Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Bengt Jönsson skrivet 05 oktober 2007, 17:26:00 PM

Titel: Ventiler på små 4-takts bensinmotorer
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 05 oktober 2007, 17:26:00 PM
Äntligen lär jag kunna få svar på en fråga vars svar jag länge gått och grunnat över.  Och svaret är inte 42 om nu någon trodde det.  ::)  :o

min fråga gäller om det på små 4-takts bensinmotorer, exv "Briggs & Stratton" 3,5 hp finns några ventiler, stötstänger eller kamaxel likt andra Otto-motorer eller om denna typ av motorer fungerar annorlunda. 
Ja, jag vet att de inte är av 2-taktstyp.

/Bengt
Titel: SV: Ventiler på små 4-takts bensinmotorer
Skrivet av: BD skrivet 06 oktober 2007, 13:10:34 PM
Gissar (=detsamma som att inte veta) att om det nu ska vara annorlunda gentemot andra motorer, att insugningsventilen kan vara en snarkventil någonting i likhet vad som finns på kolvkompressorer.
Under forntiden, säg 90 - 100 år sedan, lär det även ha funnits bilmotorer med något liknande.
Titel: SV: Ventiler på små 4-takts bensinmotorer
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 06 oktober 2007, 15:29:46 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 05 oktober 2007, 17:26:00 PM
om det på små 4-takts bensinmotorer, exv "Briggs & Stratton" 3,5 hp finns några ventiler, stötstänger eller kamaxel likt andra Otto-motorer
/Bengt

jo, det finns det. Gräsklipparmotorn från Honda har jag för mig har överliggande kamaxel och då bortfaller stötstänger.
//Hans