Intressant kaross med upphöjningen av taket:
www.fotobus.msk.ru/photo/541449/
Bilden finns även med i ett av mina bildsvep från i somras: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=46325.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=46325.0)
Det hade jag missat. 8)
Fanns det några andra än Linjebuss som hade sådana bussar? Det skulle väl vara en express- eller turist-variant.
mvh Jan G
Karosstypen har nog funnits hos ett tiotal företag. Linjebuss var dock själv om att bygga på BF76(nio sådana fanns).
Linjebuss skaffade dessa Scania med högbyggda Säfflekarosser för sina Skånska snabbusslinjer. Dessutom för beställn ing.
GDG fick över 592 som då blev 1850 i samband med övertagandet av Västgötanätet. Jag är dock inte säker på om den gick där under LB tiden. Dock att 592 borde varit tillhörigt Partille.
Linjen Göteborg-Mariestad inrättades 1970. Till den linjen anskaffades till Partille 66 och 67 (Linjebuss) och dessutom gick där SJ bussar (t ex 1248 men senare flera andra som 112 och 1491&1492) Linjen 241 övertogs av GDG och det överlämnades då två Säffle högbyggen 66 och 592 men inte 67. Fö gjordes förarbyte i Vara. Genomgående förare hos GDG och ursprungliga linje 241 (turerna) kördes av Törebodaförare med tomkörning Mariestad-Töreboda. Inte turen ca 16.30 utan denna blev senarelagd några timmar. Vill minnas att 1850 en gång var inblandad i olycka och välte. Efter detta byggdes den om till linjevagn. Men det skulle kanske gjorts ändå.