Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Fredde skrivet 04 november 2011, 14:46:40 PM

Titel: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Fredde skrivet 04 november 2011, 14:46:40 PM
Tålamodsprövande är ett milt uttryck för att beskriva kollektivtrafiksituationen de föregående två vintrarna.
I går berättade SL, SJ, Trafikverket och Jernhusen tillsammans om vad som ska leda till förbättringar.


http://www.dn.se/sthlm/snokedjor-ska-bota-sls-vintersjuka (http://www.dn.se/sthlm/snokedjor-ska-bota-sls-vintersjuka)

Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Robert T skrivet 04 november 2011, 14:52:58 PM
Häftigt!

Jag har aldrig haft behovet av snökedjor trots att jag plöjt igenom drivsnö på över meters höjd, men det var med en bakmotor buss och pressad boggi.

De sämre konstruerade bussarna skulle ju vara bra om de hade snökedjor i något förvaringsfack. För jag hävdar att det finns inget dåligt väder, bara dålig utrustning.

Jag ser verkligen fram emot att se bussförare lägga på kedjor i busvädret. Det kommer ge bra PR för branschen när vi inte ger oss för lite snö utan kämpar vidare med rätt utrustning!
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 04 november 2011, 16:08:33 PM
Jag ser också detta som ett bra alternativ, som du sade så gäller det ju att utbilda förarna.
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: bjorn_k skrivet 04 november 2011, 16:27:30 PM
OnSpot... Någon... :)

Eller Robson...
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: yngrot skrivet 04 november 2011, 17:08:57 PM
Snökedjor hade vi i Borås förr fanns en låda under ett säte där de låg. Med kedjor på så kunde man alltid komma loss tyvärr brydde sig en del förare inte om att ta av dem . Inte så lyckat köra längre tid med dem på .. Finns Onspot idag ??
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: forthemoment skrivet 04 november 2011, 17:21:17 PM
två utav våra 24 metare skall utrustas med onspot :P
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: bjorn_k skrivet 04 november 2011, 17:29:06 PM
OnSpot såg jag reklam för senast i Scaniabladet om jag inte missminner mig... OT?: Enl uppgift har Kallhäll-garaget köpt MYCKET grövre däck till sina B9S för att försöka undkomma lite av problemen med Volvos undermåliga antislir/sladd som inte funkar bra i praktiken med de sidmonterade motorerna... Ena sidan spinner som en katt, andra står still och motorn dör pga strypningen... Den är inte heller möjlig att stänga av vad jag hörde sist vi pratade om det...
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: lil-sis skrivet 04 november 2011, 19:05:14 PM
Är det inte väldigt bökigt att lägga på kedjor på en buss där man knappt ser hjulen? De inre hjulen i tvillingmontagen måste väl i princip vara omöjliga att få på kedjor på om man inte lyfter upp bussen?
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: homer skrivet 04 november 2011, 19:44:29 PM
snökedjor känns inte realistisk i SL trafiken, däremot 2 axlade bussar, diffspärr och onspot samt givetvis ordentliga däck, en bra växellåda och en stark motor
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Robert T skrivet 04 november 2011, 20:12:27 PM
Citat från: lil-sis skrivet 04 november 2011, 19:05:14 PM
Är det inte väldigt bökigt att lägga på kedjor på en buss där man knappt ser hjulen? De inre hjulen i tvillingmontagen måste väl i princip vara omöjliga att få på kedjor på om man inte lyfter upp bussen?

