Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 18 oktober 2011, 12:10:58 PM

Titel: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 oktober 2011, 12:10:58 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_3113_EDK040_Stockholm_000316.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_3113_EDK040_Stockholm_000316b.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4564_JCE109_Johanneshov_000121.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_9101_DKP760_Orebro_000606.jpg)
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: Menzies skrivet 18 oktober 2011, 12:15:13 PM
Åh, både 3113 och 9101 har man åkt många gånger. Har för mig att. 3113 hade, istället för tryck knappar till stopsignalen en lång gummilist längs bussen som man kunde trycka vart man ville på så plingade man.
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: Knut skrivet 18 oktober 2011, 12:45:10 PM
Citat från: Menzies skrivet 18 oktober 2011, 12:15:13 PM
Åh, både 3113 och 9101 har man åkt många gånger. Har för mig att. 3113 hade, istället för tryck knappar till stopsignalen en lång gummilist längs bussen som man kunde trycka vart man ville på så plingade man.
Tror du har för deg rätt der. Scania hadde disse en periode
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: Ted Selander skrivet 18 oktober 2011, 14:14:55 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 18 oktober 2011, 12:10:58 PM

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4564_JCE109_Johanneshov_000121.jpg)


Trevligt bildsvep. Ännu ca en månad kan 4564 ses i förstärkningstjänst i Nynäshamn/Handen, linje 861E (morgon+e.m.) och 837E (morgon).
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 18 oktober 2011, 16:19:02 PM
Åh, 3113 var en överraskning för mig. Tänk så trevliga vagnar bussförarskolan haft genom åren  :) Suveräna bilder som vanligt!
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: 1896 skrivet 18 oktober 2011, 18:12:37 PM
Vad är det för upphöjning av skyltskåpet på 3113 ? Aldrig sett förr.
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: BussMackan skrivet 18 oktober 2011, 19:44:26 PM
Underbar cr112 och maxCi  :)
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: bjorn_k skrivet 18 oktober 2011, 20:24:43 PM
Citat från: Knut skrivet 18 oktober 2011, 12:45:10 PM
Tror du har för deg rätt der. Scania hadde disse en periode
Ja varför togs det bort? Driftstörningar? Verkar som en bra idé...
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: AL skrivet 18 oktober 2011, 21:22:51 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 18 oktober 2011, 18:12:37 PM
Vad är det för upphöjning av skyltskåpet på 3113 ? Aldrig sett förr.

När ÖTAB, (Örebro Trafik AB), fick dessa Scanior, vagnsnr 19-25, var dessa utrustade med, det för den tiden mest vanliga, linjenummerskåp och inget utrymme för destination.  Senare genomgick dessa vagnar en revision för att kunna rulla ytterligare ett antal år, och de fräschades då upp invändigt och erhöll dessutom ett ombyggt skyltskåp som möjliggjorde montering av fullmatrisskyltar.  Därav denna s k upphöjning.

Andra städer hade liknande upphöjningar på sina Scania CR112:or, om än enbart för linjenummer - dock betydligt större och tydligare än normalt, däribland Karlstads Lokaltrafik.

Förutom den inre renoveringen erhöll samtliga dessa bussar också T-Buss "nygamla" design utvändigt.
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: Bussföraren skrivet 18 oktober 2011, 21:59:27 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 18 oktober 2011, 20:24:43 PM
Ja varför togs det bort? Driftstörningar? Verkar som en bra idé...

Det försvann runt 1984, trycklisten kunde råka ut för många fel och var dyr i underhåll
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: bjorn_k skrivet 18 oktober 2011, 22:13:17 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 18 oktober 2011, 21:59:27 PM
Det försvann runt 1984, trycklisten kunde råka ut för många fel och var dyr i underhåll
Jag misstänkte något sådant... Synd! Å andra sidan är det inget fel på en vanlig hederlig knapp heller!  ::)
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 19 oktober 2011, 01:35:57 AM
3113 hade väl sjusegmentsskyltar innan den fick fullmatrisskyltarna om inte jag minns fel?
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 19 oktober 2011, 07:56:39 AM
Om 9101 och övriga MaxCi. Dessa bussar var rent otroligt starka och kvicka. På motorvägen var det inga problem att hålla 90 km/tim. De hade också tredelad instrumentpanel, något som verkstadsfolket efterlyst i åratal. Sedan kom Omnicity - med panelen i ett stycke igen.
Mvh Jan G
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: bisquit skrivet 19 oktober 2011, 13:22:37 PM
Ja när Örebro blev tvungna att ersätta dessa fina Maxcibussar till förmån för Omnicity.. Så var det många som blev ledsna. Dock inte den skrivbordsnisse som aldrig åkte buss, men ändå bestämde att örebro skulle ha lågolv.. :(
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: AL skrivet 19 oktober 2011, 21:15:33 PM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 oktober 2011, 01:35:57 AM
3113 hade väl sjusegmentsskyltar innan den fick fullmatrisskyltarna om inte jag minns fel?

Av 19-25 var det bara 22-25 som hade sjusegmentskyltar! 19-21 hade vanliga rullband.
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: yngrot skrivet 20 oktober 2011, 17:43:39 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 18 oktober 2011, 22:13:17 PM
Jag misstänkte något sådant... Synd! Å andra sidan är det inget fel på en vanlig hederlig knapp heller!  ::)


Eller varför inte en hederlig stannarlina  de var ännu bättre  ;)
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: Ted Selander skrivet 20 oktober 2011, 19:41:03 PM
Utvecklingen har väl varit:
Knapp - snöre - trycklist (en scaniaspecialitet?) - knapp.
Var Metropolerna de första med snöre?
Har inte spårvagnar M28, M29 (Göteborg) kvar snören?
Titel: SV: Busslinkhistoria 8
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 21 oktober 2011, 01:26:10 AM
Citat från: Ted S skrivet 20 oktober 2011, 19:41:03 PM
Har inte spårvagnar M28, M29 (Göteborg) kvar snören?
Jo och även M31 har det.