(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H23StFpl5nov71Web.jpg)
...kan man ju ta en bild när kameran ändå är med.
Linje 43 vid Östra Station 5 nov 1971.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 05 november 2011, 19:27:14 PM
...kan man ju ta en bild när kameran ändå är med.
Linje 43 vid Östra Station 5 nov 1971.
Mvh Gunnar
Vilken häftig bild!
Notera "spettet" till handbroms.
HJP
Intressant dokument.
Det är väl en Büssingvariant,eller?
(Svårt att se inv numret)
Jag tror mera på en H23 eller H24.
mvh AGR
Tippar att det är H23 5413.
/Peter
Hej!
Det torde vara en H23, d v s en s k "essingecapitol".
Smal mittstolpe i vindrutan är en ledtråd.
Sedan syns litteramärkningen H23 ovanför förarplatsen i bildens överkant.
Inventarienummerskylten därunder skulle ev kunna tydas till 75417 (lite svårt att se som sagt).
En bild som kvalar in till nästa söndags (13/11) bildvisning på Spårvägsmuseet,
då fokus ligger på SL-bussar efter övergången till högertrafik år 1967 med littera H23-H59.
Info om denna träff i tråden:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48788.0
mvh K R
****
Visst är det en H23. Det framgår bl.a. av mittstolpen på vindrutan och handbromsen. Och inte minst, framgår det av filnamnet (!!!) :D
Lättippat alltså ;D
HJP
H23 är också målat ovanför den lilla skylten med inv-nummer som sitter ovanför vindrutan.
M v h
Ingwar
Citat från: K R skrivet 05 november 2011, 23:24:45 PM
Inventarienummerskylten därunder skulle ev kunna tydas till 75417 (lite svårt att se som sagt).
Precis, helt rätt!
Mvh Gunnar
Den 5 november 1971 körde jag också 43:an! Dock inte tur 1. Jag hade 421, 422, 441 och 442 på turerna 2, 3, 7 och 4.
Mvh
/Hasse
Citat från: Hobgoblin skrivet 06 november 2011, 14:49:40 PM
Den 5 november 1971 körde jag också 43:an! Dock inte tur 1. Jag hade 421, 422, 441 och 442 på turerna 2, 3, 7 och 4.
Mvh
/Hasse
Vilket sammanträffande! Av en händelse har jag min tjänst 18 denna dag sparad:
43/1 10.56-12.04
43/2 12.21-13.29
43/1 13.47-15.28
43/2 16.32-17.48
43/3 18.07-20.00 Nah
Då kanske vi sågs vid avlösning tur 2 vid Smt!
Mvh Gunnar
Lite mer Normala arbetstider på den tiden mot vad det verkar vara idag..
Citat från: Gunnar D skrivet 06 november 2011, 15:09:12 PM
Vilket sammanträffande! Av en händelse har jag min tjänst 18 denna dag sparad:
43/1 10.56-12.04
43/2 12.21-13.29
43/1 13.47-15.28
43/2 16.32-17.48
43/3 18.07-20.00 Nah
Då kanske vi sågs vid avlösning tur 2 vid Smt!
Mvh Gunnar
Javisst, du löste av mig kl. 12.21.
Tjänst 2405:
43/7 8.15 - 9.58 Nah
43/2 10.40-12.21
43/3 16.13-16.51
43/4 17.10-19.37 Nah
Mvh Hasse
Citat från: Hobgoblin skrivet 07 november 2011, 09:24:26 AM
Javisst, du löste av mig kl. 12.21.
Tjänst 2405:
43/7 8.15 - 9.58 Nah
43/2 10.40-12.21
43/3 16.13-16.51
43/4 17.10-19.37 Nah
Mvh Hasse
Kul, tyvärr kan jag inte påstå att jag minns dig från detta tillfälle! Det är ju ändå 40 år sedan!
Du hade alltså delad tjänst med de för- och nackdelar det medförde.
Mvh Gunnar
Ur turlistan för linje 43 som vi körde efter:
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Turlista431-B.jpg?t=1320683935)
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Turlista432-B.jpg?t=1320683936)
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Turlista433-B.jpg?t=1320683936)
Avlösningen kl. 12.21 var i riktning mot Lumavägen.
Mvh /Hasse
Citat från: Peter Rost skrivet 05 november 2011, 23:16:37 PM
Tippar att det är H23 5413.