Man kan ju höja fjädringen.
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Omnilasse skrivet 04 november 2011, 20:27:54 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 04 november 2011, 17:29:06 PM
OnSpot såg jag reklam för senast i Scaniabladet om jag inte missminner mig... OT?: Enl uppgift har Kallhäll-garaget köpt MYCKET grövre däck till sina B9S för att försöka undkomma lite av problemen med Volvos undermåliga antislir/sladd som inte funkar bra i praktiken med de sidmonterade motorerna... Ena sidan spinner som en katt, andra står still och motorn dör pga strypningen... Den är inte heller möjlig att stänga av vad jag hörde sist vi pratade om det...
Vi får väl se vad det ger. Man köpte ju in den förstorade däckgubbens vinderdäck även förra året av "värsta sort" i andra trafikområden. Vad jag förstått gav det väldigt marginell effekt - däremot ger det ju överlag förstås bra resultat om man har nya frächa däck som har kvar bra mönsterdjup - under 12 mm. ger de ju inte mycket nytta i vinterväglag. Dubbdäck skulle nog behövas för att kunna klara av B9S - men det sliter ju så på underlaget. Och kanske något överdrivet ändå för ett trafikområde som Kallhäll? OnSpot är väl den enda lösningen...sätta dit snökedjor manuellt, nä det kommer nog inte fungera i praktiken, om man nu inte skulle nöjda sig med att ha ute ett fåtal vagnar i någon form av krislösning. 
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Knut skrivet 04 november 2011, 20:41:08 PM
snökedjar lägges da bare på ytre hjulet. Men mange busser er konstruerade slik at man ikke kan kjøre dem med snökedjar monterad om man inte höjer fjädringen.
Er lagstiftning i Norge som sejar at man skal ha med minst 3 stk i vinterperioden som er 1. nov - første søndag etter påsk.
Lagstiftningen sier inget om at føraren skal kunne legge på snökjedjar, dom skal bare vara med i fordon som har tot.vikt över 3,5t
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2011, 21:28:28 PM
Citat från: Knut skrivet 04 november 2011, 20:41:08 PM
snökedjar lägges da bare på ytre hjulet. Men mange busser er konstruerade slik at man ikke kan kjøre dem med snökedjar monterad om man inte höjer fjädringen.
Er lagstiftning i Norge som sejar at man skal ha med minst 3 stk i vinterperioden som er 1. nov - første søndag etter påsk.
Lagstiftningen sier inget om at føraren skal kunne legge på snökjedjar, dom skal bare vara med i fordon som har tot.vikt över 3,5t

Finns det inte också en regel om att de skall sättas på om väder och väglag kräver det. I varje fall är jag rätt säker på att man måste ha på "kjettinger" om man kör i "kolonnekjøring", vilket är ganska vanligt vintertid på de vägar som går över fjällen (vilket många vägar i Norge gör). Det är  förstås mest lämpligt om föraren kan lägga på dem men man kan ju också tänka sig att någon följer med som kan göra det.

Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Ersa skrivet 04 november 2011, 23:40:12 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 04 november 2011, 16:27:30 PM
OnSpot... Någon... :)

OnSpot var ju monterat på alla Nobinas 8500:or i 55xx-serien när de levererades, och kan säkert åter monteras på.

Citat från: homer skrivet 04 november 2011, 19:44:29 PM
snökedjor känns inte realistisk i SL trafiken, däremot 2 axlade bussar, diffspärr och onspot samt givetvis ordentliga däck, en bra växellåda och en stark motor

Diffspärr är bara att glömma sedan tio år tillbaka. 2001 var sista årsmodellen som Volvo erbjöd diffspärr, då på Carrus Vega och Star. När 8700 och 9700 kom året efter var det enbart automatiskt antispinnsystem som fanns som enda tillval.
De nyaste Scaniorna jag kört med diffspärr var två st MaxCi av 1998 års modell i Umeå. När MaxCin ersattes av OmniCityn och OmniLinken (året efter?) försvann diffspärren helt även i Scanias bussflotta.

Jag anser att man med välskötta vägar tar man sig långt. Det går inte att snåla in på vägunderhållet samtidigt som man inför "stadsbussar" med lågentré på landsbygden. Dessvärre verkar inte många inse sambandet att moderna handikappanpassade tätortsbussar kräver ett mer omfattande vägunderhåll för att ta sig fram med samma lätthet som de gamla högre bussarna gjorde. Man kan således inte röja snö som förr, utan man måste utöka kostnaderna för snöröjningen om de lågbyggda lågentrébussarna utan diffspärr och med olika underliga motorplaceringar ska kunna ta sig fram. Här har tyvärr inte trafikhuvudmännen, vägunderhållarna och handikappföreningarna gått hand i hand de senaste tio åran, utan de förstår än idag inte hela sambandet och helhetsbilden av den trafik som de är med och har gott om åsikter om.
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: mrshadow skrivet 05 november 2011, 00:36:20 AM
Onspot testades nog på bussar första gången redan i slutet av -70 talet.
Hade nog fungerat bra om testpiloterna inte bara hade lärt sig slå på knappen, utan också slå av densamma när det inte var kris längre..
Efter en halv dag saknades minst 3 av 4 länkar  >:(

