Cirka ett år sedan levererade Nobina sju Volvo B10BLE 6x2 / Säffle 2000 (ex. 5206-5212) från Sverige till Finland i Helsingfors där Nobina Finland vann några Drumsö-linjer. Nya Finlands ordningnummerna är 358-364 och bussarna fick en ny HRT (Helsinforsregionens trafik) -målning.
Här är några exempel bilder av bussarna:
362 & 363 i Åggelby i somras
(http://jtkuvat.1g.fi/kuvat/KUVAT+2011/07/E8097.JPG/full)
(http://jtkuvat.1g.fi/kuvat/KUVAT+2011/07/E8095.JPG/full)
360 & 364 i Kampen i maj
(http://jtkuvat.1g.fi/kuvat/KUVAT+2011/05/E7270.JPG/full)
(http://jtkuvat.1g.fi/kuvat/KUVAT+2011/05/E7271.JPG/full)
Var det dom som kom från Jönköping från början,hann dom med en tid i Umeå också,eller var det några andra?
Vi är ju rätt vana att våra bussar exporteras vidare inom koncernerna till våra nordiska grannar, men bortsett från Arrivas gammeldanskar till Sthlm/Jönköping, har det skett någon större import från nordengrannarna då inom de större koncernerna, om inte, varför?, då det uppenbarligen går utmärkt åt andra hållet? =)
Citat från: virtual1 skrivet 12 november 2011, 17:53:51 PM
Vi är ju rätt vana att våra bussar exporteras vidare inom koncernerna till våra nordiska grannar, men bortsett från Arrivas gammeldanskar till Sthlm/Jönköping, har det skett någon större import från nordengrannarna då inom de större koncernerna, om inte, varför?, då det uppenbarligen går utmärkt åt andra hållet? =)
Kom det inte ett antal mercedes bussar i 19xx serien till Swebus i Uppland?
Citat från: j-a skrivet 12 november 2011, 17:31:18 PM
Var det dom som kom från Jönköping från början,hann dom med en tid i Umeå också,eller var det några andra?
Visst hann de med några år i Umeå. De rullade i Björkarnas stad direkt från Nobinas trafikstartsdag i juni 2008 fram till exporten till Finland.
Citat från: Ersa skrivet 12 november 2011, 20:32:21 PM
Visst hann de med några år i Umeå. De rullade i Björkarnas stad direkt från Nobinas trafikstartsdag i juni 2008 fram till exporten till Finland.
Med undantag av 5212 som var i Tyresö och inte Umeå efter Jönköping.
Citat från: Walter skrivet 13 november 2011, 00:03:19 AM
Med undantag av 5212 som var i Tyresö och inte Umeå efter Jönköping.
5212 rullade faktiskt i Umeå från juni 2008 ända fram till vintern, och kördes ner till Uppsala den 22 januari 2009, där den strax efteråt lackades om till SL-röd och skickades vidare till Tyresö. Umeå fick istället behålla f.d. Tyresö-B9S:en 6458 i några år.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Ultra/Swebus_5212_Umd_080701.jpg)
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSe%20Swebus%20uppland/swebus/52xx/5212/5212-3.jpg)
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSe%20Swebus%20uppland/swebus/52xx/5212/5212-5.jpg)
OK, den perioden har jag tydligen missat, tackar för kompletteringen
Citat från: JT skrivet 12 november 2011, 17:19:14 PM
Cirka ett år sedan levererade Nobina sju Volvo B10BLE 6x2 / Säffle 2000 (ex. 5206-5212) från Sverige till Finland i Helsingfors där Nobina Finland vann några Drumsö-linjer. Nya Finlands ordningnummerna är 358-364 och bussarna fick en ny HRT (Helsinforsregionens trafik) -målning.
5206, SEY343 -> 358, MPY-926
5207, SCH313 -> 359, MPY-925
5208, SCH316 -> 360, MPY-956
5209, SCH319 -> 361, MPY-924
5210, SCH322 -> 362, MPY-927
5211, SCH325 -> 363, MPY-394
5212, SCH328 -> 364, MPY-936
Citat från: j-a skrivet 12 november 2011, 18:44:14 PM
Kom det inte ett antal mercedes bussar i 19xx serien till Swebus i Uppland?
Jo, det gjorde det ju, var det från Norge??? - men det var rätt längesen...
Jodå de kom från Norge. Swebus har också tagit in beg MaxCi från Danmark. Arriva är väl det bolag som importerat mest bussar från Danmark, både till uppdrag i Stockholm, Malmö och Jönköping. Är det svenska huvudmäns krav på gasdrift som är en tänkbar anledning?
Citat från: Ersa skrivet 12 november 2011, 20:32:21 PM
Visst hann de med några år i Umeå. De rullade i Björkarnas stad direkt från Nobinas trafikstartsdag i juni 2008 fram till exporten till Finland.
...och såhär såg f d 5207 ut vid exporttillfället i Värtahamnen 2010-12-22
OBS att Västerbottenloggan sitter kvar!/Ulf
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1180452.jpg)
Citat från: Ulf Berlin skrivet 17 november 2011, 16:47:48 PM
OBS att Västerbottenloggan sitter kvar!/Ulf
Några bussar har vidare svenska reklam och andra lappar inne. Några stolar har också tillläggs för att kravet av 49-sittplatser blev verklighet.
Citat från: virtual1 skrivet 13 november 2011, 18:05:25 PM
Jo, det gjorde det ju, var det från Norge??? - men det var rätt längesen...
Ja exakt, de flesta av dem hann också göra en period i Gävle innan de hamnade i Uppland.
Citat från: Walter skrivet 13 november 2011, 21:48:54 PM
Jodå de kom från Norge. Swebus har också tagit in beg MaxCi från Danmark. Arriva är väl det bolag som importerat mest bussar från Danmark, både till uppdrag i Stockholm, Malmö och Jönköping. Är det svenska huvudmäns krav på gasdrift som är en tänkbar anledning?
Ingen har väl tagit in gasdrivna bussar begagnade?
Citat från: Bussföraren skrivet 18 november 2011, 00:18:11 AM
Ingen har väl tagit in gasdrivna bussar begagnade?
Jo, Nobina har en gasbuss i Vänersborg/Trollhättan (0050) som är från Norge. Men den flyttades inte inom koncernen, för den kom från Borgbuss i Fredrikstad (då 50%, idag 100% Nettbuss-ägt).
//Jonas G
Her er et billede af 5206 på fabrikken i Aabenraa i 2001.
(http://www.danskebusser.dk/bus/billeder/galleri/galleri07/3372.jpg)