Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Stinsen skrivet 03 november 2011, 00:10:10 AM

Titel: Fråga om GUB linje 9 och 13
Skrivet av: Stinsen skrivet 03 november 2011, 00:10:10 AM
Hej

En fråga till förare på GUB eller andra insatta inom Uppsalas stadstrafik.

Bakgrunden till min fundering är följande: Jag bor på Prästgårdsgatan där linje 9 sedan något år kör igenom mellan Börjegatan och Tiundagatan efter att kommunen stängde den gamla vändhpl på Hällbygatan. Själv störs jag inte av busstrafiken, tvärtom :) däremot är det en del grannar som gnäller och pratar om att skicka in skrivelser till kommunen osv, osv... Främst är det nattetid som folk surar över. Samtidigt är ju Prästgårdsgatan rätt smal med parkeringar på ena sidan och när snön nu kommer så blir det ju inte så kul och förmodligen inte problemfritt dagtid heller. Jag antar att även bussförarna upplever gatan som trång, speciellt vintertid med snövallar osv?

Därför undrar jag om linje 9 och 13 körs med samma busstyper (redan här förstår den insatta mina följdfunderingar...  :) )?

Skulle man då kunna köra linje 9 från Hällbygatan vänster in på Börjegatan fram till Fyrisvallsgatan där den tidsreglerar vid hpl Gimogatan och övergår på linje 13. Motsatt då förstås då linje 13 går över till linje 9, tidsreglera vid hållplats Gimogatan och sedan vänster ut på Börjegatan och höger in på Hällbygatan. Kvällstid och helger borde skillnaden i antal vagnkilometer bli marginell, ca 100-150 meter längre körsträcka. Dagtid blir det förståss knepigare, då skulle 9 behöva gå ut till Söderforsgatan och det är ju minst 1 - 1,5 km längre, å andra sidan ger det en direkt förbindelse från Årsta/Salabacke till Librobäck utan byte. Alternativt vända i slingan runt "Skeppet".

Vad tror ni som kör, skulle ett sånt upplägg fungera?
Titel: SV: Fråga om GUB linje 9 och 13
Skrivet av: Jacob skrivet 03 november 2011, 00:21:39 AM
Ja linje 9 och 13 ska båda vara handikappanpassade (MAN-bussar). Problemet blir ju då som sagt att köra till söderforsgatan.. Det finns en tanke bakom det du säger men jag är inte säker på om det skulle fungera. Möjligen varannan tur eller något i den stilen.

//Jacob
Titel: SV: Fråga om GUB linje 9 och 13
Skrivet av: Björn Ax skrivet 03 november 2011, 00:42:01 AM
Ja det brukar alltid bli massa klagomål när en ny sträckning tas i bruk.

Tyvärr är det ju så att bussarna måste ju köra någonstans. Skulle bussarna inte köra vid dom som ibland blir störda av detta så skulle det inte finnas någon busstrafik.

Oftast brukar det sluta vid att man klagar hos grannarna men inte hos någon annan.

Är ju bara se på dom som bor i exakt samma hus men på andra sidan som haft linje 9 åkandes utanför fönstret väldigt länge. Dom har nog vant sig vid detta och det kommer dom som bor på andra sidan också göra.

Sen har ju också linje 9 handikappanpassade bussar och det innebär nyare bussar som inte låter lika mycket som vissa andra. Så jag förstår inte deras klagomål. Hade linje 9 trafikerats av neoplan bussar i 140-161 serien då skulle jag hållit med. :)
Titel: SV: Fråga om GUB linje 9 och 13
Skrivet av: Jacob skrivet 03 november 2011, 00:52:03 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 03 november 2011, 00:42:01 AM
Hade linje 9 trafikerats av neoplan bussar i 140-161 serien då skulle jag hållit med. :)

Då hade det ju verkligen inte funnits något att klaga på :D tänk att få höra så underbara ljud varje dag ;)
Men tyvärr bor man på fel ställe....

//Jacob
Titel: SV: Fråga om GUB linje 9 och 13
Skrivet av: lil-sis skrivet 03 november 2011, 19:04:53 PM
Prästgårdsgatan är inte värre än Ringgatan på vintern (9an flyttade ju dit under vintern förra året).

Och ingen av gatorna är särskilt roliga att köra på när det är snövallar och felparkerade bilar.
Titel: SV: Fråga om GUB linje 9 och 13
Skrivet av: 76 skrivet 03 november 2011, 19:25:49 PM
Största problemet med din idé är plankorsningen med järnvägen. Att vänta några minuter på passerande tåg kommer förstöra tidtabellen helt.