(http://www.bussmicke.se/TEMP/H50_5076_DRP790_Stockholm_910731.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H50_5083_FLC883_Stockholm_910731.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H50_5085_Hornsbergshallen_Stockholm_910907.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/H50_5094_DME664_Stockholm_910412.jpg)
Observera backspegeln på 288, ser ut som att det varit lite nära någonting, kanske i svängen på Hamngatan 8)
Citat från: JDS skrivet 18 november 2011, 01:24:59 AM
Observera backspegeln på 288, ser ut som att det varit lite nära någonting, kanske i svängen på Hamngatan 8)
Eller avsaknaden av spegel på 5085 ;D
Plockad på delar efter det alltför sena skrotbeslutet, saknade av få.
En av de sämsta bussmodeller som utvecklats o byggts här i landet.
Trevliga bilder. Även om de kanske var skramliga så fick flera av dem ett forsatt liv. Av de avbildade vagnarna hamnade 5076 i Polen, 5083 i Estland och 5094 blev någon form av partybuss och finns nog kvar än idag. Ett större antal H50 hamnade i Portugal.
De sista två i SL-trafik hösten 1992 var 5083 0ch 5109, men 5076, 5094 och 5108 fanns också kvar till sommaren 1992.
Hälsningar
Christian B
Att de skramlade kunde man överleva, det var betydligt värre problem, t.ex med framvagnen och värmen samt att karosserna inte tålde de stora dörröppningarna
Citat från: christian berg skrivet 18 november 2011, 14:33:55 PM
De sista två i SL-trafik hösten 1992 var 5083 0ch 5109, men 5076, 5094 och 5108 fanns också kvar till sommaren 1992.
Hälsningar
Christian B
Vet att jag fotade H50 på linje 56 vid Västerbroplan ganska sent, kan varit våren 1992 eller något.
Hittar dem inte nu.
5094/4000 står i Huddinge om den inte försvunnit, i området ovanför hpl Eken på linje 740.
Fotade den där efter tips av kompis för ett par år sedan.
Det är några fläckar på en del bilder som tycks upprepa sig lite här och var... På bilden där 5085 står parkerad/avställd syns en fläck som av ett löv eller en avriven gulnad papperslapp, och motsvarande finns på bilden där Swebus 0661 är avbildad, (i busshistoriskt forum)...
Tillfällighet? ;D
Citat från: AL skrivet 20 november 2011, 16:40:29 PM
Det är några fläckar på en del bilder som tycks upprepa sig lite här och var... På bilden där 5085 står parkerad/avställd syns en fläck som av ett löv eller en avriven gulnad papperslapp, och motsvarande finns på bilden där Swebus 0661 är avbildad, (i busshistoriskt forum)...
Tillfällighet? ;D
Antagligen något som hamnat på scannerns glasskiva. Eftersom Micke så vitt jag vet har samma scanner som jag så kan man lägga på fyra dior och scanna dem med en enda knapptryckning och i så fall syns den här fläcken bara på var fjärde bild. Eftersom en diabild förstoras rejält kan det vara en ganska liten sak som ligger där.
Nån som vet varfär MaxCi:erna hamnade i 50XX-serien då de kom 93??? Om H50:orna nu upptog 50XX-serien från början o försvann i samma veva, kunde man väl tycka det vore mer logiskt att låta den serien vilat ett tag?
Citat från: virtual1 skrivet 20 november 2011, 17:46:06 PM
Nån som vet varfär MaxCi:erna hamnade i 50XX-serien då de kom 93??? Om H50:orna nu upptog 50XX-serien från början o försvann i samma veva, kunde man väl tycka det vore mer logiskt att låta den serien vilat ett tag?
De sista H50 att försvinna var i serien 5076-5115 (år 1991-92) och MaxCi med samma nummer kom 1996-97. Så det gick några år emellan i alla fall.
Citat från: AL skrivet 20 november 2011, 16:40:29 PM
Det är några fläckar på en del bilder som tycks upprepa sig lite här och var... På bilden där 5085 står parkerad/avställd syns en fläck som av ett löv eller en avriven gulnad papperslapp, och motsvarande finns på bilden där Swebus 0661 är avbildad, (i busshistoriskt forum)...
Tillfällighet? ;D
Swebus 0661 har scannats om. Fläcken har jag ingen förklaraing till, det är bra ni påpekade det då jag själv inte märkt det. Får se vilka bilder som ska scannas om.
De två första bilderna ger en föraning om att denna karossdesign kan komma att återkomma på 47E en vacker sommardag om några år, då de tre(?) sparade H3:orna och H22:an fyllt 30 år. :)
Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 14:45:22 PM
De två första bilderna ger en föraning om att denna karossdesign kan komma att återkomma på 47E en vacker sommardag om några år, då de tre(?) sparade H3:orna och H22:an fyllt 30 år. :)
H3 ser nog allt lite annorlunda ut, med högre midja...vilken är den tredje bevarade H3:an?
Inte 6333 iaf, den är armeringsjärn och ölburkar numera.
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 november 2011, 15:49:06 PM
H3 ser nog allt lite annorlunda ut, med högre midja...vilken är den tredje bevarade H3:an?
Inte 6333 iaf, den är armeringsjärn och ölburkar numera.
Jag räknade lite fel i huvudet där. Två H3 och en H22 ska det ju vara. Det vore kul om man åtminstone fick ut 6332 på 47E sedan den blivit veteranklassad och fått miljözonstillstånd. Vore även kul med en tur ut till Björknästrakterna för att göra nån gemensam fototur med 5759 inkl släp.
Ursäkta OT: Finns förresten 5759 kvar hos personalbussföreningen på Värmdö?
/Peter
Vad gäller 6332 är det snart inga problem att köra inne i stan då den blir 30 år. Besiktigad är den också, så vill Ersa köra inne i stan är det bara att skrapa ihop ett gäng som vill vara med och finansiera soppan o övriga kostnader.