I fredags åkte jag återigen med 16.00 från Tekniska mot Hallstavik, och nu var det Nobina 0071, en ganska nybyggd ledbuss, och jag antar att den körs av Nobina, jag skymtade en liknande 0077 vid uppställningen i Hallstavik igår.
Resultatet blev som Ersa redan beskrivit i tidigare inlägg, med hänsyn till resandet en fredag: Stående från Danderyds sjukhus till Rimbo. Men, eftersom jag är vid Tekniska cirka 10 min innan så fick jag i alla fall sittplats.
En intressant notering var att den barnvagn som det var barn i tog den bakre dörren där det alltså är trappsteg upp. Vid främre barnvagnsplatsen stod redan en del väskor och en gammaldags barnsulky fylld med bagage.
Så, en del av de problem de nya ledbussarna skall lösas löses ändå inte, utan jag instämmer med Ersa: Tänk ut andra lösningar i landsortstrafiken inom SL-området.
Citat från: Ulf Broman skrivet 13 november 2011, 10:57:48 AM
En intressant notering var att den barnvagn som det var barn i tog den bakre dörren där det alltså är trappsteg upp. Vid främre barnvagnsplatsen stod redan en del väskor och en gammaldags barnsulky fylld med bagage.
Så, en del av de problem de nya ledbussarna skall lösas löses ändå inte, utan jag instämmer med Ersa: Tänk ut andra lösningar i landsortstrafiken inom SL-området.
Rospiggar med barnvagnar blir inte handlingsförlamade av en låg trappa innanför dörren, då de likt Upplänningar i Uppsala län är vana med normalgovare. Barnvagnsföraren måste ju i vilket fall som helst ändå ha lyfthjälp att rulla på och av bussen även om denne rullar på/av via mittdörren. Detta då instegshöjden från golv till marknivå är 38-40 cm vid "lågentrédörren" om trottoarkant saknas. Vilken ju saknas på en stor majoritet av alla hållplatser på 639:an.
Bäst vore en Rimboförstärkning som kör fram strax innan. Gärna t.ex 0069 med cykelställ bak. Därefter rullar man fram en normalgolvare med rullstolslyft samt bagageluckor under passagerarutrymmet. Denna tar i första hand enbart de resenärer som ska stiga av mellan Rimbo och Hallstavik. Det kräver dock planering, samordning samt att 639 skulle kunna få låna en av terminalvärdarna som idag enbart arbetar med 676.
639:ans hållplatsläge på Tekniska skulle även ha varit större jämfört med idag, så att den hade kunnat ha en 15-meters samt en 18-metersbuss framkörda på hållplatsen samtidigt.
En sak jag tagit upp förr vore ju att ändra dagens enda linjenummer och hållplatsläge till två separata.
639 Stockholm-Rimbo
679 Stockholm-Rimbo-Hallstavik (ev. inga resenärer mellan Stockholm och Brottby, samt vissa tider inga avstigande Söderhall-Rimbo på norrgående i rusningstid)
Men då måste man ju först få bort dagens krav på blå lack på Roslagens stombussar, inkl 676 och 677. Hellre då krav på regionalstandard på 676, 677 och en framtida 679, samt att bussar med regionalstandard får en extra vit rand på den röda lacken istället för dagens blåfärg. Då skulle man kunna köra bussar med regionalstandard även på vanliga linjer, även om det inte är ett direkt krav.
I och med eventuell blå färg på långa 679 men röd färg på korta 639 (som 677/647) blir det ju svårt att som idag köra Hallstavik-Stockholm, Stockholm-Rimbo-Stockholm samt Stockholm-Hallstavik på vissa pass.
Citat från: Ersa skrivet 13 november 2011, 11:46:24 AM
samt att bussar med regionalstandard får en extra vit rand på den röda lacken istället för dagens blåfärg. Då skulle man kunna köra bussar med regionalstandard även på vanliga linjer, även om det inte är ett direkt krav.
detta verkar vara på gång, om de kommer till spårvagnarna kan det nog komma även till bussarna
http://sl.se/sv/Om-SL/Press/Pressbilder/Ny-sparvagnsdesign/
Citat från: Ersa skrivet 13 november 2011, 11:25:59 AM
Rospiggar med barnvagnar blir inte handlingsförlamade av en låg trappa innanför dörren, då de likt Upplänningar i Uppsala län är vana med normalgovare. Barnvagnsföraren måste ju i vilket fall som helst ändå ha lyfthjälp att rulla på och av bussen även om denne rullar på/av via mittdörren. Detta då instegshöjden från golv till marknivå är 38-40 cm vid "lågentrédörren" om trottoarkant saknas. Vilken ju saknas på en stor majoritet av alla hållplatser på 639:an.
Bäst vore en Rimboförstärkning som kör fram strax innan. Gärna t.ex 0069 med cykelställ bak. Därefter rullar man fram en normalgolvare med rullstolslyft samt bagageluckor under passagerarutrymmet. Denna tar i första hand enbart de resenärer som ska stiga av mellan Rimbo och Hallstavik. Det kräver dock planering, samordning samt att 639 skulle kunna få låna en av terminalvärdarna som idag enbart arbetar med 676.
