Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: homer skrivet 15 november 2011, 21:42:51 PM

Titel: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: homer skrivet 15 november 2011, 21:42:51 PM
Vet inte om länken tar er dit jag vill, men ni får pröva

http://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_mina#  ( bläddra till sidan 6 )


jag vet inte om jag har några belägg för mina teorier, men det känns som om Nobina arbetar "med" facket i sådana här frågor för att försöka lösa problemet medans Keolis alltid överklagar allt, jag hoppas jag har fel, men under årens lopp har de varit en del artiklar i samma stil...
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: AL skrivet 15 november 2011, 21:56:30 PM
Det framgår dock inte vilka kravspecifikationer som ställts av trafikhuvudmannen i Stockholms län beträffande bussklasstyper, antal sittplatser etc för det avtal som gäller i detta område, och som kan ha haft avgörande betydelse för operatörens beställning av fordon för verksamheten.

Att Nobina skulle vara mer intresserad än t ex Keolis att lösa problem genom samförstånd med facket är dock inte sant. Det finns åtskilliga exempel runt om i landet där Nobina gjort sig ett betydligt sämre namn genom att inte vilja lösa problem alls.

Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: Cyklisten skrivet 15 november 2011, 22:11:03 PM
Vad!? Har man köpt nya bussar med normalgolv? (Omniline) ;D
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: Cero skrivet 15 november 2011, 22:26:24 PM
Alltid lika fascinerande när denna typ av frågor kommer upp i den här branschen. Man pratar genom "facket". Varför pratar inte chefer och medarbetare med varandra? Det gör man i andra branscher och det löser en hel del problem på tidigt stadium. Kanske dags för facket att ta över verksamheten och chefsskapet så kapar man ett led.

För övrigt bör man ha samma problem i Botkyrka. Eller är förarna annorlunda konstruerade där. ;)

Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: Bussföraren skrivet 15 november 2011, 22:38:01 PM
Keolis har fått ett problem i stil med Fjollorna?

Skavda armstöd beror f.ö på otillräcklig bredd på förarplatsen än längden.
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: yngrot skrivet 15 november 2011, 22:52:08 PM
Tyvärr ett växande problem när man vill ha fler platser för resenärer i dessa låggolvsbussar då blir förarplatsen mindre på längden och även bredden har krympt titta bara på 8900 där är det knappt föraren får plats särskilt de som är långa och ingen stans att ha en egen väska med sig..
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: Ersa skrivet 15 november 2011, 22:54:50 PM
Citat från: Tidningsartikeln"Vi tog in en ergonom för att titta på bussarna och fann en del saker som kunde förbättras"

Det kan jag tänka mig. De enda SL-bussar jag kört med något ergonomiska förarplatser som man inte blir helt sjuk, sönderslagen eller skev av att sitta på i några timmar skulle vara Keolis förra Norrtälje-Vegor (57xx), samt Nobinas nuvarande B9S (00xx). Hygglig stol och bra rattställning. Samt knappar man kan nå utan att behöva ta lös bältet och sträcka sig långt.
Att motorljudet inne i en B9S påminner om en gammal 50-talsbuss med frontmotor så att man har svårt att föra ett samtal med en person på första stolsraden, och att fjädringen i framvagnen smäller, skramlar och rasslar är en annan sak, men det kan man ändå leva med om man får en bra stol och en ergonomisk sittställning i övrigt.

Jag vet inte hur dessa OmniLink är att köra, men de äldre Omnis jag kört tidigare blev jag inte så imponerad över att jag aldrig kunde dra upp ratten så långt att jag kunde nå den om jag ville sitta det minsta tillbakalutad. Samma sak i alla Vest V10 & V25 byggd på Scania.

En tokig idé! Varför inte kalla in en ergonom tidigare? Ungefär vid tidpunkten när bussar byggs? ;)
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: Cero skrivet 15 november 2011, 23:15:55 PM
Citat från: Ersa skrivet 15 november 2011, 22:54:50 PM

En tokig idé! Varför inte kalla in en ergonom tidigare? Ungefär vid tidpunkten när bussar byggs? ;)

Kanske redan när bussmodellen konstrueras? 8) Kanske skulle tillverkarna ta med sig erfarenheter från tidigare modeller när nya tas fram och ta med det som var bra och förbättra det som var dåligt? Eller hur tänkte jag nu...?
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: Ersa skrivet 15 november 2011, 23:21:35 PM
Citat från: Cero skrivet 15 november 2011, 23:15:55 PM
Kanske redan när bussmodellen konstrueras? 8) Kanske skulle tillverkarna ta med sig erfarenheter från tidigare modeller när nya tas fram och ta med det som var bra och förbättra det som var dåligt? Eller hur tänkte jag nu...?

