(http://farm7.static.flickr.com/6056/6258038615_e4665a7f65_b.jpg)
Keolis 7039 lämnar Gullmarsplan den 29 september 2011.
Finaste bussen i stockholm Martin bakom ratten :)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 18 oktober 2011, 21:58:26 PM
(http://farm7.static.flickr.com/6056/6258038615_e4665a7f65_b.jpg)
Keolis 7039 lämnar Gullmarsplan den 29 september 2011.
Hihi min lilla maskot gjorde att jag kände igen mig:D
Aah den dagen gick på ett omlopp som vid Radiohuset tomkörs och blir en 1:a från Frihamnen.
Av någon anledning (som jag har förträngt, sannnolikt teknikstrul) blev 7039 sedermera utbytt mot 5361 men den ville inte starta så jag fick istället plocka ut 5360 och ge mig ut på 1:an.
Tog en bild innan avfärden också...
(http://farm7.static.flickr.com/6100/6258607462_395a34ef60_b.jpg)
Biljettvisitering :).
Vad är det för reflextejp(?) bredvid blinkersen, under strålkastarna? Ren kosmetika?
Martins favoritmodell ;D
Citat från: Fredrik Klint skrivet 18 oktober 2011, 22:13:23 PM
Vad är det för reflextejp(?) bredvid blinkersen, under strålkastarna? Ren kosmetika?
En plastbit över hålet där dimstrålkastaren egentligen ska sitta.
Som det även såg ut på de flesta Golf III:or (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d1/VW_Golf_III_front_20081027.jpg).
Citat från: Ersa skrivet 18 oktober 2011, 22:21:41 PM
En plastbit över hålet där dimstrålkastaren egentligen ska sitta.
Som det även såg ut på de flesta Golf III:or (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d1/VW_Golf_III_front_20081027.jpg).
Fast just den bilen på bilden hade väl dimstrålkastare monterat :-P Var inte mittbiten alltid en reflex eller helt svart?
Ja martin har du nån Favorit skulle vara intressant veta.
Citat från: bjorn_k skrivet 18 oktober 2011, 22:24:19 PM
Fast just den bilen på bilden hade väl dimstrålkastare monterat :-P Var inte mittbiten alltid en reflex eller helt svart?
Ja, den hade ju det.
Yttre: Blinkers
Mellan: Plastbit framför det gängade hålet där man skruvar in bogseringsöglan.
Inre: Dimstrålkastare på vissa enstaka påkostade modeller. Annars bara en plastbit framför ett hål, precis som det är på 7039 ovan.
Jämför gärna med GUB som beställer dimstrålkastare från fabrik:
Jämförelsebild (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/200/GUB_284_BYG386_Uppsala_070817c.jpg)
Citat från: Ersa skrivet 18 oktober 2011, 22:42:13 PM
Ja, den hade ju det.
Yttre: Blinkers
Mellan: Plastbit framför det gängade hålet där man skruvar in bogseringsöglan.
Inre: Dimstrålkastare på vissa enstaka påkostade modeller. Annars bara en plastbit framför ett hål, precis som det är på 7039 ovan.
Jämför gärna med GUB som beställer dimstrålkastare från fabrik:
Jämförelsebild (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/200/GUB_284_BYG386_Uppsala_070817c.jpg)
Skillnad på företag och företag. Vissa företag gillar att kosta på bussarna lite mer. Vissa vill bara ha det billigaste. Man ser ju att GUB har dom bra speglarna, medan Keolis har dom mindre bra speglarna, man ser inte mycket i dom så man får köra på känn i vissa fall. MAN kallar dom för transportspeglar, anledningen är väll antagligen att dom är billiga och dåliga. Varför inte Keolis har dom bra speglarna kan man ju undra.
Det ser ju bättre ut på GUB vagnen med dimstrålkastare . Vid inköp lär dessa inte kosta många kronor extra inte heller speglar. Kan dock tänka mig att Keolis spegel är billigare när de väl byts.
Citat från: yngrot skrivet 20 oktober 2011, 12:04:59 PM
Det ser ju bättre ut på GUB vagnen med dimstrålkastare . Vid inköp lär dessa inte kosta många kronor extra inte heller speglar. Kan dock tänka mig att Keolis spegel är billigare när de väl byts.
Speglar och strålkastare är väldigt utsatta prylar och kostar stora pengar i utbyte, väljer man bort sådant som inte behövs drabbas man heller aldrig av kostnader när det går sönder, det räcker nog att byta sönderkörda blinkers.