639:ans hållplatsläge på Tekniska skulle även ha varit större jämfört med idag, så att den hade kunnat ha en 15-meters samt en 18-metersbuss framkörda på hållplatsen samtidigt.
Citat från: Ersa skrivet 13 november 2011, 11:46:24 AM
En sak jag tagit upp förr vore ju att ändra dagens enda linjenummer och hållplatsläge till två separata.
639 Stockholm-Rimbo
679 Stockholm-Rimbo-Hallstavik (ev. inga resenärer mellan Stockholm och Brottby, samt vissa tider inga avstigande Söderhall-Rimbo på norrgående i rusningstid)
Men då måste man ju först få bort dagens krav på blå lack på Roslagens stombussar, inkl 676 och 677. Hellre då krav på regionalstandard på 676, 677 och en framtida 679, samt att bussar med regionalstandard får en extra vit rand på den röda lacken istället för dagens blåfärg. Då skulle man kunna köra bussar med regionalstandard även på vanliga linjer, även om det inte är ett direkt krav.
I och med eventuell blå färg på långa 679 men röd färg på korta 639 (som 677/647) blir det ju svårt att som idag köra Hallstavik-Stockholm, Stockholm-Rimbo-Stockholm samt Stockholm-Hallstavik på vissa pass.
Bara en fråga: Har du framfört dessa förslag till SL och till ansvariga politiker, eller tror du på förändring genom att skriva på forumet?
Citat från: Carl Eric skrivet 14 november 2011, 08:59:15 AM
Bara en fråga: Har du framfört dessa förslag till SL och till ansvariga politiker, eller tror du på förändring genom att skriva på forumet?
Tror du seriöst på det sistnämnda alternativet? Alla förslag och idéer från min sida har väl hamnat direkt i papperskorgen sedan 2004 skulle jag tro. Se bara hur man satte likhetstecken mellan kvalitet och lågentré, samt struntar helt säkerhetsbälten och komfort i den senaste upphandlingen. Vilket avspeglar sig på kundklagomålen. Men sådana kundklagomål vad gäller "stadsbussar på landsbygden" hamnar väl direkt i samma papperskorg, då det ju är SL som krävt dessa bussar.
Ett stort problem är ju att ansvariga politiker knappt vet något om verksamheten de sysslar med. Se bara på röstfisket innan senaste valet då en kvinnlig styrelseledamot i SL skulle "utreda" vad det dåvarande avtalet sa om lågentréfordon, samt uttalade sig i lokaltidningen om bristande kvalitet på linje 648! >:( Tack för den kommentaren! Det värmde gott efter att entreprenören kört bekväma bussar (ofta med riktiga turiststolar) på linjen ända sedan SJ 816 övergick till SL:s regi 1972, detta utan en enda inställd avgång. Hur ska man kunna få det minsta lilla förtroende för landstingspolitiker som trots att de sitter i SL:s styrelse inte har en aning om att en upphandling för Norrtälje redan var i full gång vid tillfället?
Nej, ett länsbyte vore nog bäst så man fick gula landsbygdsbussar istället för röda förortsbussar med lågentré på de 11-14 mil långa linjerna här ute.
Citat från: Ersa skrivet 14 november 2011, 13:26:07 PM
Se bara på röstfisket innan senaste valet då en kvinnlig styrelseledamot i SL skulle "utreda" vad det dåvarande avtalet sa om lågentréfordon, samt uttalade sig i lokaltidningen om bristande kvalitet på linje 648! >:( Tack för den kommentaren! Det värmde gott efter att entreprenören kört bekväma bussar (ofta med riktiga turiststolar) på linjen ända sedan SJ 816 övergick till SL:s regi 1972, detta utan en enda inställd avgång.
På 90-talet gick det väl i stort sett endast gamla uttjänta SL-bussar från Stockholms innerstad på Fridströms linjer? ;)
Citat från: Karsten skrivet 14 november 2011, 13:59:34 PM
På 90-talet gick det väl i stort sett endast gamla uttjänta SL-bussar från Stockholms innerstad på Fridströms linjer? ;)
Definiera "uttjänt". H22 6431 var också "uttjänt", men ändå alltid i finare skick än Busslinks egna nyare bussar. ;)
Självklart var det inte enbart turistbussar, även om resenärerna på 646, 648 och 649 fick åka i riktiga turiststolar långt innan 676:an fick fällbara stolar sommaren 2011 (oavsett vad SL hävdar idag). Och det var även en viss skillnad i antal kundklagomål och bärgningar av bussar om man jämför 1990-talet med idag.
Citat från: Ersa skrivet 14 november 2011, 13:26:07 PM
Tror du seriöst på det sistnämnda alternativet?
