Jag är väldigt nyfiken på varför så många här verkar gillar MaxCi-bussarna så skarpt. Som passagerare så tycker jag att de är ganska fula (Lite av skokartongskaraktär) och lite lätt obekväma. Är de väldigt trevliga att köra om man är förare eller vad är det som gör saken med MaxCi
För sakens skull kan jag säga att jag inte (Vad jag minns iaf) åkt med någon MaxCi som har varit ny utan endast de som finns här i Övik men sett kort på många naturligtvis och de ger mig ingen estetisk push direkt
Jag tycker framlyktorna är lite fula (de ska vara runda!) men i övrigt är formgivningen enkel och stilren. Bussarna är lagom kantiga, enligt mig finns det betydligt värre skokartonger.
En annan starkt bidragande faktor är nog att Bussmicke ogillar Maxci så mycket. ;)
MaxCi är en trevlig vagntyp lättkörd och med bra instrumentering.. och lite klös i motorn oxå .. sen slipper man alla databoxar .. visst är den lite kantig men det är ju charmen oxå ..
Kan hålla med om att den är lite kantig till utseendet. Men MaxCin har tycker jag det klassiska "Scania-morret" från motorn, vilket Omnilinken saknar. Annars en ganska okej busstyp. I mitt fall i egenskap av resenär. ;)
/Peter
Tack, jag har själv undrat samma sak under en längre tid. :P Finns ett antal bussmodeller idag som förtjänar fler hyllningar!
Det var oxå den första svensktillverkade lågentrébussen. Sen är den riktigt skön att köra, man sitter högt, bra drag i motorn, och växlar bra. På minussidan är att vissa serier har väldigt högt pysljud på bakdörrarna, och att dom med åren har blivit väldigt skramliga.
Maxci var oxå tillsammans med övriga Scania 113 bussar som var sköna att köra redan som nya. Äldre Volvo(som oftast var den andra tillverkaren i SL trafiken) blev istället bättre med tiden, men var ofta hemska när dom var helt nya, tex Volvo B10M med Säffle 2000!
Och naturligvis motorljudet! ;D
CitatMen MaxCin har tycker jag det klassiska "Scania-morret" från motorn
//R
Fast hur passagerar synpunkt så blir den slagen av hästlängder från MAN! Dessutom så kan den inte vara bra för förare idag så den skramlar så förbannat mycket! (Och denna gång så kan jag faktiskt uttala mig om det eftersom att jag har åkt med förare som kör MaxCi! ;))
Jag ska förhålla mig kort angående vad jag gillar med en
servad välhållen MaxCi i bra skick:
- Stark motor ger snabb acceleration
- Tar sig fram överallt med diffspärren
- Lättstyrd med bra servo
- Smidig med liten vändradie
- Bra fjädring och inget skrammel trots lågentré
- Gediget byggd. Puttar nästan undan betongsuggor om så krävs
- H4-lampor ger inte en perfekt, men en hygglig ljusbild. Bättre än H7-insatser.
- Högställda vindrutetorkare
- Delad vindrutor
- Dubbla blinkerslampor fram, samt tredubbla blinkers bak
- Inga datorer och annat strunt som kan krångla
- Dörrar som stängs snabbt
- Dörrbroms som släpper snabbt, direkt efter att dörren gått igen
Kort sagt: Ingen jämnårig tätortsvagn från 90-talet av en annan tillverkare kommer i närheten.
Och Scanias efterföljare OmniCity/Link har aldrig kommit upp i samma klass.
Citat från: Carl Eric skrivet 17 november 2011, 09:05:33 AM
Fast hur passagerar synpunkt så blir den slagen av hästlängder från MAN! Dessutom så kan den inte vara bra för förare idag så den skramlar så förbannat mycket! (Och denna gång så kan jag faktiskt uttala mig om det eftersom att jag har åkt med förare som kör MaxCi! ;))
Ja, MaxCin skramlar en del idag efter att ha körts hårt i Stockholms innerstad sedan första halvan av 1990-talet. I vilket skick kommer de MAN-bussar du nämner att vara i om de skulle behandlas på samma vis, i samma slags trafik i 15 år till? ;)
Ersa du skrev bra om MaxCi helt rätt dock kan jag lägga till en sak ang. skrammel när vi fick våra i Borås så skramla de som f-n men efter åtgärd på förarväggens upphängning var det bra . Glöm inte heller bort bra värme och reglagen bra samlade. Dock om vi ska vara petiga så har MaxCi inte dubbel vindruta men delad en viss skillnad ;).. och de tog sig fram över allt i princip dock inte i 50cm djup snö vilket jag prova en vinter men det var ju bara att backa tillbaka så kom jag loss tyvärr försökte vissa förar att bara gasa och då grävde den ner sig tack vare antislir..