Ren science fiction!
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: homer skrivet 16 november 2011, 07:51:58 AM
Citat från: Cero skrivet 15 november 2011, 22:26:24 PM
Alltid lika fascinerande när denna typ av frågor kommer upp i den här branschen. Man pratar genom "facket". Varför pratar inte chefer och medarbetare med varandra? Det gör man i andra branscher och det löser en hel del problem på tidigt stadium. Kanske dags för facket att ta över verksamheten och chefsskapet så kapar man ett led.

För övrigt bör man ha samma problem i Botkyrka. Eller är förarna annorlunda konstruerade där. ;)



förstår inte vad du menar, skulle varje enskild förare gå till Keolis VD för att få de gjort? vitsen med facken är väl att det är en samlad röst som kan företräda förarna.

att det skulle som de står i artikeln finnas förare som är nöjda är väl en sanning med modifikation, finns finns de förare som tycker bussarna är helt ok att köra men som ändå måste böja sig fram för att nå dörrknapparna och som inte kan vrida stolen för att väggen bakom är för nära stolen.


de bästa vore givetvis om man från företagets sida skapadade nån form av förargrupp med X antal förare som kan vara med och utforma bussen.

ett väldigt lyckat exempel är SL 54XX OCH 56XX samt boggie varianten H47 där förarna fick vara med och utforma som dessutom är en buss som än idag är omtyckt av alla förare som kört dem, vilket borde vara i stort sett samtliga förare hos SL
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: Omnilasse skrivet 16 november 2011, 08:47:14 AM
Citat från: homer skrivet 16 november 2011, 07:51:58 AM
förstår inte vad du menar, skulle varje enskild förare gå till Keolis VD för att få de gjort? vitsen med facken är väl att det är en samlad röst som kan företräda förarna.

att det skulle som de står i artikeln finnas förare som är nöjda är väl en sanning med modifikation, finns finns de förare som tycker bussarna är helt ok att köra men som ändå måste böja sig fram för att nå dörrknapparna och som inte kan vrida stolen för att väggen bakom är för nära stolen.


de bästa vore givetvis om man från företagets sida skapadade nån form av förargrupp med X antal förare som kan vara med och utforma bussen.

ett väldigt lyckat exempel är SL 54XX OCH 56XX samt boggie varianten H47 där förarna fick vara med och utforma som dessutom är en buss som än idag är omtyckt av alla förare som kört dem, vilket borde vara i stort sett samtliga förare hos SL

Men vad jag förstått är väl Keolis inne på detta nu och att man vill förändra sättet som man beställer bussar på så att det blir bättre lokalt förankrat; det är ju givetvis inte vidare praktiskt för Keolis heller att riskera att få bygga om bussarna efter olika synpunkter när de väl är beställda. Riskerar ju både att störa trafiken och förstås generera extra kostnader. Sedan är det väl ett särskilt problem när man beställer till ett nytt trafikområde - man har ju inte riktigt någon lokal part att förhandla med i ett sådant tidigt skede. Men det går säkert att lösa.

Nu  blev det väl lite olyckligt med SL att man fastnade så detaljerat i krav på 55 sittplatser. Utan trång förarplats hade man ju nästan blivit tvungen att beställa uteslutande ledbussar och då hade ju merkostnaden blivit rätt väsentliga. Nu har ju SL frångått denna fixering vid platsantal i de senare upphandlingarna, så kanske även det gör situationen något enklare framöver...
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: Jens skrivet 16 november 2011, 09:28:24 AM
Detta visar ju bara än en gång att man inte skall försöka uppfinna allt för mycket speciallösningar eller tillägg utan i första hand utgå från hur fordonstypen fungerade när den konstruerades och välja modell efter det, även om det innebär att man inte alltid får exakt likadant som man varit van vid innan.

