Nu har förmodligen årets sista stora spårarbete börjat, nämligen byggandet av en ny vändslinga i Mölndal, linje 2 ska också vända i Mölndal från mitten på december.
Bussarna kör mellan Krokslätt (Lana) och Mölndals centrum, "som vanligt" är det Nettbuss och Keolis som kör ersättningsbussarna.
(http://i1237.photobucket.com/albums/ff476/stam86/Bussar/Keolis_2502_TUS178b.jpg)
(http://i1237.photobucket.com/albums/ff476/stam86/Bussar/Keolis_2505_SHD778b.jpg)
(http://i1237.photobucket.com/albums/ff476/stam86/Bussar/Nettbuss_70710_BRT634b.jpg)
(http://i1237.photobucket.com/albums/ff476/stam86/Bussar/Nettbuss_70750_CXD164b.jpg)
Några OT-bilder på hur slingan såg innan maskinerna satte tänderna i den, och en bild från dagens arbete:
(http://i1237.photobucket.com/albums/ff476/stam86/Blandat/Spararbete_MCc.jpg)
(http://i1237.photobucket.com/albums/ff476/stam86/Blandat/Spararbete_MCb.jpg)
Lite hållplatser måste flyttas pga arbetet:
(http://i1237.photobucket.com/albums/ff476/stam86/Blandat/Spararbete_MCa.jpg)
Har Nettbuss kvar sina Autosan alltså? Är alla kvar? Och vart kör dem isf?
De har bland annat 1 Autosan som är stationerad i Hunnebostrand. :P
Citat från: danneh skrivet 25 oktober 2011, 20:19:16 PM
Har Nettbuss kvar sina Autosan alltså? Är alla kvar? Och vart kör dem isf?
Såg efter din fråga att 70710 tillhör Nettbuss Transfer.
De övriga tror jag tillhör Kungälv, Tanum, Strömstad och Orust.
Varför kan inte två olika linjer vända på samma vändslinga ifall de får lika långa vätetider?
Citat från: Cyklisten skrivet 25 oktober 2011, 23:07:31 PM
Varför kan inte två olika linjer vända på samma vändslinga ifall de får lika långa vätetider?
Förseningar gör att det är mer praktiskt att ha möjlighet att köra om varandra. Det blir 4,5 minuters trafik till Mölndal och då vill det till att allt klaffar. Sen är det enklare att ställa en trasig vagn på ett eget spår.
Hmm, då får Mölndal tillgång till en "snabbvagn" till Centralen då m a o... ;D Det kan alltså bli trångt stundtals på 2:an med tanke på horderna vid Korsvägen och längs Skånegatan. Men detta är förstås en förändring som bottnar i de kommande trängselskatterna...
Citat från: Mats B skrivet 25 oktober 2011, 20:14:38 PM
"som vanligt" är det Nettbuss och Keolis som kör ersättningsbussarna.
Som vanligt? Tycker det har varit väldigt mycket Terminal G tidigare..
Citat från: Bussmicke skrivet 26 oktober 2011, 10:17:07 AM
Som vanligt? Tycker det har varit väldigt mycket Terminal G tidigare..
Terminal G kör väl inget själv utan hyr ut bussarna till andra åkare som kör ersättningstrafiken?
Citat från: Walter skrivet 27 oktober 2011, 08:26:39 AM
Terminal G kör väl inget själv utan hyr ut bussarna till andra åkare som kör ersättningstrafiken?
Jo, Terminal G körde med egna förare vid spårvägsombyggnaderna i somras. Om det sedan var GS/Västtrafik som hyrde in dem direkt eller det var någon av de andra (Keolis och/eller Nettbuss) som använde dem som underentreprenör vet jag inte.
På dessa bussar som Nettbuss kör görs kontroll efter varje tur enligt tidningsuppgifter . Det blir inte billigt då det kräver många extra vagnar med förare . Polisen är som hökar på bussar och ger körförbud om ett bälte är defekt eller lite oljesöl vid motorn..
Citat från: yngrot skrivet 28 oktober 2011, 18:24:57 PM
På dessa bussar som Nettbuss kör görs kontroll efter varje tur enligt tidningsuppgifter . Det blir inte billigt då det kräver många extra vagnar med förare . Polisen är som hökar på bussar och ger körförbud om ett bälte är defekt eller lite oljesöl vid motorn..
Det är för att Nettbuss i samarbete med Keolis och Västtrafik vill visa på hur orimliga dagens bestämmelser är.
http://www.busstidningen.se/2011/10/27/varannan-buss-maste-bytas-varje-dag-for-att-leva-upp-till-lagen/
(Det här länkats till den här artikeln i en annan tråd tidigare.)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2011, 08:57:07 AM
Jo, Terminal G körde med egna förare vid spårvägsombyggnaderna i somras. Om det sedan var GS/Västtrafik som hyrde in dem direkt eller det var någon av de andra (Keolis och/eller Nettbuss) som använde dem som underentreprenör vet jag inte.
Nej, det är Nettbuss som har hand om ersättningstrafiken och alltså har uppdraget och ansvar gentemot Västtrafik. De hyr sedan in Keolis och Terminal G med både bussar och förare. Så har det varit på föregående ersättningar också.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2011, 21:29:30 PM
Det är för att Nettbuss i samarbete med Keolis och Västtrafik vill visa på hur orimliga dagens bestämmelser är.
http://www.busstidningen.se/2011/10/27/varannan-buss-maste-bytas-varje-dag-for-att-leva-upp-till-lagen/
(Det här länkats till den här artikeln i en annan tråd tidigare.)
Den tråden har jag missat .