All tågtrafik inställd mellan 20/10 kl. 20 och 25/10 kl. 02 pga. diverse arbeten utmed bansträckan.
För berörda SJ-tåg gäller att bussersättning ordnas mellan Hjulsta och Bålsta.
För SLs pendeltåg inrättas 6 olika busslinjer med sammanlagt 75 bussar i trafik.
Tidtabeller finns här http://sl.se/PageFiles/15929/Ersattningstrafik_v42%202011.pdf (http://sl.se/PageFiles/15929/Ersattningstrafik_v42%202011.pdf)
Mycket tveksamt om antalet bussar kommer att räcka till. Körtiderna verkar också i underkant.
Citat från: rengmark skrivet 13 oktober 2011, 12:40:26 PM
All tågtrafik inställd mellan 20/10 kl. 20 och 25/10 kl. 02 pga. diverse arbeten utmed bansträckan.
För berörda SJ-tåg gäller att bussersättning ordnas mellan Hjulsta och Bålsta.
För SLs pendeltåg inrättas 6 olika busslinjer med sammanlagt 75 bussar i trafik.
Tidtabeller finns här http://sl.se/PageFiles/15929/Ersattningstrafik_v42%202011.pdf (http://sl.se/PageFiles/15929/Ersattningstrafik_v42%202011.pdf)
Mycket tveksamt om antalet bussar kommer att räcka till. Körtiderna verkar också i underkant.
Vem kör busstrafiken?
Swebus sätter in extraturer på linje 888 mellan Västerås och Stockholm.
http://www.nobina.com/sv/Swebus/Nyheter/Swebus-satter-in-extraturer-mellan-Vasteras-och-Stockholm-pa-grund-av-banarbete/
Citat från: Walter skrivet 13 oktober 2011, 13:24:40 PM
Vem kör busstrafiken?
Man kan ju anta att dem som körs för Stockholmståg körs i huvudsak av Nobina och SJ tågen av Björkskoncernen
Nobina kommer köra det mesta av ersättningstrafiken. Just nu jobbar delar av företaget för högtryck, bussar ska fram, personal ska hittas och information sammanställas. Mycket men kul!
75 bussar tycker jag låter lite, var kommer den siffran ifrån?
Delfinbuss, Strömma buss och Botkyrkabuss kommer med största sannolikhet vara med, fler bolag är också kontaktade. Vi får väll se hur resultatet blir i nästa vecka ;)
Till alla er som inte riktigt bra lokalsinne i Stockholm så rekommenderas även denna länk: http://sl.se/sv/Resenar/Planera-resa/Kommande-forandringar/Balstagrenen-avstangd/
Som resande på blåa linjen till Stadshagen så hoppas jag verkligen att allt fungerar som det ska den 20 oktober. Trapporna vid Fridhemsplan är inte roliga på morgnarna!
Citat från: MrX skrivet 13 oktober 2011, 15:23:18 PM
75 bussar tycker jag låter lite, var kommer den siffran ifrån?
Igår delade Stockholmståg ut en folder på berörda pendelstationer. I den står bl.a. "Vi har satt in 75 bussar som kör under avstängningen men det går inte att fullt ut ersätta pendeltågets kapacitet med busstrafik".
Slappt att man inte ens orkat göra en karta...
Citat från: Traesk skrivet 14 oktober 2011, 10:39:59 AM
Slappt att man inte ens orkat göra en karta...
Såg en karta i tunnelbanan stn. Stadshagen!
Citat från: rengmark skrivet 13 oktober 2011, 18:03:25 PM
Igår delade Stockholmståg ut en folder på berörda pendelstationer. I den står bl.a. "Vi har satt in 75 bussar som kör under avstängningen men det går inte att fullt ut ersätta pendeltågets kapacitet med busstrafik".
Såg den idag på jobbet. Ja hade jag bott i de berörda områdena hade jag nog funderat på att vara ledig de aktuella dagarna, kaos är bara förnamnet på vad vi kommer uppleva.
Kommer någon trafik utgå från Bålsta/Enköping? Jag har inte hört ett skvatt om detta och jag är timmis som saknar arbete i princip...
Ge mig en buss så kör jag. :)
Citat från: Traesk skrivet 14 oktober 2011, 10:39:59 AM
Slappt att man inte ens orkat göra en karta...
Det finns en schematisk karta i den folder som delas ut.
Citat från: Robert T skrivet 14 oktober 2011, 14:56:34 PM
Kommer någon trafik utgå från Bålsta/Enköping? Jag har inte hört ett skvatt om detta och jag är timmis som saknar arbete i princip...
Ge mig en buss så kör jag. :)
35B kör Bålsta - Rotebro!
En kollega berättade att MTR och Stockholmståg ansökt om att föra köra extratåg berörda dagar på alla tre berörda linjer, gröna och blåa linjen samt pendeln till Märsta, båda företagen hade fått avslag. Varför förtäljer inte historien.