Nej, det gör jag inte, men du verkar ju göra det. Så fort det finns en tråd som innehåller ordet Norrtälje eller Roslagen så är du direkt där och hackar på SLs lågentré krav och berättar om hur trevliga Fridströms bussar är. Jag tycker inte att SLs lågentré krav är jättebra men jag är så fruktansvärt trött att läsa allt gnäll från din sida! Jag vill kunna läsa om hur forumets medlemmar ser på trafiken i Norrtälje utan att läsa om ditt gnäll, för det är precis vad det är! Jag vet dessutom att jag inte är ensam att tycka detta!
Det räcker nu, sluta gnälla och börja engagera dig själv politiskt istället!
Med Vänliga Hälsningar, Carl Eric
Ja vad ska man säga! Vi kan vara överens om att det är ett problem med denna avgång med flera! O dom skulle kunna lösas ganska enkelt bara SL får tummen ur r*ven! Sluta köra med stadsbussar på landet!! Men lågentre är ju viktigare än allt annat! Det är bättre att köra med gamla bussar utan bälten, utan Klima, utan turiststolar samt Euro 3 motorer. Istället för en nästan ny Setra som har bälten, Klima Buss Pc o acess dessutom med Euro 5 motor! Där alla resenärer är jättenöjda o frågar om SL äntligen köpt nya fina bussar!! Men nej den ska man absolut inte använda...
I vad gäller Ersas inlägg så är dom mycket sakliga med fakta och förslag till förbättringar! Jag skulle aldrig kalla det för gnäll. En i branschen aktiv i kunnig borde rimligtvis kunna göra sin sakliga åsikt hörd på ett branschforum utan att bli anklagad för att gnälla!
O Fridströms har alltid strävat efter att köra med fina o framför allt rena o välstädade bussar. I dom gamla uttjänta stockhomlms bussarna var kanske inte vackra men i mkt bra funktionellt skick o rena. Dom kom i samband med en trafikutökning o att SL efterfrågade SL lackering samt barnvagnsplats o då blev lösningen bra upprustade bussar från Hornsberg dock kanske inte alltid så vackra...:)
I JA jag gillar fortfarande ! o VERSALER!
Ha det gött alla branschkollegor o diggare :)
Citat från: Setra Tok skrivet 14 november 2011, 15:48:47 PM
I vad gäller Ersas inlägg så är dom mycket sakliga med fakta och förslag till förbättringar! Jag skulle aldrig kalla det för gnäll. En i branschen aktiv i kunnig borde rimligtvis kunna göra sin sakliga åsikt hörd på ett branschforum utan att bli anklagad för att gnälla!
Visst är dem de, och det är ju bra. Finns de här på forumet som bara klagar, inte så konstruktivt...
Problemet är ju bara att för den frekventa forumläsaren så blir det tröttsamt i längden. Dessutom så spelar det ingen roll hur sakliga argumenten är då det inte kommer att ske någon förändring genom att skriva i detta forum, tyvärr!
Citat från: Carl Eric skrivet 14 november 2011, 15:03:16 PM
Nej, det gör jag inte, men du verkar ju göra det. Så fort det finns en tråd som innehåller ordet Norrtälje eller Roslagen så är du direkt där och hackar på SLs lågentré krav och berättar om hur trevliga Fridströms bussar är. Jag tycker inte att SLs lågentré krav är jättebra men jag är så fruktansvärt trött att läsa allt gnäll från din sida! Jag vill kunna läsa om hur forumets medlemmar ser på trafiken i Norrtälje utan att läsa om ditt gnäll, för det är precis vad det är! Jag vet dessutom att jag inte är ensam att tycka detta!
Det räcker nu, sluta gnälla och börja engagera dig själv politiskt istället!
Med Vänliga Hälsningar, Carl Eric
I dagens avtal är det väl operatören som har skyldighet att sätta in bussar med sådan kapacitet alternativt förstärkningsbussar så att alla kunder erbjuds sittplats?
M a o en sak för Fridströms eller Nobina att ta tag i.
Citat från: Carl Eric skrivet 14 november 2011, 16:24:17 PM
Visst är dem de, och det är ju bra. Finns de här på forumet som bara klagar, inte så konstruktivt...
Problemet är ju bara att för den frekventa forumläsaren så blir det tröttsamt i längden. Dessutom så spelar det ingen roll hur sakliga argumenten är då det inte kommer att ske någon förändring genom att skriva i detta forum, tyvärr!
Den enda förändring som tyvärr visar sig uppstå är att arbetsgivare och uppdragsgivare blir irriterade att missförhållanden inte kommer fram rätt väg.
Som deltidsboende i Roslagen så är jag förstås intresserad av att det blir bättre trafikutbud där ute och att det finns fordon som pallar med kommande landsortsvintrar. Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om situationen, men jag känner ändå en viss oro över vad som komma skall... Jag minns de f.d. Säfflevagnarna (syftar här på Keolis 442X och 443X) som jag är övertygad om rullade så sent som Keolis sista trafikdag (443X tror jag dock försvann tidigare), som jag åkte med då och då, och jag upplevde dessa som mycket stabila, ganska schyssta för att vara 14 år och tekniskt finfint. Jag har inte åkt med B12BLE vagnarna i Nobinas 55XX-serie som idag utgör en stor del av Roslagstrafiken, men jag minns mötet med en på Vätö i somras, hur den for fram och nästan höll på flyga in i oss i en smal kurva... Jag tror att fordonet fick sladd. Det
skall bli mycket intressant att se hur det löser sig i vinter.
