(http://www.bussmicke.se/TEMP/X1_3001_Sodertalje_C_930807.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/X1_3002_Sodertalje_sodra_910331.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/X1_3007_Kungsangen_911022.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/X1_3008_Vasterhaninge_930523.jpg)
			
			
			
				Ack ja. Så mycket man åkt med dessa och så många minnen man har från dem.
Synd att det verkar bli så att bara en enhet sparas för framtiden, men förståeligt, de är svåra att härbärgera om de ska stå fredade för klo**rare och busar.
			
			
			
				Underbara bilder! Tänk att X1 har varit så fräscha.
			
			
			
				Citat från: Björn Forslund skrivet 15 november 2011, 13:14:51 PM
Ack ja. Så mycket man åkt med dessa och så många minnen man har från dem.
Synd att det verkar bli så att bara en enhet sparas för framtiden, men förståeligt, de är svåra att härbärgera om de ska stå fredade för klo**rare och busar.
****
Mycket fin bildkavalkad!
Tackar&Bockar  :)
Se tiden an, Björn. 
Tids nog, ska X10:orna skrotas. Då är det läge att bevara en sådan enhet. Den kan multipelkopplas med 1:an, och vi får ett fint Stockholmståg.
HJP
			
 
			
			
				Citat från: HJP skrivet 15 november 2011, 17:08:15 PM
****
Mycket fin bildkavalkad!
Tackar&Bockar  :)
Se tiden an, Björn. 
Tids nog, ska X10:orna skrotas. Då är det läge att bevara en sådan enhet. Den kan multipelkopplas med 1:an, och vi får ett fint Stockholmståg.
HJP
Jo, jag följer diskussionerna i Järnvägshistoriskt Forum också. Rent logiskt är det givetvis det enda vettiga att göra på det viset, X1 och X10. 100m tåg ställer man inte var som helst.
			
 
			
			
				Intressant är det att se det gamla färgschemat, som jag aldrig hann se i verkligheten. Men även om jag är en nostalgiker som vanligtvis ropar saker som t.ex: "Det äldsta färgschemat ska fordonet va! Original för sjutton!" i nästan alla debatter om bevarade veteranfordon, så måste jag i detta fall erkänna att det nyare SL-färgschemat med ränder är mer elegant.
			
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 15 november 2011, 22:33:58 PM
Intressant är det att se det gamla färgschemat, som jag aldrig hann se i verkligheten. Men även om jag är en nostalgiker som vanligtvis ropar saker som t.ex: "Det äldsta färgschemat ska fordonet va! Original för sjutton!" i nästan alla debatter om bevarade veteranfordon, så måste jag i detta fall erkänna att det nyare SL-färgschemat med ränder är mer elegant.
Det blir nog svårare att återställa till det gamla utförandet. Förutom den yttre målningen var sätena i ett helt annat material och färg, och det är nog ingen som sparat så många gamla soffor att det går att återställa en hel enhet. Samma gäller väl om en X10 ska återuppstå i sin gamla målning för att matcha X1:an exteriört. De var ju under en period målade likadant.
			
 
			
			
				Citat från: Björn Forslund skrivet 15 november 2011, 23:01:03 PM
Det blir nog svårare att återställa till det gamla utförandet. Förutom den yttre målningen var sätena i ett helt annat material och färg, och det är nog ingen som sparat så många gamla soffor att det går att återställa en hel enhet. Samma gäller väl om en X10 ska återuppstå i sin gamla målning för att matcha X1:an exteriört. De var ju under en period målade likadant.
****
Håller med dig om detta.
Att bevara en fordonstyp är viktigt, men huvudsaken är att det bevaras, inte nödvändigtvis återställt till leveransutförande.
Förutom sätena, ska vindrutorna i så fall, bytas. Dessa var infattade med gummilister från början, men byttes mot bättre glas och aluminiumramar, av säkerhetsskäl. Sådant bör naturligtvis inte återställas. Vidare hade de första enheterna inga handräcken i fronten - förvånansvärt nog. Inte heller de små plattformarna ovanför buffertarna. Dessa bör inte heller avlägsnas. 
Att ställa krav på s.k. originalskick - leveransutförande - kan vara olämpligt, och dessutom kräva både arbetskraft och pengar. Bristvara båda två. Att blanda olika utföranden, som att behålla moderniseringarna, men måla stora siffror i fronten, ger ett dåligt intryck. Så har fordonet aldrig sett ut. Bättre då att återställa det i gott skick, så som det gick sista tiden av sin verksamhet. Resten går att visa i bild.
HJP
			
 
			
