linje...
/Måns
Jag håller med dig men samtidigt undrar jag då varför Keolis kör MAN låggolvsbussar ute på Värmdö? Jag förstår inte skillnaden.
Är det att de senare har gardiner och läslampor samt höga stolar som gör skillnaden? Låggolvssbussar/lågentré i stan/närförort, normalgolvsbussar/lågentré på landsbygden. Enkelt om jag får bestämma.
Citat från: Daniel S skrivet 22 november 2011, 20:58:49 PM
Jag håller med dig men samtidigt undrar jag då varför Keolis kör MAN låggolvsbussar ute på Värmdö? Jag förstår inte skillnaden.
Förmodar att du missade tillfället att åka MAN-led på 434an till Överby (ca 5,2 mil från Slussen) i förra veckan, vilket inte direkt är vanligt förekommande ;)
Till trådens ämne: Vill minnas att jag sett en bild här på forumet på en OmniCity-led på 676 eller 640 för något år sen...
Citat från: Fredde_J skrivet 22 november 2011, 22:22:54 PM
Förmodar att du missade tillfället att åka MAN-led på 434an till Överby (ca 5,2 mil från Slussen) i förra veckan, vilket inte direkt är vanligt förekommande ;)
Till trådens ämne: Vill minnas att jag sett en bild här på forumet på en OmniCity-led på 676 eller 640 för något år sen...
En enda gång har jag åkt till Överby och det var med en buss som var helt lämpad för det ändamålet nämligen en fd SL Buss H47 årsmodell 1997. 8)
Citat från: Daniel S skrivet 22 november 2011, 20:58:49 PM
Jag håller med dig men samtidigt undrar jag då varför Keolis kör MAN låggolvsbussar ute på Värmdö? Jag förstår inte skillnaden.
Är det att de senare har gardiner och läslampor samt höga stolar som gör skillnaden? Låggolvssbussar/lågentré i stan/närförort, normalgolvsbussar/lågentré på landsbygden. Enkelt om jag får bestämma.
I grunden håller jag med dig fast de MAN vagnar Keolis har på Värmdö och på linje 172/173 är inte jämförbara med OmniCity eller t.ex. de MAN leder Nobina har i Södertälje och Kallhäll. Man sitter faktiskt oväntat bra i dessa bussar (att så gott som samtliga stolar är monterade på podestrar bidrar förstås) och jag tycker de går bra även i högre farter. De går helt enkelt inte att jämföra med de MAN-vagnar Södertälje körde på 748 ett tag (verkar mest gå OmniLink där nu mer).
/Måns
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 november 2011, 09:54:05 AM
Nja, Täby fick ju ärva ett gäng Omni från Råsta i samband med att 53xx-vagnarna från Söderort landade där.
Som Ted sade skall Omnibussarna frigöra bussar för användning i ersättningstrafiken för Roslagsbanan.
Om bussarna fungerar tillfredställande lär de bli kvar i Norrort till "förmån" för höggolvare som då kan fasas utom SL är intresserade av det.
Som jag förstått saken är det 3142-51 som flyttat från Råsta till Norrort, eventuellt kan det var ytterligare någon eller några.
//Fredrik
Tack för uppgifterna. Det verkar stämma att Täby/Norrort numera har ett stort antal Omnicityledvagnar i 31xx-serien. Igår såg jag flera i trafik i Danderyd/Täby, bl a 3145 och 3146 på linjer som inte Råsta trafikerar.
Nu blir väl Omnivagnarna kvar där till nästa höst...