Jag tror inget ont om UL och de är säkert jättebra och har schyssta bussar som är anpassade för landsortstrafik. Om, jag säger om, Norrtälje kommun skulle bli en del av Uppsala län, så är jag dock inte så 100 på att Norrtälje automatiskt skulle få en massa flådiga normalgolvsbussar. Nu kanske UL är bättre att diskutera med, än SL, gällande dessa ting. Jag skulle förstås hoppas på normalgolvsbussar, men det är bara förhoppningar.
Om man ser det geografiskt, så kan man väl lika gärna slopa Stockholms resp. Uppsala län och bilda ett Upplands län istället, så kan Upplands lokaltrafik trafikera hela Uppland istället, vilket ju kan ge trafik ända ner till Slussen. Då kanske även Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm, Åkersberga och andra förorter i Stockholms län få normalgolvstrafik på de linjer som trafikerar landsort, även om linjerna bara är till kanske 70 % landsort.
I syd kanske man kan göra detsamma. Dagens ägandesituation med järnväg påverkas inte.
Citat från: Bussföraren skrivet 14 november 2011, 16:25:13 PM
I dagens avtal är det väl operatören som har skyldighet att sätta in bussar med sådan kapacitet alternativt förstärkningsbussar så att alla kunder erbjuds sittplats?
M a o en sak för Fridströms eller Nobina att ta tag i.
Nu är det ju så att Rimbobussarna 10 min före samt 10 min efter Hallstaviksbussen kl 16:00 ofta kan gå bara halvfulla, medan det ofta åker många Brottby- och Rimbobor med Hallstaviksbussen. Jag tycker Nobina har tänkt till rätt bra och har planerat tät trafik med jämna avgångstider. Däremot slår det fel om många prompt ska åka exakt 16:00. Kom ihåg att det inte finns några informatörer eller kundvärdar på 639:ans hållplats som kan fördela eller upplysa resenärerna. Inte heller kan två bussar vara framkörda samtidigt. Dessvärre kommer jag inte på någon konstruktiv idé hur man skulle kunna omfördela hållplatslägena på Tekniska så att både 670, 676 och 639 kan få varsitt hållplatsläge där en andra buss kan stå direkt bakom den första.
Förstärkningar är förmodligen något för Nobina. Fridströms har exakt 12 st linjevagnar för sin ordinarie trafik, och inga reservbussar för densamma. Både Nobina och Fridströms har blivit förbjudna att förstärka fulla avgångar med bussar som inte uppfyller exakt alla SL-krav. Även om Nobina gör sitt bästa för att övertyga SL om att viss smidighet kanske vore bättre än att lämna kvar folk vid hållplatserna.
Citat från: Bussföraren skrivet 14 november 2011, 16:26:54 PM
Den enda förändring som tyvärr visar sig uppstå är att arbetsgivare och uppdragsgivare blir irriterade att missförhållanden inte kommer fram rätt väg.
Varför kommer de inte ända fram? Fastnar de på vägen? I SL:s egen kundtjänst? För lämnas in rätt väg görs de vad jag vet. Iaf från min sida. Och även enligt vad resenärerna själva påstår.
Jag som bor ut mot Vätö tycker att Erik m.fl. har rätt i det mesta som tycks om låggolv/lågentré/stadsbussar på landet. Blir glad varje gång det inte kommer en 8500 eller dyl utan istället Vega som trots sin förhållandevis höga ålder känns tysta, stabila och väl avpassade för trafiken (jfr bl.a. med 55xx)
Att åsikterna framförs på detta forum är inget konstigare än allt annat som står på internet, jag är ganska övertygad om att både passagerare, chaufförer och operstörer gör som man ska med sina synpunkter/anmärkningar men att det också är frustrerande när det inte sker ett dugg återkoppling från THM/beställare e dyl...
Sen att inte SL inser att det är sämre för "ryktet" att lämna passagerare vid hpl än att köra med "otillåtna" bussar är ju bara tröttsamt.
OT: Varför specades de nyaste Volvolederna utan barnvagnsplats i släpet?? Är det pga den "höga" trappen :-S Jag som barnvagnsförare tycker det är ren idioti att det bara får plats EN enda vagn av lite större strl på dessa ledbussar :( hur jobbigt är det att lyfta vagnen de tre-fyra stegen det skulle gälla? Hur prioriterar man om det kommer en rullstol och två barnvagnar en söndag när det är varannantimmestrafik på exvis 677? Ska man som passagerare behöva ringa innan??
Tillbaka till svar på tidigare inlägg:
639-problemet med folk som "MÅSTE" åka 16.00 till Rimbo trots att det finns avg både före och efter, vad händer om man gör en 639D (Direkt) Hallstavik av den 16 så att folk som "bara" ska till Rimbo måste ta en av de andra avg?