Citat från: MrX skrivet 14 oktober 2011, 18:46:13 PM
En kollega berättade att MTR och Stockholmståg ansökt om att föra köra extratåg berörda dagar på alla tre berörda linjer, gröna och blåa linjen samt pendeln till Märsta, båda företagen hade fått avslag. Varför förtäljer inte historien.
Problemet är väl att det inte finns fler tåg (i princip) att sätta in i högtrafik och då tycker man kanske inte att det ger någon större effekt att sätta in på annan tid. För uppmaningen att åka på annan tid, lär ju inte ge något större resultat. Däremot lär ju resandet på helgen minska rätt radikalt på pendeln - de som inte behöver åka in till stan, väljer väl att åka till något lokalt centrum om man skall handla etc.
På helgen skulle dock linje 18 behöva förlängas till Vällingby. Och man bör nog köra med fullängdståg på blåa linjen på helgen, och gröna på söndagen. Men någon extratrafik i övrigt (när ledig kapacitet finns - alltså utanför högtrafik), tror jag nog inte ger så mycket, eller ens är behövlig.
hoppas dem sätte in många trafikvärdar/kundvärdar som kan hjälpa flöden med folk till där det inte jätte mycket folk... :)
Citat från: Traesk skrivet 14 oktober 2011, 10:39:59 AM
Slappt att man inte ens orkat göra en karta...
http://sl.se/PageFiles/15929/Karta%20ers%c3%a4ttningsbussar.png
vet inte om det finns någon bättre...
Citat från: the0fiskis skrivet 14 oktober 2011, 21:04:06 PM
http://sl.se/PageFiles/15929/Karta%20ers%c3%a4ttningsbussar.png
vet inte om det finns någon bättre...
Det var den jag syftade på. Tack för länken!
Citat från: Omnilasse skrivet 14 oktober 2011, 20:04:35 PM
Problemet är väl att det inte finns fler tåg (i princip) att sätta in i högtrafik och då tycker man kanske inte att det ger någon större effekt att sätta in på annan tid. För uppmaningen att åka på annan tid, lär ju inte ge något större resultat. Däremot lär ju resandet på helgen minska rätt radikalt på pendeln - de som inte behöver åka in till stan, väljer väl att åka till något lokalt centrum om man skall handla etc.
På helgen skulle dock linje 18 behöva förlängas till Vällingby. Och man bör nog köra med fullängdståg på blåa linjen på helgen, och gröna på söndagen. Men någon extratrafik i övrigt (när ledig kapacitet finns - alltså utanför högtrafik), tror jag nog inte ger så mycket, eller ens är behövlig.
Att tunnelbanan inte kan köra fler tåg är givet, de kör allt tåg de har i rusningen. Men pendeln då? De flesta av ersättningsbussarna har ju anslutning till pendeln från Märsta, varför får inte de klartecken att köra fler tåg? Det tycker jag är låter riktigt konstigt rent ut sagt. Även Trafikverket måste ju inse att resandet ökar om ersättningsbussar körs till andra stationer. Men men
Citat från: MrX skrivet 14 oktober 2011, 23:30:18 PM
Att tunnelbanan inte kan köra fler tåg är givet, de kör allt tåg de har i rusningen. Men pendeln då? De flesta av ersättningsbussarna har ju anslutning till pendeln från Märsta, varför får inte de klartecken att köra fler tåg? Det tycker jag är låter riktigt konstigt rent ut sagt. Även Trafikverket måste ju inse att resandet ökar om ersättningsbussar körs till andra stationer. Men men
Du menar, typ att tågen som normalt går till Bålsta skulle kunna gå mot Märsta i stället? Det verkar ju enkelt, men finns det verkligen kapacitet för att vända dessa tåg någonstans på märsta-linjen?
Citat från: JDS skrivet 14 oktober 2011, 23:35:10 PM
Du menar, typ att tågen som normalt går till Bålsta skulle kunna gå mot Märsta i stället? Det verkar ju enkelt, men finns det verkligen kapacitet för att vända dessa tåg någonstans på märsta-linjen?
Ibland glömmer man hur svårt det är att vända ett tåg i jämförelse med en buss. Men ja, varför kan man inte nyttja den överkapacitet som man kommer att ha under de aktuella dagarna till att köra på Märstapendeln? Det låter givetvis enklare än det faktiskt är men ändå, någon slags lösning borde ju kunna finnas
Citat från: MrX skrivet 14 oktober 2011, 23:54:58 PM
Ibland glömmer man hur svårt det är att vända ett tåg i jämförelse med en buss. Men ja, varför kan man inte nyttja den överkapacitet som man kommer att ha under de aktuella dagarna till att köra på Märstapendeln? Det låter givetvis enklare än det faktiskt är men ändå, någon slags lösning borde ju kunna finnas
Känns som att det i praktiken borde fungera med att flytta över Bålsta/Kungsängen/Jakobsberg-tågen till Märstagrenen. Små krux kanske dyker upp med Uppsalapendeln på sträckan Skavstaby - Märsta, samt Upptåget Upplands Väsby - Skavstaby, men det kanske går att fixa en lösning. Fördelen är väl att det är fyrspår Sthlm C - Skavstaby, så det borde inte behöva uppstå några större störningar för fjärrtågen med utökad pendelkapacitet.
