Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2011, 11:48:20 AM

Titel: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2011, 11:48:20 AM
GEG067. Byberg & Nordin hörde till de bussbolag som gärna köpte Drögmöller, ett bussmärke som var känt för sin höga kvalitet ("bussarnas Rolls-Royce").
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10618_.jpg)

LEC637 är som synes fd Nilsbuss. Pettersson hörde hemma i Ransäter.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10619_.jpg)

1876LLA kommer från Litauen. Jag har inte lyckats identifiera bussfabrikatet men det finns det säkert någon som kan hjälpa till med.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10620_.jpg)

KSL159 hade Bredbyns Åkeri som första ägare. Den har även ägts av t ex Enesands i Grisslehamn och Larssonbuss i Kumla.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10621_.jpg)

OMG580. Bergkvarabuss på militärkörning.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10622_.jpg)

FHG226 hade kommit ända från Boden. Bussen blev sedan Näckrosbuss/Busslink 8490 innan den sommaren 2000 återgick till Bergdahls. Såldes 2006 till Finland, där den av allt att döma rullar än i dag.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10623_.jpg)

 
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Buss-Hasse skrivet 10 november 2011, 21:19:32 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10619_.jpg)

LEC 637, farsans favoritbuss! På slutet hos Nilsbuss gick den mycket linje för KLT och var stationerad i Hulstfred. Även en hel del EF-språkresor på helger och lov. Det här måste varit fotat precis i samband med ägarbytet.
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Buss-Hasse skrivet 10 november 2011, 21:38:19 PM
Jag saknar 80-talets bussutveckling. Den ena bussen efter den andre bara växte och blev pampigare och pampigare. Vi gick från i stort sett linjevagnar med fällbara stolar till supermoderna helturistbussar under hela 80-talet. Toalett, TV & video, backkamera, sovkabin, AC, flygplansbord på ryggarna, fotstöd, ståkök, konferensbussar, interntelefon, telefax, tvättmaskin, kassaskåp m.m. Sedan dess har det i stort sett stått still på "bekvämlighetsutvecklingen" och modellerna har inte blivit pampigare utan istället  mindre med inriktning på ekonomi och säkerhet.  :'(

Var med farsan i Åstorp en söndagkväll på sportlovet 1989/1990 där bla. Club 33 Sol & snö hade sin omlastning. Ungefär 50 st Spacar och skyliner m.m dundrade in. Den ena värre påkostad än den andre. Turen gick sedan vidare till Brunnstorp, den parkeringen gick inte heller av för hacker. För att inte tala om chaufförsrummet? Är alla foton fortfarande kvar?

Vilka tider. Kommer nog aldrig mer få uppleveas!  :'(   
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Danne B. skrivet 12 november 2011, 17:39:53 PM
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 10 november 2011, 21:38:19 PM
Jag saknar 80-talets bussutveckling. Den ena bussen efter den andre bara växte och blev pampigare och pampigare. Vi gick från i stort sett linjevagnar med fällbara stolar till supermoderna helturistbussar under hela 80-talet. Toalett, TV & video, backkamera, sovkabin, AC, flygplansbord på ryggarna, fotstöd, ståkök, konferensbussar, interntelefon, telefax, tvättmaskin, kassaskåp m.m. Sedan dess har det i stort sett stått still på "bekvämlighetsutvecklingen" och modellerna har inte blivit pampigare utan istället  mindre med inriktning på ekonomi och säkerhet.  :'(

Var med farsan i Åstorp en söndagkväll på sportlovet 1989/1990 där bla. Club 33 Sol & snö hade sin omlastning. Ungefär 50 st Spacar och skyliner m.m dundrade in. Den ena värre påkostad än den andre. Turen gick sedan vidare till Brunnstorp, den parkeringen gick inte heller av för hacker. För att inte tala om chaufförsrummet? Är alla foton fortfarande kvar?

Vilka tider. Kommer nog aldrig mer få uppleveas!  :'(   

Man kan inte annat än att hålla med...