Citat från: Andreas91 skrivet 14 november 2011, 19:33:52 PM
Jag tror inget ont om UL och de är säkert jättebra och har schyssta bussar som är anpassade för landsortstrafik. Om, jag säger om, Norrtälje kommun skulle bli en del av Uppsala län, så är jag dock inte så 100 på att Norrtälje automatiskt skulle få en massa flådiga normalgolvsbussar. Nu kanske UL är bättre att diskutera med, än SL, gällande dessa ting. Jag skulle förstås hoppas på normalgolvsbussar, men det är bara förhoppningar.
UL kräver inte låggolv eller lågentré, vilket gör att de flesta landsbygdsbussar är normalgolvsbussar. Jag har dessutom uppfattningen att UL har högre komfortkrav än SL. Så om UL skulle ta över trafiken skulle nog bussbolagen få köpa nya bussar.
Citat från: JB skrivet 14 november 2011, 21:15:38 PM
UL kräver inte låggolv eller lågentré, vilket gör att de flesta landsbygdsbussar är normalgolvsbussar. Jag har dessutom uppfattningen att UL har högre komfortkrav än SL. Så om UL skulle ta över trafiken skulle nog bussbolagen få köpa nya bussar.
I den nu avslutade upphandlingen blir det ju lågentre på de flesta linjerna så....
UL var väl f.ö en av de första huvudmännen som införde lågentre på landsbyden under 1999, innan SL t.om
Citat från: Bussföraren skrivet 14 november 2011, 21:27:30 PM
I den nu avslutade upphandlingen blir det ju lågentre på de flesta linjerna så....
Men med vissa miljö- och bälteskrav, eller hur? Nobina kan ju knappast lacka om 5512-5548 till gult samt flytta över dem till det nya UL-kontraktet och låta dem rulla i UL-trafik till sina 16-årsdagar. Så viss skillnad i årsmodeller, komfort och säkerhet (dvs helhetskvalitet) kommer det även fortsättningsvis att vara på olika sidorna länsgränsen genom Uppland.
Fast Nobina har ju ändå klivit in i ett avtal med förutsättningarna att lågentré gäller. Det är ju inte bara SL:s tjänstmän som tycker det. Ovan nämnda Miljöpartist i styrelsen agerar ju med kraft mot att man nu inte uppfyller kravet i hela SL landet, trots att det var sagt till 2010!
Och det finns lagstiftning, förfrågningsunderlag som ställer det kravet, samt EU-lagstiftning om tillgänglighet etc.
Sedan till Nobinas försvar så har väl inget pekat på att man skall behöva ha förstärkning på 639 i vardagstrafik. Det har ju inte signalerats något behov av extravagnar i förfrågningsunderlaget, iaf inte på 639. Och sett till resandestatistiken skall ju 10-minuterstrafik räcka rätt bra. Eftersom detta nog är dimensionerande tid, är det ju inte bara att plocka fram ett omlopp till. Sedan kan det ju vara en diskussion med SL om vad regelbundet stående resenärer innebär också för den delen. Kanske räknade man med att det endast skulle vara i början av hösten - när vintern kommer brukar ju sommarstugeresenärerna minska i antal.
Men vill man lösa det här enkelt, går det säkert med några minutjusteringar till nästa års tidtabell (flytta fram avgångarna från 13.40-15.45 5 minuter), att göra så att 10-minuterstrafiken börjar 15.50 istället för 16.00 - inte lika elegant förstås, men trafiken bör ju bedrivas effektivt. Eller enklare, acceptera att Rimboavgången avgår 15.50 istället för 15.45. Så räcker det säkert.
Men nåväl, nu har vi talat i några trådar om 16.00 avgången på 639. Kanske har vi utrönt alla aspekter av just denna bussavgång nu?
Jag kan avslöja att jag ser stående resenärer även på "platsgarantibussar" i Tyresö, Haninge, Värmdö, Nacka, etc. Så det är ju inte helt omöjligt att undvika.
Men det viktiga är väl att förarna använder "ståknappen" i Buss-pc:n - då kommer ju statistiken in direkt till SL.
Citat från: Carl Eric skrivet 14 november 2011, 15:03:16 PM
Nej, det gör jag inte, men du verkar ju göra det. Så fort det finns en tråd som innehåller ordet Norrtälje eller Roslagen så är du direkt där och hackar på SLs lågentré krav och berättar om hur trevliga Fridströms bussar är. Jag tycker inte att SLs lågentré krav är jättebra men jag är så fruktansvärt trött att läsa allt gnäll från din sida! Jag vill kunna läsa om hur forumets medlemmar ser på trafiken i Norrtälje utan att läsa om ditt gnäll, för det är precis vad det är! Jag vet dessutom att jag inte är ensam att tycka detta!
Det räcker nu, sluta gnälla och börja engagera dig själv politiskt istället!
Med Vänliga Hälsningar, Carl Eric
Tycker Ersa ger ett mycket tydligt och välformulerat avtryck över frustrationen som råder över busstrafiken på just 639, och detta är ju just ett forum där sådant ska diskuteras.. Ser inget gnäll bara rena fakta i det han framför här...
