(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/686147Dgb-B.jpg)
BB 572 - Volvo B58 / Hägglund & Söner 1967.
Ett tidigt exempel på extrabuss i djurgårdstrafiken hämtad från ett förortsgarage (Råsta).
Måste vara ganska unikt 1971!
/Gunnar
Snyggt med SJ-orange där de extra strålkastarna ännu inre är igensatta. Så ska en H80 se ut. :)
Hur länge låg spåren kvar i gatan efter nedläggningen 1967?
Råsta förstärkte väl på fler innerstadslinjer under åren?
/Lennart
Citat från: Hobgoblin skrivet 16 november 2011, 15:28:41 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/686147Dgb-B.jpg)
BB 572 - Volvo B58 / Hägglund & Söner 1967.
Ett tidigt exempel på extrabuss i djurgårdstrafiken hämtad från ett förortsgarage (Råsta).
****
Snacka om korglutning.... :D
Det gäller att dra på i kurvan ;)
HJP
Snacka om tjusigt! Hägglunds kaross när det är som bäst!
/Peter
Citat från: groenis skrivet 16 november 2011, 16:28:52 PM
Råsta förstärkte väl på fler innerstadslinjer under åren?
/Lennart
1976 körde Råsta ordinarietrafiken på linje 44 c:a maj - augusti (?) - (rätta mig!) - och linje 119 togs också över detta år. H54 4841 på 44:an är dokumenterad.
Vad gäller förstärkningar så var det väl mest veckoslut i Roslagstrafiken som gällde. Ett tiotal Råstaförare med Katrineholmare (H81-82) kunde dyka upp och bistå under sommarhalvåret (hade någorlunda koll 1970-78).
Då och då kördes antagligen också på 47E, men jag hittar inga fler bilder.
/Hasse
Citat från: Hobgoblin skrivet 18 november 2011, 22:12:39 PM
1976 körde Råsta ordinarietrafiken på linje 44 c:a maj - augusti (?) - (rätta mig!) - och linje 119 togs också över detta år. H54 4841 på 44:an är dokumenterad.
Vad gäller förstärkningar så var det väl mest veckoslut i Roslagstrafiken som gällde. Ett tiotal Råstaförare med Katrineholmare (H81-82) kunde dyka upp och bistå under sommarhalvåret (hade någorlunda koll 1970-78).
Då och då kördes antagligen också på 47E, men jag hittar inga fler bilder.
/Hasse
Nja, 119 togs inte över. Däremot kan det nog stämma att man hjälpe till. Det var ju då man hade förarbrist i Bromma och tog in externa förare även utanför SL-området. Man fick ju inte enligt reglerna bara låna förare - utan fick ju ta både bussarna med chaufförer - med en rad intressanta landsortsbussar på sträckan som resultat. Minns en förare som vägrade ta betalt och var mycket pratsalig i mikrofonen. Detta gjorde honom populär, så poppis att han hamnade i tidningen t.o.m.
119 tog man alltså inte över (om än man kan ha hjälpt till) - däremot togs ju sträckan över senare av Råstas linje 503. Men det var ju långt senare förstås.
503:an var min favoritlinje körde den sista året innan Bromma tog över den igen.
Det var där jag lärde ungarna i Hässelby Villastad att det går att köra en H 80 med uppställ sen hade jag aldrig några problem med dem efter det.
/Lennart
Tack för denna härliga nostalgibild!
Jag har en notering om att Råsta under 70-talet delvis trafikerade en del innerstadslinjer (Hornsbergslinjer): 47E, 52, 54E, 54X, 56X och 58(?).
Det var där jag lärde ungarna i Hässelby Villastad att det går att köra en H 80 med uppställ sen hade jag aldrig några problem med dem efter det.
/Lennart
[/quote]
jaha fler än jag som lyckats med en sån manöver ;D dock inte med H80 utan en Kållered vagn 10 har jag för mig..
[quote author=Omnilasse link=topic=49233.msg359190#msg359190 date=1321652582
119 tog man alltså inte över (om än man kan ha hjälpt till) - däremot togs ju sträckan över senare av Råstas linje 503. Men det var ju långt senare förstås.
[/quote]
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/4993119HS-B.jpg?t=1321706431)
AGP 134 - Volvo B58 / Säffle 1976 - SL H58 4993.
Vill nog ändå hävda att Råsta för en tid tog över 119. I Stockholmsdistriktets tabellnummerpärm angavs per 7.2.1977 att ¨Västra Distriktet kör merparten¨.
/H.
Citat från: Omnilasse skrivet 18 november 2011, 22:43:02 PM
...
119 tog man alltså inte över (om än man kan ha hjälpt till) - däremot togs ju sträckan över senare av Råstas linje 503. Men det var ju långt senare förstås.
Men 119 går fortfarande. Men den kanske vart borta en tid?
