Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: bilomnibussen skrivet 02 november 2011, 13:29:52 PM

Titel: Omnibusägaren Elsa i Bollnäs
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 02 november 2011, 13:29:52 PM
Hej!
En av Östernärkes Omnibustrafiks bussar, T 750, Scania-Vabis B15, 1948, hamnade efter flera ägarbyten 1964 hos omnibusägaren Elsa i Bollnäs. Jag har två efternamn, ett är fel. Hette hon Eriksson eller Nilsson? Vilken trafik bedrev Elsa?
Mvh Jan G
Titel: SV: Omnibusägaren Elsa i Bollnäs
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 02 november 2011, 22:23:00 PM
Fru Elsa Eriksson.
Bussen är väl X736 som kom 1964-11-05 till Bollnäs från Västerfärnebo(U127). Överförd till reservreg. 1965-07-22 och avförd 1968-09-10.
Erikssons bolag är i princip det som idag är Bollnäs Busstrafik och fortfarande är i familjens ägo.
Titel: SV: Omnibusägaren Elsa i Bollnäs
Skrivet av: 1896 skrivet 03 november 2011, 09:26:30 AM
När startades detta företag ? Hur många bussar har man nu ?
Titel: SV: Omnibusägaren Elsa i Bollnäs
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 03 november 2011, 11:10:47 AM
Det fanns en bra artikel om detta företag i tidningen Bussbranschen för några år sedan, kanske åren onkring 2005-2007.
Titel: SV: Omnibusägaren Elsa i Bollnäs
Skrivet av: 1896 skrivet 03 november 2011, 18:16:09 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 03 november 2011, 11:10:47 AM
Det fanns en bra artikel om detta företag i tidningen Bussbranschen för några år sedan, kanske åren onkring 2005-2007.

Prenumererade säkert då, men jag och papper...., har inte kvar dessa tidningar.
Titel: SV: Omnibusägaren Elsa i Bollnäs
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 03 november 2011, 19:41:08 PM
Tack för informationen! Det var just X736 som frågan gällde.
Mvh Jan G
Titel: SV: Omnibusägaren Elsa i Bollnäs
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 03 november 2011, 22:04:46 PM
Anton Eriksson startade omnibustrafik 1928 efter att tidigare ha bedrivit lastbils- och persontrafik. Allt enligt -38 års bussbibel.
Under början av 1950-talet fanns rätt många nyare Sc-V/Hägglund, samtliga dessa skrevs dock över på Bil&Buss 1956-09-29. Därefter bedrevs trafik med färre och äldre bussar som var registrerade på Elsa och Sten(sonen) Eriksson. Just denna del i historien fanns inte omnämnd i artikeln i Bussbranschen.