En i stället för tre toaletter ombord på planen är Ryanairs senaste plan för att jaga kostnader, alternativt öka intäkterna. Boeing, det irländska lågprisbolagets flygplansleverantör, vill varken säga bu eller bä om hur man ställer sig till kundens propå.
http://www.dn.se/ekonomi/ryanair-vill-ta-bort-tva-av-tre-toaletter-ombord (http://www.dn.se/ekonomi/ryanair-vill-ta-bort-tva-av-tre-toaletter-ombord)
			
			
			
				Ibland är det så man tror att Ryanair hittar på saker bara för att tidningarna skall skriva om dem. Sedan vinner de ju nya poäng när de säger "vi har lyssnat på våra kunder och kommer inte att minska på antalet toaletter". 
			
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 oktober 2011, 08:28:23 AM
Ibland är det så man tror att Ryanair hittar på saker bara för att tidningarna skall skriva om dem. Sedan vinner de ju nya poäng när de säger "vi har lyssnat på våra kunder och kommer inte att minska på antalet toaletter". 
Det är inte bara så att man vill tro det. 
Det 
är så. Det är tydligt att O'Leary har som taktik att komma med massor av utspel, eftersom det skapar publicitet. Och pressen sväljer det med hull och hår. 
Den gamla devisen "All PR är bra PR" tycks fungera bra för Ryan, eftersom de även efter negativ publicitet tycks få fler kunder.
Tyvärr...
Vad gäller att få fler än 189 platser går det inte, om man inte vill bygga om flygplanet och installera två nödutgångar till. Varför? Jo, en B737-800 har för få nödutgångar för att få ha fler än 189 passagerare. Annars hade man nog kunnat klämma in fler stolar i en B738.
Edit: Lite mindre grammatiska fel :)
			 
			
			
				10000 m-klubben lär välja bort Ryanair om detta genomförs!  :P 
			
			
			
				Detta har ju våra järnvägsbolag redan gjort utan att annonsera om det :-)
Det är ju inte ovanligt att det i bästa fall bara finns en brukbar toalett i dagens tåg
			
			
			
				Ryanair har jag flugit med många gånger under åren, men nu på slutet tycker jag bara att deras idéer har blivit idiotiska, och detta är ett av dem. Dessutom är det inte längre billigt med alla skyhöga avgifter man måste betala för att få betala andra avgifter. ::) Flyger numera därför nästan uteslutande med ett flygbolag från vårt västra grannland. Där finns det även internet ombord, och priset överstiger sällan Ryanair ;)
			
			
			
				Man får vad man betalar för Och Ryan Air är det sista jag skulle åka med...
			
			
			
				Citat från: Mikey skrivet 13 oktober 2011, 15:57:15 PM
Ryanair har jag flugit med många gånger under åren, men nu på slutet tycker jag bara att deras idéer har blivit idiotiska, och detta är ett av dem. Dessutom är det inte längre billigt med alla skyhöga avgifter man måste betala för att få betala andra avgifter. ::) Flyger numera därför nästan uteslutande med ett flygbolag från vårt västra grannland. Där finns det även internet ombord, och priset överstiger sällan Ryanair ;)
Håller med om att Norwegian oftast är minst lika billiga som RyanAir. Jag tycker också det känns som det finns en lite mer avspänd och trevligare attityd bland personalen hos Norwegian. Kanske lite annan företagskultur bakom, jag vet inte säkert, men jag tycker det känns tydlig skillnad i alla fall.
			
 
			
			
				Rent krasst kommer Ryanair att fortsätta hitta på sina idéer, ståplatser, liggutrymme i handbagage utrymmen. Men så länge folk fortsätter att resa med dom. Jag skulle aldrig sätta min fot ombord deras plan så länge dom har såpass korta turnaround's så att ramppersonalen behöver stressa igenom deras arbete vilket KAN leda till ökade risker, missa skador osv....
			
			
			
				Citat från: Menzies skrivet 14 oktober 2011, 10:35:59 AM
Rent krasst kommer Ryanair att fortsätta hitta på sina idéer, ståplatser, liggutrymme i handbagage utrymmen. Men så länge folk fortsätter att resa med dom. Jag skulle aldrig sätta min fot ombord deras plan så länge dom har såpass korta turnaround's så att ramppersonalen behöver stressa igenom deras arbete vilket KAN leda till ökade risker, missa skador osv....
Nej, det är förj***a illa som det är egentligen - all personal stressas till max vid vändningarna.
Men tyvärr är det nog inget som är specifikt för Ryan. De vänder på 25 minuter, Norwegian vänder på 30 och SAS tror jag vänder på 30-35 minuter någonstans. 
För att få ekonomi i planen numer, måste man vända snabbare än det egentligen är möjligt. När priserna pressas och konsumenterna bara SKA ha billigare biljetter, då måste bolagen pressa utgifterna också. Och ofta blir det då personalen som får ta stryk  :(
			
 
			
			
				Exakt. På Arlanda vänder vi German Wings på 20 min, dock är det aldrig mycket bagage och det är en A319. Lite skillnad att vända en 738 med betydligt mer bagage 
			
			
			
				Citat från: Menzies skrivet 14 oktober 2011, 15:17:46 PM
Exakt. På Arlanda vänder vi German Wings på 20 min, dock är det aldrig mycket bagage och det är en A319. Lite skillnad att vända en 738 med betydligt mer bagage 
Kan tänka mig att då räcker det med lite snö så har de där 20 minuterna snabbt vuxit till sig...
			
 
			
			
				Mjo, så är det ju. Alltid lika kul när vintern kommer
			
			
			
				Man kommer ju aldrig ifrån det faktum att: "man tjänar bara pengar när kärrorna är uppe i luften"...
			
			
			
				Citat från: Menzies skrivet 14 oktober 2011, 15:17:46 PM
Exakt. På Arlanda vänder vi German Wings på 20 min, dock är det aldrig mycket bagage och det är en A319. Lite skillnad att vända en 738 med betydligt mer bagage 
GErman Wings är ju alltid sena, de landar vid avgångstid...
			
 
			
			
				Nja, det är väl inte hela Sanningen, dom är inte mer försenade än andra bolag. Så en turnaround tid på 20 min är det oavsett om kärran är sen eller på tid