Om jag inte är helt galet ute, så ägs idag Onspot av VBG och säljer ganska bra.
Däremot så är det inget som går upp mot riktiga piggkättingar när det bär emot riktigt.
Har den stora förmånen att få åka på nya riktiga vinterpuckar runt om. På driven också ordentligt sajpade.
Stopp i Rännbergs backen förra helgen för några tradare. Luffsade upp där med full kabin utan ett släpp och innan plogbilen vaknat.
Det var inte alls dåligt före, utan ett riktigt perfekt sparkföre 8)
Serpentinvägen upp till Copperhill är nästan mer spännande än Rännbergs... Speciellt nerför innan man fått på grus.

Robson på en modern boggie buss skulle vara intressant  :o
Om inte annat innovationen för att få det att fungera med betydligt större axelavstånd driv-boggie än 1400 OCH därtill styrande boggie  ???
MAN har ju hydraldrift fram på lastbilar och varför inte på bussar. Volvo testar också samma koncept på vissa lastvagnar..
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Setra Tok skrivet 05 november 2011, 02:35:11 AM
Det är inte raketforskning att förstå att en buss med bra sajpade vinderdäck med ett mönster på över Ca 12 mm tar sig fram utan problem. Att påstå att det inte blir någon skillnad mot vanliga rull som fortfarande många puckon använder även på vintern är LÖGN! Har åkt på Michi XDW Ice Grip på driv o Michi Coach vinterdriv modellen på framaxeln i flera år. Det är i princip aldrig halt medans andra bussar oftast lokaltrafik bussar står o slirar o spinner o glider omkring. Har dom 2 senaste "extrem" vintrarna knappt fått Abs att slå till eller antispinnen att jobba!

Men bra däck kostar pengar o det är där skon klämmer! Skönt o köra buss där ordern till Gummimakarn är lägg på det bästa som finns o få tag i! Ingen diskussion det bästa ska det va.
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Nico skrivet 05 november 2011, 06:51:32 AM

Möjligt, men oaktat busstyp man kör och däckstyp som sitter på så beror mycket även på var man sedan kör sin buss och under vilka förhållanden som då råder... Är det t.ex. som det var i vintras i stora delar av SL-området, med nästan glansis på många ställen och dessutom i valkar samt dåligt sandat/snöröjt, så blir det nog lite marigt alldeles oavsett vilka däck som sitter påmonterade.

Att lokaltrafikbussar sedan har sina problem är en annan sak, men att starta och stanna vid blankpolerade och osandade hållplatser som kanske angörs av 10 turer eller mer per timme (och dito korsningar med en mängd annan trafik som ser till att glätta underlaget inte att förglömma) är något som även med bra däck ger lite andra förutsättningar än att bara köra rakt fram på en bra underhållen vinterväg.
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Omnilasse skrivet 05 november 2011, 08:02:42 AM
Citat från: Setra Tok skrivet 05 november 2011, 02:35:11 AM
Det är inte raketforskning att förstå att en buss med bra sajpade vinderdäck med ett mönster på över Ca 12 mm tar sig fram utan problem. Att påstå att det inte blir någon skillnad mot vanliga rull som fortfarande många puckon använder även på vintern är LÖGN! Har åkt på Michi XDW Ice Grip på driv o Michi Coach vinterdriv modellen på framaxeln i flera år. Det är i princip aldrig halt medans andra bussar oftast lokaltrafik bussar står o slirar o spinner o glider omkring. Har dom 2 senaste "extrem" vintrarna knappt fått Abs att slå till eller antispinnen att jobba!

