(http://img440.imageshack.us/img440/9396/kr400001.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/440/kr400001.jpg/)
Kommer fler bilder senare, tog slut på batteri i kameran..... :-[
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Wow, en bussåkare som förstått att man vill se något när man backar i mörker! :o
Hej !
Tillverkas B 12B-chassiet fortfarande ?
Mvh Peter Ö
Alltså en av bussarna för Blå vägen skulle jag tro?
DGA746 är då troligtvis en systervagn till 400?
Premiär tur i går fredag 14 oktober. Och kommer å gå på linje 31(Blåvägen).
Hej!
Fin Bild på denna buss med :) :)
Vet Du hur många sådana bussar KR-Trafik har beställt för sin trafik på:
1) Inlandsbussarna (Linje 45 och 63)
2) Blå Vägen (Linje 31, 33 och 35)
Mvh
Niclas
Citat från: COO500 skrivet 15 oktober 2011, 15:27:22 PM
Premiär tur i går fredag 14 oktober. Och kommer å gå på linje 31(Blåvägen).
Vad kul, gissar att resterande bussar är på ingång för den startade trafiken. Kul att man slutat med "Blå Vägen" på bussens långsidor som man haft tidigare.
Citat från: Niclas N skrivet 15 oktober 2011, 15:36:13 PM
1) Inlandsbussarna (Linje 45 och 63)
2) Blå Vägen (Linje 31, 33 och 35)
Hej, på linje 45, både norr och söder totalt 6 st bussar.
Linje 63 en(1) buss, som ska vara staionerad i Umeå.
Linje 31, "blåvägen" 4 st godsbussar. Sen tillkommer det 3 eller fyra "vanliga" bussar.
Linje 33 och 35 har jag ingen aning om.
Mvh Peter.
Lite fler bilder på nya bussen. B.la. provkörning hkplyft.
(http://img406.imageshack.us/img406/9924/krbuss4008.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/406/krbuss4008.jpg/)
(http://img84.imageshack.us/img84/2301/krbuss4006.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/84/krbuss4006.jpg/)
(http://img849.imageshack.us/img849/972/krbuss4007.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/849/krbuss4007.jpg/)
(http://img441.imageshack.us/img441/1356/krbuss4004.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/441/krbuss4004.jpg/)
(http://img267.imageshack.us/img267/5544/krbuss4003.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/267/krbuss4003.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Ser att bussarna är byggda på B12B. Hur har det gått till, hade man "lagt undan" chassin eller har boggiversionen på B9R blivit försenad? Enligt tidigare uppgifter så skulle ju B12B-chassit(inkl "pannkakan") tas ur produktion vid gångna halvårskiftet?
Hej igen!
Jag undrar om någon känner till varför man lägger ner linje 300 Umeå-Mo I Rana?
Linje 33 och 35 trafikeras av Fjällbuss enligt tidtabellen.
Samt vilka mera trafikområden tar KR-Trafik över, samt om någon vet bussinköp för dessa paket?
Mvh
Niclas
Citat från: Niclas N skrivet 17 oktober 2011, 20:55:27 PM
Hej igen!
Jag undrar om någon känner till varför man lägger ner linje 300 Umeå-Mo I Rana?
Linje 33 och 35 trafikeras av Fjällbuss enligt tidtabellen.
Samt vilka mera trafikområden tar KR-Trafik över, samt om någon vet bussinköp för dessa paket?
Mvh
Niclas
Nedläggningen av linje 300 berodde dels på dålig beläggning, dels på att "norskarna" inte ville bidra till driften av linjen.
Efter årsskiftet lär KR ha ett 50-tal bussar i trafik i Västerbotten, då de övriga trafikpaketen(Sävar, Bjurholm/Vännäs och Holmsund/Obbola) då körts igång.
Wist har köpa och förreggat chassin så detta blivit möjligt. nu slut på b12b chassin, nu kommer 11 liters motorena.
Trevligt med favoritbussen som godsrumsbuss. Tycker det är synd att man slutat med mittmotor, varför inte en fet B13M godsrum med I-shift på 460 hkr. :)
Citat från: Greger Larsson skrivet 17 oktober 2011, 21:09:27 PM
Nedläggningen av linje 300 berodde dels på dålig beläggning, dels på att "norskarna" inte ville bidra till driften av linjen.
Efter årsskiftet lär KR ha ett 50-tal bussar i trafik i Västerbotten, då de övriga trafikpaketen(Sävar, Bjurholm/Vännäs och Holmsund/Obbola) då körts igång.
Nu vill dock "norskarna" fixa buss Mo i Rana - Hemavan själv då Länstrafiken säger nej.
Citat från: Petteri skrivet 17 oktober 2011, 21:10:01 PM
Wist har köpa och förreggat chassin så detta blivit möjligt. nu slut på b12b chassin, nu kommer 11 liters motorena.
Misstänkte något sådant. Godsbuss på B9R lär det aldrig bli m a o.
