http://www.blocket.se/dalarna/Hagglunds_Buss_slap_37135170.htm?ca=11&w=3 (http://www.blocket.se/dalarna/Hagglunds_Buss_slap_37135170.htm?ca=11&w=3)
Det finns nog flera intresserde på detta forum =)
Nja för risigt för 8.000:- Det som såg fint ut sist gick inte det för 4000:- och till Gotland??
Ett risigt inkomplett oreggat släp för 8000:- ?
Oj, det blev nog minst en nolla för mycket.
Även "gotlandssläpet" var alldeles för dyrt, eftersom det också är oreggat och inte i bästa skick.
Visst vore det kul om fler av dessa släp kom i entusiasternas ägo. Det vore ju riktigt skoj med minst ett släp bakom en matchande buss per veteranförening. Men jag förstår att priset på just detta är för dyrt. När det gäller dessa orangea SJ/GDG-släp är ju utbudet inte jättelitet heller, utan de verkar dyka upp lite här och var.
Citat från: Ersa skrivet 10 november 2011, 14:09:10 PM
Visst vore det kul om fler av dessa släp kom i entusiasternas ägo. Det vore ju riktigt skoj med minst ett släp bakom en matchande buss per veteranförening. Men jag förstår att priset på just detta är för dyrt. När det gäller dessa orangea SJ/GDG-släp är ju utbudet inte jättelitet heller, utan de verkar dyka upp lite här och var.
Jo, det är trevligt med släp på veteranrallyn. SvOf har två, varav BSBV-släpet från 1940 regelbundet hänger efter BSBV 28. Vi har ett SJ Hägglundssläp också, men tyvärr inget drag på SJ 1120 (som haft det en gång i tiden). När detta är fixat så blir det ett snyggt SJ-ekipage!
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 november 2011, 14:27:35 PM
Jo, det är trevligt med släp på veteranrallyn. SvOf har två, varav BSBV-släpet från 1940 regelbundet hänger efter BSBV 28. Vi har ett SJ Hägglundssläp också, men tyvärr inget drag på SJ 1120 (som haft det en gång i tiden). När detta är fixat så blir det ett snyggt SJ-ekipage!
Ett gult släp med en blå rand och ett blått posthorn vore snyggt efter din postbuss. :)
Citat från: Erik Tannerbring skrivet 10 november 2011, 13:49:36 PM
Nja för risigt för 8.000:- Det som såg fint ut sist gick inte det för 4000:- och till Gotland??
****
Det stod också: "Eller högstbjudande" i annonsen. Bara att bjuda det man tycker att den är värd - exempelvis 2000 kr. Blir det högsta bud, så är affären vunnen.
HJP
Citat från: HJP skrivet 10 november 2011, 14:44:00 PM
****
Det stod också: "Eller högstbjudande" i annonsen. Bara att bjuda det man tycker att den är värd - exempelvis 2000 kr. Blir det högsta bud, så är affären vunnen.
HJP
"Eller högstbjudande" är snarare en gardering ifall det blir flera som skulle vilja ha släpet och säljaren hoppas på ett ännu högre pris.
Det är inte alls säkert att säljaren accepterar lägre bud än angivet pris. Men max 1000:- kan vara ett vettigt bud med tanke på skicket och att det saknas detaljer till bromssystemet. Troligen är däck, slangar, luft- och elkablar något som måste förnyas också.
Vad står det för internnr då ? 4371 ? skulle innebära att det är av årgång -63 då ?
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 november 2011, 15:03:50 PM
"Eller högstbjudande" är snarare en gardering ifall det blir flera som skulle vilja ha släpet och säljaren hoppas på ett ännu högre pris.
Det är inte alls säkert att säljaren accepterar lägre bud än angivet pris. Men max 1000:- kan vara ett vettigt bud med tanke på skicket och att det saknas detaljer till bromssystemet. Troligen är däck, slangar, luft- och elkablar något som måste förnyas också.
****
Det kan lika gärna vara en gardering åt andra hållet. Om ingen bjuder begärda 8000 kr, så "säljer jag till högstbjudande". Så som texten är utformad, så menar jag att den gäller också på det sättet. Annars måste man uttryckligen skriva att 8000 kr är lägsta pris.
HJP
Citat från: HJP skrivet 10 november 2011, 16:26:15 PM
****
Det kan lika gärna vara en gardering åt andra hållet. Om ingen bjuder begärda 8000 kr, så "säljer jag till högstbjudande". Så som texten är utformad, så menar jag att den gäller också på det sättet. Annars måste man uttryckligen skriva att 8000 kr är lägsta pris.
HJP
Prutmån finns nog, men jag tror inte att säljaren är så filantropiskt lagd att han sänker sig till ett realistiskt pris. Det finns inget som säger att han måste sälja om han inte får ett bud han är nöjd med.
