(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/SJ1856ScVASJ1951MuskHerrstugan1Sep67Web.jpg)
Sista uppdraget för SJ 1856 (ScV/ASJ 1951) var på SJ linje 740 från Ölandsgatan till Muskö (Herrstugan) fredag 1 sep 1967. Här har den anlänt till slutdestinationen i skymningen och urlastning sker. Föraren kan tända en cigg inför tomkörningen hem till Huddingegaraget och sedan går väl SJ 1856 till skrot.
Mvh Gunnar
Oj, mycket diggabel och stämningsfull bild från förr.
Fin bild med blå lampa skimrande i skymningen.
Det verkar ha varit ett gästspel och final i Stockholm med tanke på regskylten.
Hej! Tänk att man kunde färdas i en traditionell SJ 50-talsbuss från Stockholm till Muskö anno 1967! Den tända blåljuslampan ger ett extra skimmer över en "bygone"-era, som sagt! En nästan otrolig bildupplevelse med tanke på tidpunkten inför allt som skulle förändras bara några veckor senare! Hälsn. BengaB40
Blåa lampan visar vad? Jag har hört att bussar förr hade blå positionsljus men detta är något annat väl? ???
Citat från: bjorn_k skrivet 17 oktober 2011, 20:50:15 PM
Blåa lampan visar vad? Jag har hört att bussar förr hade blå positionsljus men detta är något annat väl? ???
Blå lampa indikerade "buss". Det satt bara en i mitten på de äldre, senare blev det i allmänhet två st i takkanten. Detta försvann när Farbror Blå gjorde anspråk på att vara ensamma om blått ljus.
SvOf kör med blå lampor på SJ 2828.
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 oktober 2011, 20:58:22 PM
Blå lampa indikerade "buss". Det satt bara en i mitten på de äldre, senare blev det i allmänhet två st i takkanten. Detta försvann när Farbror Blå gjorde anspråk på att vara ensamma om blått ljus.
SvOf kör med blå lampor på SJ 2828.
Man tackar! :) Vilka årtal handlar det om?
Va skönt det är att lära sig nåt nytt varje dag!
Citat från: bjorn_k skrivet 17 oktober 2011, 21:12:33 PM
Man tackar! :) Vilka årtal handlar det om?
Här kan du läsa om när polisen fick blått ljus.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polisfordon_i_Sverige (http://sv.wikipedia.org/wiki/Polisfordon_i_Sverige)
Tack :) Men jag tänkte på uppflyttningen till takkants/höjdmarkerings/positionslyktorna... :)
Citat från: bjorn_k skrivet 17 oktober 2011, 21:29:14 PM
Tack :) Men jag tänkte på uppflyttningen till takkants/höjdmarkerings/positionslyktorna... :)
Jag missförstod din fråga för jag läste lite slarvigt så svarat på din fråga får nån annan svara på
Citat från: bjorn_k skrivet 17 oktober 2011, 21:29:14 PM
Tack :) Men jag tänkte på uppflyttningen till takkants/höjdmarkerings/positionslyktorna... :)
Vet ej om det var någon regeländring eller om det skedde successivt beroende på karosstillverkare. Men i början av 50-talet verkade det bli två lampor upptill istället för en i mitten på nytillverkade bussar.
...och från 1970 helt verboten då polisen bytte till blått?
Citat från: bjorn_k skrivet 17 oktober 2011, 23:21:05 PM
...och från 1970 helt verboten då polisen bytte till blått?
Och från 1985 års modeller var det slut med det både för förare och resenärer praktiska 2+1-halvljus dvs tillåtet med två st tända H4-lampor på bussens högra sida. Och då försvann den sista tydliga skillnaden mellan bussar och lastbilar.
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 oktober 2011, 10:42:41 AM
Fin bild med blå lampa skimrande i skymningen.
Det verkar ha varit ett gästspel och final i Stockholm med tanke på regskylten.
