Jag vet inte hur mycket sanning det låg i det eller om det bara är ett rykte som går eller nåt.
Men iallafall, jag hörde en kollega för drygt en månad eller vad det kan vara som sa nåt om att 
det finns planer på att även chaufförer som kör stadsbuss ska använda sig av färdskrivaren,
nåt som man för tillfället inte behöver.
Nån som vet nåt om det om det finns nån sanning i det, eller ett rykte kanske?
//Nobinachaufför, Örebro
			
			
			
				Transportkommisjonen i EU ønsker at all "nytte"trafikk skal bruke färdskriver. Dvs allt fra budbiler til buss/lastbil uansett storlek.
			
			
			
				Innan man kommit på en lösning för att skilja undantagstrafik från EU trafik så är det en dålig lösning att använda skrivarna aktivt, vid en ev kontroll efter vägen eller en företagsrazzia går det då inte att avgöra om du kört trafik som omfattas av EU direktivet eller kört undantagstrafik (kortare än 50 km)
Idag som rekommenderar Transportstyrelsen att man INTE använder skrivaren resp använder "OUT" läge på digital skrivare när man utför undantagen trafik
			
			
			
				Varför ska vi ha undantagen trafik då? Stadstrafik måste ju vara jobbigare och mer tröttsam än "EU" trafik. Ändå får de köra hela sex timmar utan rast?
			
			
			
				Om man enbart och alltid kör stadsbuss och aldrig något annat så kan det möjligen vara OK att köra utan färdskrivare/"OUT" eftersom det är undantagstrafik. Men många av oss kör ju blandat och även om du enligt schemat ska köra stadsbuss en hel dag, eller hela veckan för den delen, så kan man ju alltid bli utbytt för att plötsligt köra andra linjer och då är det problematiskt. Därför kör vi på vår arbetsplats alltid med färdskrivare oavsett linje så behöver man inte fundera.
/MrH
			
			
			
				Citat från: MrH skrivet 18 oktober 2011, 12:55:49 PM
Om man enbart och alltid kör stadsbuss och aldrig något annat så kan det möjligen vara OK att köra utan färdskrivare/"OUT" eftersom det är undantagstrafik. Men många av oss kör ju blandat och även om du enligt schemat ska köra stadsbuss en hel dag, eller hela veckan för den delen, så kan man ju alltid bli utbytt för att plötsligt köra andra linjer och då är det problematiskt. Därför kör vi på vår arbetsplats alltid med färdskrivare oavsett linje så behöver man inte fundera.
/MrH
Hur gör ni för att markera undantagen körning på en analog skrivare då? Finns ju inget OUT läge på den...
De extremt få gångerna jag råkar ut för att ha blandad körning, alltså EU och undantagen som överskrider 4h30m körtid gör jag som följande. Jag tar ur färdskrivarbladet när jag ska påbörja den undantagna linjen och kör utan blad. Sedan när jag är klar med den undantagna linjen ritar jag i annat arbete för den tiden.
Gör man inte så riskerar man ju att åka dit för överskriden körtid. Särskillt stor risk är det ju om man blir stoppad av trafikpolisen när man t.ex. kör lastbil (ja vissa av oss jobbar lite varstans), trafikpolisen är långt mycket hårdare mot lastbilschaufförer än bussdito.  :(
			
 
			
			
				Citat från: Robert T skrivet 18 oktober 2011, 13:14:18 PM
Hur gör ni för att markera undantagen körning på en analog skrivare då? Finns ju inget OUT läge på den...
De extremt få gångerna jag råkar ut för att ha blandad körning, alltså EU och undantagen som överskrider 4h30m körtid gör jag som följande. Jag tar ur färdskrivarbladet när jag ska påbörja den undantagna linjen och kör utan blad. Sedan när jag är klar med den undantagna linjen ritar jag i annat arbete för den tiden.
Gör man inte så riskerar man ju att åka dit för överskriden körtid. Särskillt stor risk är det ju om man blir stoppad av trafikpolisen när man t.ex. kör lastbil (ja vissa av oss jobbar lite varstans), trafikpolisen är långt mycket hårdare mot lastbilschaufförer än bussdito.  :(
Hm, alltså vi hanterar all körning likadant, dvs registrerar allting enligt EU-direktivet. Själv har jag aldrig rört något "Out"-läge utan registrerar all körning på kort och blad. Hur de av kollegorna gör som eventuellt liksom du kör lastbil vet jag faktiskt inte. 
Personligen kan jag tycka att det hela är lite tramsigt, dvs att hålla på med detta när man kör buss i linjetrafik. Helt klart skillnad om man kör beställningskörningar eller lastbil på långdistans osv men när man kör buss efter på förhand konstruerade tjänster på X antal timmar där man börjar och slutar på någorlunda samma ställe, ibland på linjer under 50 km och ibland över eller blandat, nja... men nu är det som det är!  Och det är klart, det händer att man kör extra någon/några timmar efter ordinarie pass så visst förstår jag (motvilligt) att det kanske behövs... :D
/MrH