Kommmer inte ihåg exakt när det var och jag kan vara ute och cykla helt om så vill någon vill rätta mig är det bra. Utgår jag fritt ur minnet så vill jag dock ha det till att från mitten av 1970-talet så var 119 och 503 två olika linjer. 119 gick mellan Spånga C och Backlura och 503 mellan Spånga C och Solna C. Någon gång i slutet av 1970-talet (bör det vara) så slogs bägge linjerna ihop till 503 och togs om hand av Råsta som fick en ganska lång linje att hålla reda på.
Runt 1983-1984 numrerades sedan hela linjen om till 119 och överfördes till Bromma. Se(dan här om året så delades linjen återigen upp i sina ursprungsdelar så 119 återigen går mellan Spånga C och Backlura medan biten mellan Spånga C och Solna C vik det vakanta linjenumret 512 istället för 503. Det senare linjenumret används nämligen numera på en något udda Råstalinje som går Sfären <=> Ulriksdals Värdshus. 512 i sin tur körs, linjenumret till trots, av Bromma.
119 : Hässelby Strand - Backlura
503 : Norra Bantorget (senare Solna Centrum) - Hässelby Gård
Datum för hopslagningen (till 503) kan jag inte hitta, men nummerändringen av 503 till 119 skedde 19.8.1985.
För tillfället så har jag inte hittat min gamla almanacka men mitt sista pass var en eller två dagar innan linjen gick till Bromma,
Datumet måste vara 84 ?? ??
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 19 november 2011, 17:39:54 PM
För tillfället så har jag inte hittat min gamla almanacka men mitt sista pass var en eller två dagar innan linjen gick till Bromma,
Datumet måste vara 84 ?? ??
/Lennart
Linje 503 togs över av Brommahallen 20.8.1984 har jag antecknat. Kan det stämma med ditt minne?
/Hasse
Hasse
Det kan nog stämma för jag har för mig att sökningen till nya tjänster var ute till det datumet,
Dessvärre så sparade jag inte all information som Bromma skickade bland annat grafer och tjänster
de försökte värva mig till trafiken men så antalet tjänster hade föraravlösning i Hässelby Gård
och tunnelbane transport till Stora Mossen så avstod jag.
Vilket innebär att jag även tackade nej till innerstadstillägget på 600:-
trivdes för bra på Råsta.
/Lennart
Bredsladd med H80
Yess ja me, super-kul buss åka, med mersmak. :D
Hej.
Kul diskussion om linje 44 och 119!
Jag har sammanställt lite vad jag vet om linjernas trafikering (den här gången hoppar jag över körvägarna).
Linje 44 och trafikering 1975 – 1986.
1975 06 29 Trafiken tillfälligt indragen pga personalbrist.
1975 08 18 Trafiken återupptagen i samband med förbättrad personaltillgång.
1976 02 01 Trafik med inhyrda bussar lördag söndag, egna bussar övrig tid.
1976 06 08 Trafiken tillfälligt överförd till Västra Trafikdistriktet. Trafik med inhyrda bussar måndag fredag, egna bussar övrig tid.
1976 08 30 Trafiken återförd till Stockholms Trafikdistrikt. Trafik med inhyrda bussar lördag söndag, egna bussar övrig tid.
1978 02 16 Förstärkningstrafiken delvis överförd till Norra Trafikdistriktet.
1978 08 28 Trafiken helt överförd till Norra Trafikdistriktet. Trafiken med inhyrda bussar upphörd.
1983 04 23 Trafiken återförd till Stockholms Trafikdistrikt.
1986 10 08 Personalkonflikt i Hornsberg, trafiken tillfälligt indragen.
1986 10 13 Trafiken återupptagen i samband med löst konflikt.
Linje 119 och trafikering 1975 – 2009.
1975-06-30 Trafik med inhyrda bussar.
1975-09-01 Trafik med inhyrda bussar måndag-lördag, egna bussar övrig tid.
1976-02-01 Trafiken med inhyrda bussar upphörd.
1976-06-08 Trafik med inhyrda bussar måndag-fredag, egna bussar övrig tid.
1976-08-30 Trafiken med inhyrda bussar upphörd.
1977-02-07 Ändrad sträckning, vissa turer via Lövsta, ersättande SL linje 119E samt delvis 541X. Trafiken dagtid överförd till Västra Trafikdistriktet.
1978-10-19 Nedlagd, ersatt av SL linje 503.
1985-08-19 Återupptagen i ny sträckning, ersättande SL linje 503. Linje 119 kör nu Solna C – Hässelby – Backlura.
1992-03-02 Trafiken förändrad, sträckningen via Lövsta upphörd.
1993-08-16 Entreprenör Swebus, upphandlad ffg.
2009-08-17 Avkortad, delvis ersatt av SL linje 512. Linje 119 kör nu Spånga – Hässelby – Backlura.
2009-12-01 Entreprenör Nobina.
En osäker uppgift finns, och det är under vilka perioder man körde egna bussar nattetid 1975-06-30 – 1976-08-30.
Mvh
Jimmy
Den intressanta urspårning om kvarvarande spårvägsspår från tiden före 1967 återfinns via nedanstående länk.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49353.0