Jag tror och hoppas på att fler och fler kommer att framföra den här frågan inför nästa val... framförallt efter den här vintern med de bussarna som Nobina tog till Rimbo
Citat från: Karsten skrivet 14 november 2011, 13:59:34 PM
På 90-talet gick det väl i stort sett endast gamla uttjänta SL-bussar från Stockholms innerstad på Fridströms linjer? ;)
De var ju en fröjd att åka med de bussarna, Hela, RENA, VARMA!
Citat från: bjorn_k skrivet 14 november 2011, 21:07:23 PM
Jag som bor ut mot Vätö tycker att Erik m.fl. har rätt i det mesta som tycks om låggolv/lågentré/stadsbussar på landet. Blir glad varje gång det inte kommer en 8500 eller dyl utan istället Vega som trots sin förhållandevis höga ålder känns tysta, stabila och väl avpassade för trafiken (jfr bl.a. med 55xx)
Håller med! Vilken skillnad på åka!!
Citat från: bjorn_k skrivet 14 november 2011, 21:07:23 PM
OT: Varför specades de nyaste Volvolederna utan barnvagnsplats i släpet?? Är det pga den "höga" trappen :-S Jag som barnvagnsförare tycker det är ren idioti att det bara får plats EN enda vagn av lite större strl på dessa ledbussar :( hur jobbigt är det att lyfta vagnen de tre-fyra stegen det skulle gälla? Hur prioriterar man om det kommer en rullstol och två barnvagnar en söndag när det är varannantimmestrafik på exvis 677? Ska man som passagerare behöva ringa innan??
Ja inte nog med det, man har även gjort barnvagnsplatsen vid mittdörren mindre (om man jämför med Keolis). Istället för att ha hjulhus-framlängessäten-barnvagnsplats-mittdörr har man nu hjulhus-baklängessäten-framlängessäten-barnvagnsplats-mittdörr. Hoppas ni förstod vad jag menade......
Tycker även att 7394-7399 är bland de mest obekväma bussar jag åkt... Keolis B9Sar var en fröjd att åka! Detsamma gäller Vegorna, som turligt nog fortfarande rullar :)
//Jacob
Citat från: Omnilasse skrivet 14 november 2011, 21:39:03 PM
Men det viktiga är väl att förarna använder "ståknappen" i Buss-pc:n - då kommer ju statistiken in direkt till SL.
Men dessvärre inte till trafikledningen. Då gäller det att gå in i en meny och skicka
Fullsatt. Att inte "ståknappen" kommer till trafikledningens kännedom tycker jag är underligt...
Citat från: Omnilasse skrivet 14 november 2011, 21:39:03 PM
...
Sedan till Nobinas försvar så har väl inget pekat på att man skall behöva ha förstärkning på 639 i vardagstrafik. Det har ju inte signalerats något behov av extravagnar i förfrågningsunderlaget, iaf inte på 639. Och sett till resandestatistiken skall ju 10-minuterstrafik räcka rätt bra. Eftersom detta nog är dimensionerande tid, är det ju inte bara att plocka fram ett omlopp till. Sedan kan det ju vara en diskussion med SL om vad regelbundet stående resenärer innebär också för den delen. Kanske räknade man med att det endast skulle vara i början av hösten - när vintern kommer brukar ju sommarstugeresenärerna minska i antal.
Men vill man lösa det här enkelt, går det säkert med några minutjusteringar till nästa års tidtabell (flytta fram avgångarna från 13.40-15.45 5 minuter), att göra så att 10-minuterstrafiken börjar 15.50 istället för 16.00 - inte lika elegant förstås, men trafiken bör ju bedrivas effektivt. Eller enklare, acceptera att Rimboavgången avgår 15.50 istället för 15.45. Så räcker det säkert.
Men nåväl, nu har vi talat i några trådar om 16.00 avgången på 639. Kanske har vi utrönt alla aspekter av just denna bussavgång nu?
Jag kan avslöja att jag ser stående resenärer även på "platsgarantibussar" i Tyresö, Haninge, Värmdö, Nacka, etc. Så det är ju inte helt omöjligt att undvika.
Men det viktiga är väl att förarna använder "ståknappen" i Buss-pc:n - då kommer ju statistiken in direkt till SL.
Eftersom jag dragit igång nästan alla trådar om 16.00-avgången så vill jag ändå förklara mig lite.
Jag tycker det har varit intressanta svarsinlägg varje gång, jag har förstått mycket mera både om fordon och utlejning till Fridströms.
Jag tyckte också att Setran var en fin buss.
Jag har hittills i höst bara åkt med just 16.00-avgången, så därför har jag inte berättat om någon annan.
Det som gjort mig förvånad är att förr när jag åkte buss oftare (1995- cirka 2003) så var det ingen variation på ordinarie bussen, och inte så stor variation på insatsbussarna heller, och därför har jag berättat vad man kan se på 16.00. Det kanske är så att den inte alls är representativ, utan att den är turen där det passar att ta det man har.