Just fler bussar man har desto mer tjänar man på årsbasis på liknande, dimstrålkastare på en stadsbuss är ju inte något som direkt förbättrar framkomligheten.
Jo det har du rätt i och det var ju lite så jag tänkta ang. speglar men dessa MAN har ingen bra placering av blinkers i fronten. Men för fabrikanten är de säkert bra då de får sälja många såna. Underligt att inte fler bolag väljer delad vindruta då det oxå är en sak som är väldigt dyr att byta och en delat ruta spricker inte så lätt som de hela.
Ser att 7039 har "kvällsbelysningen" tänd.
Dessa MAN har (en form av, inte lika exklusiv som vissa bilar) Day Running Lights, jämför med Peters bild på 7042 (http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_12590.jpg) som har "dagbelysningen" på, viket bla innebär släckta bakljus.
Citat från: Fredde_J skrivet 20 oktober 2011, 18:20:08 PM
Ser att 7039 har "kvällsbelysningen" tänd.
Dessa MAN har (en form av, inte lika exklusiv som vissa bilar) Day Running Lights, jämför med Peters bild på 7042 (http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_12590.jpg) som har "dagbelysningen" på, viket bla innebär släckta bakljus.
Godkänt av EU, men är en rent bedrövlig funktion som bör bekämpas av de svenska bussbolagen. Jag kan gå med på att ha sidomarkeringsljusen släckta på varselljusläget dagtid, men bakljusen tycker jag skall vara tända i alla ljusvredets lägen då motorn snurrar.
Snygga bilder och i denna miljö passar dessa bussar. Inte ute på Värmdölandet med extraljus på taket och höga stolar. Stockholm måste vara enda staden i hela Europa som kör innerstadsbussar på landsbygden med bälten och höga stolar. Var busstyp på sin plats.
Citat från: Daniel S skrivet 20 oktober 2011, 21:13:19 PM
Snygga bilder och i denna miljö passar dessa bussar. Inte ute på Värmdölandet med extraljus på taket och höga stolar. Stockholm måste vara enda staden i hela Europa som kör innerstadsbussar på landsbygden med bälten och höga stolar. Var busstyp på sin plats.
Stockholms län är säkert den enda regionen i EU som jobbar på att få 100% lågentrékrav på hela landsbygden, utan krav på fjädrade förarstolar. Vet någon var man kan köpa ett njurbälte förresten? Är det något SL kan bidra med?
Men inte är det väl tal om bälteskrav på samma landsbygdslinjer? Vad jag vet är det bara bälteskrav på vissa enstaka specifika landsbygdslinjer. I länets norra tredjedel är antalet 2½ st linjer. 676, 677 samt halva 639.
Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2011, 21:25:17 PM
Stockholms län är säkert den enda regionen i EU som jobbar på att få 100% lågentrékrav på hela landsbygden, utan krav på fjädrade förarstolar. Vet någon var man kan köpa ett njurbälte förresten? Är det något SL kan bidra med?
Men inte är det väl tal om bälteskrav på samma landsbygdslinjer? Vad jag vet är det bara bälteskrav på vissa enstaka specifika landsbygdslinjer. I länets norra tredjedel är antalet 2½ st linjer. 676, 677 samt halva 639.
Ärligt talat så vet jag inte. Jag är så j***a trött på de som bestämmer att de skall rulla bussar med 2-2-2 dörrar ut till Värmdö men sen så kör Keolis B9SALE med 1-1-1 och världens sämsta placering av barnvagnsplats. Men jag ger mig är innan det blir för mycket OT.
Citat från: Daniel S skrivet 20 oktober 2011, 21:29:33 PM
Ärligt talat så vet jag inte. Jag är så j***a trött på de som bestämmer att de skall rulla bussar med 2-2-2 dörrar ut till Värmdö men sen så kör Keolis B9SALE med 1-1-1 och världens sämsta placering av barnvagnsplats.
Fast nu så förkommer det ju inte jätteofta att MAN-vagnarna letar sig ut på Värmdö. Har ju inet superkolla på enskilda avgångar men av vad jag har observerat så förkommer bara MAN-vagnarna planenligt på 437 avgång Slussen 07:40.
Mölnvik kör det mesta ut till Gustavsberg, Ingarö och Värmdö, och de har bara Scaniaboggi och B9S. Djurö körs av Ramsmora som bara har Scania boggi och led. Älvsby har också bara Scania!