			
				Citat från: HJP skrivet 16 november 2011, 10:07:00 AM
****
Håller med dig om detta.
Att bevara en fordonstyp är viktigt, men huvudsaken är att det bevaras, inte nödvändigtvis återställt till leveransutförande.
Förutom sätena, ska vindrutorna i så fall, bytas. Dessa var infattade med gummilister från början, men byttes mot bättre glas och aluminiumramar, av säkerhetsskäl. Sådant bör naturligtvis inte återställas. Vidare hade de första enheterna inga handräcken i fronten - förvånansvärt nog. Inte heller de små plattformarna ovanför buffertarna. Dessa bör inte heller avlägsnas. 
Att ställa krav på s.k. originalskick - leveransutförande - kan vara olämpligt, och dessutom kräva både arbetskraft och pengar. Bristvara båda två. Att blanda olika utföranden, som att behålla moderniseringarna, men måla stora siffror i fronten, ger ett dåligt intryck. Så har fordonet aldrig sett ut. Bättre då att återställa det i gott skick, så som det gick sista tiden av sin verksamhet. Resten går att visa i bild.
HJP
Man kommer ju heller inte från att fordonet för att kunna användas i trafik måste ha ATC-utrustning, vilket det inte hade vid leveransen. En mobiltelefon är säkert också välkommen. Min uppfattning är också att X1-an bör återställas till det utförande den hade när den kom ut från senaste renoveringen. Alltså att trasiga detaljer lagas samt att den lackeras om i samma färger som då. Det är ju också så de flesta minns X1-orna från deras aktiva tid. 
			
 
			
			
				Kul att alla verkar vara överens. Visst skulle det vara kul att se det bevarade tåget lika blänkande och i samma färger som bilden på 3008 ovan.
			
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 16 november 2011, 11:00:00 AM
Kul att alla verkar vara överens. Visst skulle det vara kul att se det bevarade tåget lika blänkande och i samma färger som bilden på 3008 ovan.
Det är nog det enda tänkbara, att bevara i nuvarande utförande. Det tråkiga är väl att när sedan X10 börjar falla ifrån och även en sådan ska bevaras, då blir det ingen färgmatchning mellan enheterna vid hopkoppling.
Men huvudsaken är att de blir bevarade.
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 november 2011, 10:22:09 AM
Man kommer ju heller inte från att fordonet för att kunna användas i trafik måste ha ATC-utrustning, vilket det inte hade vid leveransen. En mobiltelefon är säkert också välkommen. Min uppfattning är också att X1-an bör återställas till det utförande den hade när den kom ut från senaste renoveringen. Alltså att trasiga detaljer lagas samt att den lackeras om i samma färger som då. Det är ju också så de flesta minns X1-orna från deras aktiva tid. 
****
Här nämner du en mycket viktig sak - ATC:n.
För övrigt är det naturligtvis bra att ha en mobiltelefon. Den tågorderradio (TOR) som länge fanns i hytterna, skulle möjligen kunna sitta på plats, som kuriosa - Om någon finns kvar att bevara.
Citat från: Björn Forslund skrivet 16 november 2011, 11:34:23 AM
Det är nog det enda tänkbara, att bevara i nuvarande utförande. Det tråkiga är väl att när sedan X10 börjar falla ifrån och även en sådan ska bevaras, då blir det ingen färgmatchning mellan enheterna vid hopkoppling.
Men huvudsaken är att de blir bevarade.
****
En omlackering till blått, skulle inte vara fel, eftersom X10:orna hade den färgen länge. Annars gick ju X1+X10 multade med olika färg, så det återspeglar verkligheten, lika bra som blått.
Man kan inte hävda att blått, självklart ses som den mest önskvärda färgen, bara för att man själv tycker så. Variationen är också musealt intressant. Inte minst för framtida generationer.
HJP
			
 
			
			
				Citat från: HJP skrivet 16 november 2011, 15:08:04 PM
Den tågorderradio (TOR) som länge fanns i hytterna, skulle möjligen kunna sitta på plats, som kuriosa - Om någon finns kvar att bevara.
HJP
Inte mig emot att en sådan finns på plats men inte heller denna fanns vid leverans. 
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 november 2011, 15:52:32 PM
Inte mig emot att en sådan finns på plats men inte heller denna fanns vid leverans. 
****
Det stämmer. När du nämner det, så minns jag.
Kanske en indikering på att det är fler detaljer som man glömt, det ändras och kommer till olika saker, och man glömmer lätt något.
Undrar om man inte bytte färg på innerväggarna också  ???
HJP
			
 
			
