När jag gjorde ett kortare stopp i Arvika den 9 juli 1973 fångade jag två av Arvika bussbolags bussar. Ingen av dem hade Arvikakaross.
Först står ERS124, en Scania-Vabis CF6561 med ett förflutet som SJ 3259, U400. En bekant vagn för sign SJbuss?
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/111_7r.jpg)
Bakom den EFC393, en Scania-Vabis med Lierkaross. Jag tror den var köpt begagnad från Norge
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/111_6r.jpg)
Oj det var veckans höjdare!
Dessa minns man ju sen de gick i trafik
Även Ford Transiten i bakgrunden var en av Bussbolagets bussar.
Det varv inte så bråttom på den tiden, 1 dörr och föraren långt där frfam vid betalning och dessutom högerstyrd långt efter högertrafikens införande.
Citat från: Lars skrivet 27 oktober 2011, 21:14:25 PM
Oj det var veckans höjdare!
Dessa minns man ju sen de gick i trafik
Även Ford Transiten i bakgrunden var en av Bussbolagets bussar.
Transiten fastnade på filmen vid ett besök fyra dagar tidigare.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/110_6r.jpg)
Hej
ERS124 tyder på att bussen hade ett F-nummer vid omregistreringen. Har den månne varit i Småland också?
Hälsningar Sven
Citat från: Sven W skrivet 27 oktober 2011, 23:39:16 PM
Hej
ERS124 tyder på att bussen hade ett F-nummer vid omregistreringen. Har den månne varit i Småland också?
Hälsningar Sven
Arvika bussbolag hade en CF till då som hade registreringsnummer F368 och den hade då fortfarande kvar det gamla numret. Frågan är när utbytet av F-länsskyltarna skedde. F368, SJ 3279, fick enligt Svensk busshistoria sedan nummer DSS138.
En reprisbild på F368
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/110_7r.jpg)
F län omregistrerades sent, som det tredje länet från slutet. Bör ha varit långt in på 1973.
/Sven
Du har rätt Bengt.
3259 var placerad i Hallstahammar så den har man färdats i många mil/timmar.
Hej
När U län omregistrerades användes endast A, B och C som förstabokstäver. D, E och F infördes först vid nästa län, som var T. Att ERS124 skulle vara en överföring från U800 är inte rimligt. Det kan dock vara så att den inte formellt omregistrerades utan, av någon anledning, fick ett nytt nummer istället. Sådant har hänt i en del andra fall.
Hälsningar Sven
Kan det vara så att bussen flyttade till Värmland innan det centrala bilregistret tog över från respektive länsstyrelse, så att den åtminstone formellt hann få ett S-nummer. För visst det var väl efter att det centrala bilregistret tog över som fordon efter flytt även över länsgränser fick behålla sitt gamla nummer.
Citat från: Bengt H skrivet 28 oktober 2011, 14:55:06 PM
Kan det vara så att bussen flyttade till Värmland innan det centrala bilregistret tog över från respektive länsstyrelse, så att den åtminstone formellt hann få ett S-nummer. För visst det var väl efter att det centrala bilregistret tog över som fordon efter flytt även över länsgränser fick behålla sitt gamla nummer.
Jo, så var det. Från någon gång 1972 fick fordon som flyttade över länsgräns behålla sitt gamla nummer fram till det nya av typ AAA123 kom.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2011, 16:02:00 PM
Jo, så var det. Från någon gång 1972 fick fordon som flyttade över länsgräns behålla sitt gamla nummer fram till det nya av typ AAA123 kom.
Ja och det framgår av bilden på F368 som har ett F-nummer, trots att den har köpts av Arvika bussbolag. Frågan är om U400, som övertogs av Arvikabolaget den 5 oktober 1972, hann bli inskriven i S-registret innan det togs över av det centrala i Örebro. I så fall skulle det kunna förklara att den fått en registreringsbeteckning som inte fanns när de med U-nummer fick sina nya beteckningar tilldelade.
Citat från: Bengt H skrivet 27 oktober 2011, 20:48:49 PM
Bakom den EFC393, en Scania-Vabis med Lierkaross. Jag tror den var köpt begagnad från Norge
Jag tror den köptes helt ny från Norge. Den registrerades 1 februari 1964 och köpet gick via återförsäljaren Alvenius i Eskilstuna.
Citat från: Sven W skrivet 27 oktober 2011, 23:39:16 PM
ERS124 tyder på att bussen hade ett F-nummer vid omregistreringen. Har den månne varit i Småland också?
Nej. Den fick reg.nr ERS124 som ersättning för U400.
I Arvika fanns också två st ScV BF73/Hägglund som köptes begagnade från Örebro Stads Trafik AB.
Mvh Jan G
Hej
Måste ha varit S196 och S772.
Hälsningar Sven
Citat från: bilomnibussen skrivet 28 oktober 2011, 21:33:02 PM
I Arvika fanns också två st ScV BF73/Hägglund som köptes begagnade från Örebro Stads Trafik AB.
Mvh Jan G
Det måste ha varit längesen, det är de här bussarna som en kommer ihåg hemmifrån
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 28 oktober 2011, 22:43:11 PM
Det måste ha varit längesen, det är de här bussarna som en kommer ihåg hemmifrån
De köptes i sept 1967 och avregistrerades i okt 1972.
Citat från: Sven W skrivet 28 oktober 2011, 22:08:33 PM
Måste ha varit S196 och S772.
Stämmer precis.
Tack för alla uppgifter!
Var Arvika sista stad som körde trafiken med högerstyrda bussar?