/Peter
Hm det ser ut som en Haslerskrivare och 5413 - 5415 hade väl färdskrivare för beställningskörning?
Mr H
Citat från: Hobgoblin skrivet 07 november 2011, 17:48:50 PM
Ur turlistan för linje 43 som vi körde efter:
Avlösningen kl. 12.21 var i riktning mot Lumavägen.
Mvh /Hasse
Bra! Jag har också den turlistan fr.o.m 26.10.71! Jag vill minnas att det oftast var avlösning riktning Lumavägen.
Citat från: Mr H skrivet 07 november 2011, 18:27:00 PM
Hm det ser ut som en Haslerskrivare och 5413 - 5415 hade väl färdskrivare för beställningskörning?
Mr H
På bilden ses den "vanliga" tickande hastighetsmätaren/färdskrivaren märkt "TEL" som man tyckte var häftig som grabb. Det var väl en Haslerskrivare.
Mvh Gunnar
På bilden ses också biljettången nedstoppad i det gummerade hålet i myntbordet som jag alltid undrat vad det har vart till för :) Däremot ingen "myntväxlare" fastsatt undertill?
Citat från: bjorn_k skrivet 07 november 2011, 19:09:45 PM
På bilden ses också biljettången nedstoppad i det gummerade hålet i myntbordet som jag alltid undrat vad det har vart till för :) Däremot ingen "myntväxlare" fastsatt undertill?
Jodå, visst finns myntväxlaren där också!
Idag finns både denna växlare o tång i min garderob eftersom SL inte hade bruk för dem efter mynt-och taxereform åren därefter.
Mvh Gunnar
*tittar igen med förstoring*
Javisst, där är den ju :) Men väskan sitter framme till höger om centralinstrumentet?
Citat från: bjorn_k skrivet 07 november 2011, 21:36:33 PM
*tittar igen med förstoring*
Javisst, där är den ju :) Men väskan sitter framme till höger om centralinstrumentet?
Nej, väskan hänger i sina krokar framför biljetterna.
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 07 november 2011, 21:48:42 PM
Nej, väskan hänger i sina krokar framför biljetterna.
M v h
Ingwar
Jag tror vi menar samma ställe :)
Vad är det förresten för "klump" till höger om mätarna? *nyfiken*
Citat från: bjorn_k skrivet 07 november 2011, 21:54:00 PM
Vad är det förresten för "klump" till höger om mätarna? *nyfiken*
Jag tror du menar turlistan (finns i denna tråd) som är klämd mellan reglagen till vindrutetorkarna!
Här var det mesta på sin plats inför turen till Hammarby Industri!
/Gunnar
Haha, ja svårare behöver det inte vara ibland!
En helt förberedd förare med andra ord :)
Tack för denna intressanta bild!
Citat från: Gunnar D skrivet 07 november 2011, 18:55:27 PM
Bra! Jag har också den turlistan fr.o.m 26.10.71! Jag vill minnas att det oftast var avlösning riktning Lumavägen.
På bilden ses den "vanliga" tickande hastighetsmätaren/färdskrivaren märkt "TEL" som man tyckte var häftig som grabb. Det var väl en Haslerskrivare.
Mvh Gunnar
Haslerskrivaren räknades inte som färdskrivare utan som skrivande mätare (!) och fick bara användas i SS/SL linjetrafik på dispens men i beställningstrafiken skulle riktiga färdskrivare användas (även om det fuskades en hel del med det!). Därför hade vissa vagnar färdskrivare istället för skrivande Haslermätare och H23 5413-5415 var sådana vagnar. Några H32 hade väl också riktiga färdskrivare men däremot så kan jag inte minnas att några H34 hade det.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 07 november 2011, 22:35:56 PM
Haslerskrivaren räknades inte som färdskrivare utan som skrivande mätare (!) och fick bara användas i SS/SL linjetrafik på dispens men i beställningstrafiken skulle riktiga färdskrivare användas (även om det fuskades en hel del med det!).
OK. Tog fram "Vagnbeskrivning Körinstruktion H23, H24, H30" och saxar:
"Hastighetsmätaren är på samtliga av typ Hasler med skiva för registrering av körförloppet under sista 520 m"
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 08 november 2011, 09:03:51 AM
OK. Tog fram "Vagnbeskrivning Körinstruktion H23, H24, H30" och saxar:
"Hastighetsmätaren är på samtliga av typ Hasler med skiva för registrering av körförloppet under sista 520 m"
/Gunnar
Saxat ur vagnförteckningen för H23:"....A75413, A75414 och A75415 har färdskrivare typ Kienzle för beställningstrafik". Så kommer jag också ihåg det och det var bl.a därför som dessa tre vagnar så ofta figurerade i körningar till och från Malmköping när det begav sig. För fullständightens skull så kan även följande saxas ur vagnförteckningen: "A75441 och A75442 har uttag till skrivande mätare typ Hasler Rt8 för körundersökningar". Förmodligen Max avdelning där.