Men bra däck kostar pengar o det är där skon klämmer! Skönt o köra buss där ordern till Gummimakarn är lägg på det bästa som finns o få tag i! Ingen diskussion det bästa ska det va.

Uppgiften om att det inte ger någon större skillnad kommer från SL och operatörernas erfarenheter från förra vintern. Då bland annat Arriva använde Michi Ice Grip. Även Nobina använde rätt kraftiga vinterdäck förra säsongen på sina håll. Däremot inte sagt att det inte gör någon skillnad alls; vägegenskaperna blir säkerligen bättre och det påverkar nog även bromssträcka etc. Men Problemet är ju att bussarna lätt riskerar att fasta vid hållplatser och vid trafikljus etc där det ju ofta bli halt som en skridskobana och där verkar det inte ha hjälpt att ha bra däck. Men som sagt, givetvis gör det ju skillnad i övrigt.
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Setra Tok skrivet 05 november 2011, 10:27:03 AM
Ovan text gäller även totalt blanka skogsvägar, hala hållplatser o korsningar. Jag har inte bara kört E4 o byggt min uppfattning/erfarenhet! Tvärtom är det mest skola/linje. O det är alltid lika kul när folk kommer fram o frågar varför den här bussen inte verkar ha några problem med halka! Gå ut o kolla däcken svarar man bara.... Men när dom stora bolagen inte byter däck vintertid förens mönsterdjupet går under 5 mm förstår jag att det blir problem!
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Ersa skrivet 05 november 2011, 10:36:15 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 05 november 2011, 08:02:42 AM
Uppgiften om att det inte ger någon större skillnad kommer från SL och operatörernas erfarenheter från förra vintern. Då bland annat Arriva använde Michi Ice Grip. Även Nobina använde rätt kraftiga vinterdäck förra säsongen på sina håll. Däremot inte sagt att det inte gör någon skillnad alls; vägegenskaperna blir säkerligen bättre och det påverkar nog även bromssträcka etc. Men Problemet är ju att bussarna lätt riskerar att fasta vid hållplatser och vid trafikljus etc där det ju ofta bli halt som en skridskobana och där verkar det inte ha hjälpt att ha bra däck. Men som sagt, givetvis gör det ju skillnad i övrigt.

Det är inte så svårt att räkna ut att inte ens de allra bästa däcken hjälper om de sitter på en helt ny Volvo B9S med sidmotor och ständigt krånglande antispinnsystem. Vissa B9S tar ju sig inte ens upp i en vanlig backe på vissa grusvägar sommartid utan att fastna och stå och spinna med höger drivhjul. Inte heller pusher-ledvagnar som driver på "släpet" är ju det mest optimala vintertid. Speciellt inte i förortsmiljö i t.ex Täby och Danderyd där resurserna för vinterväghållning ständigt verkar minska år efter år.
Men i landet där tillgänglighet och lågentré är den nya extremistreligionen, (inte helt olikt statsreligionen i vissa länder i Mellanöstern), får man helt enkelt räkna med att det blir problem när man sätter in fel bussmodeller på fel vägar. Man kan inte kombinera:
1: Extrem tillgänglighet med låga bussar, 2: Tillräckligt många sittplatser, samt, 3: Bra väggrepp på bussarna trots ständigt minskat vägunderhåll.

Jag gissar redan nu att även denna vinter kommer SL-trafiken i Norrtälje kommun att klappa ihop helt vissa dagar, medan UL-busstrafiken kommer att fungera rätt hyggligt på landsbygden i Uppsala och Östhammars kommuner samma dagar. Som förra vintern när UL 806, 809 och 808 rullade på helt utan inställda turer, medan SL 639 och 677 havererat ihop helt. Måste ha sett lustigt ut i bytespunkterna Edsbro och Långhundra-Åby vägskäl. Samtidigt rullade de tvåaxliga normalgolvade skolbussarna runtom i Norrtälje kommun på utan större bekymmer.
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Nico skrivet 05 november 2011, 10:38:29 AM

Citat från: Setra Tok skrivet 05 november 2011, 10:27:03 AM
Ovan text gäller även totalt blanka skogsvägar, hala hållplatser o korsningar. Jag har inte bara kört E4 o byggt min uppfattning/erfarenhet! Tvärtom är det mest skola/linje. O det är alltid lika kul när folk kommer fram o frågar varför den här bussen inte verkar ha några problem med halka! Gå ut o kolla däcken svarar man bara.... Men när dom stora bolagen inte byter däck vintertid förens mönsterdjupet går under 5 mm förstår jag att det blir problem!

