Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: bilomnibussen skrivet 19 oktober 2011, 09:45:53 AM

Titel: Volvo 8900
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 19 oktober 2011, 09:45:53 AM
Hej! Jag har nu haft nöjet att under två-tre dagar köra vår nya Volvo 8900. Bussens ytterpaneler är i plast, även sidorna. Man kan säga att det är en uppfräschad 8500 vad gäller inredningen. Smidigare och mjukare växling än hos nämnda modell. Bättre bagageutrymme. Växelspaken på stolen skall bytas ut mot knappreglage. Niolitersmotorn känns tillräckligt stark, ingen skillnad mot tidigare 12-liters märktes vid körning med drygt halvsatt buss uppför Klevsbacken utanför Hallsberg. Vänster backspegel mycket siktskymmande, bör ändras om. Förarens kläder är tänkta att läggas i fack uppe under taket dit kortväxta inte når upp. Rent dumt. Vi satte dit en klädkrok i förarbåset omgående. Lätt att byta glödlampor fram.
Mvh Jan G
Titel: SV: Volvo 8900
Skrivet av: homer skrivet 19 oktober 2011, 10:20:53 AM
går de verkligen att sätta dit knappväxlingar på en I-Shift? speciellt efteråt? vad är vitsen för övrigt??
Titel: SV: Volvo 8900
Skrivet av: bisquit skrivet 19 oktober 2011, 10:28:27 AM
(http://i788.photobucket.com/albums/yy161/bagarensliv/Bussar/DSC00255.jpg) Det är denna buss Jan G pratar om! 8)
Titel: SV: Volvo 8900
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2011, 13:09:20 PM
Citat från: homer skrivet 19 oktober 2011, 10:20:53 AM
går de verkligen att sätta dit knappväxlingar på en I-Shift? speciellt efteråt? vad är vitsen för övrigt??

Det borde nog gå. All teknik finns ju där under skalet, och det är förhoppningsvis bara själva växelspaken som behöver bytas ut till en riktig spak med knapp, som ska kopplas in. Eventuellt kan man pilla bort plastbiten i hålet och bara fästa en knapp på samma spak.
Vad vitsen är att leverera bussar där I-shiften saknar denna växlingsknapp är vet jag inte. Men tydligen finns det ett önskemål från många stora företag att speca bort växlingsknappen när de beställer sina linjevagnar.
Titel: SV: Volvo 8900
Skrivet av: Bussföraren skrivet 19 oktober 2011, 13:26:24 PM
För att växellådan ska vara så lik en automatlåda som möjligt och inte kräva något extra kunnande av föraren, detta var ju f.ö något som Volvo i samarbete med ett av de största bussföretaget tog fram.

Man skulle se lådan som en mångstegad automatlåda som inte skulle kräva någon utbildning hos föraren men som skulle spara bränsle o underhåll jmf med en traditionell automatlåda.
Titel: SV: Volvo 8900
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 19 oktober 2011, 13:27:17 PM
Vitsen skulle vara att spaken är i vägen när man ska kliva i och ur förarplatsen. Mej stör den inte speciellt.
Mvh Jan G
Titel: SV: Volvo 8900
Skrivet av: bjorn_k skrivet 19 oktober 2011, 13:52:48 PM
Snackar inte ni om två olika saker nu? Av Jan Gs inlägg får jag intrycket att spaken ska tas bort helt och ersättas med "tryckknapps-automat" (vilket blir samma sak som att ha en i-shift utan knapp på spaken) och Erik du pratar om att uppgradera den befintliga spaken till en "riktig" i-Shift?

Eller är det JAG som är ute och cyklar? ???
Titel: SV: Volvo 8900
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2011, 14:04:30 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 19 oktober 2011, 13:52:48 PM
Snackar inte ni om två olika saker nu? Av Jan Gs inlägg får jag intrycket att spaken ska tas bort helt och ersättas med "tryckknapps-automat" (vilket blir samma sak som att ha en i-shift utan knapp på spaken) och Erik du pratar om att uppgradera den befintliga spaken till en "riktig" i-Shift?

Eller är det JAG som är ute och cyklar? ???

Det kan vara två olika saker som vi talar om, ja! :P

Citat från: bilomnibussen skrivet 19 oktober 2011, 13:27:17 PM
Vitsen skulle vara att spaken är i vägen när man ska kliva i och ur förarplatsen. Mej stör den inte speciellt.
Mvh Jan G

Alla förare vet väl om att spaken går att fälla fram/ner i "parkeringsläge" så den inte alls sticker upp och är i vägen?
Titel: SV: Volvo 8900
Skrivet av: Robert T skrivet 19 oktober 2011, 14:45:23 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2011, 14:04:30 PM

Alla förare vet väl om att spaken går att fälla fram/ner i "parkeringsläge" så den inte alls sticker upp och är i vägen?

Det går bra i ungefär en månad, sedan är FOLD knappen spårlöst försvunnen.  ::)
Titel: SV: Volvo 8900
Skrivet av: Johan B skrivet 19 oktober 2011, 17:23:34 PM
I linjevagnar placerar man med fördel spaken på förarstolens vänstersida.
Titel: SV: Volvo 8900
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 19 oktober 2011, 20:04:25 PM
Busslink placerar spaken på vänster sida. Jag har kört en sådan buss när jag jobbade där och det kändes avigt. Dessutom tar den plats där man vill ställa en ryggsäck eller kasse man har med sig. I vår buss har vi också en BeGe-stol (tror jag) som nog tar lite mera plats än den som lär vara standard vilken den nu kan vara. Vi har sådana stolar i de flesta bussar och de är bra för kroppen.
Mvh Jan G
Titel: SV: Volvo 8900
Skrivet av: yngrot skrivet 19 oktober 2011, 20:19:52 PM
Isri stol är normalt standard. På våra 8500 har vi en BEGE stol har för mig den heter 3010  men inte helt säker.. I-Shift sitter på vänster sida stolen som jag tycker är perfekt nära p-bromsen vilket underlättar. Lägga kläder i ett fack uppe låter ju underligt. Men det är rätt trångt för jacka bakom stolen och även dåligt med plats för väska ..

Hur är det med skrammel??