Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Per Eriksson skrivet 09 oktober 2011, 19:07:38 PM

Titel: Volvo B10M -82 Elschema m.m.
Skrivet av: Per Eriksson skrivet 09 oktober 2011, 19:07:38 PM
Goddagens, någon som har elschema för denna chassiemodell?  Är lite småfel med elen.

Bussen ett Viima godsbussbygge med styrbar stödaxel, står BPW på navkåporna men vilken axelmodell kan det vara?
Måste medstyrningen fungera vid besiktning, nu verkar den ha fastnat i raktframläge?
Titel: SV: Volvo B10M -82 Elschema m.m.
Skrivet av: Per Eriksson skrivet 11 oktober 2011, 21:32:47 PM
Elschema löst, hittade på nätet här: http://www.volvodemort.com/technical/electrical.html

Fick svar från bilprovningen angående stödaxeln, den skall fungera men det är upp till den enskilde besktningsmannen att kontrollera funktionen eller ej så med andra ord är det lotteri som vanligt när man har med SBP att göra.....

Hade varit smutt med en sprängskiss på eländet innan man börjar riva i den, BPW's sidor hade inget som stämde överens.
Titel: SV: Volvo B10M -82 Elschema m.m.
Skrivet av: Bussföraren skrivet 11 oktober 2011, 21:38:42 PM
Var glad att axeln är låst, då går bussen mkt tystare och du kan backa utan bekymmer.

Riktigt illa är det när det motsatta inträffar :-(

Mkt problem med dessa stödaxlar innan Volvo började bygga egna treaxliga chassien 1984

Notera att elscheman för chassiedelen oftast bara upptar komponenter i standardutförande, många extraprylar finns inte med i ett standardschema, och givetvis är allt som rör påbyggnaden i ett separat schema.

Har man sedan tur så har inte påbyggaren dribblat för mkt med chassiedelens el.

Ett skräckexempel är/var Skandia/Helmark där identiska bussar efter varandra i nr serien kunde ha helt olika eldragning och komponenter efter modellen "vi tar vad vi har hemma på hyllan"
Titel: SV: Volvo B10M -82 Elschema m.m.
Skrivet av: Per Eriksson skrivet 11 oktober 2011, 21:56:49 PM
Som tur är så var det "bara" chassieel som strulade, lite magnetventiler och sånt som var oklart hur det styrdes, karosselen är föredömligt uppmärkt och rätt simpel, är inte så många finesser på en sån här godsbuss......

Tänkte försöka fixa till så att funktionen för stödaxelavlastning funkar iallafall, blir trevligare att backa då tror jag, sen får vi hoppas på att de inte kollar medstyrningen.