Visserligen, men det är ändå fortfarande skillnad på var man kör sin "skola/linje". Däcken är som sagt en viktig faktor till bra och säker framkomlighet, men absolut inte den enda. Om det rör sog om normalhalka så har man givetvis en klar fördel om man har så bra däck på som möjligt.

Att däremot försöka få igång en ledad gasbuss på ren tjock och valkig glansis, och i uppförsbacke på t.ex. Hantverkargatan i Stockholm, hade man nog gått bet på om man inte hade haft snökedjor. I det läget är man helt i händerna på de som ska halkbekämpa mm. alldeles oavsett däck i övrigt.
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: bisquit skrivet 05 november 2011, 10:48:16 AM
Det är ju allmänt känt! Att när ett bussbolag bara specar en buss efter THM`s krav. Och då väljer den enklaste och billigaste utrustningen. Så blir det ju därefter. Nej det borde vara lagkrav på vinterdäck, på alla tunga fordon. Med ett mönsterdjup på minimum 5mm på stödaxel och minst 7mm på driven. Samt att kättingar finns. Men sen så kommer ju nästa lilla problem. Att hålla med förare som kan framföra en buss eller lastbil. För som det är nu på många håll runt om i vårt avlånga land. Så har man för lite kunskap. Där det finns många som kan vrida på en ratt. Men inte framföra ett tungt fordon korrekt. På mitt jobb blev vi bara sena 1 eller 2 gånger med våra leveranser, under förra vintern. Pga av snön och halkan. Å det pga av att extremt mycket snö.  8)
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Ersa skrivet 05 november 2011, 10:58:35 AM
Citat från: bisquit skrivet 05 november 2011, 10:48:16 AM
Men sen så kommer ju nästa lilla problem. Att hålla med förare som kan framföra en buss eller lastbil. För som det är nu på många håll runt om i vårt avlånga land. Så har man för lite kunskap. Där det finns många som kan vrida på en ratt. Men inte framföra ett tungt fordon korrekt. På mitt jobb blev vi bara sena 1 eller 2 gånger med våra leveranser, under förra vintern. Pga av snön och halkan. Å det pga av att extremt mycket snö.  8)

1: Bussbranschen (i form av samhället) har ju inte råd att utbilda sina förare så att de kommer upp på samma nivå som en vanlig lastbilsåkare. Yrkeskompetensbeviset man har börjat med är ju en bra början, men lär knappast leda till någon vidare kvalitetshöjning. Vad skulle det kosta om man hade som minikrav att alla bussförare i hela Sverige skulle tvingas ha ett "Trafikkort" som förr? Dvs att BECEDE-behörighet med manuell låda samt tekniskt kunnande blir ett absolut krav för att köra en buss tyngre än 3,5 ton? Snacka om att hälften av landets bussförare skulle försvinna över en natt. Och vem ska då köra?

2: Bussföretagen och depåerna är för stora, samt fyllda med märkligt designade lågentréfordon som ändå inte är konstruerade för att kunna ha snökedjor. Då måste vi börja om från början och bygga helt nya bussar, vilket handikapporganistationerna kommer att rasa mot.
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Rickson skrivet 05 november 2011, 12:01:17 PM
Kan ju nämna att jag har en lång backe här utanför som SL-bussarna blir stående i varje vinter. Förra vintern blev två ledbussar ståendes och det var smått kaotiskt i backen då ingen kom förbi. Det hela slutade med att en servicebil fick komma ut med en gubbe som backade ner båda bussarna och vände dem genom att vänsterbacka in "släpet" på vår infartsväg och sedan köra ut igen åt höger. Under tiden stod Bussförarna uppflugna i varsin snödriva huttrandes o fipplandes med sina mobiler...