Jag har själv noterat i mitt vagnsförteckningsblad att 5413-5415 hade färdskrivare typ Kienzle TCO 8.
Det där med färdskrivarna i de här H23:orna kanske AGR kommer ihåg som ju oftast var den som körde när vi hade H23 till Malmköping?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 08 november 2011, 10:24:40 AM
Saxat ur vagnförteckningen för H23:"....A75413, A75414 och A75415 har färdskrivare typ Kienzle för beställningstrafik". Så kommer jag också ihåg det och det var bl.a därför som dessa tre vagnar så ofta figurerade i körningar till och från Malmköping när det begav sig. För fullständightens skull så kan även följande saxas ur vagnförteckningen: "A75441 och A75442 har uttag till skrivande mätare typ Hasler Rt8 för körundersökningar". Förmodligen Max avdelning där.
OK, när kan dessa tre H23 ha fått denna färdskrivare? Har åtminstone kört 75413 år 1972 men har inget minne av denna färdskrivare men det var ju förstås längesen.
/Gunnar
En fundering.
Var det inte separat Kienzleskrivare i dessa? förutom färgskivemainicken ;D
Citat från: Mr H skrivet 08 november 2011, 10:24:40 AM
Saxat ur vagnförteckningen för H23:"....A75413, A75414 och A75415 har färdskrivare typ Kienzle för beställningstrafik". Så kommer jag också ihåg det och det var bl.a därför som dessa tre vagnar så ofta figurerade i körningar till och från Malmköping när det begav sig. För fullständightens skull så kan även följande saxas ur vagnförteckningen: "A75441 och A75442 har uttag till skrivande mätare typ Hasler Rt8 för körundersökningar". Förmodligen Max avdelning där.
Jag har själv noterat i mitt vagnsförteckningsblad att 5413-5415 hade färdskrivare typ Kienzle TCO 8.
Det där med färdskrivarna i de här H23:orna kanske AGR kommer ihåg som ju oftast var den som körde när vi hade H23 till Malmköping?
A75414 har jag en bild på linje 86 i Malmköping. Den får ni se på söndag på spårvägsmuset under bildvisningen.
Mvh AGR
Mr H
Citat från: Gunnar D skrivet 08 november 2011, 12:34:39 PM
OK, när kan dessa tre H23 ha fått denna färdskrivare? Har åtminstone kört 75413 år 1972 men har inget minne av denna färdskrivare men det var ju förstås längesen.
/Gunnar
Vagnförteckningen är daterad 1.9.68. Kanske någon annan har några andra dateringar som vi kan jämföra med? Har dock för mig att de gick ända till skrot med de här mätarna, däremot så kanske det är mer tveksamt om de hade det på SS-tiden. Bl.a så var det förvånande att ex.vis inga H30 hade färdskrivare (i alla fall inte innan de hamnade på förortsgrupperna). H30 skulle väl med sin ZF-vxllåda och starkare motor vara en bättre buss att köra på landsväg med än den klenare H23 med sin hopplösa HR75-vxllåda! Men,men..
En förare som körde i Nyboda berättade att två H23 på prov hade ZF-vxllådor men typiskt nog så var det ingen av dem som var avsedda för beställningskörningar och hade färdskrivare.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 08 november 2011, 15:17:27 PM
Vagnförteckningen är daterad 1.9.68. Kanske någon annan har några andra dateringar som vi kan jämföra med? Har dock för mig att de gick ända till skrot med de här mätarna, däremot så kanske det är mer tveksamt om de hade det på SS-tiden.
En förare som körde i Nyboda berättade att två H23 på prov hade ZF-vxllådor men typiskt nog så var det ingen av dem som var avsedda för beställningskörningar och hade färdskrivare.
Mr H
OK tack, har som sagt inget minne av denna färdskrivare. H23 med ZF-låda hade jag säkert kommit ihåg iaf om den hade ZF-växelväljare.
Mvh Gunnar