Det drogs ju samman en del äldre "landsortsbussar" till Sthlm med användning främst de sista veckorna innan Dagen H. Några från U-län kunde också ses.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 17 oktober 2011, 10:14:27 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/SJ1856ScVASJ1951MuskHerrstugan1Sep67Web.jpg)
Sista uppdraget för SJ 1856 (ScV/ASJ 1951) var på SJ linje 740 från Ölandsgatan till Muskö (Herrstugan) fredag 1 sep 1967. Här har den anlänt till slutdestinationen i skymningen och urlastning sker. Föraren kan tända en cigg inför tomkörningen hem till Huddingegaraget och sedan går väl SJ 1856 till skrot.
Mvh Gunnar
Vagnar till linje 740 utgick från Ösmo. Tyvärr är mina anteckningsböcker från den tiden (högertrafikomläggningen) undanstoppade i någon kartong uppe på vinden men eftersom föraren uppenbarligen rökte så var det helt klart inte jag som körde. Linje 740 trafikerades enbart med kortare vagnar p g a vägens ringa bredd och en tvär uppfart till bron över Muskö kanal vid Mickrums brygga.
M v h
Ingwar
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/SJ1856HuvSgbck1sep67Web.jpg)
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 oktober 2011, 09:17:25 AM
Vagnar till linje 740 utgick från Ösmo. Tyvärr är mina anteckningsböcker från den tiden (högertrafikomläggningen) undanstoppade i någon kartong uppe på vinden men eftersom föraren uppenbarligen rökte så var det helt klart inte jag som körde.
Detta var en förstärknings-/högtrafikstur (det var ju fredag e.m.) som utgick från Huddinge/Kvarnbergsplan. Jag åkte med på tomkörningen från garaget in till Ölandsgatan. Här ovan ses föraren när vi ska köra ut på Huddingevägen vid Sågbäcksskolan. I bakgrunden ligger idag Huddinge gymnasium.
Mvh Gunnar
Ja, det stämmer. Huddinge körde en förstärkningstur till Muskö på fredagar. Det borde jag kommit ihåg. Tack för bilderna, de väcker gamla minnen! Jag känner igen föraren i 1856 men kan inte för mitt liv komma ihåg hans namn. Muskölinjen var ju lite speciell efter att ha varit en linje med en buss på en ö utan landförbindelse och sedan få förbindelse med fastlandet via Muskötunneln. Detvar en trevlig linje att köra. En vagn som vi använde mycket före högertrafikens införande var 2204 nedan.
(http://gallery.me.com/ericx2000/100111/SJ2204/web.jpg?ver=13190054050001)
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 19 oktober 2011, 08:26:16 AM
En vagn som vi använde mycket före högertrafikens införande var 2204 nedan.
Tydligen också en gammal hallänning som först 1965 kom till Sthlm enl SBH. Är 2204 avställd här, kylarlocket är ju öppet? Var är bilden tagen?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 19 oktober 2011, 10:01:21 AM
Tydligen också en gammal hallänning som först 1965 kom till Sthlm enl SBH. Är 2204 avställd här, kylarlocket är ju öppet? Var är bilden tagen?
/Gunnar
Nej, 2204 är inte avställd. Jag fick låna den en dag då min bil stod på verkstad och jag behövde komma hem på mellantiden mellan morgon- och eftermiddagspasset. Jag bodde ute i skogen en halvmil söder om Ösmo och det är där bilden är tagen. Tyvärr kommer jag inte ihåg varför kylarlocket är öppet på bilden. Första gånegn jag körde 2204 var 1965 på en abonnering för hemvärnet. De hade någon slags gård söder om Huddinge, kommer inte ihåg exakt var.
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 19 oktober 2011, 17:22:32 PM
Nej, 2204 är inte avställd. Jag fick låna den en dag då min bil stod på verkstad och jag behövde komma hem på mellantiden mellan morgon- och eftermiddagspasset. Jag bodde ute i skogen en halvmil söder om Ösmo och det är där bilden är tagen. Tyvärr kommer jag inte ihåg varför kylarlocket är öppet på bilden. Första gånegn jag körde 2204 var 1965 på en abonnering för hemvärnet. De hade någon slags gård söder om Huddinge, kommer inte ihåg exakt var.
