Lååååång Mercsa:
www.fotobus.msk.ru/photo/554385/
De är coola de där boggi-ledbussarna. Förutom i Tyskland så finns det en drös i Bratislava, Slovakiens huvudstad. Hoppas vi får se några i Sverige med :)
Håller verkligen med! Har kört några liknande i ett datorspel, sjukt häftiga! :P
Vad är det som är så speciellt med dessa bortsett från att man har ännu flera hjulhus inne i bussen som tar upp en massa plats? När jag har åkt CapaCity får jag känslan av att de inte har fler platser än en vanlig Citaro-ledvagn just för att de extra hjulen tar så mycket plats. Någon som har jämförelsedata?
Citat från: Mikey skrivet 03 november 2011, 19:21:53 PM
Vad är det som är så speciellt med dessa bortsett från att man har ännu flera hjulhus inne i bussen som tar upp en massa plats? När jag har åkt CapaCity får jag känslan av att de inte har fler platser än en vanlig Citaro-ledvagn just för att de extra hjulen tar så mycket plats. Någon som har jämförelsedata?
Kan vara att axel trycket blir bättre med boggie än med enkelaxel, dåliga vägar med för dålig bärighet kan vara en anledning.
/ Christer K
For 2 - 3 - 4 år siden ble det publisert et bilde av en prototyp på en MAN-konkurrent til CapaCity på dette forumet (lang leddvagn med boggi på bakvagn). Er det noen som vet mer om dette prosjektet, er det fortsatt i live, eller om det er lagt dødt?
SteinE
Unibuss, Oslo
Någon som kan läsa texten o få fram hur lång den är? måste vara ett djävulskt svep bak på den med det överhänget.
Rikard.
Citat från: Stein E skrivet 03 november 2011, 21:14:00 PM
For 2 - 3 - 4 år siden ble det publisert et bilde av en prototyp på en MAN-konkurrent til CapaCity på dette forumet (lang leddvagn med boggi på bakvagn). Er det noen som vet mer om dette prosjektet, er det fortsatt i live, eller om det er lagt dødt?
SteinE
Unibuss, Oslo
MAN lade ned konceptet.
Citat från: Rikard skrivet 04 november 2011, 02:46:08 AM
Någon som kan läsa texten o få fram hur lång den är? måste vara ett djävulskt svep bak på den med det överhänget.
Rikard.
Bussens bakvagn är förlängd 1.5 m pga boggin, dvs bussens totala längd ökar från 17.94 m till 19.54 m. Enligt Mercedes uppgifter ryms ytterligare 33 personer (mest stående) pga förlängningen, från 160 till 193 personer.
Lite data om CapaCity:
http://www2.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/bus/home/new_buses/models/regular_service_busses/capacity_2_0/facts/technical_data.html# (http://www2.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/bus/home/new_buses/models/regular_service_busses/capacity_2_0/facts/technical_data.html#)
I Sverige blir den ju knappast intressant som denna låggolvsversion, då våra huvudmän hellre kräver lågentré med normalgolv i den bakre delen. Undrar om den kommer som lågentréversion, och då med trepunktsbälten på alla stolar, eller om Sverige är en för liten marknad för tyskarna att ta fram dessa för dem underliga lågentréversioner. Det skulle vara intressant att jämföra antal sittplatser i en sådan, jämfört med B9SALE med dess 55 st stolar på 18,75 meter.
Citat från: Ersa skrivet 04 november 2011, 08:46:57 AM
I Sverige blir den ju knappast intressant som denna låggolvsversion, då våra huvudmän hellre kräver lågentré med normalgolv i den bakre delen. Undrar om den kommer som lågentréversion, och då med trepunktsbälten på alla stolar, eller om Sverige är en för liten marknad för tyskarna att ta fram dessa för dem underliga lågentréversioner. Det skulle vara intressant att jämföra antal sittplatser i en sådan, jämfört med B9SALE med dess 55 st stolar på 18,75 meter.
De flesta stadsbussarna i Sverige är låggolv, och det är där som denna buss gör sig bäst!
Citat från: Ersa skrivet 04 november 2011, 08:46:57 AM
I Sverige blir den ju knappast intressant som denna låggolvsversion, då våra huvudmän hellre kräver lågentré med normalgolv i den bakre delen. Undrar om den kommer som lågentréversion, och då med trepunktsbälten på alla stolar, eller om Sverige är en för liten marknad för tyskarna att ta fram dessa för dem underliga lågentréversioner. Det skulle vara intressant att jämföra antal sittplatser i en sådan, jämfört med B9SALE med dess 55 st stolar på 18,75 meter.
Västtrafik föredrar ju låggolv före lågentre iaf o det som troligen gör att den inte kommer o synas i sverige e mer Mercas svårigheter o sälja in sig hos dom bolagen som har trafik där den skulle passa