(http://memberfiles.freewebs.com/44/00/48600044/photos/Keolis---6900/P1060605-3.JPG)
Med extra tanke på Mattias Möller som enligt rykten ska gilla såna här. ;D Keolis 15-åring 6958 gör sig redo för avfärd mot Norra Söderby vid Gullmarsplan tidigare i eftermiddags.
Handen Keolis tre bussar av denna typ kommer att vara borta vid årsskiftet. För de som än vill fota dessa härligheter är dessa turer planbelagda med CN113ALB på eftermiddagarna:
14.36 Linje 825 Handenterminalen - Trollbäckens centrum. Vänder vid Tro C 14.12 och ankommer Handen 14.38.
14.52/15.52/16.52 Linje 824 Handenterminalen - Tyresö centrum (Ibland ersatt med CN113CLB)
16.18 Linje 806 Gullmarsplan - Norra Söderby (Omloppet i bild).
17.13 Linje 809 Gullmarsplan - Svartbäcken.
17.52 Linje 824 Handenterminalen - Tyresö centrum.
Inte bara Mattias, utan även jag är en beundrare(?) av dessa bussar. Kommer verkligen att sakna dem... :'(
Dessa var ju mina favoritvagnar att köra då jag hade äran att ratta dem på Söderort.
Min fråga nu, är det någon som kommer att bevaras av dem eller är det kanske redan någon som är bevarad, av dem som försvunnit tidigare?
Om man hade haft pengar så skulle man köpt en och bevarat den själv. (Frågan e väl bara var isf???)
En sån här skulle jag vilja köra en vacker dag:)
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 november 2011, 13:23:49 PM
En sån här skulle jag vilja köra en vacker dag:)
I SL-trafik? Bråttom i så fall! Ålderskravet är väl max 16 år?
Om några få år är Spårvägssällskapets avställa ALB en av de få som finns kvar. Däremot finns det desto fler sparade CLB.
Citat från: Jörgen skrivet 09 november 2011, 13:15:30 PM
Inte bara Mattias, utan även jag är en beundrare(?) av dessa bussar. Kommer verkligen att sakna dem... :'(
Dessa var ju mina favoritvagnar att köra då jag hade äran att ratta dem på Söderort.
Min fråga nu, är det någon som kommer att bevaras av dem eller är det kanske redan någon som är bevarad, av dem som försvunnit tidigare?
Om man hade haft pengar så skulle man köpt en och bevarat den själv. (Frågan e väl bara var isf???)
SSS har bevarat en Scania CN113-led från GUB...inge SL-vag finns eller kommer bevaras....
Edit: Ersa, du hann visst före mig....
Tack för denna bilden D-E-B. vilken läcker buss 8)
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 november 2011, 13:23:49 PM
En sån här skulle jag vilja köra en vacker dag:)
6958 körde Jag 18/6-2008 på 514 & 520.
Här har ni en som sparar på onödig information ;D
Citat från: MartinMartin skrivet 09 november 2011, 22:00:45 PM
6958 körde Jag 18/6-2008 på 514 & 520.
Här har ni en som sparar på onödig information ;D
Jag körde sådanna bussar regelbundet i Nyboda och nån enstaka gång i Nyköping :)
Jag gillar också onödig information
Citat från: MartinMartin skrivet 09 november 2011, 22:00:45 PM
6958 körde Jag 18/6-2008 på 514 & 520.
Här har ni en som sparar på onödig information ;D
"Jag är ingen siffernörd så, men..." ;D
Citat från: Carl Eric skrivet 10 november 2011, 08:03:25 AM
"Jag är ingen siffernörd så, men..." ;D
Haha.... Ja, där gjorde Jag tydligen intryck!
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 november 2011, 13:23:49 PM
En sån här skulle jag vilja köra en vacker dag:)
Ta ett Gnet i Handengaraget på Södertörn. Finns 3st som tuffar på fortfarande. Men dock inte länge till enligt trådskaparen. Jag själv har inte hört något om när dom ska bort.
Citat från: Matte skrivet 10 november 2011, 14:15:01 PM
Ta ett Gnet i Handengaraget på Södertörn. Finns 3st som tuffar på fortfarande. Men dock inte länge till enligt trådskaparen. Jag själv har inte hört något om när dom ska bort.
Troligen till våren. De ska ju ersättas också, och det finns inga nyleveranser i röret.
Citat från: Ted S skrivet 10 november 2011, 16:57:27 PM
Troligen till våren. De ska ju ersättas också, och det finns inga nyleveranser i röret.
Att få köra en sån tingest i linjetrafik skulle vara lika som att ta hem en åtråvärd medalj:)
Citat från: Ted S skrivet 10 november 2011, 16:57:27 PM
Troligen till våren. De ska ju ersättas också, och det finns inga nyleveranser i röret.
Jaså, är det så lovande? I ett dokument som SL har lagt ut står det nämligen att enbart 9 st höggolvsbussar (1255 - 1264?) kommer finnas kvar vid årsskiftet.
Citat från: D_E_B skrivet 10 november 2011, 22:00:37 PM
Jaså, är det så lovande? I ett dokument som SL har lagt ut står det nämligen att enbart 9 st höggolvsbussar (1255 - 1264?) kommer finnas kvar vid årsskiftet.
Nja, 1255-66 (= 12 st.) har ju lift, och omfattas inte av utbytet. SL menar de återstående Scania CN113 (8 st. just nu), och som sagt inga ersättare är ännu beställda.
Citat från: D_E_B skrivet 10 november 2011, 22:00:37 PM
Jaså, är det så lovande? I ett dokument som SL har lagt ut står det nämligen att enbart 9 st höggolvsbussar (1255 - 1264?) kommer finnas kvar vid årsskiftet.
"Normalgolv" är nog det rätta ordet? :)
Högt golv i form av gamla bussar från Swebus Express är en helt annan sak än lågbyggda SL-linjevagnar. Här är det däremot "höggolv" i vanlig linjetrafik (UL):
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49127.0
Citat från: Ersa skrivet 10 november 2011, 22:12:09 PM
"Normalgolv" är nog det rätta ordet? :)
---
Visst är det så, men det har varit svårt att få det acccepterat i en kultur där valen ofta bara är två (lång/kort, röd/blå, plus/minus).
Det kommuniceras mycket på frengelska, och på något sätt blir det tydligare med high floor, low floor och low entry.
Citat från: Ted S skrivet 10 november 2011, 22:31:03 PM
Visst är det så, men det har varit svårt att få det acccepterat i en kultur där valen ofta bara är två (lång/kort, röd/blå, plus/minus).
Det kommuniceras mycket på frengelska, och på något sätt blir det tydligare med high floor, low floor och low entry.
Lite kulturkrock blir för oss som kommer från en miljö norröver där allt var "normalgolv" och man räknade antal trappsteg fram istället för att tala om lågentré. Vissa linjer var det krav på lågbyggda linjevagnar med max tre trappsteg (t.ex Setra UL och Carrus Fifty & Star 302), andra linjer var det okej med fyra eller fler trappsteg (t.ex Setra GT-HD, HDH och Carrus Star 502 & 602).
Att kalla en lågbyggd linjevagn med normalgolv och minimalt bagageutrymme för "höggolv" kommer alltid kännas fel för mig, speciellt om en rejält hög Neoplan, som i länken innan, står intill. Jag har till och med (i skämtsam ton) fått höra att en medelhög Setra GT-HD kallats "liten lågbyggd skolbuss" av en turistbussförare. Sen kallar en SL-resenär en mycket lägre Setra UL surt för "hög turistbuss". Det beror väl vad man jämför med, antar jag.