Hej !
Dagens bild är hämtad från Mora, maj 1977, vid gamla busstationen,
Bussen ACP 665 är en Scania-Vabis B 56 årsmodell 1963 med Hägglundskaross.
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A36676.jpg)
Mvh Peter Ö
Vackert. Måste väl ha varit en mycket sen högerstyrd buss. Under 1963 kom ju de första omställningsbussarna men kanske i slutet av året.
Mvh Jan G
Trevligt, GDG s 3550 eller 3551 till höger??
Citat från: Peter Öden skrivet 30 oktober 2011, 11:03:35 AM
Hej !
Dagens bild är hämtad från Mora, maj 1977, vid gamla busstationen,
Bussen ACP 665 är en Scania-Vabis B 56 årsmodell 1963 med Hägglundskaross.
Mvh Peter Ö
Den här B56:an var jag spekulant på 1 maj 1980, men föll i stället för den lite nyare B56:an med reg.nr AGC530 som var vänsterstyrd och hade Larviks-karos. Båda var till salu just då.
Citat från: bilomnibussen skrivet 30 oktober 2011, 12:35:28 PM
Vackert. Måste väl ha varit en mycket sen högerstyrd buss. Under 1963 kom ju de första omställningsbussarna men kanske i slutet av året.
Mvh Jan G
Den första omställningsbussen kom till Billingens Trafik AB i början av 1963. Detta trots att beslut om högertrafik från september 1967 inte togs förrän i maj 1963. Förklaringen var att BTA:s vd Gösta Werne också satt med i högertrafikkommissionen och möjligen hade vissa förhandstips men framför allt ville han visa upp hur man skulle lösa detta med vänsterstyrda bussar under en övergångsperiod. Det är knappast troligt att någon ytterligare bussägare beställde en omställningsbuss förrän efter beslut i riksdagen. Så det kan ha varit först sent 1963 som omställningsbussar levererades i något större antal. De flesta bussar som byggdes under 1963 var alltså högerstyrda om än ofta lätt förberedda för ombyggnad till vänsterstyrning.