Jaha ja, idag gjorde man fynd. Fortfarande inte sålda? Långtids hyra till Nobina?
(http://farm7.static.flickr.com/6236/6264596128_89bb5546c6_b_d.jpg)
(http://farm7.static.flickr.com/6117/6264071781_9e5fe98166_b_d.jpg)
(http://farm7.static.flickr.com/6218/6264079161_ae67d03ef8_b_d.jpg)
(http://farm7.static.flickr.com/6117/6264081951_cc57e6b02d_b_d.jpg)
(http://farm7.static.flickr.com/6031/6264611972_67817a484e_b_d.jpg)
Där ser man ;) 2196 (5747) stod ju vid garaget i Borlänge i måndags enligt en säker källa ;)Då var den fortfarande märkt 5747
Härliga bussar! Många stolar och dörrställning 1-1-0, precis så som det ska vara i Roslagen. Så tysta och fina trots en herrans massa mil på mätaren. En lågentrébuss som verkligen kan köras i vanlig hastighet på landsbygden utan att skarvar och gupp känns eller hörs. Hur kan dessa kännas så rejäla och gedigna jämfört med den några år nyare 8500:an?
Måste varit en miss i planeringen för Nobina som Nyligen avyttrat nyare bussar än dessa som hade kunnat användas istället för att köpa och lack om dessa.
BM: Fina bilder!
Kul att de lackat om och märkt upp dessa bussar med egen nr-serie...
Men..dessa bussar ägs av SL Finans sedan 3/10. Enl. Transportstyrelsen så står det: "Yrkesmässig trafik: Nej"....
Är det inte just precis det de används till...?!
Citat från: Walter skrivet 20 oktober 2011, 23:26:38 PM
Måste varit en miss i planeringen för Nobina som Nyligen avyttrat nyare bussar än dessa som hade kunnat användas istället för att köpa och lack om dessa.
De fina Skånekärrorna i 49xx-serien? Stod några i Säffle nyligen. Varför vi inte kunde få upp flera sådana till både Roslagen och Uppsala är en bra fråga. De hade passat bättre här i Norrtälje kommun än vad den lite väl stora förortsbusserien 55xx gör. Å andra sidan måste ju 55xx-serien också ha köruppdrag i några år till, rent totalekonomiskt.
10x hellre dessa än B9S...
Hej,
Tack för dessa mycket diggabla bilder!
Citat från: Carl Eric skrivet 21 oktober 2011, 12:26:23 PM
En bra lågentrébuss, det finns väl inte...? ::)
Jo, Vegan! (http://www.omnibuss.se/forum/Themes/default/images/post/thumbup.gif) Men från och med 2002 blev det dessvärre direkt ett sämre utbud. Då kom 8700 med något sämre fjädring, sämre stabilitet samt en massa hemsk teknologi som älskar att krångla till det.
Skulle en extern karosstillverkare som t.ex Kiitokori tillverka Vegan än idag, då skulle jag gärna köpa flera stycken om jag hade en egen firma med lågentrélinjetrafik. Gärna på både Volvo och Scania med så enkel teknik och så få datorer som möjligt. Cykelhållare och fästen för skidlåda baktill, fyra H4-lampor framtill och fyra st små diskreta xenonextraljus innanför rutan vid sidorna av destinationsskylten.
Jag kom på att det var en dum kommentar, eftersom att jag inte har åkt Vega på någon längre sträcka än Norrtälje - Rimbo!
Ber om ursäkt!
Citat från: Carl Eric skrivet 21 oktober 2011, 12:56:00 PM
Jag kom på att det var en dum kommentar, eftersom att jag inte har åkt Vega på någon längre sträcka än Norrtälje - Rimbo!
Ber om ursäkt!
Nej, det var ingen dum kommentar! Jag fick ju ännu tillfälle att hylla en Carrus igen! ;)
Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2011, 23:49:00 PM
De fina Skånekärrorna i 49xx-serien? Stod några i Säffle nyligen. Varför vi inte kunde få upp flera sådana till både Roslagen och Uppsala är en bra fråga. De hade passat bättre här i Norrtälje kommun än vad den lite väl stora förortsbusserien 55xx gör. Å andra sidan måste ju 55xx-serien också ha köruppdrag i några år till, rent totalekonomiskt.
Du har även en mängd bussar från Halland även om jag vet att du inte är Säffle-fantast!
Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2011, 23:49:00 PM
De fina Skånekärrorna i 49xx-serien? Stod några i Säffle nyligen. Varför vi inte kunde få upp flera sådana till både Roslagen och Uppsala är en bra fråga. De hade passat bättre här i Norrtälje kommun än vad den lite väl stora förortsbusserien 55xx gör. Å andra sidan måste ju 55xx-serien också ha köruppdrag i några år till, rent totalekonomiskt.
Flera av dom vegor som stod i Säffle har jag för mig var återlämnade och tillhörde Volvo.
Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2011, 22:55:46 PM
Härliga bussar! Många stolar och dörrställning 1-1-0, precis så som det ska vara i Roslagen. Så tysta och fina trots en herrans massa mil på mätaren. En lågentrébuss som verkligen kan köras i vanlig hastighet på landsbygden utan att skarvar och gupp känns eller hörs. Hur kan dessa kännas så rejäla och gedigna jämfört med den några år nyare 8500:an?