			
				Citat från: HJP skrivet 16 november 2011, 16:44:14 PM
****
Det stämmer. När du nämner det, så minns jag.
Kanske en indikering på att det är fler detaljer som man glömt, det ändras och kommer till olika saker, och man glömmer lätt något.
Undrar om man inte bytte färg på innerväggarna också  ???
HJP
De tidigaste levererade fordon tas ju sedan in för nollställning, det vill säga att de ändras om så att de har samma utförande som de senare levererade. Så det där med leveransskick är också flexibelt om man nu inte håller sig till någon av de sist levererade. 
När det gäller innerväggarna har jag för mig att de var mer kallt blå från början än vad som senare blev fallet. 
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 november 2011, 17:37:53 PM
De tidigaste levererade fordon tas ju sedan in för nollställning, det vill säga att de ändras om så att de har samma utförande som de senare levererade. Så det där med leveransskick är också flexibelt om man nu inte håller sig till någon av de sist levererade. 
När det gäller innerväggarna har jag för mig att de var mer kallt blå från början än vad som senare blev fallet. 
****
(http://i43.tinypic.com/wwc8s6.jpg)
Listan kan göras lång....
Eftersom X1:orna nu tycks vara borta, så passar jag på att tända ett par slutsignaler.
Bilden påminner mig om att några olika typer av backspeglar har funnits. Från leverans var det väl likadana, små speglar, som Rc1 levererades med?
En annan sak är de utvändiga lufttrummorna, som monterades efter de stränga vintrarna på 1980-talet.
HJP
			
 
			
			
				Citat från: HJP skrivet 16 november 2011, 22:03:50 PM
****
(http://i43.tinypic.com/wwc8s6.jpg)
Listan kan göras lång....
Eftersom X1:orna nu tycks vara borta, så passar jag på att tända ett par slutsignaler.
Bilden påminner mig om att några olika typer av backspeglar har funnits. Från leverans var det väl likadana, små speglar, som Rc1 levererades med?
En annan sak är de utvändiga lufttrummorna, som monterades efter de stränga vintrarna på 1980-talet.
HJP
Är de helt borta? Sist jag passerade Hagalund (när Västeråsbanan var avstängd) stod ett helt gäng där. Men de kanske har åkt till Nykroppa?
			
 
			
			
				Citat från: Björn Forslund skrivet 16 november 2011, 23:13:49 PM
Är de helt borta? Sist jag passerade Hagalund (när Västeråsbanan var avstängd) stod ett helt gäng där. Men de kanske har åkt till Nykroppa?
Enligt Postvagnen har de sista nu lämnat Hagalund och X1 får alltså betraktas inte längre vara ett driftfordon. 
			
 
			
			
				Citat från: Björn Forslund skrivet 16 november 2011, 23:13:49 PM
Är de helt borta? Sist jag passerade Hagalund (när Västeråsbanan var avstängd) stod ett helt gäng där. Men de kanske har åkt till Nykroppa?
****
Nu har jag inte passerat Hagalund på cirka en vecka, så jag vet inte. Staffans uppgift finns ingen anledning att ifrågasätta, men jag menade att de är borta från SL-trafiken.
På min bild, ses fästena för de gamla plåtarna, där det var en 
SJ-logga från början. Den byttes senare mot en 
SL-logga.
HJP
			
 
			
			
				Nu kanske jag är helt ute och cyklar....Men står det inte två enheter i Gävle(vid JVG-museum)?
			
			
			
				Citat från: Kvarne skrivet 17 november 2011, 12:55:28 PM
Nu kanske jag är helt ute och cyklar....Men står det inte två enheter i Gävle(vid JVG-museum)?
****
Jodå, det gör det säkert.
En av dessa ska bevaras. Den andra är reservdelsföråd.
Lite "cykelåkning" kanske, men inte så farligt  ;)  ;)
HJP
			
 
			
			
				X1 hör ju till Sthlm även jag har åkt en hel del såna  
			
			
			
				I Arvika står fortfarande 2 halva X1 kvar fotograferade 11-11-11
(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/tag/resten/2011/X1-3061.jpg)
(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/tag/resten/2011/X1-3067.jpg)
(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/tag/resten/2011/X1-3061-3067.jpg)
(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/tag/resten/2011/X1-3067b.jpg)
			
			
			
				Är det de vagnarna som skall användas till brandutbildning?
/Lennart
			
			
			
				Dessa vagnar har blivit kvar efter brandtester i Brunsbergstunneln utanför Arvika
http://www.arvika.se/omkommunen/nyheter/nyhetsarkiv/brandforsokunderseptember.5.15ff61b9131ddfab93a80002004.html (http://www.arvika.se/omkommunen/nyheter/nyhetsarkiv/brandforsokunderseptember.5.15ff61b9131ddfab93a80002004.html)
Hela tåget före brandtesterna
(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/tag/resten/2011/X1_3085_arvika.jpg)