Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Bengt H skrivet 03 november 2011, 23:08:14 PM

Titel: GDG-Setra i Alingsås stadstrafik
Skrivet av: Bengt H skrivet 03 november 2011, 23:08:14 PM
GDG skaffade sig några små-Setror vid mitten av 70-talet. Någon var turistinredd och målad gul-beige/brun, andra var lokaltrafikinredda, målade i normal GDG-färg och försedda med dörrar 1-2-0, som denna nr 1519 på torget i Alingsås i november 1976. Enligt skylten i vindrutan är destinationerna Noltorp - Tegelbruksängen, Bolltorp - Brogården

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/138_30r.jpg)
Titel: SV: GDG-Setra i Alingsås stadstrafik
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 november 2011, 23:26:34 PM
Samma skylt för 2 olika linjer? Kan imnte varit lätt för folk att veta vilken linje den då körde.
Titel: SV: GDG-Setra i Alingsås stadstrafik
Skrivet av: Bengt H skrivet 03 november 2011, 23:36:07 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 03 november 2011, 23:26:34 PM
Samma skylt för 2 olika linjer? Kan imnte varit lätt för folk att veta vilken linje den då körde.

Det var nog lite typiskt för tiden. Företagets bekvämlighet hade högre prioritet än kundens. Det var till exempel då många slutade skylta destination och övergick till enbart linjenummer. En inte helt ovanlig inställning var att de som åkte med visste ändå vart bussen gick. Att informera så man eventuellt skulle få någon ny kund, verkade inte försväva branschen på den tiden.
Titel: SV: GDG-Setra i Alingsås stadstrafik
Skrivet av: 1896 skrivet 03 november 2011, 23:43:37 PM
I nåt sammanhang kom någon/några av dessa till Borlänge, på -70 talet, och sattes i Trafik på lågfrekventa stadslinjer, men det vart inte långvarit. Vore väldigt kul om någon kan historien bakom det ?
Titel: SV: GDG-Setra i Alingsås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2011, 08:35:29 AM
Citat från: Bengt H skrivet 03 november 2011, 23:36:07 PM
Det var nog lite typiskt för tiden. Företagets bekvämlighet hade högre prioritet än kundens. Det var till exempel då många slutade skylta destination och övergick till enbart linjenummer. En inte helt ovanlig inställning var att de som åkte med visste ändå vart bussen gick. Att informera så man eventuellt skulle få någon ny kund, verkade inte försväva branschen på den tiden.

Just i Alingsås var det på 1980-talet en chef för tätortstrafiken som på frågan från Svensk Lokaltrafiks redaktör om varför det inte fanns några tidtabeller på hållplatserna svarade:
- Det behövs inte. De som åker med bussen vet ändå när den går.
Skall tilläggas att det var ett annat företag än GDG som körde då.


Titel: SV: GDG-Setra i Alingsås stadstrafik
Skrivet av: AL skrivet 04 november 2011, 10:45:28 AM
Faktum är att många trafikföretag hade ett betydligt större underlag resenärer under t ex 80-talet - ironiskt nog trots att information jämfört med idag saknar motstycke.  Precis som berättas ovan visste folk hur och när bussarna gick. Skyltning av enbart linjenummer räckte och det förekom sällan frågor om vart bussarna gick. Inställda turer existerade knappt så man kunde dessutom lita på att bussen kom, och det var väl t o m så att inte ens väder och vind lyckades ställa till det alltför mycket. Och då skall man ändå komma ihåg att vintrarna tidigare var betydligt kallare och snörika än de varit på senare år.  Inte heller biljettsystem var särskila svårt att förstå... kort sagt, att åka buss tidigare var en mycket enkel procedur!

Idag är det precis tvärtom. Oändligt med information precis överallt. Det är knappt att destinationsskyltar får plats med allt som överdrifternas trafikhuvudmän anser skall finnas med. Och inte har folk blivit mer upplysta för det. Snarare tvärtom. Frågorna om vart bussen går är numera regel än undantag, och för både ovana och vana resenärer upplevs kollektivtrafik i allmänhet som komplicerat. Och man kan inte heller vara säker på att bussen kommer. Varken den första, den andra eller tredje i ordningen...  ::)
Titel: SV: GDG-Setra i Alingsås stadstrafik
Skrivet av: Silo skrivet 04 november 2011, 10:50:51 AM
Så sant, så sant...
Titel: SV: GDG-Setra i Alingsås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2011, 11:33:26 AM
Citat från: AL skrivet 04 november 2011, 10:45:28 AM
Faktum är att många trafikföretag hade ett betydligt större underlag resenärer under t ex 80-talet - ironiskt nog trots att information jämfört med idag saknar motstycke. 


Jag är inte säker på att det var fler som åkte kollektivt på 80-talet än vad det är i dag. Men hursomhelst så hade man säkert fått ännu fler resenärer om man berättat lite mer om sin existens. Sedan är förstås kvalitet också viktigt för att få resenärer. Man det skall vara både bra information (vilket jag inte tycker det är alltid i dag frånsett möjligen då kvantiteten) och bra kvalitet.

