Fann denna CR 111 i dag i Hummelsta. FSG 020
(http://i203.photobucket.com/albums/aa65/Christer216/Bussar/FSG0203.jpg)
(http://i203.photobucket.com/albums/aa65/Christer216/Bussar/FSG0202.jpg)
(http://i203.photobucket.com/albums/aa65/Christer216/Bussar/FSG020.jpg)
Bilderna blev inte de bästa, tagna med lånad mobil Sony Ericsson Xperia.
/ Christer K
Ursprungligen Hurtigs Omnibus / LLT nr 38 enligt SBH.
//Jonas G
Den verkar inkontinent. Rejäl pöl under baken... :o
Den stod kvar i morse då jag fick köra alternativ väg på linje 774 eftersom E18 var avstängd pga olycka...
Oljepöl eller vatten är frågan... Stackars buss och stackars ägare/förare som inte kom längre :-S Erik T kanske ska hålla sig framme ifall den blir till salu :)
denna har varit till salu på blocket under förra året då stod den i sälen.
Citat från: mil skrivet 17 november 2011, 10:42:23 AM
denna har varit till salu på blocket under förra året då stod den i sälen.
Var i Sälen stod den??
Slutet av juli 2010 fanns den till salu i Örebrotrakten..
(http://i645.photobucket.com/albums/uu176/ScaniaCR/DSC07806_1_anpassad.jpg?t=1321569734)
//M
Står den kvar?
Det finns reservdelar här om det skulle behövas... :)
http://www.blocket.se/skaraborg/Scania_husbuss__67_37286198.htm?ca=11&w=3 (http://www.blocket.se/skaraborg/Scania_husbuss__67_37286198.htm?ca=11&w=3)
Om den står kvar, vilken hållplats är närmast?
Citat från: Bussmicke skrivet 19 november 2011, 18:03:29 PM
Om den står kvar, vilken hållplats är närmast?
Den står mitt mellan hållplatserna Hummelsta centrum och Hummelsta Myrbyvägen. Men Myrbyvägen kan vara något närmare, handlar dock max om 50 meter... Den står ju på gamla lastbilsparkeringen, mitt emot där macken låg. Allt är ju numera helt öde i Hummelsta. :-\
Om den står kvar alltså, jag har inte varit där sedan den 16:e.
Ingen som känner nån i närheten? Eller ägaren kanske... :)
Citat från: bjorn_k skrivet 19 november 2011, 21:09:12 PM
Ingen som känner nån i närheten? Eller ägaren kanske... :)
Är väl bara att ringa någon av dom stackare som bor kvar i ödebyn och fråga om dom kan titta ut genom fönstret? ;D ;)
Citat från: Robert T skrivet 19 november 2011, 21:13:15 PM
Är väl bara att ringa någon av dom stackare som bor kvar i ödebyn och fråga om dom kan titta ut genom fönstret? ;D ;)
Går väl att kolla i Bilreg vem som äger bussen. Det kan ju vara så att den fått problem på väg någonstans och nödparkerats på platsen.
Borde åka nån dag och kolal om den står kvar, tisdag kanske. Hoppas den är kvar då
Avställd 1998
Körförbud 199-05-01 Senaste ägaren köpte bussen 2011-08-27 och hör hemma i Tierp.
Hej !
Ägaren före var en privatperson i Fellingsbro som blev reg.ägare på den 2010-10-04.
Mvh Peter Ö
Är det känt om EWO322/LLT36 och DWZ414/LLT37 är i livet fortfarande? Dom ingick i samma serie om 3 vagnar
som ovannämda FSG020/LLT38, CR111MF med Wilsonlåda.
Citat från: Lulebjörnen skrivet 23 november 2011, 05:55:11 AM
Är det känt om EWO322/LLT36 och DWZ414/LLT37 är i livet fortfarande? Dom ingick i samma serie om 3 vagnar
som ovannämda FSG020/LLT38, CR111MF med Wilsonlåda.
DWZ414 verkar vara vid full vigör, LB-reggad, troligen husbil eller liknande. Besiktigad i år.
EWO322 finns fortfarande i registret, men avställd sedan 1990.
Citat från: Lulebjörnen skrivet 23 november 2011, 05:55:11 AM
Är det känt om EWO322/LLT36 och DWZ414/LLT37 är i livet fortfarande? Dom ingick i samma serie om 3 vagnar
som ovannämda FSG020/LLT38, CR111MF med Wilsonlåda.
Fast är det där verkligen en CR111MF? Signifikativt för just CR111MF var väl det lilla extrafönstret efter framdörren eftersom framöverhänget var lika stort som på en vanlig CR111 med två dörrar fram. Och det har väl aldrig byggts en CR111MF med dubbeldörr fram?
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 november 2011, 08:47:49 AM
DWZ414 verkar vara vid full vigör, LB-reggad, troligen husbil eller liknande. Besiktigad i år.
EWO322 finns fortfarande i registret, men avställd sedan 1990.
Trevligt att dom finns kvar även om det är i form av husbussar med allt vad det innebär i form av mer eller mindre besynnerliga ombyggnader.
Vill minnas att det var fina vagnar att köra vintertid med den manuella växellådan och all vikt bak på drivhjulen, även om det var lite oplogat ute i byarna och ytterområdena gick det alltid att komma fram.