För att de är byggda i Finland är det sista riktiga bygget tro?? fast dock är 8700 väldigt bra märks att det finns Carrus/Wiima gener i dem ;)
Ingen kritik mot din åsikt, bara en nyfiken fråga eftersom jag inte har bildat mig någon egen uppfattning om skillnaderna mellan bussarna: om nu Vega var bättre än efterföljaren 8700, vad var anledningen att dåvarande Orusttrafiken bytte ut relativt nya Vegor på Grön Express mot 8700:or (med samma inventarienummerserie, 054-070 även om nya 054 hamnade i Ulricehamn istället för på Grön Express)?
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 oktober 2011, 00:12:52 AM
Ingen kritik mot din åsikt, bara en nyfiken fråga eftersom jag inte har bildat mig någon egen uppfattning om skillnaderna mellan bussarna: om nu Vega var bättre än efterföljaren 8700, vad var anledningen att dåvarande Orusttrafiken bytte ut relativt nya Vegor på Grön Express mot 8700:or (med samma inventarienummerserie, 054-070 även om nya 054 hamnade i Ulricehamn istället för på Grön Express)?
//Jonas G
Orusttrafikens ursprungliga Scania Vegor 054-070 var en riktig måndagsleverans och därför tog Scania tillbaka dem. Det var inte karossen som var problemet utan det som var relaterat till chassit om jag förstått det rätt.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 oktober 2011, 08:46:59 AM
Orusttrafikens ursprungliga Scania Vegor 054-070 var en riktig måndagsleverans och därför tog Scania tillbaka dem. Det var inte karossen som var problemet utan det som var relaterat till chassit om jag förstått det rätt.
Scania Vega? Även Vegorna hade väl Volvochassi.
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 oktober 2011, 12:55:22 PM
Scania Vega? Även Vegorna hade väl Volvochassi.
//Jonas G
Total blackout i hjärnan! :-[ Givetvis var det Volvo-chassi och Volvo som tog tillbaka dem.
Detta hade jag ingen aning om. Vilken årsmodell är det på dessa 8700?? Jag gissar 2003
Citat från: yngrot skrivet 24 oktober 2011, 14:50:07 PM
Detta hade jag ingen aning om. Vilken årsmodell är det på dessa 8700?? Jag gissar 2003
Vegorna var från 2001 och 8700-orna är från 2005. Enligt SBH såldes Vegorna sedan till Ungern. 8700-orna är de som i dag utgör stommen i trafiken Borås-Ulricehamn på linje 200.
Ok då är de nyare än jag trodde och fler än jag trodde de var äldre. 6 år är ju ingen ålder att tala om..
Om jag förstått rätt var problemet med Vegorna på Grön express att de fick någon ny typ av bakaxel i boggin, den var styrbar men utan riktig styrning, den rullade bara med så att säga. Fungerade aldrig något vidare utan man fick stora problem med vibrationer, enligt uppgift "stelopererades" bussarna innan export.
/Måns
Citat från: Måns Johannesson skrivet 24 oktober 2011, 20:58:57 PM
Om jag förstått rätt var problemet med Vegorna på Grön express att de fick någon ny typ av bakaxel i boggin, den var styrbar men utan riktig styrning, den rullade bara med så att säga. Fungerade aldrig något vidare utan man fick stora problem med vibrationer, enligt uppgift "stelopererades" bussarna innan export.
/Måns
Lika som Swebus 5512
Är dessa Vegor sålda eller långtidsuthyrda till Nobina?
Finns inte Vegan 70074, f.d. Grön Express, kvar hos Nettbuss? Den är i och för sej en Volvo från 2002.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 25 oktober 2011, 02:32:59 AM
Finns inte Vegan 70074, f.d. Grön Express, kvar hos Nettbuss? Den är i och för sej en Volvo från 2002.
Vet ej om den finns kvar, den är dock som sagt lite nyare än 54-70 och har inte samma problemfyllda boggi som de hade (och blev därför inte ersatt av en ny buss.
/Måns
Citat från: Bussfanatikern skrivet 25 oktober 2011, 02:32:59 AM
Finns inte Vegan 70074, f.d. Grön Express, kvar hos Nettbuss? Den är i och för sej en Volvo från 2002.
Den finns kvar.
Nettbuss 70074
Citat från: Transportstyrelsen
SST490
Fabrikat:VOLVO CARRUS B10BL
Färg:GRÖN
Fordonsslag:BUSS
Fordonsår:2002
Fordonsslagsklass:
Chassinummer:YV3R4A6142A008537
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 1:2010-01-21
Senaste EU-regbevis del 2:2009-09-01
Handelsbeteckning:
Upplysningar:Kredit
Ägare/Brukare
Namn:NETTBUSS AB/9 KUNGÄLV VT
Adress:ANRTORP 320
Postnr:442 93
Förvärvsdatum:2009-09-01
Ort:KAREBY
Citat från: Bussmicke skrivet 24 oktober 2011, 22:39:07 PM
Är dessa Vegor sålda eller långtidsuthyrda till Nobina?
Uthyrda tills vidare:
5735 RUC136
5747 RUC073
5748 RUC112
5753 RUC115
5759 RUC217
Undrade då de fått nya nummer
De fem Carrusarna är per den 20/10 överförda till Nobina Norrtälje, via leasinggivaren.
Citat från: Ted S skrivet 04 november 2011, 15:02:32 PM
De fem Carrusarna är per den 20/10 överförda till Nobina Norrtälje, via leasinggivaren.
Så ni har inget mer att göra med dessa bussar i framtiden då?
Nix pix.
Citat från: Ted S skrivet 04 november 2011, 15:02:32 PM
De fem Carrusarna är per den 20/10 överförda till Nobina Norrtälje, via leasinggivaren.
Fem år till! :D