Den 2 juli besökte jag Göteborg för ett reportage om pendeltågstrafiken, som skulle starta Göteborg-Kungsbacka den 17 augusti. Men det blev tid till bussfotografering också i såväl Göteborg som Kungsbacka. Bilder på pendeltågen kommer vad tiden lider på http://www.nordpilen.se men där är jag bara på 1985 så det dröjer ett tag.
OMK271
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10712_.jpg)
UA16514 på besök från Norge.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10713_.jpg)
BRP-658 på besök från Ungern.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10714_.jpg)
LKG355 avregistrerade i mars 1999, ett par månader innan Kålleredsbussarna gick i konkurs, och var således aldrig med över till Göteborgs Spårvägar.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10715_.jpg)
DEN121
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10716_.jpg)
OYM675. Röd Express hade enligt texten på sidan redan fått sin sträckning ändrad att gå till Landvetter-Rävlanda i stället för som tidigare till Kungsbacka-Frillesås-Varberg. Ändringen förstås föranledd av ett pendeltågstrafiken till Kungsbacka skulle starta men än så länge gick bussarna fortfarande till Kungsbacka. Bildbevis på detta i kommande avsnitt.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10717_.jpg)
På Ikarus' grill i typbetäckningen är det som ser ut att vara "Z" är i själva värket en 2:a. Bussen på bilden är således en Ikarus 250. Samma gäller dina tidigare bilder från Tyskland. Ikarus 200 serie har sålts i Östeuropa och i utvecklingsländer. De har tillverkats i många olika modeller och utföranden. Tillverkningen har pågått i 30 års tid och har hunnit bli rätt många exemplar genom åren.
Man tackar och bockar en Wiima Kållered inte fel den G-L lacken är väldigt mycket bättre än den helblå... när jag sluta på Kållered hade de precis börjat köra med vagn 22 + 23
Citat från: PeterS skrivet 17 november 2011, 20:02:01 PM
På Ikarus' grill i typbetäckningen är det som ser ut att vara "Z" är i själva värket en 2:a. Bussen på bilden är således en Ikarus 250.
Det är naturligtvis ett alldeles korrekt påpekande och det får en klocka att ringa i mitt huvud att jag förut hört att det var så. Bland annat sades det vid ett SvOf-besök hos Sundema, som var generalagent för Ikarus. Icke desto mindre tror säkert de flesta att det är ett Z och att det egentligen var en 2-a hade fallit bort ur mitt minne. Nu är det dock där igen och hoppas det stannar kvar.
Tack för påpekandet!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2011, 16:22:16 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10716_.jpg)
Numera linje 17 eller?
Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2011, 13:43:58 PM
Numera linje 17 eller?
Ja, i stort sett. Några fåtal hållplatser skiljer väl, men inga större ändringar. Linjenumret ändrades när den blev "Stombuss".
Och turligt nog är bussarna med utbytta. De som ritade Wiima måste haft starr eller något för fulare bussar får man leta efter.
Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2011, 18:05:04 PM
Och turligt nog är bussarna med utbytta. De som ritade Wiima måste haft starr eller något för fulare bussar får man leta efter.
Ful buss men en dröm att köra.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 26 november 2011, 22:04:39 PM
Ful buss men en dröm att köra.
/ Christer K
Det var väl Volvo B10M-chassie?
Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2011, 23:31:29 PM
Det var väl Volvo B10M-chassie?
Stämmer Volvo B10M chassi, nej jag tänker på karossen, inget skrammel som det var i Säfflebussarna som fanns inom spårvägen.
/ Christer K
Wiima är bästa karossen utan tvekan varm och go på vintern och som Christer K skriver fritt från skrammel .. verkligen en bra vagn att köra .. . Hade Svemicke fått köra dessa hade han nog tyckt annorlunda
Citat från: yngrot skrivet 27 november 2011, 14:45:59 PM
Wiima är bästa karossen utan tvekan varm och go på vintern och som Christer K skriver fritt från skrammel .. verkligen en bra vagn att köra
Även som passagerare tyckte jag Wiima med varianter var rejäla och gedigna på något vis. Det var nog framförallt det att dom inte skramlade som gav den känslan och sedan som du säger saker som t ex bra värme. Sedan får jag bara känslan av att det var väldigt sällan dörrproblem och annat liknande trassel. Även såna delar var rejäla, tåliga och hållbara på något vis.
Nej dörrar krångla inte på den tiden det är nått nytt elände.. däremot var killar i elverkstan inte så glada i Wiima då de under en tid bara använde röd kabel i elsystemet ..
Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2011, 18:05:04 PM
Och turligt nog är bussarna med utbytta. De som ritade Wiima måste haft starr eller något för fulare bussar får man leta efter.
Nu hade ju Spårvägen specat sina Wiima annorlunda exvis enbart enkla strålkastare och i fronten ovan vindrutan är de oxå annorlunda därför de ser lite underliga ut. På den här tiden var det ingen design guru som rita bussar utan här var det mer funktion man eftersträvade
Citat från: yngrot skrivet 27 november 2011, 14:45:59 PM
Wiima är bästa karossen utan tvekan varm och go på vintern och som Christer K skriver fritt från skrammel .. verkligen en bra vagn att köra .. . Hade Svemicke fått köra dessa hade han nog tyckt annorlunda
Och om yngrot hade läst vad Svemicke skrev, så hade han sett att Svemicke inte kritiserade kvaliteten i själva busskarossen utan designen.