Citat från: Ersa skrivet 17 november 2011, 11:39:29 AM
Jag ska förhålla mig kort angående vad jag gillar med en servad välhållen MaxCi i bra skick:
- Stark motor ger snabb acceleration
- Tar sig fram överallt med diffspärren
- Lättstyrd med bra servo
- Smidig med liten vändradie
- Bra fjädring och inget skrammel trots lågentré
- Gediget byggd. Puttar nästan undan betongsuggor om så krävs
- H4-lampor ger inte en perfekt, men en hygglig ljusbild. Bättre än H7-insatser.
- Högställda vindrutetorkare
- Dubbla vindrutor
- Dubbla blinkerslampor fram, samt tredubbla blinkers bak
- Inga datorer och annat strunt som kan krångla
- Dörrar som stängs snabbt
- Dörrbroms som släpper snabbt, direkt efter att dörren gått igen
Kort sagt: Ingen jämnårig tätortsvagn från 90-talet av en annan tillverkare kommer i närheten.
Och Scanias efterföljare OmniCity/Link har aldrig kommit upp i samma klass.
Tar man med ljudet om avgasrøret er lite flatklämd også då. Spec om man kör nära en fjellvägg på vänstresidan. Då gir Max-ci bra ljud av sig
Citat från: Ersa skrivet 17 november 2011, 11:39:29 AM
Jag ska förhålla mig kort angående vad jag gillar med en servad välhållen MaxCi i bra skick:
*Klipp klipp...*
Kort sagt: Ingen jämnårig tätortsvagn från 90-talet av en annan tillverkare kommer i närheten.
Och Scanias efterföljare OmniCity/Link har aldrig kommit upp i samma klass.
Icke heller att förglömma morrandet som uppstår när man segdrar bussen upppför ett bra motlut, 900-1000 varv och en bra uppförsbacke är ljuv musik för öronen :D
Några bilder på temat för de fixerade ;) finns här (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49256.0).
Själv tycker jag att de "riktiga" CN113 är betydligt trevligare än Maxci, även om det inte är något större fel på dem. Omni-serien (Omni I) tycker jag inte når upp till CN113/Maxci alls, varken i komfort, ljudnivå, skrammel eller tekniskt fungerande (Som passagerare blir man betydligt oftare stående bredvid vägen med föraren under motorhuven i en Omni än en äldre vagn). Dock måste jag säga att Omni II är betydligt bättre på de flesta punkter än Omni I :)
kan tänka mig att bussarna var sköna när det var nya men dem har passerat sitt "bäst före datum" (iallafl den ja åkte)
den hoppade lät och var anmält sjunkig.
47XX var väldigt sunkiga men var helt okej att åka med.
så ja gillar mer man och b6s m.m än maxin
Tack för er input...att de är bra att köra har jag full respekt för, det är nog så viktigt, sen att jag inte delar åsikter om utseende osv. Apropå H4 så är det för mig H4 en klassisk bangolfboll (Åjo, jag vet också att det är en lamptyp också) ;)
Min personliga åsikt om MaxCin är att det inte är någon vacker buss, men den har karaktär och charm! Det har för mig (som inte är så gammal och därmed inte upplevt alla tidigare SL-bussar) blivit som en symbol för stockholms stadsbussar. Motorljudet är underbart och det är trevligt att det är lågentré och inte ren låggolv. Så jag ger tummen upp för MaxCin, dock litet minus för vissa saker på utseendet.
//Jacob
Även jag som passagerare har inget emot MaxCi-bussarna. Omni-bussarna är klart skramligare med plastdelar i taket som ramlar av vilken sekund som helst. De nya MAN-bussarna är egentligen optimala för passagerare förutom på en punkt: det FÖRFÄRLIGA vrålandet från motorn, det låter ungefär som tre vrålhungriga katter i en orkester som saknar dirigent... där är MaxCin klart trevligare.
Citat från: Mikey skrivet 17 november 2011, 15:29:34 PM
Själv tycker jag att de "riktiga" CN113 är betydligt trevligare än Maxci, även om det inte är något större fel på dem. Omni-serien (Omni I) tycker jag inte når upp till CN113/Maxci alls, varken i komfort, ljudnivå, skrammel eller tekniskt fungerande (Som passagerare blir man betydligt oftare stående bredvid vägen med föraren under motorhuven i en Omni än en äldre vagn). Dock måste jag säga att Omni II är betydligt bättre på de flesta punkter än Omni I :)
Vad är det för skillnad mellan en MaxCi och en CN113?