Även om det finns många duktiga och intresserade bussförare så verkar, åtminstone kollektivtrafiken i Stockholm, ha blivit något av ett genomgångsyrke. Folk från hela världen sätts in att köra utan vare sig erfarenhet eller egentligt intresse, med moderna fordon som är inte är konstruerade för att ta sig fram i vårt klimat. Lägg sedan en bristande snöröjning på allt detta så kan det väl inte bli mer än kaos.

Att få förarna till att börja lägga på kättingar själva på busstorgen är väl knappast genomförbart som läget ser ut. Så det snabbaste och enklaste sättet att lösa detta utifrån det läge som råder i kollektivtrafiken vore kanske (utöver BRA däck såklart) onspot på bussarna, med en rejäl varningslampa och summer så de inte glöms på, och en utbildning där förarna praktiskt får öva på att köra fast och ta sig loss??
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Ersa skrivet 05 november 2011, 12:24:35 PM
Citat från: Rickson skrivet 05 november 2011, 12:01:17 PM
Att få förarna till att börja lägga på kättingar själva på busstorgen är väl knappast genomförbart som läget ser ut. Så det snabbaste och enklaste sättet att lösa detta utifrån det läge som råder i kollektivtrafiken vore kanske (utöver BRA däck såklart) onspot på bussarna, med en rejäl varningslampa och summer så de inte glöms på, och en utbildning där förarna praktiskt får öva på att köra fast och ta sig loss??

På alla bussar jag kört som har haft onspot och/eller diffpärr, från 1987 till 2002 års modeller har strömbrytaren för onspot alltid varit en återfjädrande brytare där kejdjorna fälls in så snart brytaren släppts, eller möjligtvis efter en förinställd tid. På samma vis fungerar ju strömbrytaren för boogiaxelns tryckminskning på Volvobussar efter 2002 års modell, fast då att trycket utjämnas igen när hastigheten överskrider c:a 35-40 km/t.

Strömbrytaren för diffspärren var oftast återfjädrande på samma vis om det gällde tätorts- eller förortsbussar (Scania CN113CLB + MaxCi samt Carrus Vega) men var mestadels en vanlig fast (ej återfjädrande) brytare som även hade en extra tvåfingrars-säkerhetsspärr när det gällde landsbygdsbussar (Carrus Star).
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Robert T skrivet 05 november 2011, 13:01:38 PM
Onspot i Uppland röstades ner av företagsledningen med anledning att väghållaren ska hålla vägen farbar, det är inte vårt problem.
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: yngrot skrivet 05 november 2011, 15:35:35 PM
Ja vad säga mer än Ersa har rätt i väldigt mycket .. Tyvärr finns ju många förare idag som kommer från länder där de aldrig hört talas om snö eller halka ..
men det stora felet är ju bussar av typ B9s med motor på sidan hur tänkte de där ?? Inte alls uppenbarligen .. Men ge mig en MaxCi med bra däck så kan jag köra utan större problem och en B10M på landet ..
När jag körde stadsbuss försökte jag alltid stanna utan att låsa hjulen men hur lätt var det när vissa kolleger öpnna dörrn och kana med låsta bakhul dörrbromsen slog ju till..även starta utan hjulspinn  kör man så brukar man komma långt sen fanns ju som sagt kedjor att lägga på yttre driven ..-.
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: lil-sis skrivet 05 november 2011, 18:08:32 PM
När det blir glansis ute så ombeds vi att INTE stanna på hållplatser som är i uppförslut.

Men så har vi alla trafikljus i uppförslut och köra mot rött hur som helst fungerar ju inte heller.

Jag har iofs bara behövt hjälp en gång sedan dec 2008 och det var i januari 2009, roligast var i vintras när jag körde om stillastående bilar i Siviabacken :D
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Jens skrivet 05 november 2011, 19:03:21 PM
Här i Jönköping har jag sett att Keolis verkar ha fått på riktiga mönstrade däck på framaxeln på några av dom korta MAN A78:orna i år. Dom har ju verkat glida omkring lätt i halkan tidigare så man får hoppas att det gör det hela bättre.
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: UglyJazz skrivet 06 november 2011, 13:09:30 PM
Jag slår vad om att det på varje depå i Storstockholm finns max två(2), möjligen tre (3) förare som vet hur man lägger på kedjor, och dessa orkar och vill nog inte köra dygnet runt i femtiofaldigt klonad upplaga... Troligen har bara en av dem någonsin satt på kedjor, och de andra bara sett det göras.