Om det skulle bli utökad trafik på Märstagrenen under dessa dagar, så får man hoppas på att tågen från depån i Bro skickas ner lite tidigare, annars kanske dom blir fast där...
Citat från: Andreas91 skrivet 15 oktober 2011, 01:19:47 AM
Känns som att det i praktiken borde fungera med att flytta över Bålsta/Kungsängen/Jakobsberg-tågen till Märstagrenen. Små krux kanske dyker upp med Uppsalapendeln på sträckan Skavstaby - Märsta, samt Upptåget Upplands Väsby - Skavstaby, men det kanske går att fixa en lösning. Fördelen är väl att det är fyrspår Sthlm C - Skavstaby, så det borde inte behöva uppstå några större störningar för fjärrtågen med utökad pendelkapacitet.
Om det skulle bli utökad trafik på Märstagrenen under dessa dagar, så får man hoppas på att tågen från depån i Bro skickas ner lite tidigare, annars kanske dom blir fast där...
Problemet handlar främst om var tågen skall vända. Man kör ju ändå de extratåg på Märstalinjen som gått så tidigare under begränsningen på Bålsta-linjen - så några tåg till går det faktiskt. Men därmed använder man spåret vid Upplands Väsby till max. Problemet med att köra fler tåg till Märsta är att man då blockerar tågen från till Uppsala. Så där går det i princip inte att få in fler tåg. Säkerligen skulle det gå om man la om hela tidtabellen för tågtrafiken i Sverige - men det skull nog vara ett alltför stort ingrepp för en så pass kortvarig avstängning.
Givetvis skulle man väl kunna köra några fler tåg i lågtrafik - men då man ju kör med multipelkopplade X60 dagtid, så kommer kapaciteten räcka ändå.
Hört lite från SL. Keolis kommer att köra ersättningstrafiken.
Antal bussar per linje:
35 Spånga-Bålsta 12 bussar
35B Bålsta-Rotebro 13 bussar
35R Bro-Rotebro 8 bussar
35K Kungsängen-Rotebro 12 bussar
35J Kallhäll-Jakobsberg-Akalla 20 bussar
35S Barkarby-Spånga-Tensta 10 bussar
Citat från: rengmark skrivet 16 oktober 2011, 22:19:39 PM
Hört lite från SL. Keolis kommer att köra ersättningstrafiken.
Antal bussar per linje:
35 Spånga-Bålsta 12 bussar
35B Bålsta-Rotebro 13 bussar
35R Bro-Rotebro 8 bussar
35K Kungsängen-Rotebro 12 bussar
35J Kallhäll-Jakobsberg-Akalla 20 bussar
35S Barkarby-Spånga-Tensta 10 bussar
Och tidigare i denna tråd säger att det är Nobina som kör med andra åkare inhyrda.
Citat från: rengmark skrivet 16 oktober 2011, 22:19:39 PM
Hört lite från SL. Keolis kommer att köra ersättningstrafiken.
Antal bussar per linje:
35 Spånga-Bålsta 12 bussar
35B Bålsta-Rotebro 13 bussar
35R Bro-Rotebro 8 bussar
35K Kungsängen-Rotebro 12 bussar
35J Kallhäll-Jakobsberg-Akalla 20 bussar
35S Barkarby-Spånga-Tensta 10 bussar
Du (eller SL) måste ha skrivit fel på 35R och 35K; det är den senare som klarar det på 8 bussar och den förra möjligtvis på 12.
35 kräver dock enligt tidtabellen 13 fordon (omloppstid 145 minuter - torde bli svårt att spara in det omloppet på samkörning med 35S eller 35B).
35B, kan omöljgen fungera på 13 bussar. Allra minst 18 bussar. Det kan alltså gå på 81 fordon totalt, möjligen kan man någonstans klara av att spara in ett omlopp genom att växla mellan linjerna, men det blir nog svårt. Detta är också med extremt korta tider för tidsreglering, särskilt som det ju är rätt mycket kö på Rotebroleden i högtrafik...Förarbyten och lastning tar också tid. Skulle nog själv räkna med att man nog skulle behöva omkring 85-90 fordon för att egentligen klara trafiken utan för mycket störningar, men 81 skulle väl fungera i teorin iaf.
