Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: COO500 skrivet 14 oktober 2011, 22:56:08 PM

Titel: KR 400 (bilder)
Skrivet av: COO500 skrivet 14 oktober 2011, 22:56:08 PM
(http://img440.imageshack.us/img440/9396/kr400001.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/440/kr400001.jpg/)

Kommer fler bilder senare, tog slut på batteri i kameran.....  :-[

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Titel: SV: KR 400 (bild)
Skrivet av: Robert T skrivet 14 oktober 2011, 23:51:31 PM
Wow, en bussåkare som förstått att man vill se något när man backar i mörker!  :o
Titel: SV: KR 400 (bild)
Skrivet av: Peter Öden skrivet 15 oktober 2011, 08:35:38 AM
Hej !

Tillverkas B 12B-chassiet fortfarande ?

Mvh Peter Ö
Titel: SV: KR 400 (bild)
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 15 oktober 2011, 09:14:27 AM
Alltså en av bussarna för Blå vägen skulle jag tro?
Titel: SV: KR 400 (bild)
Skrivet av: Jan skrivet 15 oktober 2011, 09:28:02 AM
DGA746 är då troligtvis en systervagn till 400?
Titel: SV: KR 400 (bild)
Skrivet av: COO500 skrivet 15 oktober 2011, 15:27:22 PM
Premiär tur i går fredag 14 oktober. Och kommer å gå på linje 31(Blåvägen).
Titel: SV: KR 400 (bild)
Skrivet av: ivar skrivet 15 oktober 2011, 15:36:13 PM
Hej!
Fin Bild på denna buss med  :) :)

Vet Du hur många sådana bussar KR-Trafik har beställt för sin trafik på:
1) Inlandsbussarna (Linje 45 och 63)
2) Blå Vägen (Linje 31, 33 och 35)

Mvh
Niclas
Titel: SV: KR 400 (bild)
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 15 oktober 2011, 15:44:30 PM
Citat från: COO500 skrivet 15 oktober 2011, 15:27:22 PM
Premiär tur i går fredag 14 oktober. Och kommer å gå på linje 31(Blåvägen).

Vad kul, gissar att resterande bussar är på ingång för den startade trafiken. Kul att man slutat med "Blå Vägen" på bussens långsidor som man haft tidigare.
Titel: SV: KR 400 (bild)
Skrivet av: COO500 skrivet 15 oktober 2011, 18:16:52 PM
Citat från: Niclas N skrivet 15 oktober 2011, 15:36:13 PM


1) Inlandsbussarna (Linje 45 och 63)
2) Blå Vägen (Linje 31, 33 och 35)


Hej, på linje 45, både norr och söder totalt 6 st bussar.
Linje 63 en(1) buss, som ska vara staionerad i Umeå.
Linje 31, "blåvägen" 4 st godsbussar. Sen tillkommer det 3 eller fyra "vanliga" bussar.
Linje 33 och 35 har jag ingen aning om.
Mvh Peter.
Titel: SV: KR 400 (bild)
Skrivet av: COO500 skrivet 16 oktober 2011, 17:43:18 PM
Lite fler bilder på nya bussen. B.la. provkörning hkplyft.
(http://img406.imageshack.us/img406/9924/krbuss4008.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/406/krbuss4008.jpg/)

(http://img84.imageshack.us/img84/2301/krbuss4006.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/84/krbuss4006.jpg/)

(http://img849.imageshack.us/img849/972/krbuss4007.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/849/krbuss4007.jpg/)

(http://img441.imageshack.us/img441/1356/krbuss4004.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/441/krbuss4004.jpg/)

(http://img267.imageshack.us/img267/5544/krbuss4003.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/267/krbuss4003.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 16 oktober 2011, 18:33:50 PM
Ser att bussarna är byggda på B12B. Hur har det gått till, hade man "lagt undan" chassin eller har boggiversionen på B9R blivit försenad? Enligt tidigare uppgifter så skulle ju B12B-chassit(inkl "pannkakan") tas ur produktion vid gångna halvårskiftet?


Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: ivar skrivet 17 oktober 2011, 20:55:27 PM
Hej igen!
Jag undrar om någon känner till varför man lägger ner linje 300 Umeå-Mo I Rana?
Linje 33 och 35 trafikeras av Fjällbuss enligt tidtabellen.

Samt vilka mera trafikområden tar KR-Trafik över, samt om någon vet bussinköp för dessa paket?