Om man gav tusan i att stanna i hjulspåren på hållplatserna precis där folk står, och istället ställer sig sjuttio cm ut från trottoaren fyra meter före eller efter hållplatsen, så skulle man oftast komma iväg utan hjulspinn.

Jadå, jag vet att folk blir sura och halkar i hjulspåren, men då känner de ju själva att det är halt ute... SURPRIIISE!!!

Förresten hjälper inte kedjorna på det tunna islager som vanligen finns på vägen därnere. Mot det hjälper bara fingertoppskänsla och driving skills, men dessa skills sugs snabbt upp av lastbilsåkarna som till skillnad från de flesta bussåkare, har förstånd att uppskatta sin personal.

De åkare som förstår att det inte är en buss för 1,2 eller 4,7 millar som är kapitalet, utan att det är personalen som är den verkliga tillgången, den åkaren har kommit långt...
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Robert T skrivet 06 november 2011, 13:19:11 PM
Citat från: UglyJazz skrivet 06 november 2011, 13:09:30 PM
Förresten hjälper inte kedjorna på det tunna islager som vanligen finns på vägen därnere. Mot det hjälper bara fingertoppskänsla och driving skills, men dessa skills sugs snabbt upp av lastbilsåkarna som till skillnad från de flesta bussåkare, har förstånd att uppskatta sin personal.

Menar du att lastbilsåkare anställer fd busschaufförer? Här i kring är man förevigt stämplad som efterbliven busschaufför om man en gång jobbat som det.
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: UglyJazz skrivet 07 november 2011, 14:49:53 PM
Det är inte katastrof ÖVERALLT, men jag håller med i princip.

Där jag tidigare jobbat blev man paria om man tidigare jobbat på SL Buss, Busslink, Linjebuss och Swebus. Det röda bolaget var som du säger inte något man tog upp som en merit.

Men det är inte lika illa överallt...
Låt hoppet leva vidare...
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Lars skrivet 07 november 2011, 21:42:18 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2011, 21:28:28 PM
Finns det inte också en regel om att de skall sättas på om väder och väglag kräver det. I varje fall är jag rätt säker på att man måste ha på "kjettinger" om man kör i "kolonnekjøring", vilket är ganska vanligt vintertid på de vägar som går över fjällen (vilket många vägar i Norge gör). Det är  förstås mest lämpligt om föraren kan lägga på dem men man kan ju också tänka sig att någon följer med som kan göra det.


Efter några år i Norge så har man blivit van vid kjetting, den regel om kjetting jag känner till förutom lagen att de ska finnas i bussen är att jag själv avgör när det är dags att sättta på dem, men åker jag i diket utan att satt på kjetting och det är halkigt kan jag få böter om polisen kommer fram till att jag inte använt kätting.
Sen ska dom naturligtvis sättas på om polisen beordrar även om det är torr asfalt.
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Lars skrivet 07 november 2011, 22:19:40 PM
Här sitter kjettingen på

(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/buss/resten/2011/kjetting.jpg)
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 november 2011, 22:34:27 PM
Citat från: Lars skrivet 07 november 2011, 22:19:40 PM
Här sitter kjettingen på



Här också. Dessutom kombinerat med dubbdäck.
(http://www.savenfjord.nu/11.norge/harstad_23.JPG)

Det var alltså den 20 april och vi skulle lämna Hurtigruten för att göra en bussutflykt från Harstad. Det snöade rejält när vi kom dit och bussföraren hade därför gått upp ett par timmar tidigare för att byta till dubbäck samt sätta på kjetting. Men det kändes tryggt på de isiga och snöiga vägarna, där inte ens dubbdäck hjälpte särskilt mycket,
(http://www.savenfjord.nu/11.norge/harstad_33.JPG)
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Ersa skrivet 07 november 2011, 22:56:49 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 november 2011, 22:34:27 PM
Här också. Dessutom kombinerat med dubbdäck.