Citat från: Omnilasse skrivet 15 oktober 2011, 08:52:53 AM
Problemet handlar främst om var tågen skall vända. Man kör ju ändå de extratåg på Märstalinjen som gått så tidigare under begränsningen på Bålsta-linjen - så några tåg till går det faktiskt. Men därmed använder man spåret vid Upplands Väsby till max. Problemet med att köra fler tåg till Märsta är att man då blockerar tågen från till Uppsala. Så där går det i princip inte att få in fler tåg. Säkerligen skulle det gå om man la om hela tidtabellen för tågtrafiken i Sverige - men det skull nog vara ett alltför stort ingrepp för en så pass kortvarig avstängning.
Givetvis skulle man väl kunna köra några fler tåg i lågtrafik - men då man ju kör med multipelkopplade X60 dagtid, så kommer kapaciteten räcka ändå.
Det skulle behövas 5-minuterstrafik, och med 15-minuterstrafik till Märsta skulle man kunna vända var 15:e minut på var och ett av vändspåren vid Upplands Väsby. Förstår inte problemet, annat än Trafikverkets gamla vanliga oflexibilitet.
Då kan du ju hjälpa dom lösa problemet..
Citat från: Adrian Langemar skrivet 16 oktober 2011, 23:33:29 PM
Det skulle behövas 5-minuterstrafik, och med 15-minuterstrafik till Märsta skulle man kunna vända var 15:e minut på var och ett av vändspåren vid Upplands Väsby. Förstår inte problemet, annat än Trafikverkets gamla vanliga oflexibilitet.
Hm, du vill alltså köra åtta pendeltåg i timmen på spår 3 i Upplands Väsby, låt oss anta att detta går bra - var gör du av Upptåget?
Citat från: Adrian Langemar skrivet 16 oktober 2011, 23:33:29 PM
Det skulle behövas 5-minuterstrafik, och med 15-minuterstrafik till Märsta skulle man kunna vända var 15:e minut på var och ett av vändspåren vid Upplands Väsby. Förstår inte problemet, annat än Trafikverkets gamla vanliga oflexibilitet.
Nu han visst JDS före...men förtydligar problematiken något...
Det som ställer till det är Upptåget. Det finns ju bara ett mittspår och du kommer inte in på de bakomliggande vändspåren från de yttre plattformsspåren (alltså söder/norr till/från Märsta). Därav problemet. Hade det sett ut som i Tumba hade det förstås inte varit något problem.
Citat från: Omnilasse skrivet 17 oktober 2011, 00:15:24 AM
Nu han visst JDS före...men förtydligar problematiken något...
Det som ställer till det är Upptåget. Det finns ju bara ett mittspår och du kommer inte in på de bakomliggande vändspåren från de yttre plattformsspåren (alltså söder/norr till/från Märsta). Därav problemet. Hade det sett ut som i Tumba hade det förstås inte varit något problem.
Är inte plattformarna i Upplands Väsby förlängda för att klara av ett Upptåg, och två X60? Eller är träplattformen "längst bak" där av någon annan anldenig? Minns ej hur det ser ut på Upplands Väsby riktigt...
Citat från: Joakim W skrivet 17 oktober 2011, 00:19:34 AM
Är inte plattformarna i Upplands Väsby förlängda för att klara av ett Upptåg, och två X60? Eller är träplattformen "längst bak" där av någon annan anldenig? Minns ej hur det ser ut på Upplands Väsby riktigt...
Jodå, du minns rätt avseende de rent geografiska omständigheterna, men det går inte att passera genom Upptåget när det står där, utan man får nöja sig med att vända utanför.
Träplattformen (den yttersta delen) finns för att ett ankommande pendeltåg ska kunna släppa av sina passagerare direkt efter ankomsten. För att kunna vända tillbaka in mot stan måste pendeltåget sedan dras fram så att det kommer förbi växeln i södra änden. Genom detta arrangemang möjliggörs högre hastighet för Upptåget vid infarten och därigenom ökar kapaciteten i järnvägssystemet. Någon som kör tåg kan kanske korrigera mig om jag skrivit lite fel, men det här är i alla fall huvuddragen i det hela.
Och alltså det går utmärkt att använda mittplattformen - men 4 avgångar i timmen torde vara ett ungefärligt max. Ett problem är ju också att man måste hålla sig till trängselplanen på de centrala delarna kring Stockholm. (även denna del omfattas, men det finns större marginaler att arbeta med mellan tågen).
En sak som möjligen skulle kunna ha gått att göra är om dagens snabbtåg till Upplands Väsby under dessa dagar förlängdes till Märsta och Bålstapendelns ordinarie kvartstrafik gick till Upplands Väsby. Ankomsttid och avgångstid skulle då nästan bli identisk med Upptåget - vilket skulle kunna leda till saktare infart till stationen (rödljusväntan) - men bör ju bara röra sig om någon minuts försening (beroende på hur signalsystemet agerar) - ev. kunde ju dock Bålstapendeln exempelvis göra några färre uppehåll, så skulle ju därigenom gemensam ankomsttid kunna undvikas.