Mvh
Niclas
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 17 oktober 2011, 21:09:27 PM
Citat från: Niclas N skrivet 17 oktober 2011, 20:55:27 PM
Hej igen!
Jag undrar om någon känner till varför man lägger ner linje 300 Umeå-Mo I Rana?
Linje 33 och 35 trafikeras av Fjällbuss enligt tidtabellen.

Samt vilka mera trafikområden tar KR-Trafik över, samt om någon vet bussinköp för dessa paket?

Mvh
Niclas

Nedläggningen av linje 300 berodde dels på dålig beläggning, dels på att "norskarna" inte ville bidra till driften av linjen.

Efter årsskiftet lär KR ha ett 50-tal bussar i trafik i Västerbotten, då de övriga trafikpaketen(Sävar, Bjurholm/Vännäs och Holmsund/Obbola) då körts igång.
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: Petteri skrivet 17 oktober 2011, 21:10:01 PM
Wist har köpa och förreggat chassin så detta blivit möjligt. nu slut på b12b chassin, nu kommer 11 liters motorena.
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: Håkan 62 skrivet 17 oktober 2011, 21:30:47 PM
Trevligt med favoritbussen som godsrumsbuss. Tycker det är synd att man slutat med mittmotor, varför inte en fet B13M godsrum med I-shift på 460 hkr.  :)
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 17 oktober 2011, 21:33:42 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 17 oktober 2011, 21:09:27 PM
Nedläggningen av linje 300 berodde dels på dålig beläggning, dels på att "norskarna" inte ville bidra till driften av linjen.

Efter årsskiftet lär KR ha ett 50-tal bussar i trafik i Västerbotten, då de övriga trafikpaketen(Sävar, Bjurholm/Vännäs och Holmsund/Obbola) då körts igång.

Nu vill dock "norskarna" fixa buss Mo i Rana - Hemavan själv då Länstrafiken säger nej.
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 17 oktober 2011, 21:40:43 PM
Citat från: Petteri skrivet 17 oktober 2011, 21:10:01 PM
Wist har köpa och förreggat chassin så detta blivit möjligt. nu slut på b12b chassin, nu kommer 11 liters motorena.

Misstänkte något sådant. Godsbuss på B9R lär det aldrig bli m a o.
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 17 oktober 2011, 21:44:13 PM
Citat från: Håkan 62 skrivet 17 oktober 2011, 21:30:47 PM
Trevligt med favoritbussen som godsrumsbuss. Tycker det är synd att man slutat med mittmotor, varför inte en fet B13M godsrum med I-shift på 460 hkr.  :)

Visst skulle en B13M kännas trevlig. Eller B16M! Höhö! ;D
Mittmotor känns ju alltid bäst när man kör godsbuss vintertid. Men dessvärre sägs det att 13-litersmotorn inte får plats under golvet i mitten. Huruvida det påstående stämmer helt kan jag dock inte själv garantera.
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: COO500 skrivet 17 oktober 2011, 22:14:12 PM
Citat från: Håkan 62 skrivet 17 oktober 2011, 21:30:47 PM
Trevligt med favoritbussen som godsrumsbuss. Tycker det är synd att man slutat med mittmotor, varför inte en fet B13M godsrum med I-shift på 460 hkr.  :)
Hmm räcker en 11liters på 480hk, med i-shift???? Så stark kommer 11:an å bli...  ;)
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 17 oktober 2011, 22:18:06 PM
Citat från: COO500 skrivet 17 oktober 2011, 22:14:12 PM
Hmm räcker en 11liters på 480hk, med i-shift???? Så stark kommer 11:an å bli...  ;)

11:an räcker nog till rent styrkemässigt. Men placeringen där bak kvarstår ju... :-\
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2011, 22:58:22 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2011, 21:44:13 PM
Visst skulle en B13M kännas trevlig. Eller B16M! Höhö! ;D
Mittmotor känns ju alltid bäst när man kör godsbuss vintertid. Men dessvärre sägs det att 13-litersmotorn inte får plats under golvet i mitten. Huruvida det påstående stämmer helt kan jag dock inte själv garantera.

Ja, det är i alla fall vad Volvo själva uppger. Så det stämmer säkert.

Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: Robert T skrivet 17 oktober 2011, 23:47:22 PM
Ingen som tänkt på att höja golvet?  ;D
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: bjorn_k skrivet 18 oktober 2011, 06:12:07 AM
Citat från: Robert T skrivet 17 oktober 2011, 23:47:22 PM
Ingen som tänkt på att höja golvet?  ;D
;D Det är ju inte SL, så varför inte :-P
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: Bussföraren skrivet 18 oktober 2011, 08:07:47 AM
Efterfrågan på mittmotorbussar är så svag att Volvo näppeligen är intresserade av att ta fram en specialkonstruktion som inte kan räknas hem på långa serier, alternativt blir det extremt dyra bussar som ingen vill köpa....

Övergången till bakmotor har ju f.ö lett till att Volvo fått se sina marknadsandelar minska eftersom kunderna nu lika gärna kan köpa en Scania och framöver även MAN, MB, DAF etc

I snitt säljer man 4-5 godsare/år och eftersom fler o fler län upphör med kombibussar och med gods överhuvudtaget så minskar marknaden hela tiden.

Nu är det bara Värmland, Västerbotten o Norrbotten som kör enbart bussgods med kombibussar, Jämtland och kusten har delvis övergått till släpvagn (Smågods som undergolvlastas givetvis undantaget)
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: Smon skrivet 18 oktober 2011, 08:56:10 AM
Lät som en bra idé tycker jag :)
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: Jan skrivet 18 oktober 2011, 09:57:38 AM
Citat från: Bussföraren skrivet 18 oktober 2011, 08:07:47 AM
Efterfrågan på mittmotorbussar är så svag att Volvo näppeligen är intresserade av att ta fram en specialkonstruktion som inte kan räknas hem på långa serier, alternativt blir det extremt dyra bussar som ingen vill köpa....

Övergången till bakmotor har ju f.ö lett till att Volvo fått se sina marknadsandelar minska eftersom kunderna nu lika gärna kan köpa en Scania och framöver även MAN, MB, DAF etc

I snitt säljer man 4-5 godsare/år och eftersom fler o fler län upphör med kombibussar och med gods överhuvudtaget så minskar marknaden hela tiden.

Nu är det bara Värmland, Västerbotten o Norrbotten som kör enbart bussgods med kombibussar, Jämtland och kusten har delvis övergått till släpvagn (Smågods som undergolvlastas givetvis undantaget)

Dalarna har kvar sina.
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: Bussföraren skrivet 18 oktober 2011, 11:27:48 AM
Citat från: Jan skrivet 18 oktober 2011, 09:57:38 AM
Dalarna har kvar sina.

Precis, tyckte det var nåt län som fattades :-)
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: Ove Bojarp skrivet 18 oktober 2011, 19:58:22 PM
Hej,
Nu finns det även 2 bussar till med nr: CXC 549 och CXC 530 som oxå
är benämnda B12B i registret. Även dessa har samma dekalering vad
gäller färg som de 2 tidigare (DGA 746 och CXC 531).
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: Jan skrivet 06 januari 2012, 00:00:42 AM
Citat från: COO500 skrivet 14 oktober 2011, 22:56:08 PM
(http://img440.imageshack.us/img440/9396/kr400001.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/440/kr400001.jpg/)

Kommer fler bilder senare, tog slut på batteri i kameran.....  :-[

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Hur många pallplatser?
Titel: SV: KR 400 (bilder)
Skrivet av: Peter Andersson skrivet 06 januari 2012, 01:52:03 AM
Citat från: Bussföraren skrivet 18 oktober 2011, 08:07:47 AM
Efterfrågan på mittmotorbussar är så svag att Volvo näppeligen är intresserade av att ta fram en specialkonstruktion som inte kan räknas hem på långa serier, alternativt blir det extremt dyra bussar som ingen vill köpa....

Övergången till bakmotor har ju f.ö lett till att Volvo fått se sina marknadsandelar minska eftersom kunderna nu lika gärna kan köpa en Scania och framöver även MAN, MB, DAF etc

I snitt säljer man 4-5 godsare/år och eftersom fler o fler län upphör med kombibussar och med gods överhuvudtaget så minskar marknaden hela tiden.

Nu är det bara Värmland, Västerbotten o Norrbotten som kör enbart bussgods med kombibussar, Jämtland och kusten har delvis övergått till släpvagn (Smågods som undergolvlastas givetvis undantaget)

Hälsingland har ochså kvar sina Godsbussar ännu

MVH Peter
X-Län