Dagens biljettsystem är annars ett modernt exempel på 80-talets tänkesätt. "De som åker buss vet ju ändå hur det fungerar så vi behöver inte berätta mer." För den som åker dagligen är ju inte detta något problem men väl för sällanresenären eller turisten. Jag minns hur jag när en del av min militärtjänstgöring var förlagd till Alingsås gick ut en kväll på promenad och kom rätt långt från centrum. Då såg jag en busshållplats och tänkte ta bussen hem. Men det fanns ingen tidtabell så jag vågade inte chansa på att det skulle komma en buss. När jag var tillräckligt långt från hållplatsen för att bussföraren inte skulle kunna se mig kom bussen. I dag skulle samma problem vara om vi t ex i stället tänker oss en stad där jag inte kan biljettsystemet att det säkert är bra skyltat när bussen kommer men jag har ingen aning om hur jag skall kunna betala på bussen eller om det överhuvudtaget går. Troligen avstår jag bussen av det skälet.


Titel: SV: GDG-Setra i Alingsås stadstrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 04 november 2011, 17:02:00 PM
Jag håller med AL nog var det fler som åkte förr och sällam måm fråga vart bussen gick. Enklare med biljetter oxå ett klipp i kortet sen var det klart och man vart inte sen heller när nån skulle köpa kort ..  Sen undrar jag hur det hjälper turister med destination ??  Tex om de ska till Kindsboda hur ska de veta att det är bussen till Tranemo de ska med eller för den  delen Svenljunag för byte i Lockryd??  Ursäkta lite OT...
Titel: SV: GDG-Setra i Alingsås stadstrafik
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 04 november 2011, 20:57:01 PM
Det är bara så att det var bättre förr. Man gick på bussen och berättade för föraren vart man ville åka. Sedan betalade man och fick sin biljett. Enkelt, lätt och personligt! Det var inga problem vart än man kom. Som det är idag är man totalt ställd så fort man hamnar i en annan stad än sin egen. Därför åker jag aldrig kollektivt mer än i min egen stad numera, tyvärr. Bök och stök, det är så dagens biljettsystem känns. Och tänk vad dyrt det är med alla dessa avancerade biljettsystem - till ingen nytta. Eller har jag missuppfattat alltsammans?
Titel: SV: GDG-Setra i Alingsås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2011, 21:22:22 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 november 2011, 20:57:01 PM
Det är bara så att det var bättre förr. Man gick på bussen och berättade för föraren vart man ville åka. Sedan betalade man och fick sin biljett. Enkelt, lätt och personligt! Det var inga problem vart än man kom. Som det är idag är man totalt ställd så fort man hamnar i en annan stad än sin egen. Därför åker jag aldrig kollektivt mer än i min egen stad numera, tyvärr. Bök och stök, det är så dagens biljettsystem känns. Och tänk vad dyrt det är med alla dessa avancerade biljettsystem - till ingen nytta. Eller har jag missuppfattat alltsammans?

Ingen har väl sagt något annat på den punkten. Men att det blivit svårare att lösa biljett ombord i dag - ibland helt omöjligt - ursäktar ju inte att information om linjesträckningar och tidtabeller var dåliga på 1960- och 1970-talen.

Titel: SV: GDG-Setra i Alingsås stadstrafik
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 04 november 2011, 22:00:26 PM
Hej! Jag minns när vi fått Scanpointmaskinen och jag förevisade den för en samling gamla pensionerade busschaufförer som på sin tid använde Haldas "skrin" med förtryckta biljetter i olika valörer, och därefter Almexmaskiner. En Scanpoint kostade i starten 40.000 kronor sades det. Kommentar från en av de äldre: "Tänk att kosta på så förskräckligt bara för att ta betalt!"
Mvh Jan G
Titel: SV: GDG-Setra i Alingsås stadstrafik
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 04 november 2011, 23:50:02 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2011, 08:35:29 AM

Skall tilläggas att det var ett annat företag än GDG som körde då.




Var det?  ???
Titel: SV: GDG-Setra i Alingsås stadstrafik
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 04 november 2011, 23:58:47 PM
GDG övertog trafiken i Alingsås från Linjebuss 1/1 1976 så företaget har kört stadstrafiken knappt ett år när bilden togs.

Gick denna buss i stadstrafiken ända till dess Volvo B10M / Van Hool-bussarna 1280 och 1281 togs i trafik 1982?
(1280 och 1281 hängde med ända tills Swebus förlorade tätortstrafiken till Linjebuss 1998, deras Swebusnummer blev 0192 och 0193. Bägge två såldes till GS som ett tag körde dem med samma nummer som reservbussar på landsbygdtrafiken runt Alingsås, som övertogs av GS samma år.)
Titel: SV: GDG-Setra i Alingsås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2011, 08:20:41 AM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 04 november 2011, 23:50:02 PM
Var det?  ???

Jag vill minnas att det var på Linjebuss tid men det stämmer inte om GDG tog över 1976. Möjligen var det den ansvarige på Linjebuss tid som berättade detta sedan de lämnat trafiken.