//Danne
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Jo skrivet 12 november 2011, 20:25:23 PM
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 10 november 2011, 21:38:19 PM
Jag saknar 80-talets bussutveckling. Den ena bussen efter den andre bara växte och blev pampigare och pampigare. Vi gick från i stort sett linjevagnar med fällbara stolar till supermoderna helturistbussar under hela 80-talet. Toalett, TV & video, backkamera, sovkabin, AC, flygplansbord på ryggarna, fotstöd, ståkök, konferensbussar, interntelefon, telefax, tvättmaskin, kassaskåp m.m. Sedan dess har det i stort sett stått still på "bekvämlighetsutvecklingen" och modellerna har inte blivit pampigare utan istället  mindre med inriktning på ekonomi och säkerhet.  :'(

Var med farsan i Åstorp en söndagkväll på sportlovet 1989/1990 där bla. Club 33 Sol & snö hade sin omlastning. Ungefär 50 st Spacar och skyliner m.m dundrade in. Den ena värre påkostad än den andre. Turen gick sedan vidare till Brunnstorp, den parkeringen gick inte heller av för hacker. För att inte tala om chaufförsrummet? Är alla foton fortfarande kvar?

Vilka tider. Kommer nog aldrig mer få uppleveas!  :'(   


Jo så är det väl. Men i den andra änden har det ju gått i i rakt motsatt riktning. Ta bara bilden nedan:


OMG580. Bergkvarabuss på militärkörning.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10622_.jpg)

Vem hade velat åka den turen i en bullrig MB Citaro med hårda stolar.
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Buss-Hasse skrivet 13 november 2011, 13:52:10 PM
Bergkvarabuss 030 hade helturiststolar, toalett och video. Åkte med den många gånger Västervik - Karlskrona på min lumpentid 1995. Helt OK.
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 13 november 2011, 16:07:02 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2011, 11:48:20 AM

KSL159 hade Bredbyns Åkeri som första ägare. Den har även ägts av t ex Enesands i Grisslehamn och Larssonbuss i Kumla.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10621_.jpg)


Bredbyns Åkeri köpte bussen begagnad. Enesands och SHT-Buss ägde bussen innan. Den har nog inte heller tillhört Larssonbuss.
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: mil skrivet 13 november 2011, 16:34:19 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 13 november 2011, 16:07:02 PM
Bredbyns Åkeri köpte bussen begagnad. Enesands och SHT-Buss ägde bussen innan. Den har nog inte heller tillhört Larssonbuss.

Larsson Buss har jag inget minne av men däremot Lindbergs buss detta var väl en av de första bussarna som han hade då han startade och hade bussarna hemma på Motorpsvägen i Adolfsberg.
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 13 november 2011, 16:38:20 PM
Citat från: mil skrivet 13 november 2011, 16:34:19 PM
Larsson Buss har jag inget minne av men däremot Lindbergs buss detta var väl en av de första bussarna som han hade då han startade och hade bussarna hemma på Motorpsvägen i Adolfsberg.

Lindbergs Hyrbuss HB(som det var och hette då) ägde bussen mellan 1991-04-12 och 1997-02-20 så textremsan på Staffans bild är helt korrekt.
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2011, 16:59:47 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 13 november 2011, 16:38:20 PM
Lindbergs Hyrbuss HB(som det var och hette då) ägde bussen mellan 1991-04-12 och 1997-02-20 så textremsan på Staffans bild är helt korrekt.

Uppgiften om Larssonbuss är från SBH. Förmodligen har där en förväxling skett med Lindbergs Hyrbuss. Det är ju inte så långt mellan Kumla och Örebro och ännu mindre mellan Kumla och Adolfsberg. Kan det ha varit så att Lindberg körde för Larssonbuss? Intressant med kopplingen med Lindbergs Hyrbuss och dagens Lindbergs Buss i Örebro.
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: mil skrivet 13 november 2011, 17:05:30 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2011, 16:59:47 PM
Uppgiften om Larssonbuss är från SBH. Förmodligen har där en förväxling skett med Lindbergs Hyrbuss. Det är ju inte så långt mellan Kumla och Örebro och ännu mindre mellan Kumla och Adolfsberg. Kan det ha varit så att Lindberg körde för Larssonbuss? Intressant med kopplingen med Lindbergs Hyrbuss och dagens Lindbergs Buss i Örebro.