Citat från: AL skrivet 23 november 2011, 10:29:18 AM
Fast är det där verkligen en CR111MF? Signifikativt för just CR111MF var väl det lilla extrafönstret efter framdörren eftersom framöverhänget var lika stort som på en vanlig CR111 med två dörrar fram. Och det har väl aldrig byggts en CR111MF med dubbeldörr fram?
Ja, dom där var väl undantaget som bekräftar regeln i så fall? Wilson var det i alla tre kärrorna i alla fall, om det var den 4 - eller 5växlade varianten minns jag inte, men det var kalasfina vagnar att köra, i stort sett ostoppbara i snömassorna vintertid där det gick att smyga i väg lite snyggt på 2:an om det var is på hållplatserna :)...
Citat från: Lulebjörnen skrivet 23 november 2011, 12:23:14 PM
Ja, dom där var väl undantaget som bekräftar regeln i så fall? Wilson var det i alla tre kärrorna i alla fall, om det var den 4 - eller 5växlade varianten minns jag inte, men det var kalasfina vagnar att köra, i stort sett ostoppbara i snömassorna vintertid där det gick att smyga i väg lite snyggt på 2:an om det var is på hållplatserna :)...
Men det var inte Wilsonlådan som avgjorde om det var CR111 M eller MF. De där är CR111 M eftersom de har dubbla dörrar fram. MF hade långt överhäng fram, enkeldörr o fler sittplatser. CR111M kunde får med flera olika lådor, både helautomater HR501, ZF och Wilson GV768-769.
Det fanns även CR111M med enkeldörr fram, men de hade kortare överhäng fram och var kortare totalt.
Nån som vet om bussen står kvar?
Tänkte ev. åka i morgon och kolla.
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 november 2011, 13:30:32 PM
Men det var inte Wilsonlådan som avgjorde om det var CR111 M eller MF. De där är CR111 M eftersom de har dubbla dörrar fram. MF hade enkeldörr o fler sittplatser. CR111M kunde får med flera olika lådor, både helautomater och Wilson.
Jag läste bara vad stod på den här CR-hemsidan som finns på nätet och som tydligen drivs av en av skribenterna här på forumet. Där framgår det att "CR111MF var försedd med halvautomatisk växellåda, i övrigt samma som CR111M, dörrställning 1-2-0" eller någon liknande textlydelse.
Men du har säkert rätt, jag är på intet sätt någon expert i ämnet busshistorik, mitt "vetande" baseras huvudsakligen på mer eller mindre fragmentiska minnen från den tiden man körde och skruvade med dom här gamla öken. En sak kommer jag ihåg tydligt och det är att det var en barnlek att serva och justera Wilsonen i CR111M(F?) där man satt bekvämt på en pall och meckade med lådan genom sidoluckan jämfört med Volvos B58/59 där man låg på mage inne i bussen och grävde genom luckan i golvet - och det såg ut som ett h*****e där under vad som än skulle göras :o...
Citat från: Lulebjörnen skrivet 23 november 2011, 13:56:23 PM
Jag läste bara vad stod på den här CR-hemsidan som finns på nätet och som tydligen drivs av en av skribenterna här på forumet. Där framgår det att "CR111MF var försedd med halvautomatisk växellåda, i övrigt samma som CR111M, dörrställning 1-2-0" eller någon liknande textlydelse.
Men du har säkert rätt, jag är på intet sätt någon expert i ämnet busshistorik, mitt "vetande" baseras huvudsakligen på mer eller mindre fragmentiska minnen från den tiden man körde och skruvade med dom här gamla öken. En sak kommer jag ihåg tydligt och det är att det var en barnlek att serva och justera Wilsonen i CR111M(F?) där man satt bekvämt på en pall och meckade med lådan genom sidoluckan jämfört med Volvos B58/59 där man låg på mage inne i bussen och grävde genom luckan i golvet - och det såg ut som ett h*****e där under vad som än skulle göras :o...
Jo, det är korrekt att CR111 MF hade Wilsonlåda, allihopa. Men CR111 M fanns också med denna låda. MF var dock en minoritet, drygt 80 tillverkade av totalt drygt 800 CR111:or.
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 november 2011, 14:40:23 PM
Jo, det är korrekt att CR111 MF hade Wilsonlåda, allihopa. Men CR111 M fanns också med denna låda. MF var dock en minoritet, drygt 80 tillverkade av totalt drygt 800 CR111:or.
Ja, då har vi nog rett ut det här till belåtenhet :)...Dessutom erinrar jag mig att vi hade en konversation med en member "peter" för ett par år sen här på forumet som var sysselsatt med motorbyte och diverse andra projekt av teknisk natur i DWZ414/37 så då återstår bara att gamla 36:an också dyker upp nånstans så är läget under kontroll...
Bussen var tyvärr borta.
Ni som tagit bilder, får jag ta dem till Busshvilan?
Citat från: Bussmicke skrivet 24 november 2011, 09:50:15 AM
Bussen var tyvärr borta.
Ni som tagit bilder, får jag ta dem till Busshvilan?
Visst. Be my guest!
//M
Hoppas den flyttades för egen kraft! :)
Citat från: bjorn_k skrivet 24 november 2011, 16:26:24 PM
Hoppas den flyttades för egen kraft! :)
Inte så lämpligt om den var avställd sedan -98, om nu inte ägaren hade grönskylt.
Nej, det har du sannerligen rätt i... Ställa på, försäkra samt beställa besiktningstid... funkar det även med tunga fordon? :)