Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: DAF555 skrivet 29 oktober 2011, 19:53:01 PM

Titel: Busslinje med personbil i trakten av Burträsk 1947-1950
Skrivet av: DAF555 skrivet 29 oktober 2011, 19:53:01 PM
(http://img832.imageshack.us/img832/5894/cw780379011.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/832/cw780379011.jpg/)

Den här bilen, en Chrysler Airflow Custom Imperial 1934, gick några år efter kriget på en busslinje i Burträsktrakten. Jag undrar om någon vet mer om denna bil och trafiken den användes på.

Den kom till AC-län från Stockholm på våren 1946, besiktigad i Örnsköldsvik 18/2 -46 och registrerad den 25/6 samma år på Olov Ragnar Vahlberg i Örträsk.
Om Vahlberg använde den på busslinjen är obekant.

Den 17/7 -47 registreras den på Åkeriägare Olov Arvid Gösta Napoleon Walter (vi är inte släkt) i Burträsk, han använde bilen på en busslinje i sin hemtrakt. Dessvärre minns jag inte sträckningen längre och anteckningen är borta. Bilden fick jag låna och kopiera av hans dotter för ett antal år sedan.
Den 5/7 ombesiktigas bilen i Skellefteå och godkänns för 7 passagerare, samt dragkrok. Det är en stor bil, med tjänstevikt på 3050 kg med dragkrok, sannolikt hade den kärra för gods på linjen.

Trafiken och bilen överläts 1949 på Trafikbolget J.O. Marklund i Skellefteå, bilen har fortfarande hemort Burträsk och rullade på linjen fram till sommaren 1950. Den ställs av i september 1950 och försvinner ur registret 1954.

Om någon har mer att berätta om trafiken och bilen så är jag intresserad av alla tänkbara upplysningar. Finns det andra bilder på bilen så är det också mycket intressant.
Titel: SV: Busslinje med personbil i trakten av Burträsk 1947-1950
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 29 oktober 2011, 20:05:39 PM
Hej! Jag tog en koll i standardverket Omnibustrafiken och linjetrafiken med lastbil i Sverige utg 1938. Inget av de aktuella namnen finns med där men däremot vimlar det av sådana linjer i Västerbotten, alltså som trafikeras med personbil. Flera sådana fanns i trakten av Burträsk.
Mvhf Jan G
Titel: SV: Busslinje med personbil i trakten av Burträsk 1947-1950
Skrivet av: DAF555 skrivet 29 oktober 2011, 20:16:43 PM
Hej, och tack  :)

Sannolikt var de aktuella herrarna fortfarande i yngsta laget 1938. Walter var född 1915, och Vahlberg något äldre, född 1913.
Men jag gissar att Vahlberg hade bilen i taxitrafik, men det är bara en aning förstås.
Titel: SV: Busslinje med personbil i trakten av Burträsk 1947-1950
Skrivet av: BengaB40 skrivet 29 oktober 2011, 20:55:12 PM
Hej! I boken ALLA VÅRA BUSSAR finns en gatubild från 1936 med en De Soto Airflow från 1934, en DKW från 1936 och en buss ScV - 8512 årgång 1936 i Stockholmstrafiken. Snacka om kontraster i utformning och stil! Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Busslinje med personbil i trakten av Burträsk 1947-1950
Skrivet av: DAF555 skrivet 29 oktober 2011, 21:10:13 PM
Den De Soton är bekant, den ägdes av fotografen John Christian Meyerhöffer 1936-38. Sannolikt är det han som tagit bilden. Och nog är De Soton modärn i jämförelse :)

Som kuriosa kan nämnas att De Soton hade Erik 'Bullen' Berglund som första ägare.
Titel: SV: Busslinje med personbil i trakten av Burträsk 1947-1950
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 29 oktober 2011, 22:27:21 PM
Det var en intressant bild och likaså uppgifter.
Gösta Walter känner jag mycket väl till, han hade på senare år hand om kiosken som fanns på busstationen i Burträsk. Han var en känd profil på samhället där han gled fram i sin svarta Rambler Rebel.
Som bussägare hade han linjen mellan Burträsk och Åsträsk/Kalvträsk som han övertagit från Thunberg&Lindberg. Den enda buss jag vet att han hade var AC3029, en Volvo B11/Hägglund från -37 som även den gick vidare till Marklunds. Chryslern användes sannolikt på något mindre linje, bl a fanns förbindelse från Tallträsk till Storbrännan och vidare mot Burträsk och även från Ljusvattnet över Blåbergsliden/Brännvattnet till Storbrännan.
Titel: SV: Busslinje med personbil i trakten av Burträsk 1947-1950
Skrivet av: DAF555 skrivet 29 oktober 2011, 22:51:00 PM
Mycket intressant information, tack för det  :)

Jag talade för många år sedan med någon från Marklunds om Chryslern, som jag minns det så körde Gösta Walter vidare på linjen som anställd. Vet du om Volvobussen såldes vidare samtidigt? Det verkar ju sannolikt.