Men ett tåg skulle orsaka konflikt med en sådan lösning - Upplands Väsy-avgången 7.24 skulle komma i konflikt med snabbtåget 883 om det förra utgick från Märsta - Eftersom det är ett utgående tåg på morgonen, skulle man dock antagligen kunna göra en speciallösning för den avgången - eller att den också utgår från U-väsby. Utgår här från att det inte går några godståg som ställer till det (har inte gått till grafen).
Men redan detta kräver ju förstås en hel del arbete med tågtider etc. för att få det att fungera. Och det skulle ju inte bli genomgående 5-minuterstrafik.
Citat från: Omnilasse skrivet 16 oktober 2011, 23:20:19 PM
Du (eller SL) måste ha skrivit fel på 35R och 35K; det är den senare som klarar det på 8 bussar och den förra möjligtvis på 12.
35 kräver dock enligt tidtabellen 13 fordon (omloppstid 145 minuter - torde bli svårt att spara in det omloppet på samkörning med 35S eller 35B).
35B, kan omöljgen fungera på 13 bussar. Allra minst 18 bussar. Det kan alltså gå på 81 fordon totalt, möjligen kan man någonstans klara av att spara in ett omlopp genom att växla mellan linjerna, men det blir nog svårt. Detta är också med extremt korta tider för tidsreglering, särskilt som det ju är rätt mycket kö på Rotebroleden i högtrafik...Förarbyten och lastning tar också tid. Skulle nog själv räkna med att man nog skulle behöva omkring 85-90 fordon för att egentligen klara trafiken utan för mycket störningar, men 81 skulle väl fungera i teorin iaf.
Det är just det som är det största problemet hos alla operatörer (ingen nämnd och ingen glömd). Man gör alldeles för snäva omlopp, som fungerar i teorin, men ej i praktiken. Det leder till förseningar och stress...! :(
Citat från: Carl Eric skrivet 17 oktober 2011, 09:22:39 AM
Det är just det som är det största problemet hos alla operatörer (ingen nämnd och ingen glömd). Man gör alldeles för snäva omlopp, som fungerar i teorin, men ej i praktiken. Det leder till förseningar och stress...! :(
Så är det förstås, men till deras försvar får man ju säga att de lägger omloppen efter vad dom får betalt för. Planerar nu SL för 75 omlopp så är det ju detta som man får som ersättning. Och om man inte har några kriterier för punktlighet (vilket man väl sällan har i avtal för ersättningstrafik), så blir det ofta för knappt. Samtidigt får man väl se det som att man tar de bussar som i princip går att få tag i (att skaka fram 75-80 bussar extra en fredag är inte så lätt). Och då kan det till viss del vara bättre att bussarna går så ofta som möjligt än att de står still och reglerar på olika platser.
Här skulle det nog dock göra mycket för punktligheten om man inte drar in för många fordon precis efter 8-snåret, när den täta busstrafken upphör; det är ju då förseningarna hunnit fortplanta sig medan resandetrycket fortfarande är relativt stort.
Citat från: Walter skrivet 16 oktober 2011, 22:57:43 PM
Och tidigare i denna tråd säger att det är Nobina som kör med andra åkare inhyrda.
Ja och det är Nobina som ska köra. SL har uppenbarligen ingen koll :)
Som redan sagt så kör Nobina med en hel del inhyrda åkare. Keolis skulle ha hjälpt till men efter något möte i fredags bestämdes att de inte fick vara med
Citat från: MrX skrivet 17 oktober 2011, 17:51:12 PM
Som redan sagt så kör Nobina med en hel del inhyrda åkare. Keolis skulle ha hjälpt till men efter något möte i fredags bestämdes att de inte fick vara med
Historien ska berättas en gång, dock knappast i detta forum.
Citat från: MrX skrivet 17 oktober 2011, 17:51:12 PM
Som redan sagt så kör Nobina med en hel del inhyrda åkare. Keolis skulle ha hjälpt till men efter något möte i fredags bestämdes att de inte fick vara med
Att Nobina kör är ju ganska självklart eftersom man redan har avtal med Stockholmståg, däremot är det ju lite märkligt att man inte tar in Keolis o Arriva som har passande bussar, men det antar jag är en prisfråga
Om upplägget kapsejsar p.ga buss o förarbrist kan jag anta att vissa herrar på Lindhagensgatan kommer att föra en del samtal i bister ton med andra herrar i Västra Skogen ;)
Citat från: Ted S skrivet 17 oktober 2011, 19:35:23 PM
Historien ska berättas en gång, dock knappast i detta forum.
Sådana historier finns det gott om i Stockholmsområdet sedan konkurrensutsättningen 1993.
Många av dem lämpar sig inte för dagsljuset förrän inblandade parter avlidit
Citat från: Ted S skrivet 17 oktober 2011, 19:35:23 PM
Historien ska berättas en gång, dock knappast i detta forum.