Fina bilder på en fin Carrus Star, Staffan. Snökedjor passar riktigt bra på en landsbygdsbuss av denna storlek. Men att få på samma snökedjor på ett lågentréfordon av tätortsmodell som går i SL-trafik idag blir inte lika enkelt. Hjulhusen på en Volvo B9S och övriga Säffle 8500 är inte alls designade för att snökedjor ska få plats i dem.
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Knut skrivet 18 november 2011, 13:19:09 PM
Om hjulhusen icke har plats til disse solide kedjorne med broddar, lika dom på fotot, så kan man bruke lenkekedjor som er av typ lika hurtigkedjor til personbil
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 22 november 2011, 00:16:24 AM

   Mycket handlar om körteknik i halkan. Man kan skriva en lång lista hur man skall göra och inte göra.

   Men nu är ju verkligheten lite annorlunda med en massa privat bilister och en stor mängd med yrkesutövande fordonsförare. När det kommer nederbörd på våra gator/vägar i form av snö, pressas snö ihop allt för snabbt och blir som en hård hinna med ett tunt islager på toppen. När sedan våra snöröjare skall ut och ploga är det för hårt ihop pressat så maskinerna inte riktigt klarar av att få bort snö och is.

  Gatorna blir spåriga vart efter alla fordon kör och sedan har ju gatumiljön i våra städer krymt pga alla fartdämpande åtgärder så det blir ju inte lättare att hålla en jämn fart och för dom stackare som plogar med alla konstiga olika hinder i vägen som skall få bort allt på så kort tid som möjligt är inte så lätt.

  Precis som för järnvägen så är våra gator för trafikerade nu för tiden jämfört för många år sedan, det är en sak som glöms bort hela tiden när folk klagar på att det inte går att ta sig fram.

  Men som sagt en buss med diffspärr skulle inte va så dumt att ha i halkan och dessutom en bra halkutbildning skadar inte heller.

  //Niclas
Titel: SV: Re: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: the0fiskis skrivet 23 november 2011, 14:12:51 PM
Vet inte om det förekommer i Stockholm men i Dalarna och norr ut (antar ja) att hyvlar vägen för få bort is/hård snö

sent from my Samsung galaxy s2 (GT-I9100)
Titel: SV: Re: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2011, 18:16:18 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 23 november 2011, 14:12:51 PM
Vet inte om det förekommer i Stockholm men i Dalarna och norr ut (antar ja) att hyvlar vägen för få bort is/hård snö

sent from my Samsung galaxy s2 (GT-I9100)

  Det gör man här med i Uppsala men det finns begränsade tillgångar på vlghyvlar och det tar tid att hyvla alla gator...

  //Niclas
Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: lil-sis skrivet 23 november 2011, 20:22:37 PM
Bara jag som funderat på att investera i en hyvel och köra isriv i Uppsala?  ;D
Men kommunen är väl för snåla för att betala en för att köra dygnet runt under vinterhalvåret...
Titel: SV: Re: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: Fredde skrivet 23 november 2011, 20:25:45 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 23 november 2011, 14:12:51 PM
Vet inte om det förekommer i Stockholm men i Dalarna och norr ut (antar ja) att hyvlar vägen för få bort is/hård snö

sent from my Samsung galaxy s2 (GT-I9100)

Förra vintern (eller om det var för 2 år sen) hyvlade man bla en väg på Ingarö, men det har även förekommit på andra håll...

Titel: SV: Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka
Skrivet av: the0fiskis skrivet 23 november 2011, 20:54:20 PM
Citat från: lil-sis skrivet 23 november 2011, 20:22:37 PM
Bara jag som funderat på att investera i en hyvel och köra isriv i Uppsala?  ;D
Men kommunen är väl för snåla för att betala en för att köra dygnet runt under vinterhalvåret...
nacka komun inte snåla det betalade för en snörjare att köra 25 timmar på ett dyng  :-X