Det var bara två bussbolag, Nobina och Keolis, som lade bud på hela paketet i UL:s nyligen avslutade upphandling. Två bussbolag, Sambus och Knivsta Buss, bjöd också på det mindre paketet om 12 bussar. Nobina tog hem det stora paketet och Sambus det mindre. KR Trafik lade inget bud överhuvudtaget. Keolis meddelar att de inte kommer att överklaga, så det är alltså klart att Nobina får trafiken i det stora paketet.
http://www.busstidningen.se/2011/10/12/bussbolag-valde-bort-upplands-lokaltrafik/
Prisskillnaden var alltså svindlande 1,7 miljarder kronor och förklaras delvis att Nobina avser att fortsätta med "gamla" bussar under första tredjedelen av avtalsperioden medans Keolis offerterat helt nya bussar från avtalsstart.
Både fördelar o nackdelar för upplänningarna alltså
Citat från: Bussföraren skrivet 13 oktober 2011, 08:46:51 AM
Prisskillnaden var alltså svindlande 1,7 miljarder kronor och förklaras delvis att Nobina avser att fortsätta med "gamla" bussar under första tredjedelen av avtalsperioden medans Keolis offerterat helt nya bussar från avtalsstart.
Både fördelar o nackdelar för upplänningarna alltså
UL ville ju ha det "billigare" de första åren av denna 10-årsperiod och då är det ju fördel Nobina mot Keolis då bara den ena har "gamla" bussar att köra första åren.
Synd bara att KR inte väljer att ens förklara varför man inte la ett anbud denna gång.
Citat från: RoggaBoy skrivet 13 oktober 2011, 09:02:01 AM
Synd bara att KR inte väljer att ens förklara varför man inte la ett anbud denna gång.
En trolig orsak är att man valt att koncentrera sina krafter norr om Dalälven där man haft stora framgångar, Uppland har ju ändå varit lite "off", sedan är det som synts en extremt stor investering om man inte redan har beggade bussar att kasta in och även annars kopplat till ett osäkert intjänande under 10 år, orsaker till att varken Veolia, Arriva, Together, Nettbuss mfl valt att delta
Konkurrensutsättningen har verkligen fått sig ett uppsving sedan anbudsupphandlingarnas intåg i den svenska kollektivtrafiken... ::)
Själv tror jag att vi i framtida upphandlingar ser mer av denna typ av upphandlingar där entreprenörens skall ta enm ökad risk med större del av intäkten som morot för risktagandet.
Vad gäller prisskillnaden i dennaupphandling så är ju inte ens kostnaden för bussarna 1,7 Miljarder utan Nobina bör ha räknat med större resandeintäkter än Keolis.
Citat från: Walter skrivet 13 oktober 2011, 13:23:59 PM
Själv tror jag att vi i framtida upphandlingar ser mer av denna typ av upphandlingar där entreprenörens skall ta enm ökad risk med större del av intäkten som morot för risktagandet.
Vad gäller prisskillnaden i dennaupphandling så är ju inte ens kostnaden för bussarna 1,7 Miljarder utan Nobina bör ha räknat med större resandeintäkter än Keolis.
Bussar?
Kapital, ränta o rullkostnad för 160 bussar under 10 år är betydligt mer än så :-)
Citat från: Bussföraren skrivet 13 oktober 2011, 13:37:40 PM
Bussar?
Kapital, ränta o rullkostnad för 160 bussar under 10 år är betydligt mer än så :-)
Nja jag syftade på anskaffningskostnaden, inte driften under 10år.
Citat från: Walter skrivet 13 oktober 2011, 15:16:37 PM
Nja jag syftade på anskaffningskostnaden, inte driften under 10år.
Ingen köper ju bussarna kontant, antingen tar man leasingavtal på 5-10 år eller amortering på 10 år
Kontantpriset för bussflottan, nya bussar skulle hamna runt 6-700 Mkr, till det kommer då ränta och andra kapitalkostnader.
Sedan kommer en del bussar att bli väldigt dyra i bokslutet eftersom de inte kommer att hinna skrivas av och UL inte erbjuder återköpsgarantier, om man t.ex går in med de sista gasbussarna 2020 så återstår bara två år av avtalet då, den kostnaden måste då tas på kort tid.
Dessutom är det en stor risk att byta ränta o amortering mot infasningskostnader och reparationer, något man gör med gamla bussar i varierande skick, det finns stora risker med ett sådant synsätt, om dessa kostnader är budgeterade för lågt jmf med det verkliga utfallet har man ett problem på halsen.
Keolis bud kan man därför säga är mer "säkert" då det är lättare att kalkylera med nya bussar och att dessa även kommer att hinna skrivas av under avtalstiden.
Citat från: RoggaBoy skrivet 13 oktober 2011, 09:02:01 AM
Synd bara att KR inte väljer att ens förklara varför man inte la ett anbud denna gång.
;D ;D
Kr har nog nått i skjortärmen. De kommer nog pressentera nått i framtiden som får många att svälja kaffet i fel strupe..... :P
Citat från: vesslan30 skrivet 14 oktober 2011, 05:51:03 AM
;D ;D
Kr har nog nått i skjortärmen. De kommer nog pressentera nått i framtiden som får många att svälja kaffet i fel strupe..... :P
Upphandlingen i Västerbotten gör väl att dom blir så rika att dom inte behöver mer trafik. ;)
Citat från: RoggaBoy skrivet 14 oktober 2011, 06:01:10 AM
Upphandlingen i Västerbotten gör väl att dom blir så rika att dom inte behöver mer trafik. ;)
Troligt är väl även att dom kommer att försöka vinna Gästrikland nu till våren vilket kan ge fina synergieffekter med trafiken i Hälsingland.
Citat från: Der_löwe skrivet 14 oktober 2011, 21:07:14 PM
Troligt är väl även att dom kommer att försöka vinna Gästrikland nu till våren vilket kan ge fina synergieffekter med trafiken i Hälsingland.
De har du rätt i, Nobinas trafik ja men Nobina är nog minst lika intresserad av de.
Citat från: RoggaBoy skrivet 14 oktober 2011, 21:08:52 PM
De har du rätt i, Nobinas trafik ja men Nobina är nog minst lika intresserad av de.
I alla fall de som jobbar i på Nobina i Sandviken. Hur man tänker på huvudkontoret i Solna är ju en annan femma särskilt nu när man vunnit Uppland... Klart är ju dock att man måste ta höjd för sina kostnader så man inte gör om samma misstag.