Det har framförts intressanta idéer om annan trafikering. En undran från dagens diskussion var frågan om 16.00 till Rimbo är mer intressant än andra. I så fall är frågan om det skulle hjälpa att köra Hallstaviksavgångarna 16.10, 16.40 etc. och låta 16.00 och 16.30 bara gå till Rimbo. Det finns förstås anslutningen mot Östhammar i Hallstavik, men jag är nyfiken på hur många som numera fortsätter vidare norrut. Har det minskat mot när det var direkta bussar till Östhammar? Eller som vi nämnt förut att inte ha regelbunden 10-minuterstrafik från Stockholm, utan t.ex. 15.30, 15.52, 16.00, 16.08, 16.22, 16.30, 16.38.
Detta med styrmedel från beställaren av typ: Bussar utan lågt insteg eller bussar med fel färg får inte sättas in men alla skall få sittplats antar jag är till för att det förutsätts att då skaffar trafikutövaren fler turer och bussar med lågt insteg och rätt färg, men så verkar inte riktigt vara fallet, utan i stället får en del stå länge.
PS. Jag betvivlar inte att man kan få stå från Tyresö centrum till stan (men det tar 16 minuter om jag läser rätt) eller från Stavsnäs till stan, men det tar 43 minuter, och då är det kanske inte hela vägen det är ståplats. DS.
PPS. Och jag håller inte med Carl Eric om att Ersa gnäller. DDS
Citat från: bjorn_k skrivet 14 november 2011, 21:07:23 PM
Sen att inte SL inser att det är sämre för "ryktet" att lämna passagerare vid hpl än att köra med "otillåtna" bussar är ju bara tröttsamt.
OT: Varför specades de nyaste Volvolederna utan barnvagnsplats i släpet?? Är det pga den "höga" trappen :-S Jag som barnvagnsförare tycker det är ren idioti att det bara får plats EN enda vagn av lite större strl på dessa ledbussar :( hur jobbigt är det att lyfta vagnen de tre-fyra stegen det skulle gälla? Hur prioriterar man om det kommer en rullstol och två barnvagnar en söndag när det är varannantimmestrafik på exvis 677? Ska man som passagerare behöva ringa innan??
Ur SL-perspektiv har man ju ett kontrakt med en utförare som skall uppfylla kravet för ordinarie trafik. Men att inte tillåta normalgolvare som extratrafik är något nytt - SL har alltid tidigare tillåtit det om antalet dimensionerande fordon överskridits iaf under en relativt lång tid (vilket väl nästan torde hända här). Att man däremot inte accepterar att Fridströms rycker in under icke dimensionerande tid med icke godkända bussar - är ju dock mer förståerligt. Sådana är ju reglerna. SL kan ju inte ge Nobina förmåner utöver det avtalet säger. Tillfälligt får man dock sätta in bussar som inte uppfyller kravet - högst 14 dagar - men man kan alltså inte regelbundet eller återkommande använda en buss från Fridströms som inte uppfyller kraven. Så jag kan både förstå och kritisera SL; Behöver man extra fordon varaktigt, så skall man givetvis se till att de uppfyller kraven. Behöver man under midsommarhelgen extra förstärkning så skall det väl vara o.k. att ta in en normalgolvare... Att Nobina valt att använda Fridström som underleverantörer och att denna råkar ha en lämplig normalgolvare till förfogande är ju - rent krasst - inte SL:s problem.
Sedan är jag alltid förvånad hur man kan våga lägga anbud utifrån SL:s förfrågningsunderlag, som om man jämför med andra trafikhuvudmän, är ju SL:s mycket otydliga med hur många bussar som behövs - men man får väl hoppas att man under upphandlingens gång förklarar sådant...Fast man får väl förutse att Nobina ändå tagit viss höjd för detta i anbudet.
Att man inte har extra barnvagnsplats bak är helt enkelt för att SL inte ställer sådana krav. Eftersom man däremot har krav på platsgaranti etc. är det ju givet att man beställer med så många sittplatser som möjligt. allt annat vore ju vansinnigt. Sedan kan man ju tycka att SL borde kräva fler barnvagnsplatser, men det är ju en helt annan sak.
Citat från: Omnilasse skrivet 14 november 2011, 21:39:03 PM
Men nåväl, nu har vi talat i några trådar om 16.00 avgången på 639. Kanske har vi utrönt alla aspekter av just denna bussavgång nu?
Jag kan avslöja att jag ser stående resenärer även på "platsgarantibussar" i Tyresö, Haninge, Värmdö, Nacka, etc. Så det är ju inte helt omöjligt att undvika.
Men det viktiga är väl att förarna använder "ståknappen" i Buss-pc:n - då kommer ju statistiken in direkt till SL.
Problemet är ju när detta är högst regelbundet, att de flesta avgångar med jämna mellanrum har stående kunder är ju omöjligt att undvika, däremot bör ju trafikutövaren själv undvika att detta blir standard på enstaka avgångar, antinge genom att förstärka just då eller att genom omplanering av tidtabellen (eller tidtabellerna) fördela resurserna bättre.