Citat från: Håkan 62 skrivet 17 oktober 2011, 21:30:47 PM
Trevligt med favoritbussen som godsrumsbuss. Tycker det är synd att man slutat med mittmotor, varför inte en fet B13M godsrum med I-shift på 460 hkr. :)
Visst skulle en B13M kännas trevlig. Eller B16M! Höhö! ;D
Mittmotor känns ju alltid bäst när man kör godsbuss vintertid. Men dessvärre sägs det att 13-litersmotorn inte får plats under golvet i mitten. Huruvida det påstående stämmer helt kan jag dock inte själv garantera.
Citat från: Håkan 62 skrivet 17 oktober 2011, 21:30:47 PM
Trevligt med favoritbussen som godsrumsbuss. Tycker det är synd att man slutat med mittmotor, varför inte en fet B13M godsrum med I-shift på 460 hkr. :)
Hmm räcker en 11liters på 480hk, med i-shift???? Så stark kommer 11:an å bli... ;)
Citat från: COO500 skrivet 17 oktober 2011, 22:14:12 PM
Hmm räcker en 11liters på 480hk, med i-shift???? Så stark kommer 11:an å bli... ;)
11:an räcker nog till rent styrkemässigt. Men placeringen där bak kvarstår ju... :-\
Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2011, 21:44:13 PM
Visst skulle en B13M kännas trevlig. Eller B16M! Höhö! ;D
Mittmotor känns ju alltid bäst när man kör godsbuss vintertid. Men dessvärre sägs det att 13-litersmotorn inte får plats under golvet i mitten. Huruvida det påstående stämmer helt kan jag dock inte själv garantera.
Ja, det är i alla fall vad Volvo själva uppger. Så det stämmer säkert.
Ingen som tänkt på att höja golvet? ;D
Citat från: Robert T skrivet 17 oktober 2011, 23:47:22 PM
Ingen som tänkt på att höja golvet? ;D
;D Det är ju inte SL, så varför inte :-P
Efterfrågan på mittmotorbussar är så svag att Volvo näppeligen är intresserade av att ta fram en specialkonstruktion som inte kan räknas hem på långa serier, alternativt blir det extremt dyra bussar som ingen vill köpa....
Övergången till bakmotor har ju f.ö lett till att Volvo fått se sina marknadsandelar minska eftersom kunderna nu lika gärna kan köpa en Scania och framöver även MAN, MB, DAF etc
I snitt säljer man 4-5 godsare/år och eftersom fler o fler län upphör med kombibussar och med gods överhuvudtaget så minskar marknaden hela tiden.
Nu är det bara Värmland, Västerbotten o Norrbotten som kör enbart bussgods med kombibussar, Jämtland och kusten har delvis övergått till släpvagn (Smågods som undergolvlastas givetvis undantaget)
Lät som en bra idé tycker jag :)
Citat från: Bussföraren skrivet 18 oktober 2011, 08:07:47 AM
Efterfrågan på mittmotorbussar är så svag att Volvo näppeligen är intresserade av att ta fram en specialkonstruktion som inte kan räknas hem på långa serier, alternativt blir det extremt dyra bussar som ingen vill köpa....
Övergången till bakmotor har ju f.ö lett till att Volvo fått se sina marknadsandelar minska eftersom kunderna nu lika gärna kan köpa en Scania och framöver även MAN, MB, DAF etc
I snitt säljer man 4-5 godsare/år och eftersom fler o fler län upphör med kombibussar och med gods överhuvudtaget så minskar marknaden hela tiden.
Nu är det bara Värmland, Västerbotten o Norrbotten som kör enbart bussgods med kombibussar, Jämtland och kusten har delvis övergått till släpvagn (Smågods som undergolvlastas givetvis undantaget)
Dalarna har kvar sina.
Citat från: Jan skrivet 18 oktober 2011, 09:57:38 AM
Dalarna har kvar sina.
Precis, tyckte det var nåt län som fattades :-)
Hej,
Nu finns det även 2 bussar till med nr: CXC 549 och CXC 530 som oxå
är benämnda B12B i registret. Även dessa har samma dekalering vad
gäller färg som de 2 tidigare (DGA 746 och CXC 531).
Citat från: COO500 skrivet 14 oktober 2011, 22:56:08 PM
(http://img440.imageshack.us/img440/9396/kr400001.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/440/kr400001.jpg/)
Kommer fler bilder senare, tog slut på batteri i kameran..... :-[
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Hur många pallplatser?
Citat från: Bussföraren skrivet 18 oktober 2011, 08:07:47 AM
Efterfrågan på mittmotorbussar är så svag att Volvo näppeligen är intresserade av att ta fram en specialkonstruktion som inte kan räknas hem på långa serier, alternativt blir det extremt dyra bussar som ingen vill köpa....
Övergången till bakmotor har ju f.ö lett till att Volvo fått se sina marknadsandelar minska eftersom kunderna nu lika gärna kan köpa en Scania och framöver även MAN, MB, DAF etc
I snitt säljer man 4-5 godsare/år och eftersom fler o fler län upphör med kombibussar och med gods överhuvudtaget så minskar marknaden hela tiden.
Nu är det bara Värmland, Västerbotten o Norrbotten som kör enbart bussgods med kombibussar, Jämtland och kusten har delvis övergått till släpvagn (Smågods som undergolvlastas givetvis undantaget)
Hälsingland har ochså kvar sina Godsbussar ännu
MVH Peter
X-Län