Sen är det inte orimligt att tro att vi nordbor måste vara lite mer omsorgsfulla i valet och har mindre att välja på eftersom en majoritet av centraleuropéer är både något kortare och har redan från bilkörkortet fått lära sig en mer upprätt och rattnära körställning än många tillämpar här.
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: yngrot skrivet 16 november 2011, 12:44:48 PM
Citat från: Cero skrivet 15 november 2011, 23:15:55 PM
Kanske redan när bussmodellen konstrueras? 8) Kanske skulle tillverkarna ta med sig erfarenheter från tidigare modeller när nya tas fram och ta med det som var bra och förbättra det som var dåligt? Eller hur tänkte jag nu...?



Detta är ju något som är på g genom ett europeiskt projekt med framtidens förarplats men lätt är det inte för nere i EU så har de andra krav tyskar tycker till och med att den förarplats som finns i 8900 är för stor !!!  Men vi svenskar vill ju ha plats både för oss själva samt jacka och någon väska där fram men det är svårt på de nya trånga.. Men vilket bolag beställde Ommni med en större förarplats än vanligt till S-L trafiken??  Det går ju om man tar bort 2 säten bakom föraren för det är ju de 2 som förstör förarplats på längden ..  Sen vore det ju väldigt lyckat om alla kunde göra som Volvo med satelliter för där når man alla knappar lätt ..   
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: Nico skrivet 16 november 2011, 18:14:10 PM

Tänk... och jag som inte alls gillar konstruktionen med satelliter...  ;D

Ett annat aber som väl gärna glöms bort i sammanhanget är väl att man utomlands (rätta mig om jag har fel) inte behöver svänga på förarstolen i samma omfattning? Det innebär i så fall en viss orsak till varför det fungerar med lite trängre förarplatser nere på Kontinenten. Att majoriteten av centraleuropéer skulle vara kortare än folket i Norden vet jag inte riktigt om det finns empiriska belägg för?
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: yngrot skrivet 16 november 2011, 18:20:37 PM
Ofta behöver de inte vrida stolen .. men visst finns det en del korta och en del långa. När jag var ner i Dresden på förarplatsprojektet fanns en förare på 200cm i Dresden och han tycket som vi från Sverige att platsen var för trång..
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: Cero skrivet 16 november 2011, 22:34:12 PM
Citat från: homer skrivet 16 november 2011, 07:51:58 AM
förstår inte vad du menar, skulle varje enskild förare gå till Keolis VD för att få de gjort? vitsen med facken är väl att det är en samlad röst som kan företräda förarna.


Ja om organisationen är så platt att alla anställda är organiserade direkt under VD får man gå dit. Nu är de flesta organisationer uppdelade på olika enheter där var och en har sin chef/arbetsledare och det är med denne man har sin dialog. Jag antar att Keolis är uppdelat på liknande sätt. I normalfallet ska inte en chef behöva ha fler än runt 20 underlydande. Har chefen för många underlydande finns ingen möjlighet att ha någon uppfattning om och dialog med medarbetarna och chefen blir för otydlig och frånvarande för medarbetarna. Chefens roll är inte att ensidigt se till att medarbetarna gör sitt jobb. I rollen ingår, förutom att leda och fördela arbetet, även att ta tillvara medarbetarnas intressen och föra dialogen uppåt i organisationen. Organisationer där detta inte fungerar drabbas av ineffektivitet, onödiga kostnader och hög personalomsättning.
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 23 november 2011, 11:53:44 AM
Citat från: Ersa skrivet 15 november 2011, 22:54:50 PM
Jag vet inte hur dessa OmniLink är att köra, men de äldre Omnis jag kört tidigare blev jag inte så imponerad över att jag aldrig kunde dra upp ratten så långt att jag kunde nå den om jag ville sitta det minsta tillbakalutad. Samma sak i alla Vest V10 & V25 byggd på Scania.

En tokig idé! Varför inte kalla in en ergonom tidigare? Ungefär vid tidpunkten när bussar byggs? ;)
Synpunkter på förarplatsen fanns redan vid beställningen av bussarna och kommunal var med i förhandlingarna med SL redan från början.
Men eftersom SL vägrade tumma på kravet om 55 sittplatser och Keolis inte hade "råd" att köpa ledbussar till E19 blev resultatet som det blev...