Antingen skjuter man fram 15:45 avgången till 15:50 (det kan man göra omgående) eller så tidigarelägger man 16:00 avgången till 15:55 och därefter 16:05 osv (5 min förskjutning under hela 10 min trafiken) och det måste annonseras och ändras i tidtabeller innan det kan införas.
På bägge sätten får man en tidigareläggning av 10 min trafiken
Citat från: Omnilasse skrivet 14 november 2011, 23:00:33 PM
Sedan är jag alltid förvånad hur man kan våga lägga anbud utifrån SL:s förfrågningsunderlag, som om man jämför med andra trafikhuvudmän, är ju SL:s mycket otydliga med hur många bussar som behövs - men man får väl hoppas att man under upphandlingens gång förklarar sådant...Fast man får väl förutse att Nobina ändå tagit viss höjd för detta i anbudet.
SL brukar ytterst sällan ha synpunkter på hur få bussar anbudet baseras på under förutsättning att omloppslösningen passerar ÅF:s schematiska kontroll, det är ju resp anbudsgivares sak att avgöra antalet fordon + den stipulerade reserven.
Hårdoptimerar man då med snäva tomkörningar och vändtider som kanske inte håller "I R L" får man problem, men just 639 avgången här har ju inte problem p.ga detta utan för att antalet kunder är större än vad en enda buss klarar av.
Om man antar att Keolis körde med normalgolvad ledbuss på slutet på denna avgång så uppstår ju en platsbrist direkt även om resandet bara har gått upp marginellt eller inte alls.
Citat från: Bussföraren skrivet 15 november 2011, 01:03:16 AM
SL brukar ytterst sällan ha synpunkter på hur få bussar anbudet baseras på under förutsättning att omloppslösningen passerar ÅF:s schematiska kontroll, det är ju resp anbudsgivares sak att avgöra antalet fordon + den stipulerade reserven.
Hårdoptimerar man då med snäva tomkörningar och vändtider som kanske inte håller "I R L" får man problem, men just 639 avgången här har ju inte problem p.ga detta utan för att antalet kunder är större än vad en enda buss klarar av.
Om man antar att Keolis körde med normalgolvad ledbuss på slutet på denna avgång så uppstår ju en platsbrist direkt även om resandet bara har gått upp marginellt eller inte alls.
Givetvis - men nu avsåg jag just andelen förstärkningar, men som du svarat - och även jag ovan - går det ju egentligen lätt att i det här fallet justera i tidtabellen, utan att det i detta fall kräver några fler omlopp (i princip iaf - kan ju alltid påverka någon annanstans - men inte mer än att det inte borde gå att lösa genom lite följdjusteringar). Även om det väl i sådana fall får bli till nästa höst. Men det gör ju ännu mer att man inte är så pigg på att köpa in ytterligare dimensionernade fordon för den här trafiken.
Nu avsåg jag snarast det ansvar man ger till operatörerna att lösa med förstärkningar etc. Man ger i underlaget en bild av hur många fasta förstärkningar man har och då en ganska översiktlig resandestatistik. Att utifrån den sedan bedöma hur många förstärkningsbussar som krävs - när det i underlaget inte finns med en enda fast förstärkning vare sig på 676 eller 639, blir ju inte lätt. Det var ju också det som orsakade uppsägningen av Keolis avtal (även om det formellt gick att göra utan någon förtida uppsägning) - det vill säga att man kört en massa extrabussar som inte var beställda och tvärtom.
Så all förstärkning som Keolis hade på 639 och 676 förväntas på något sätt Nobina intuitivt förstå behövs. Och därmed köpa in ett par extra dimensionerande fordon (minst) med låentrékrav m.m.. Det minimiutbud som SL krävde på sträckan i högtrafik är ju 30-minuterstrafik - att då förstå när man lägger anbud att man måste ha förstärkning när bussarna går var 10:e minut kanske inte är helt lätt...Och inte vad man kalkylerat med. Och det är ju inte kul om mellanavgångarna samtidigt går halvfulla. Särskilt inte när man får betalt per passagerare och ett förstärkningsomlopp ju blir rätt dyrt - inte bara om det kräver ett extra dimensionerande fordon.
Bara 16.00 avgången på fredagar står ju - om man får tro på statistiken - för ungefär 8-9 procent av de resande i riktning mot Rimbo på fredagar med linje 639 och kanske 17-18 procent av de som reser under högtrafiken i den riktningen. Troligen en högre andel då det ju ändå är en hel del påstigande även efter Rimbo.
Läser man andra förfrågningsunderlag är man ju väldigt tydlig med när det behövs förstärkningar etc, en del TH ger också bra beskrivningar av belastningen på enstaka turer etc. och när förstärkning kan behövas eller om turerna brukar ha stående. Nu förutsätter jag förvisso att man i diskussionerna med SL ställt frågor om sådana här saker för att få förtydliganden, men det kanske är lättare att beräkna om sådant finns i underlaget från början. Det senare ger ju också en rättvisare möjlighet för företag utifrån som inte är så bekanta med de lokala förhållanden som Nobina ändå kan sägas vara.