Har just visats i Kortrijk:
http://www.busstidningen.se/2011/10/20/citywide-ar-scanias-nya-stadsbuss/
Pressemelding:
http://www.scania.com/Images/P11X02EN%20Scania%20Citywide_280147.pdf
Introsite:
http://www4.scania.com/en/citywide/?utm_source=1&utm_medium=2&utm_campaign=14
Citywide ser i mine øyne bedre ut enn OmniCity og OmniLink som de erstatter, og navnet er også bedre.
Tydeligvis kommer de i trafikk i blant annet Sverige og Danmark først, men ikke i Norge. Legg også merke til at de skal lanseres i Sveits. :)
Helt klart snygg utseendemässigt, jag gillar fronten på den! Frågan är om det gjort några skillnader interiört eller om de har kvar alla grå plastpaneler som jag tycker är väldigt sladdriga...
Håller med Mikey, riktigt snyggt!
Det var mitt första intryck...
Usch och Fy! Tacka vet jag Omnilink
Ser snygg ut men tråkigt namn.
Citat från: Øyvind Berg skrivet 20 oktober 2011, 14:10:50 PM
Pressemelding:
http://www.scania.com/Images/P11X02EN%20Scania%20Citywide_280147.pdf
ÄNTLIGEN har busstilverkarna fattat att glasfiber som spricker vid minsta kontakt med t.ex. en snöhög inte är ett bra alternativ på bussar: "The 3-section bumper is easy to repair and has a 'memory' function to resume its original shape after minor bumps."
Citat från: Bussmicke skrivet 20 oktober 2011, 16:11:33 PM
Usch och Fy! Tacka vet jag Omnilink
instämmer
varför inte köra ett vinnade koncept?
Tycker den ser lite framtung ut med den fronten. Tyvärr verkar Scania även göra en tjock plastgrind som ju inte gör förarplatsen större är ju lika på så gott som alla bussar nuförtiden
Snygg. Men varför inte göra om baken också och varför byta namn? Har inget principiellt emot förändringar, men ibland känns det som att själva ändringen är självändamålet. Omni-xxxx är ju faktiskt en ganska fyndig namnserie.
Hoppas den blivit tystare och mjukare i gången, som gamla tiders Scania. Numera tycker jag MAN leder på den fronten.
Citat från: Cero skrivet 20 oktober 2011, 17:44:34 PM
Snygg. Men varför inte göra om baken också?
De kanske gör en Volvo? Innan 8900 kom fanns ju 8500 facelift (med gamla baken) ;).
Jag har inget emot Omni men tycker det blir kul med en ny buss, eller åtminstone delvis ny.
Men jag håller med dig Cero, varför inte designa om baken också? Det här blir nästan "Omni III".
Tyvärr lär vi väl aldrig få se LF versionen i SL-land eftersom det bara köps in LE här.
Måste se bussen IRL innan jag säger något. Men det svarta fram förstår jag inte riktigt. Det tog över för mycket.
Ser mycket snyggt ut! Nu börjar ju även jag gilla utseendet på de där bussarna.
Citat från: Daniel S skrivet 20 oktober 2011, 18:54:35 PM
Tyvärr lär vi väl aldrig få se LF versionen i SL-land eftersom det bara köps in LE här.
Måste se bussen IRL innan jag säger något. Men det svarta fram förstår jag inte riktigt. Det tog över för mycket.
Inne i City så körs det ju en hel del LF! Scania dessutom!
Hur snygg som helst blev bara lite besviken på bak delen på den,samma bak som Omni serien har slarvigt av Scania, Skärpning Scania...
Har ni sätt Volvo 7900 modellen den är as läcker den bussen 8)
Har ni ochså sätt nya modellen på VDL Citea grym snygg den med, kolla på länken nedan.
http://www.phototrans.eu/15,289640,12468.html
Citat från: Carl Eric skrivet 20 oktober 2011, 19:00:23 PM
Inne i City så körs det ju en hel del LF! Scania dessutom!
Jo sant. Men bara fem av dessa är OmniCity II. Sedan finns det väl ca 600-700 st OmmiLink I och II i SL-land...
Citat från: Robert T skrivet 20 oktober 2011, 17:23:19 PM
ÄNTLIGEN har busstilverkarna fattat att glasfiber som spricker vid minsta kontakt med t.ex. en snöhög inte är ett bra alternativ på bussar: "The 3-section bumper is easy to repair and has a 'memory' function to resume its original shape after minor bumps."
Bra där! Det tog lite tid, men år 2011 är Scania äntligen på samma nivå som Saab 99 var 1972! ;)
http://www.youtube.com/watch?v=9Xb8bb0ND14
Citat från: Daniel S skrivet 20 oktober 2011, 20:26:44 PM
Jo sant. Men bara fem av dessa är OmniCity II. Sedan finns det väl ca 600-700 st OmmiLink I och II i SL-land...
Keolis har totalt 128 OmniCity och 557 OmniLink i SL-trafik.
Jag ställer mig försiktigt optimistisk till bussmodellen. Det krävs betydligt mer än en "upphottad" Omni med "häftig" kinesisk Touringfront och nytt namn för att imponera på mig. Och imponerad har jag aldrig någonsin varit av OmniCity och OmniLink framförallt pga rattkonstruktionens dåliga inställningsmöjligheter, vilket leder till nästan lika dålig sittställning i en Vest V10/V25 med Scaniachassi. En ny fräsch OmniLink är okej att köra, men inte mycket mera än så.