Citat från: Ersa skrivet 17 november 2011, 11:45:33 AM
Ja, MaxCin skramlar en del idag efter att ha körts hårt i Stockholms innerstad sedan första halvan av 1990-talet. I vilket skick kommer de MAN-bussar du nämner att vara i om de skulle behandlas på samma vis, i samma slags trafik i 15 år till? ;)
Vi ser ju hur de första Omnicity:na är idag >:(
Maxcin (eller CN113CLL) är ju en vidareutveckling i rakt nedstigande led från 1978 års CR 112 med ytterst beprövad teknik o mekanik, Omnicity:n och dess efterföljare stressades fram av vissa huvudmän och hann aldrig provas ut utan stora delar av fältproven skedde ute i b.la Sthlms innerstad i skarp trafik
Citat från: Kervz skrivet 18 november 2011, 00:32:19 AM
Vad är det för skillnad mellan en MaxCi och en CN113?
CN113CLB: Normalgolv. Känns igen på dubbla runda strålkastare.
CL113CLL MaxCi: Lågentré. Känns igen på fyrkantiga strålkastare, samt parkeringsljus mellan de främre blinkersarna.
Citat från: Ersa skrivet 18 november 2011, 17:23:36 PM
CN113CLB: Normalgolv. Känns igen på dubbla runda strålkastare.
CL113CLL MaxCi: Lågentré. Känns igen på fyrkantiga strålkastare, samt parkeringsljus mellan de främre blinkersarna.
Även om förklaringen var väldigt tydlig kan jag visa ett par bilder för att illustrera.
CN113CLB:
(http://tommy.enefalk.se/bussar/bilder/Sverige/Arriva/7098/18.jpg)
CN113CLL Maxci:
(http://tommy.enefalk.se/bussar/bilder/Sverige/Keolis-Busslink/5062/1.jpg)
Jag undrar en annan sak appropå ämnet i fråga.
Vad är det för skillnad mellan kortbussarna Scania CN112/113CL och CN112/113CLB samt ledbussarna Scania CN112/113AL och CN112/113ALB?
Bra med bilder på båda men min åsikt är att MaxCi är den snyggare av dem .. ;)
;D Den bästa city buss jag kör fortfarande här i Stockholms city. Vi har ju kvar ett antal här på City Söder depån. Jag sitter bra i bussen med den gamla lätt inställda förarstolen. Tyvärr börjar stolarna bli slitna. Ersa har nämt alla fördelar jag håller med om. Men bussarna börjar bli slitna. Men ingen bättre buss för city trafik har utvecklats.
Citat från: Ivo skrivet 20 november 2011, 13:10:46 PM
Men ingen bättre buss för city trafik har utvecklats.
Om så är fallet, vilket jag inte alls betvivlar, är det för en utomstående helt obegripligt att inte efterföljaren Omnicity är en
ännu bättre citybuss. All den erfarenhet man samlat på sig i MaxCi och all den uppenbart positiva feedback tillverkaren måste ha fått från de som kört CN113-serien och framför allt MaxCi borde ju ha gjort Omnicity till en fantastisk buss.
Citat från: Cero skrivet 20 november 2011, 13:27:46 PM
Om så är fallet, vilket jag inte alls betvivlar, är det för en utomstående helt obegripligt att inte efterföljaren Omnicity är en ännu bättre citybuss. All den erfarenhet man samlat på sig i MaxCi och all den uppenbart positiva feedback tillverkaren måste ha fått från de som kört CN113-serien och framför allt MaxCi borde ju ha gjort Omnicity till en fantastisk buss.
Bra fråga något för scania att svara på. Min erfarenhet är att omni och andra busstyper inte bygger på utveckling av MaxCi.
Nej tyvärr verka Scania helt glömt bort att använda erfarenheter från MaxCi när Omni togs fram . Det känns som Omni kom från en tillverkare som hade den som sin första modell .
Jag vet en nackdel med Maxcin (vi hade sådana i Karlskrona innan Bergkvara satsade på Citaro) - sommartid var det varmt som en rullande bastu i bussarna!
Ja där har du rätt särskilt bak var det bastu. Tyvärr är det även på nyare vagnar då motorvärmen är svår att få bort blir ju bättre när det finns A-C i bussen
CitatNej tyvärr verka Scania helt glömt bort att använda erfarenheter från MaxCi när Omni togs fram . Det känns som Omni kom från en tillverkare som hade den som sin första modell .
Kan bara hålla med! Och framför allt verkar inga busskunniga vara med längre vid utveckling.
När det gäller värmen i Maxci sommartid, så är det en av bussens nackdelar ja. Takfläktarna låter bara och trycker inte ut någon luft. På SL:s senare leveranser blev det bättre när man fick öppningsbara fönster.
För övrigt så tycker jag personligen, att Söderhallens MAN är den bästa nya buss jag kört sen jag första gången satte mig bakom ratten på en Scania 113! Undantaget bakdörrarna dock som envisas med att leva sitt egna liv.
//R
I Norrköping hade alla dieseldrivna MaxCis ACC vilket var guld värt på sommaren.