Som jämförelse kan vi ta "gotlandssläpet" som bjöds ut på auktion för ett lågt utropspris (1000:- eller 1500:-) utan att det kom ett enda bud. I det läget tänkte en SvOf medlem köpa släpet för föreningens räkning efter auktionen, till utgångsbudet. Men då dök det upp några försenade och bjöd en avsevärt högre summa, utan att kolla utgångsbudet ens....
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 november 2011, 20:33:48 PM
Prutmån finns nog, men jag tror inte att säljaren är så filantropiskt lagd att han sänker sig till ett realistiskt pris. Det finns inget som säger att han måste sälja om han inte får ett bud han är nöjd med.
Som jämförelse kan vi ta "gotlandssläpet" som bjöds ut på auktion för ett lågt utropspris (1000:- eller 1500:-) utan att det kom ett enda bud. I det läget tänkte en SvOf medlem köpa släpet för föreningens räkning efter auktionen, till utgångsbudet. Men då dök det upp några försenade och bjöd en avsevärt högre summa, utan att kolla utgångsbudet ens....
****
Självklart, kan man inte tvinga säljaren att sälja. Men jag menar att annonstexten utlovar affär till högstbjudane, oavsett utgångspris.
HJP
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 november 2011, 15:25:48 PM
Vad står det för internnr då ? 4371 ? skulle innebära att det är av årgång -63 då ?
Det stämmer att det bör vara en 63:a eftersom 60-tals släpen började på xx50 till 99 i den fyrställiga inv.nr. som kom -69.
Det finns ingen vagnförteckning över släpen (jag har inte hittat nån i mitt letande) ej heller nån från bytet från de gamla nr till de nya.
Är det nån som har uppgifter på släp som GDG har haft så är jag intresserad.
Står det 4371 så skulle det betyda att det hade investerat i minst 21 st. 1963.
Rent spontant så tycker jag att den ser väldigt SJ lik
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 10 november 2011, 21:11:00 PM
Det stämmer att det bör vara en 63:a eftersom 60-tals släpen började på xx50 till 99 i den fyrställiga inv.nr. som kom -69.
Det finns ingen vagnförteckning över släpen (jag har inte hittat nån i mitt letande) ej heller nån från bytet från de gamla nr till de nya.
Är det nån som har uppgifter på släp som GDG har haft så är jag intresserad.
Står det 4371 så skulle det betyda att det hade investerat i minst 21 st. 1963.
Rent spontant så tycker jag att den ser väldigt SJ lik
Hos GDG i Borlänge fanns släp 4100 ADM 265 och i Malung 4200 GKN 228 under 70 och början av 80 talet
Att renovera detta släp kostar en bra slant även om man gör allt själv. Dessa baklampor finns nytillverkade och kostar 500/st. sen lacken och troliga rötskador i hörnen fram. Ja så 8000kr och ev hemtransport så slutar det hela troligen med 30.000:- Minst!
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 10 november 2011, 21:11:00 PM
Det stämmer att det bör vara en 63:a eftersom 60-tals släpen började på xx50 till 99 i den fyrställiga inv.nr. som kom -69.
Det finns ingen vagnförteckning över släpen (jag har inte hittat nån i mitt letande) ej heller nån från bytet från de gamla nr till de nya.
Är det nån som har uppgifter på släp som GDG har haft så är jag intresserad.
Står det 4371 så skulle det betyda att det hade investerat i minst 21 st. 1963.
Rent spontant så tycker jag att den ser väldigt SJ lik
Var GDG-släpen målade så de liknade SJ:s, eller var de helröda från början?
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 november 2011, 22:28:14 PM
Var GDG-släpen målade så de liknade SJ:s, eller var de helröda från början?
De 2 släp som fanns i Dalarna liknade den som var på Blocket iallafall.Om dom blev omlackade från helröda kan jag inte svara på.
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 10 november 2011, 21:11:00 PM
Det stämmer att det bör vara en 63:a eftersom 60-tals släpen började på xx50 till 99 i den fyrställiga inv.nr. som kom -69.
Det finns ingen vagnförteckning över släpen (jag har inte hittat nån i mitt letande) ej heller nån från bytet från de gamla nr till de nya.
Är det nån som har uppgifter på släp som GDG har haft så är jag intresserad.
Står det 4371 så skulle det betyda att det hade investerat i minst 21 st. 1963.
Rent spontant så tycker jag att den ser väldigt SJ lik
Tror du inte att nr serien kan ha börjat vid 4365 ? att GDG skulle ha investerat i över 20 släp -63 verkar lite överdrivet.
Jag är också intresserad av släp listor från GDG, och gärna Alpus vagnar.
Bilder på snudd på helröda släpkärror från GDG, är troligen 4400 som var i Sandviken:
www.wasatrafik.se/gdg/gdg4131.jpg
www.wasatrafik.se/gdg/gdg4206.jpg
Priset sänkt till 4500:-
Fortfarande alldeles för dyrt :-S
Vill nu ha 2500:-, "sista chansen".