M v h
Ingwar
OK, då förstår jag. När jag hade rast "på bussen" i Huddinge brukade jag parkera den på Centralvägen nära där jag bodde.
Mvh Gunnar
Hemvärnets Stridsskola ligger på fd Vällinge gård. (Salems kommun tror jag)
Här en bild från bussens tid i Falkenberg. Gamla busstationen vid Stortorget någon gång i mitten av 1960-talet.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/A22r.jpg)
Citat från: Bengt H skrivet 19 oktober 2011, 22:58:39 PM
Här en bild från bussens tid i Falkenberg. Gamla busstationen vid Stortorget någon gång i mitten av 1960-talet.
Tack för den! Sådana jämförande bilder gör Forumet så bra!
Kan du (eller någon annan) möjligen identifiera destinationsnamnet på den översta bilden på 1856?
Mvh Gunnar
Citat från: bjorn_k skrivet 19 oktober 2011, 22:39:54 PM
Hemvärnets Stridsskola ligger på fd Vällinge gård. (Salems kommun tror jag)
Nej, det var inte dit abonneringen gick. Jag kommer ihåg att jag körde utmed järnvägen från Huddinge mot Tullinge.Korsade järnvägen vid nuvarande station Flemingsberg och sedan in på en smal grusväg på andra sidan järnvägen, in i skogen någon eller några kilometer till en gård, där alla klev av. Kommer tyvärr inte ihåg några detaljer mer än att 2204 var nyanländ till Huddinge och sedan ganska snart hamnade i Ösmo.
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 oktober 2011, 08:04:32 AM
Nej, det var inte dit abonneringen gick. Jag kommer ihåg att jag körde utmed järnvägen från Huddinge mot Tullinge.Korsade järnvägen vid nuvarande station Flemingsberg och sedan in på en smal grusväg på andra sidan järnvägen, in i skogen någon eller några kilometer till en gård, där alla klev av. Kommer tyvärr inte ihåg några detaljer mer än att 2204 var nyanländ till Huddinge och sedan ganska snart hamnade i Ösmo.
M v h
Ingwar
Låter som om det är på fd F18:s vidsträckta domäner. När jag var med i HV hade vi ofta övningar där i skogarna.
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 oktober 2011, 08:04:32 AM
Nej, det var inte dit abonneringen gick. Jag kommer ihåg att jag körde utmed järnvägen från Huddinge mot Tullinge.Korsade järnvägen vid nuvarande station Flemingsberg och sedan in på en smal grusväg på andra sidan järnvägen, in i skogen någon eller några kilometer till en gård, där alla klev av. Kommer tyvärr inte ihåg några detaljer mer än att 2204 var nyanländ till Huddinge och sedan ganska snart hamnade i Ösmo.
M v h
Ingwar
Det kan ha varit gården Fruängen eller rent av Björnkulla skjutbana.
/Gunnar
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/Huddinge1963DelVisttraWeb.jpg)
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 oktober 2011, 08:04:32 AM
Nej, det var inte dit abonneringen gick. Jag kommer ihåg att jag körde utmed järnvägen från Huddinge mot Tullinge.Korsade järnvägen vid nuvarande station Flemingsberg och sedan in på en smal grusväg på andra sidan järnvägen, in i skogen någon eller några kilometer till en gård, där alla klev av.
Kanske går att lokalisera på telekatalogskartan ovan från 1963.
/Gunnar
Citat från: Bengt H skrivet 19 oktober 2011, 22:58:39 PM
Här en bild från bussens tid i Falkenberg. Gamla busstationen vid Stortorget någon gång i mitten av 1960-talet.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/A22r.jpg)
Det var en ny stavning för mig, jag har bara sett "Olofsbo". Vi bodde två somrar i Olofsbo på sextiotalet och åkte ofta med bussar liknande N229 in till Falkenberg. Roligt att se bilden.