Citat från: Daniel S skrivet 20 oktober 2011, 21:13:19 PM
Stockholm måste vara enda staden i hela Europa som kör innerstadsbussar på landsbygden med bälten och höga stolar. Var busstyp på sin plats.
Jag håller inte riktigt med, utan jag får känslan av att det är exakt samma visa i (delar av?) Tyskland. All trafik i och runt Kiel (KVG, VKG, Autokraft) kör enbart med låggolvsbussar vare sig man åker i innerstaden eller en timme ute på landsbygden. Likaså har jag vid två av tre tillfällen fått åka Lions City (med höga ryggstöd och bälten) på tågersättning Kiel-Lübeck som tar bra lång tid. Tredje gången användes en Setra stadsbuss med väldigt många år på nacken (20 kanske?), därav normalgolv.
Citat från: Mikey skrivet 20 oktober 2011, 21:42:52 PM
Jag håller inte riktigt med, utan jag får känslan av att det är exakt samma visa i (delar av?) Tyskland. All trafik i och runt Kiel (KVG, VKG, Autokraft) kör enbart med låggolvsbussar vare sig man åker i innerstaden eller en timme ute på landsbygden. Likaså har jag vid två av tre tillfällen fått åka Lions City (med höga ryggstöd och bälten) på tågersättning Kiel-Lübeck som tar bra lång tid. Tredje gången användes en Setra stadsbuss med väldigt många år på nacken (20 kanske?), därav normalgolv.
Men inte eftersträvar Kiel ett
totalt normalgolvsförbud på all linjetrafik på hela landsbygden i sin Landkreis (http://sv.wikipedia.org/wiki/Landkreis)?
(Ja, jag vet att just Kiel är en "kreisfreie Stadt" (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kretsfri_stad) mellan Plön och Rendsburg-Eckernförde, men du förstår nog vad jag menar) :)
Jag har faktiskt inte så bra koll på vad de eftersträvar eller ej, men jag vet bara att det är 100% låggolv (Citaro, Lions City) på sträckorna Kiel-Schönberg/Laboe/Raisdorf/Preetz etc för att det är de sträckor jag oftast åker. Och det är ju inte precis några korta sträckor inne i stan...
Citat från: Carl Eric skrivet 20 oktober 2011, 21:32:21 PM
Fast nu så förkommer det ju inte jätteofta att MAN-vagnarna letar sig ut på Värmdö. Har ju inet superkolla på enskilda avgångar men av vad jag har observerat så förkommer bara MAN-vagnarna planenligt på 437 avgång Slussen 07:40.
Mölnvik kör det mesta ut till Gustavsberg, Ingarö och Värmdö, och de har bara Scaniaboggi och B9S. Djurö körs av Ramsmora som bara har Scania boggi och led. Älvsby har också bara Scania!
Det brukar gå man vagnar på 429X ganska ofta och så har jag sett att det brukar gå en på 429 runt 5 tiden på vardags mornarna.
Citat från: Carl Eric skrivet 20 oktober 2011, 21:32:21 PM
Fast nu så förkommer det ju inte jätteofta att MAN-vagnarna letar sig ut på Värmdö. Har ju inet superkolla på enskilda avgångar men av vad jag har observerat så förkommer bara MAN-vagnarna planenligt på 437 avgång Slussen 07:40.
Mölnvik kör det mesta ut till Gustavsberg, Ingarö och Värmdö, och de har bara Scaniaboggi och B9S. Djurö körs av Ramsmora som bara har Scania boggi och led. Älvsby har också bara Scania!
Det förekommer MAN-led på 425, 425X, 428X, 429X, 433-440. Dock med varierande "oftahet".
Citat från: Fredde_J skrivet 21 oktober 2011, 21:12:36 PM
Det förekommer MAN-led på 425, 425X, 428X, 429X, 433-440. Dock med varierande "oftahet".
Okej, tack för info!
Har Björknäs omlopp på 433 och 434? Har bara sett vagnar från Ramsmora och Mölnvik...
Citat från: yngrot skrivet 20 oktober 2011, 12:04:59 PM
Det ser ju bättre ut på GUB vagnen med dimstrålkastare . Vid inköp lär dessa inte kosta många kronor extra inte heller speglar. Kan dock tänka mig att Keolis spegel är billigare när de väl byts.
Såg att de nya MAN-bussarna som nu står på GUBs depå saknar dimstrålkastare fram.