Det är så mycket man hör om både det ena och det andra, en vacker dag faller säkert öronen av. Så i vanlig ordning så talar du som en vis man ;)
Citat från: Carl Eric skrivet 17 oktober 2011, 09:22:39 AM
Det är just det som är det största problemet hos alla operatörer (ingen nämnd och ingen glömd). Man gör alldeles för snäva omlopp, som fungerar i teorin, men ej i praktiken. Det leder till förseningar och stress...! :(
Ingen regel utan undantag, busslinjen från Spånga till Centralen (159?) som gick fram till för någon vecka sedan hade tidtabellstid på 55 minuter, men enligt flera kamrater som åkt med den så tog det bara drygt 30 minuter.
Man undrar ju om SL även i detta fall tagit i lite med körtiderna och räknar med att i rusning skall bussarna bara vända så fort som möjligt.
Citat från: Ulf Broman skrivet 17 oktober 2011, 20:29:26 PM
Ingen regel utan undantag, busslinjen från Spånga till Centralen (159?) som gick fram till för någon vecka sedan hade tidtabellstid på 55 minuter, men enligt flera kamrater som åkt med den så tog det bara drygt 30 minuter.
Man undrar ju om SL även i detta fall tagit i lite med körtiderna och räknar med att i rusning skall bussarna bara vända så fort som möjligt.
Det kan nog bero på när man åkte 159 - men visst Nobina hade ju lagt på en väldig reservtid mellan Fridhemsplan och T-centralen, där hade det ju inte heller någon betydelse eftersom de omlopp som var ute bara hann med ett varv in till stan.
I det här fallet har man snarare gjort det enkelt för sig - man har valt att bara ha en körtidslängd oavsett om det är dag-, rusnings- eller kvällstrafik.
Nåväl, linje 35 kommer fungera rätt bra, 35B och 35R lär klara det rätt bra (om det inte är för mycket köer på Rotebroleden i högtrafik), 35K skulle jag nog (i alla fall i högtrafik), velat ha några minuter till på.
35J, ser knepig ut. 20-minuter är ganska exakt var det tar om man åker bil. Att man med buss i högtrafik där bussen kan bli stående ett par minuter för att lasta framförallt i Jakobsberg skulle klara det på den tiden är orealistiskt. Där har man också problemet med att det kan komma in närmare 300 personer med anslutande bussar på några minuter till Jakobsberg. Detta gör att även om man har avgångar varannan minut - lär ju bussarna behöva några minuter att lasta på. Dessutom är det ju ofta kö både på E18 eller Norrviksvägen - om man väljer att ta den vägen. Dessutom ska man lasta av och räkna med att det kan vara köer även i motsatt riktning, både för bussar som tomkör och som skall gå direkt till Kallhäll (eller Barkarby om man gör sig omaket att försöka kombinera omloppen mellan linjerna). Så 24 minuter hade varit mer realistiskt i körtid. I lågtrafik kommer det ju dock fungera rätt bra ändå (om man inte försöker sig på spetsvändning).
35S har 12 minuter mellan Barkarby - via Spånga till Tensta - även där riskerar ju bussen att fasta för att lasta vid Spånga. Där bör dock inte kösituationen skapa så mycket problem - men i rusningstrafik är det ju ändå så att signaler ofta visar rött, så 15 minuter hade varit mer rimligt där.
Men några minuters förseningar behöver ju inte göra så mycket egentligen. Däremot blir det problem om man bara har 75-80 fordon att tillgå och ska försöka hålla de tidtabellstider som anges. Får hoppas att SL är generösa där.
Sedan är väl den stora frågan hur många som kommer åka andra vägar. 561 lär väl blir rätt hårt belastad, likväl som 518/567 mellan Barkarby och Akalla (går ju fortare än att åka via Spånga och till Tensta - dessutom en väg som resenärerna känner till) och många från Skälby slipper ett byte. 560 kan ju många också ta direkt från sin hållplats till Rotebro, som väl också får se en viss ökning av trafikanter.
Samma problem kan det nog bli med 546 till Tensta och 179 också den till Tensta. Förutom alla de som väljer att åka åt andra hållet med sin matarbuss och ta gröna linjen istället...
Vi får väl alltså se vilka linjer de resande kommer att hitta till. Brukar ju alltid vara knepigt när det är en sådan här kort avstängning då många bara hinner åka ett par gånger och knappast hittar alla alternativ. Risken är väl att en del hamnar på 35 och efter upp till dryga timmens åktid bara har nått fram till Spånga...
Citat från: Omnilasse skrivet 17 oktober 2011, 21:15:15 PM
35S har 12 minuter mellan Barkarby - via Spånga till Tensta - även där riskerar ju bussen att fasta för att lasta vid Spånga. Där bör dock inte kösituationen skapa så mycket problem - men i rusningstrafik är det ju ändå så att signaler ofta visar rött, så 15 minuter hade varit mer rimligt där.
