Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Andreas Ljungqvist skrivet 05 oktober 2007, 11:40:31 AM

Titel: Sverige premiär Autosan Ramzes och Jelcz Libero
Skrivet av: Andreas Ljungqvist skrivet 05 oktober 2007, 11:40:31 AM
I onsdags 2007-10-03 var det bussvisning hos BusService Syd. Utställare med 4'a bussar var Limpas Bussförsäljning AB som bjöd på Sverigepremiär för 2 modeller.. En Turist-/skolbuss samt en Stads-/Servicebuss. Mina intryck samt ytterligare bilder kommer under helgen när tid finnes..

Autosan Ramzes

(http://www.andreasljungqvist.se/new/autosan%20ramzes%20001.jpg)

(http://www.andreasljungqvist.se/new/autosan%20ramzes%20002.jpg)

(http://www.andreasljungqvist.se/new/autosan%20ramzes%20003.jpg)

Jelcz Libero

(http://www.andreasljungqvist.se/new/jelcz%20libero%20001.jpg)

(http://www.andreasljungqvist.se/new/jelcz%20libero%20002.jpg)

(http://www.andreasljungqvist.se/new/jelcz%20libero%20003.jpg)

Hoppas det är till nöje för några...
Titel: SV: Sverige premiär Autosan Ramzes och Jelcz Libero
Skrivet av: Clabbe skrivet 05 oktober 2007, 11:52:43 AM
Inte så mycket information att få på fabrikens hemsida: http://www.autosan.pl/index.php?go=grupa&menu=2&g=1
47 pass, 9,5 m3 bagage och 235 kW motor.

Alab har inte något på sin sida än, hos Limpas står det att bussen är en högre variant av Lider.
Titel: SV: Sverige premiär Autosan Ramzes och Jelcz Libero
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 05 oktober 2007, 11:56:23 AM
Trevligt! Undrar om vi kommer att få se dessa bussmodeller i Sverige i framtiden. Det vore roligt med lite nytt :)
Titel: SV: Sverige premiär Autosan Ramzes och Jelcz Libero
Skrivet av: Ove Bojarp skrivet 05 oktober 2007, 12:40:07 PM
Hur mycket hopplock från andra fabrikat är det i Autosan? Ratten tycks komma
ifrån Renault?
Titel: SV: Sverige premiär Autosan Ramzes och Jelcz Libero
Skrivet av: Clabbe skrivet 05 oktober 2007, 14:12:19 PM
Ratten kanske följer motorn ?
Titel: SV: Sverige premiär Autosan Ramzes och Jelcz Libero
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2007, 14:22:03 PM
Citat från: Clabbe skrivet 05 oktober 2007, 14:12:19 PM
Ratten kanske följer motorn ?

Så är det nog. Om det nu är Renault-motor i Ramzes, men enligt vad de sagt på Alab-Bussar skall den gå att få med Renault-motor.
Titel: SV: Sverige premiär Autosan Ramzes och Jelcz Libero
Skrivet av: Cyklisten skrivet 05 oktober 2007, 15:19:48 PM
Jag har åkt ganska mycket med olika slags Jelczbussar och vet att de är dåligt byggda, iaf de som fanns i Polen... flera säger att det är det värsta bussmärke som kör i landet. Vi får väl hoppas att exportversioner håller bättre kvalitet.

På bussen står det: "Liten buss, stora möjligheter"
Titel: SV: Sverige premiär Autosan Ramzes och Jelcz Libero
Skrivet av: Clabbe skrivet 05 oktober 2007, 17:23:50 PM
Autobus 12 metrowy szerokości 2.5 metrów i wysokości 3.57 metrów .

Ilość miejsc:  47

Silnik  RENAULT EURO 4  o mocy 235 KW

Pojemność bagażnika: 9.5 m3

Det kan tom vara en Volvomotor
Titel: SV: Sverige premiär Autosan Ramzes och Jelcz Libero
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2007, 17:34:25 PM
Citat från: Clabbe skrivet 05 oktober 2007, 17:23:50 PM
Autobus 12 metrowy szerokości 2.5 metrów i wysokości 3.57 metrów .

Ilość miejsc:  47

Silnik  RENAULT EURO 4  o mocy 235 KW

Pojemność bagażnika: 9.5 m3

Det kan tom vara en Volvomotor

Ja, Renault och Volvo-motorer tillverkas väl i samma fabrik och i samma produktionslina i Vennissieux, Lyon. Det är väl egentligen bara fabriksmärket som skiljer dem åt.
(http://www.savenfjord.nu/renault_truck.JPG)
Titel: SV: Sverige premiär Autosan Ramzes och Jelcz Libero
Skrivet av: bjalle skrivet 05 oktober 2007, 18:21:32 PM
Snygga o trevliga bilder
Titel: SV: Sverige premiär Autosan Ramzes och Jelcz Libero
Skrivet av: Andreas Ljungqvist skrivet 05 oktober 2007, 21:20:35 PM
Tack till de som berömt bilder, tack även för översättningen.. Och kul i övrigt att man kan väcka uppmärksamhet..

Vidare info om Ramzes:

Motor: Renault Dxi7, EURO 4, 235kW (320 hk) vid 2300 rpm (en Volvomotor kan man säga)
Växellåda: 6 växlad, synkroniserad med mekaniskt länkage
Koppling: enkellamell med hydraulisk assistans
Bromsar: 2 krets pneumatiska med ABS, Retarder
Sittplatser: 47+1, med toalett 45+1 enligt limpas skulle även 49 platser gå in med mindre benutrymme som följd så klart..

Längd: 11990
Bredd: 2500
Höjd: 3527
Hjulbas: 6085
AC med separat kontroll för föraren

Om Jelcz fanns ingen info och herrana på plats hade ju spekulanterna att ta hand om så... Mitt intryck utan att ha provkört var att Ramzes kändes mer välbyggd än Jelcz Libero som i sin tur kändes rätt plastig o trist..