(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL_H80_6826_Holmboda_1984.jpg)
Här kommer två H80-bilder i olika utförande, tagna vintertid. H80 6826 tillhörde Råsta och vid fototillfället hade den den SJ-orangea färgsättningen och trafikerade linje 520 (Sollentuna stn-Holmboda).
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL_H80_6899_Kallhall_stn_1987.jpg)
Kallhällsvagn 6899 i modernare SL-utförande på linje 541 som vid fototillfället hade linjesträckningen Vällingby-Stäket(-Ängsjö friluftsgård).
Vagnen var en av de sista H80-bussarna i trafik för Kallhäll. Övriga sista vagnar var, om jag minns rätt, 6823 (Råsta) 6813, 6822, 6871, 6873, 6876, 6898 och 6911 (Kallhäll). 6911 finns för övrigt kvar idag, dock som museibuss.
Hur många av dessa H 80 lever fortfarande?
Som inte har gått till skrot eller export utan kanske blivit något annat?
/Lennart
Vill minnas att före detta H80 6820 finns kvar som husbuss.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 17 november 2011, 23:58:51 PM
Vill minnas att före detta H80 6820 finns kvar som husbuss.
/Peter
Hej,
Det skulle kunna stämma. Under 90-talet fanns 6820 kvar som husbuss, lackerad i mörkblått.
I övrigt finns ju 6876 och 6911 kvar som museibussar, den första hos SLs spårvägsmuseum och den andra hos Spårvägssällskapet.
Citat från: groenis skrivet 17 november 2011, 17:37:22 PM
Hur många av dessa H 80 lever fortfarande?
Som inte har gått till skrot eller export utan kanske blivit något annat?
/Lennart
De flesta är borta, skrotade.
Jämför man med de äldre CF:arna där ett stort antal finns kvar i olika former så är det ett fåtal av 1967:års B58:or (H80-81-82) som finns kvar idag.
Citat från: Bussföraren skrivet 18 november 2011, 10:28:12 AM
De flesta är borta, skrotade.
Jämför man med de äldre CF:arna där ett stort antal finns kvar i olika former så är det ett fåtal av 1967:års B58:or (H80-81-82) som finns kvar idag.
Minst en H81 (SKV) finns kvar; 6729 hos Spårvägsmuséet.
Läste någonstans att 6734 möjligtvis fanns kvar på något skrotupplag i Skåne för åtta år sedan.