Sedan är väl den stora frågan hur många som kommer åka andra vägar. 561 lär väl blir rätt hårt belastad, likväl som 518/567 mellan Barkarby och Akalla (går ju fortare än att åka via Spånga och till Tensta - dessutom en väg som resenärerna känner till) och många från Skälby slipper ett byte. 560 kan ju många också ta direkt från sin hållplats till Rotebro, som väl också får se en viss ökning av trafikanter.
Samma problem kan det nog bli med 546 till Tensta och 179 också den till Tensta. Förutom alla de som väljer att åka åt andra hållet med sin matarbuss och ta gröna linjen istället...
Många kommer säkert att använda reseplaneraren på fredag och den ger många träffar på 546 i södra Viksjö. Så de bussarna lär snabbt bli fullsatta i sin 15-min trafik.
Men 35S ger nästan inga träffar alls. Snabbaste sättet att komma från Barkarby station till T-banan blir säkert att gå två kilometer till Hjulsta. Tror inte SL vill upplysa om detta.
Citat från: Ulf Broman skrivet 17 oktober 2011, 20:29:26 PM
Ingen regel utan undantag, busslinjen från Spånga till Centralen (159?) som gick fram till för någon vecka sedan hade tidtabellstid på 55 minuter, men enligt flera kamrater som åkt med den så tog det bara drygt 30 minuter.
Man undrar ju om SL även i detta fall tagit i lite med körtiderna och räknar med att i rusning skall bussarna bara vända så fort som möjligt.
Bara för att tillrättalägga för dem som inte vet arbetsgången, SL lägger sedan många herrans år inga körtider, det är det operatörens planerare som gör
DN om avstängningen: http://www.dn.se/sthlm/pendeltagen-star-still-nar-bro-lyfts-pa-plats
Fast nu är man tydligen nere i 70 bussar (jo, jag betvivlar DN-uppgiften). Tycker dock man motiverar begränsningen av fordon rätt konstigt. Om det är någon generell brist är det ju att få tag i förare och bussar med låggolv - men det har väl sällan, eller aldrig funnits så många nyss avställda bussar i Sverige att sätta i trafik som just nu...
Att det skulle bli för trångt med fler bussar känns väl också som fel resonemang?
Sedan är det väl frågan om det behövs fler avgångar. klarar man av förseningar etc någorlunda väl, tror jag busskapaciteten kommer räcka rätt skapligt (möjligen att man kan få vänta några minuter till nästföljande buss för att få sittplats).
Däremot är väl frågan hur det kommer se ut med resandet. Viserligen väljer nog många som kan att arbeta hemifrån, men de som ändå måste åka och bor längre ut lär nog välja att ta bilen till jobbet i morgon och på måndag. Och de köerna riskerar ju även bussarna att fastna i.
Med tanke på hur köerna sett ut överlag, i synnerhet på västra sidan, så är det frågan om det gör någon större skillnad att gå från mycket trångt till ännu trängre? ;D Visst är jag lite ironisk, men ibland målar man från vissa håll kanske gärna f-n på väggen i onödan. Jämför med t.ex. extratrafiken för blå linjens avstängningar i City som till allra största delen, i år samt tidigare och då oavsett variant, varit ganska dåligt utnyttjad. Istället har folk själva letat sig fram till alternativa resvägar som passat dem bättre.
Då det i just detta fall rör sig om en så pass kort avstängning, dessutom delvis förlagd över en helg, så kanske det inte blir så farligt som vissa befarar. Visst kanske många ordinarie pendeltrafikanter tar bilen, men det är å andra sidan ändå frågan om...?! Detta då de allra flesta fortfarande kommer att stå inför det stora problemet att 'var göra av bilen' när de väl är framme på jobbet. De med arbetsplats i City lär nog troligen ändå betänka just det och kalkylera med någon annan form av kollektiv resa istället för att bilen... så hela saken kanske blir lite av en antiklimax.
Hörde för ett par minuter sedan en intervju med en chef från Stockholmståg som stod och var trafikvärd i Akalla, och enligt honom så hade bussarna som passerar Rotebroleden förseningar, men att de flesta bussar hade samma försening så att det var ett jämt flöde a bussar! Han sa också att det var ca 100 bussar ute!
Tror att han var informationsansvarig eller något liknande!
Gick alldeles utmärkt att ta 178 från Helenelund mot Jakobsberg i morse. Ingen större trängsel.
Vilka ÄR det egentligen som har körningen? Har för mig att det skall vara Botkyrka Buss.
Citat från: Lusan skrivet 21 oktober 2011, 10:48:10 AM
Vilka ÄR det egentligen som har körningen? Har för mig att det skall vara Botkyrka Buss.
Nobina Kallhäll har en del, många gamla (men sköna) Volvoled, normalgolv... Dessa ska försvinna iväg från Kallhäll när denna helg är över.