Tror de började med att hyra ut buss utanförare därav namnet
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Christer K skrivet 13 november 2011, 17:41:43 PM
Citat från: mil skrivet 13 november 2011, 17:05:30 PM
Tror de började med att hyra ut buss utanförare därav namnet
På den tiden ägde väl Patrik Lindbergs far firman samtidigt som han var rektor på Odenskolan i Odensbacken, var många turer om detta så han hyrde ut bussen för skolresor på Odenskolan och inga andra kunde vara med.

Patrik själv startade taxi rörelse bland annat och startade sedan upp buss bolaget. Vet att det var något trassel med Taxi då han lade in anbud på trafik samt var medlem i Taxi Örebro.

/ Christer K
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Bjonne skrivet 25 november 2011, 00:08:25 AM
Det rullade betydligt värre vagnar än bullrig MB Citaro med hårda stolar i den militära veckoslutstrafiken under 90-talet än denna. Under 80-talet var det än mer slitna linjevagnar som gick i denna trafik!
Har "njutit" många mil i sådan trafik!!  ;D
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: virtual1 skrivet 25 november 2011, 18:12:42 PM
Citat från: Bjonne skrivet 25 november 2011, 00:08:25 AM
Det rullade betydligt värre vagnar än bullrig MB Citaro med hårda stolar i den militära veckoslutstrafiken under 90-talet än denna. Under 80-talet var det än mer slitna linjevagnar som gick i denna trafik!
Har "njutit" många mil i sådan trafik!!  ;D

Har också åkt militär veckoslutstrafik under 90-talet, men har absolut inget minne av att det var bullriga obekväma bussar till Enköping fr. Stockholm som gällde iaf, kändes som ganska 'normala' turistare som vi fick åka med.
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2011, 18:45:13 PM
Jag förstår inte den kantring diskussionen har tagit. Jag visade bild på en Mercedes O303. Det är en turistbuss med helturiststolar. Inte någon bullrig Citaro med hårda stolar.

Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Åkarns Kalle skrivet 25 november 2011, 19:34:38 PM
Bilderna uppskattas Staffan

Speciellt B&N med den äldre Y-Buss-skylten där även linjenr syndes

/Kalle
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 december 2011, 13:05:06 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2011, 16:59:47 PM
Uppgiften om Larssonbuss är från SBH. Förmodligen har där en förväxling skett med Lindbergs Hyrbuss. Det är ju inte så långt mellan Kumla och Örebro och ännu mindre mellan Kumla och Adolfsberg. Kan det ha varit så att Lindberg körde för Larssonbuss? Intressant med kopplingen med Lindbergs Hyrbuss och dagens Lindbergs Buss i Örebro.

Är det frågan om namnbyte Hyrbuss -> Buss?
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Muk skrivet 03 december 2011, 16:59:42 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 03 december 2011, 13:05:06 PM
Är det frågan om namnbyte Hyrbuss -> Buss?
¨

Olika företagsform. Lindbergs Hyrbuss HB är ett handelsbolag och Lindbergs Buss AB är ett aktiebolag.
Titel: SV: Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Jo skrivet 04 december 2011, 20:50:58 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2011, 18:45:13 PM
Jag förstår inte den kantring diskussionen har tagit. Jag visade bild på en Mercedes O303. Det är en turistbuss med helturiststolar. Inte någon bullrig Citaro med hårda stolar.


Det var väl kanske mitt fel med ett otydligt tillägg till att turistbussarna blivit modernare idag medan linjebussarna blivit allt mer stadstrafikanpassade och olämpliga till turisttrafik. Trafiken som MB0303 körde under sin Blekingetid körs ju idag mestadels med MB Citaro, därav min kommentar. Det är ju idag allt ovanligare att vi ser linjebussar som kör beställningstrafik utanför länstrafikbolagens försorg. Hur som helst uppskattas bilderna.