Men om nu Scania fått till framaxelns fjädring samt förarplatsens mått, så blir det genast höga betyg. Vem vet? Kanske kan detta bli den första Scaniastadsbussen tillverkad på 2000-talet som rentav kan matcha arbetsglädjen som förarna upplevde i MaxCin? Det hoppas iaf jag. :)
Citat från: Ted S skrivet 20 oktober 2011, 20:53:41 PM
Keolis har totalt 128 OmniCity och 557 OmniLink i SL-trafik.
5 av dessa 128 st OmniCity är version II. Det är detta jag hakar upp mig på. Varför beställder inte Keolis fler OmniCity II.
Hellre OmniCity II på linjer som 144, 165 mfl än B9SALE.
Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2011, 21:08:14 PM
Och imponerad har jag aldrig någonsin varit av OmniCity och OmniLink framförallt pga rattkonstruktionens dåliga inställningsmöjligheter, vilket leder till nästan lika dålig sittställning i en Vest V10/V25 med Scaniachassi.
Men om nu Scania fått till framaxelns fjädring samt förarplatsens mått, så blir det genast höga betyg.
Håller med dig om att justeringen av ratten borde vara mer generös lika så på förarplatsens storlek. Jag sitter alltid längst bak och kan tack vara det inte vrida stolen ordentligt mot passagerarna då väggen tar i stolen i högerkant av förarstolens baksida. Hoppas dessa förbättringar löser det problemet.
Rikard
Citat från: Daniel S skrivet 20 oktober 2011, 21:10:02 PM
5 av dessa 128 st OmniCity är version II. Det är detta jag hakar upp mig på. Varför beställder inte Keolis fler OmniCity II.
Hellre OmniCity II på linjer som 144, 165 mfl än B9SALE.
De 5 är ju dessutom gas. Men självklart köps det som är billigast. Scania är troligen för dyra i gasvariant som det krävs för innerstan. På de yttre linjerna är väl SALE-vagnarna lite mer flexibla och kan gå även på längre linjer i högre hastighet. Man blir inte så låst alltså.
Hur snart kan denna nya modell tänkas ersätta Omni-serien? Tillverkas Omni-bussarna ett tag till, eller övergår man direkt till "Citywide"?
Jag har letat efter information på de länkade sidorna men inte hittat något.
Finns fler bilder på den.
http://www.auto.sk/clanok14408.htm
Citat från: Daniel S skrivet 20 oktober 2011, 21:10:02 PM
5 av dessa 128 st OmniCity är version II. Det är detta jag hakar upp mig på. Varför beställder inte Keolis fler OmniCity II.
Hellre OmniCity II på linjer som 144, 165 mfl än B9SALE.
Det är mycket som avgör vad som ska köpas till olika trafikuppdrag. Pris, avtalskrav, tillförlitlighet är några faktorer.
Till innerstaden blir det nu ännu fler 12 m gas-MAN till vintern, 29 st. denna gång.
Sen tycker jag också att B9S har kommit för nära "inpå knutarna", i de södra närförorterna.
Citat från: Daniel S skrivet 20 oktober 2011, 21:10:02 PM
5 av dessa 128 st OmniCity är version II. Det är detta jag hakar upp mig på. Varför beställder inte Keolis fler OmniCity II.
Hellre OmniCity II på linjer som 144, 165 mfl än B9SALE.
Pris är det svar jag fått, de fem som rullar nu var subventionerade av Scania för att få ut dem hos Keolis för test. Ordinarie pris vill nog
inte Keolis betala.
Jag kikade på länken som Mattias länkade till och jag kan nog vänja mig vid den nya fronten tids nog. Dock är jag fortfarande skeptisk till det svarta. Hur kommer detta att se ut med olika länslackeringar?
En annan sak som jag noterade var att den nya bussen kommer i flera versioner än OmniCity/Link II. Så vitt jag vet så fanns ex inte OmniCity II i en ledvagnsversion. Den nya CityWide LF verkar komma i en ledvagnsversion. Även LF modellen kommer med en ledvagn med fler dörrar. Nu lär väl inte SL nappa på det eftersom de föredrar några fler stolar framför snabbare lastning/lossning (tänk A32 på tvärbanan).
Ja där fanns många bra bilder på den länken . Men som sagt det svarta frontpartiet är inte så snyggt mötte en Higer häromdan och nej snygg var den inte Ommni man ser på bild tillsammans med de andra är ju snyggare med mer vitt fram. Sen kan man undra om föraren kan se något mer än bussens inre kvällstid med så många lysrör som där är. Synd oxå att värmeutblås utanför grinden inte sitter nere vid golvnivå värme går ju som bekant uppåt .
Citat från: Ted S skrivet 23 oktober 2011, 21:34:15 PM
Till innerstaden blir det nu ännu fler 12 m gas-MAN till vintern, 29 st. denna gång.
Trevligt! När kommer dessa? Hur många MaxCi finns det kvar i innerstaden? Det borde ju vara dags att ersätta dessa nu!