Citat från: Lusan skrivet 21 oktober 2011, 10:48:10 AM
Vilka ÄR det egentligen som har körningen? Har för mig att det skall vara Botkyrka Buss.
Det är ju Nobina som har kontrakt med Stockholmståg, men enligt tidigare info i tråden så hyr de in bussar från bland annat Strömma, botkyrka Buss och även Delfinbuss.
Skymtade en vagn från Interbus vid Barkarby, men den kan ju iofs ha varit i krokarna av andra skäl.
Citat från: Björn Forslund skrivet 21 oktober 2011, 12:01:32 PM
Skymtade en vagn från Interbus vid Barkarby, men den kan ju iofs ha varit i krokarna av andra skäl.
Jovisst kör Interbus, liksom, Ekman, Traveller, Håbo buss, mfl. m.fl. Man har nog i princip använt alla turistbussbolag i Stockholms närhet som haft ledig kapacitet. Till Rotebro verkar man nästan uteslutande köra med inhyrda bussar, men till viss del också på 35:an, medan man försöker klara 35J och 35S från Kallhäll respektive Lunda. Lite förstärkning har man också tagit från Södertälje (med eller utan förare vågar jag inte säga)
Verkar som det fungerar bra och att man har tagit tillräckligt med regleringstid för att klara av köförseningarna och de delvis något knappa körtiderna. Inte värst fullt på bussarna heller, annat än på 35:an - är nog fler lokalresenärer än man tror på sträckan (särskilt i samband med skolstart).
Vagnar från Arriva Ekerö skådades på linje 35S mellan Barkarby-Spånga-Tensta.
Citat från: F.Å skrivet 21 oktober 2011, 20:40:54 PM
Vagnar från Arriva Ekerö skådades på linje 35S mellan Barkarby-Spånga-Tensta.
Och även från Märsta, Omnilink-led i 704x-serien :)
Enligt uppgifter jag fått är det Botkyrka Buss som sköter allt åt SL.
113 bussar (!) var i rusningen ute i trafik, och då pratar vi både förmiddag och eftermiddag. Personligen är jag ganska nöjd med insatsen, det har fungerat väldigt bra. Jag har varit runt en hel del på de flesta stationer och pratat med lite av de flesta och intrycket är positivt. Visst var några resenärer tjuriga över den längre restiden men det har de ju vetat om under en längre tid. Som kuriosa kan nämnas att de två sista 591orna mot stan gick fullsatta från Bro(!), flera planerade tidigare resor än normalt ;)
Om vilka som körde då. Nobina har som sagt kontraktet med Stockholmståg att köra all ersättningstrafik. Lunda har hand om hälften av 35J samt hälften av 35 medan Kallhäll kör hälften hälften av 35J samt 35K till Rotebro. Södertälje har ställt upp med bussar samt personal som i all hast blivit utbildade. Arriva har haft hand om all trafik på 35S under dagen och kommer så göra under helgen. 35 har Traveller samt Strömma (Interbus och Ekmanbuss) tagit hand om medan Håbo buss haft det överordnade ansvaret för all trafik till och från Rotebro, de har i sin tur sett till att åtskilliga andra åkare varit med och hjälpt till vilket har fungerat långt över förväntan.
Det stora problemet är köerna, förseningarna märks inte eftersom vi till det yttersta strävar efter att ha regelbunden trafik men vi ser ju hur bussarna blir allt senare tills de är närmare 40 minuter sena. Det är tufft det!
Fast vad kan man egentligen säga när Stockholm radio ropar ut att ersättningsbussarna kör med "japansk precision", en buss kommer in och en buss avgår ;) Då måste även de vara nöjda!
En enkel fråga för föraren att tänka på
Måste man använda färdskrivare på denna styrning
eller räknas det som en linje under 50 km där de inte behövs?
Vad säger ni
o vad säger lagen?
Citat från: för alla skrivet 22 oktober 2011, 01:57:03 AM
En enkel fråga för föraren att tänka på
Måste man använda färdskrivare på denna styrning
eller räknas det som en linje under 50 km där de inte behövs?
Vad säger ni
o vad säger lagen?
Det är ju turlagd linjetrafik under 50 km, så något sådant krav finns ju inte (är ju inte avhängigt av vem som kör). Men det är ju inte otroligt att någon av de inlånade turistarna som inte är vana att köra lokal linjetrafik, missat detta.
Jag jobbade i Bålsta under helgen och de som körde ersättningstrafiken för SL var:
Håbobuss, Delfinbuss, Interbuss, Arriva, Tjörnapsbuss, Ellenius, Ramnäs plus några enstaka andra bolag.
Ersättningstrafiken för SJ:
Västanhede trafik, Björks buss, Ellenius, Junior Company, Senior Svensson, Ramnäs, Högsberg plus några enstaka andra bolag.