Nu försöker Keolis lösa problemet tillsammans med facket för att göra alla så nöjda som möjligt.
Tyvärr är det svårt att bygga ut förarplatsen, så det är inte så mycket som kan göras vad jag förstår.
Det man kommit fram till är att flytta dosan med dörrknapparna uppåt samt ta bort stoppskruvarna på stolens justeringsskena vilket ger några cm ytterligare i skjutmån.
Keolis samarbetar helt klart med facket tycker jag, åtminstone här i Eriksberg där jag jobbar.
//Fredrik
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: jbnilsson skrivet 23 november 2011, 12:34:08 PM
Det är mycket gnäll bara för gnällandets skull med.

Jag trivs bra i de nya scaniabussarna, och med Keolis som arbetsgivare.

Vi är många som tycker bussarna är bra som de är, bara en liten skara som klagar. Oftast har de synpunkter på det mesta, och verkar aldrig vara nöjda med nånting.

Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: Carl Eric skrivet 23 november 2011, 12:57:13 PM
Hörde på radio idag (tyvärr ingen länk) att facket hade lämnat in klagomål till arbetsmiljöverket för att avlösningstiderna är för korta. Klagomålen gällde att förarna inte hinner blåsa i alko-låset, ställa in stolen utan att blir sena sov.


Ingen kommentar om detta, men det var det som de sa på radio...
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: Bussföraren skrivet 23 november 2011, 13:12:53 PM
Det är väl bara en fortsättning av de scenario som började 2002 med anmälningar till Arbetsmiljöverket för ditten o datten.

Tyvärr leder ju detta att riktigt viktiga frågor kommer i skymundan och blir behandlade på samma sätt som skitfrågor, djupa diken och landande flygplan t.ex.

Tjänstepaketet var ju anmält redan på Nobina:s tid och "Fjollorna" hade visst en hel del fabrikationsfel o barnsjukdomar som Volvo fick ta på sig, b.la vassa bultar i knähöjd på förarplatsen men att busstypen skulle vara så dålig kan jag inte hålla med om, jmf med föregångarna B10BLE med Säfflekaross som från början var extremt felbalanserade och gick rakt fram i varje kurva så.....
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: Andy skrivet 23 november 2011, 13:16:43 PM
Citat från: Jens skrivet 16 november 2011, 09:28:24 AM
...och har redan från bilkörkortet fått lära sig en mer upprätt och rattnära körställning än många tillämpar här.

Jag får intrycket av att de kontinentala bussarna ofta är byggda för att sitta bakåtlutad, långt ner, med fötterna långt fram, som i en personbil; snarare än den upprätta körställning som i alla fall äldre Volvobussar påbjudit.
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: jbnilsson skrivet 23 november 2011, 16:54:40 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 23 november 2011, 12:57:13 PM
Hörde på radio idag (tyvärr ingen länk) att facket hade lämnat in klagomål till arbetsmiljöverket för att avlösningstiderna är för korta. Klagomålen gällde att förarna inte hinner blåsa i alko-låset, ställa in stolen utan att blir sena sov.


Ingen kommentar om detta, men det var det som de sa på radio...

Det är också bara gnäll.  Gör facket nåt annat än att j***as med arbetsgivaren?.
Det är i grunden deras idé att det ska vara pausar hit å dit, därför måste arbetsgivaren göra tjänster därefter. Jag ser det inte som nåt stort problem. Så tight har vi det inte att det inte går att köra in en minut. Och skulle vi bli sena och kanske inte klara nästa avgång så löser driftledningen det utan sura miner. Finns flexbussar att sätta in, eller reserver som kan byta av om man inte hinner ta sin rast.
Titel: SV: De nya bussarna gör förarna sjuka
Skrivet av: yngrot skrivet 23 november 2011, 21:33:16 PM
Citat från: Andy skrivet 23 november 2011, 13:16:43 PM
Jag får intrycket av att de kontinentala bussarna ofta är byggda för att sitta bakåtlutad, långt ner, med fötterna långt fram, som i en personbil; snarare än den upprätta körställning som i alla fall äldre Volvobussar påbjudit.



Pedaler sitter längre fram som standard på bussar nere i Europa