Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: MartinMartin skrivet 16 oktober 2011, 23:23:04 PM

Titel: Keolis 4718 & 6303
Skrivet av: MartinMartin skrivet 16 oktober 2011, 23:23:04 PM
Å även idag fick 2 av dagens 3 bussar vara med på bild.

(http://forumbilder.se/images/b21620111111438bab.jpg)

(http://forumbilder.se/images/63162011111435c37a.jpg)

Och nu tackar Jag för mig i Sydväst ! Frihamnen på Tisdag, trevligt !!!
Titel: SV: Keolis 4718 & 6303
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 17 oktober 2011, 07:34:45 AM
Citat från: MartinMartin skrivet 16 oktober 2011, 23:23:04 PM
(http://forumbilder.se/images/63162011111435c37a.jpg)

Undrar om det är denna jag sett eller en annan B9S där extraljusen försvunnit men konstverket till ställning sitter kvar.
Om man nu demonterat lamporna, verkar lustigt om båda trillat av, så varför inte ta bort allting?
Titel: SV: Keolis 4718 & 6303
Skrivet av: the0fiskis skrivet 17 oktober 2011, 09:15:30 AM
tror lamporna har gått sönder (krockat med nått)  och väntan på nya så sitter ställningen kvar
Titel: SV: Keolis 4718 & 6303
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 17 oktober 2011, 12:49:20 PM
Så kan det säkert vara men resten av bussen ser hel ut. Jaja, framtiden får utvisa  ;).
Titel: SV: Keolis 4718 & 6303
Skrivet av: Ersa skrivet 17 oktober 2011, 12:54:59 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 17 oktober 2011, 07:34:45 AM
Undrar om det är denna jag sett eller en annan B9S där extraljusen försvunnit men konstverket till ställning sitter kvar.
Om man nu demonterat lamporna, verkar lustigt om båda trillat av, så varför inte ta bort allting?

Fick denna tidiga serie B9S extraljus redan när de genomförde sin allra första tjänstgöring i Roslagen 2005? De blev dock inte långvariga i norr då de märkligt nog saknade gardiner, läslampor, luftmunstycken, AC och höga nackstöd. Det fick ju inte ens gå på 625:an pga sin låga utrustningsnivå. Och efter flytt till med stadsbetonad trafik kan de ju ha blivit av med extraljusen, då dessa inte behövs inom tätbebyggt område.

Men tre st sådana ställningar kan vi gärna ta över här uppe, om de är i vägen för er! ;)
Titel: SV: Keolis 4718 & 6303
Skrivet av: Fredde skrivet 17 oktober 2011, 13:17:35 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2011, 12:54:59 PM
Fick denna tidiga serie B9S extraljus redan när de genomförde sin allra första tjänstgöring i Roslagen 2005?

Nej, den borde ha fått det någon gång under hösten 2006..

Titel: SV: Keolis 4718 & 6303
Skrivet av: Marc skrivet 17 oktober 2011, 16:19:04 PM
Extraljusen får gärna skickas över till valfri Scania på Värmdö istället, "dimljusen" som dessa nyleveranser fått är inte så effektiva!
Titel: SV: Keolis 4718 & 6303
Skrivet av: Bussföraren skrivet 17 oktober 2011, 16:24:02 PM
Citat från: Marc skrivet 17 oktober 2011, 16:19:04 PM
Extraljusen får gärna skickas över till valfri Scania på Värmdö istället, "dimljusen" som dessa nyleveranser fått är inte så effektiva!
Takmonterade dimstrålkastare?

Vadan detta?

Dimstrålkastare ska ju monteras så lågt som möjligt, eller är det Scania Bussar som missat på utrustningsbandet?

Lär ju bara vara att byta insatser
Titel: SV: Keolis 4718 & 6303
Skrivet av: 5783 skrivet 17 oktober 2011, 16:30:19 PM
En vän till mig undrade varför alla bussar på 172/173 har extra ljus på taken. Men jag kunde inte ge något vettigt svar. Han tyckte att bussarna såg ut som "landsvägsbussar".
Titel: SV: Keolis 4718 & 6303
Skrivet av: Marc skrivet 17 oktober 2011, 17:57:48 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 17 oktober 2011, 16:24:02 PM
Takmonterade dimstrålkastare?

Låt vara osagt om det är äkta dimmljus, därav "", men vidvinkel och räcker inte många meter framåt! :)
Titel: SV: Keolis 4718 & 6303
Skrivet av: BussMackan skrivet 17 oktober 2011, 22:42:40 PM
Skulle vara kul att åka upp till SL-Land och fota lite  :P
Titel: SV: Keolis 4718 & 6303
Skrivet av: Optimal skrivet 18 oktober 2011, 01:20:37 AM
Citat från: Marc skrivet 17 oktober 2011, 17:57:48 PM
Låt vara osagt om det är äkta dimmljus, därav "", men vidvinkel och räcker inte många meter framåt! :)

Eftersom det var jag dom drog igång det hela med dimljus får jag väll svara på detta. Går man in på Hella och söker på artikelnumret som finns på linsen så står det dimljus insats. jag frågade han säljaren på Scania varför det satt dimljus. Svaret blev att Keolis inte hade beställt några extraljus och varför då en dimljuslins monterades upp sa han något med att det tillhör designen på bussen och dimljus insatsen är billigare än fjärrljusets/extraljusets.
Titel: SV: Keolis 4718 & 6303
Skrivet av: Ersa skrivet 18 oktober 2011, 01:54:00 AM
Citat från: Jim skrivet 18 oktober 2011, 01:20:37 AM
Eftersom det var jag dom drog igång det hela med dimljus får jag väll svara på detta. Går man in på Hella och söker på artikelnumret som finns på linsen så står det dimljus insats. jag frågade han säljaren på Scania varför det satt dimljus. Svaret blev att Keolis inte hade beställt några extraljus och varför då en dimljuslins monterades upp sa han något med att det tillhör designen på bussen och dimljus insatsen är billigare än fjärrljusets/extraljusets.

Låter ju inte alls logiskt. Varför har då Scania ens brytt sig om att montera hållare för insatserna på taket, om nu Keolis inte beställt något takljus vill säga? Med tanke på att både dåvarande Busslink och nu även Nobina eftermonterat rejäla takplacerade extraljus  på de flesta av sina Norrtäljebussar, tycker man ju att Keolis borde ha beställt "rätt" från första början till sina Värmdöbussar.

Är det ingen i denna bransch som lär sig en läxa av att de förr i tiden fått betala dyra pengar för att i efterhand montera på utrustning som de snålade in några få kronor på vid beställningen? Tro inte att eftermontaget och inkopplingen av extraljusen (inkl ställningen ni ser på 6303) var billig.