Hedemora busstation med GDG-bussar. I mitten GDG 214/W291, en Sc-V B64/Säffle från -53.
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Hedemora_Busstn_50tal.jpg?t=1318184685)
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Hedemora_Busstn_50tal_detalj.jpg?t=1318184685)
Oj, oj, oj. Vilken miljö och vilka bussar!
Längst till höger ser vi ett par exempel på GDG:s bussar med en liten antydan till "torped". Vad var det egentligen? Jag kan inte påminna mig att jag har sett något liknande hos något annat företag. Någon som kan berätta mer?
Var i Hedemora låg denna busstation ? ???
På första bilden har du Åsgatan som går till vänster vid skoaffären. Bakom Göteborgs bank låg busstationen sedan, innan den flyttades till nuvarande läge vid järnvägsstationen.
De här bussarna med utbyggda fronter torde vara på chassiet Volvo B 627 som tycks ha haft motor och kylare ovanligt långt framflyttade i förhållande till framaxeln. Jag har sett åtskilliga bilder av SKV-vagnar t ex den längst till höger på bilden, Thor, ASJ och så Säfflevagnen på bilden.
Mvh Jan G
Den lilla, äldre bussen i mitten har Hägglundskaross.
Mvh Jan G
Hej
En miljö jag hade förmånen att själv få uppleva. Lite mera analys av vagnarna kommer här.
Bussen längst t h borde vara vagn 250 W822, Volvo B627 SKV 1950.
Den andra från höger är säkert vagn 140 W459, Volvo B627X 1952.
Båda dessa fanns i Hedemora vid den här tiden.
Inkörd i mitten med nosen häråt är säkert antingen vagn 117 W698 eller vagn 451 W906. Dessa, som var ScV B63 Säffle 1951, trafikerade linjen Falun - Hedemora. 117 fanns i Falun och 451 i Hedemora. De gick i skytteltrafik mellan städerna och möttes vid Yttersätra busstation. Där hade man anslutningar till Borlänge och Långshyttan.
Bussen längst t v är helt klart en Säffle från slutet av 40-talet. Det finns flera kandidater till vilken det kan vara, t ex vagn 8 eller 367.
Bussen i mitten (Hägglundskarossen) har jag inte sett så den måste ha försvunnit senast 1955-56.
Hälsningar Sven
Får tacka Sven W för uppgifter på bussarna.
Någon som vet anledningen till den framflyttade grillen på B627:orna? Om motorn satt längre fram än normalt för chassit ifråga, gjorde den inte det från början? För då tycker man ju att karossen borde ha förlängts framåt också, den front som syns på bilden verkar väl nästan ha byggts på i efterhand?
Hej! Det här med den något längre fram placerade motorn i Volvos B625-serie var en intressant iakttagelse. Jämförde med ritningar av övriga modeller av Volvo bulldogschassier 1949-52 och visst stämmer det. En nyhet för mig! Hälsn. BengaB40
Jag har sett en B 627 med SKV-kaross här på forumet en gång som inte var förlängd med en extrahylla där fram. Där blev hela karossen orimligt lång från dörren och framåt. Jag tror att karosstillverkarna hade ungefär standardkarosser som inte passade ihop med B 627 utan denna typ av modifieringar. Jag har också en bild av en stor skåpbuss med normal karossframända där ratten sitter långt bak från vindrutorna. Den enda kaross som inte tycks ha förändrats för detta chassi är Hägglunds. Den var kanske tillräckligt frambyggd och upprätt i frontpartiet som den var. Jo, förresten, Condoren borde ha funkat också, vet ej om jag sett någon B627 med Condorkaross. Nyboxern fick ju ett utseende som borde ha platsat också, vet ej hur länge det här chassiet tillverkades.
Mvh Jan G
Hej igen! Efter lite funderande kommer jag med en teori: När modellen B625 lanserades 1949 fick den förkammar-dieseln som satt i lastbilarna typ "Långnosen" motortyp VDB vilken var längre än efterföljaren direktinsprutade VDF som sattes in i B625-serien 1952! Själv har jag sett en B627 med Condor-kaross årsmodell 1953 som såg helt "normal" ut! Hälsn. Benga B40
Den här skåpbussen jag nämnde var tillverkad 1951. En Thorbuss från södra Närke var av årsmodell 1950. Av SKV-vagnar med sådan där utbyggnad fanns åtskilliga, inte bara hos GDG.
mvh Jan G
Hej återigen! 1953 var sista året som B625 tillverkades. 1954 kom efterföljaren B725. Det lär finnas en B627 bevarad någonstans i Sverige, skulle vara kul att veta årsmodellen på den! Hälsn. BengaB40
På jakt efter något helt annat fick jag se en bild av en B627 med Condorkaross, H 229, årsmodell 1951 tillhörig Gustav Karlsson Trafik AB, Kristdala. Condoren ser helt normal ut. Bussnytt nr 1/2002.
Mvh Jan G
Det var intressant det här med B627(625):orna. Det är ju inget man tänkt på, men det förklarar ju utseendet på de B625/Mohlin som Postverket hade. Men, som sagt med Hägglundskaross var det en normal front. I Borås fanns t o m B625/Hägglund med dörr framför framaxeln, men då måste väl motorn ha hamnat en bit in i karossen?
Citat från: Greger Larsson skrivet 11 oktober 2011, 09:42:47 AM
Det var intressant det här med B627(625):orna. Det är ju inget man tänkt på, men det förklarar ju utseendet på de B625/Mohlin som Postverket hade. Men, som sagt med Hägglundskaross var det en normal front. I Borås fanns t o m B625/Hägglund med dörr framför framaxeln, men då måste väl motorn ha hamnat en bit in i karossen?
Enligt mina noteringar fanns B627 75-77 och B626 78-80 samt 83-88 vid Stadsbussar i Borås. Chassinumren började dock på 625- så det är väl dessa du avser. Jo, de hade mycket riktigt motorn en bit bakom fronten. Det var så mycket att föraren kunde kliva ut framför motorn och det såg ju ganska roligt ut när han steg av att det hållet i stället för bakåt som på andra frontmotorbussar.
Det är alltså bussar av denna typ som avses (bilden har jag fått av Benga B40 och den har visats flera gånger förut):
(http://www.savenfjord.nu/sib_80.jpg)
Det stämmer att motorn i dessa satt en bit in i vagnen så att ingången till förarplatsen var mellan vindrutan och motorhuven:
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/29_32r.jpg)
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/29_27r.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2011, 10:03:49 AM
Enligt mina noteringar fanns B627 75-77 och B626 78-80 samt 83-88 vid Stadsbussar i Borås. Chassinumren började dock på 625- så det är väl dessa du avser. Jo, de hade mycket riktigt motorn en bit bakom fronten. Det var så mycket att föraren kunde kliva ut framför motorn och det såg ju ganska roligt ut när han steg av att det hållet i stället för bakåt som på andra frontmotorbussar.
Chassit hette Volvo B625 och det fanns i varianterna B626 och B627, det var axelavståndet som skiljde mellan de två. Volvo B615 var däremot ett helt annat, mindre chassi. Trots det verkar man ha använt bilden på en av Borås B625:or i broschyren för B615!
Tack även till Bengt H för interiörbilderna. Förhoppningsvis finns någon fler bild på GDG:s B627 med Säfflekaross.