Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Möllers skrivet 09 oktober 2011, 18:53:55 PM

Titel: Arriva Bussar del2.
Skrivet av: Möllers skrivet 09 oktober 2011, 18:53:55 PM

(http://img262.imageshack.us/img262/8853/img3109z.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/262/img3109z.jpg/)

(http://img15.imageshack.us/img15/2204/img3108j.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/15/img3108j.jpg/)

(http://img69.imageshack.us/img69/2852/img3111y.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/69/img3111y.jpg/)

(http://img838.imageshack.us/img838/6398/img3112m.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/838/img3112m.jpg/)

(http://img94.imageshack.us/img94/5946/img3114b.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/94/img3114b.jpg/)

(http://img193.imageshack.us/img193/2538/img3121g.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/193/img3121g.jpg/)

Titel: SV: Arriva Bussar del2.
Skrivet av: Ivo skrivet 10 oktober 2011, 14:36:50 PM
Ser mera ut som Arrivas buss kyrkogård. Mer dödad bussar var det länge sedan man såg. Kul bild reportage över slutkörda bussar.  :P
Titel: SV: Arriva Bussar del2.
Skrivet av: Kim skrivet 10 oktober 2011, 20:03:21 PM
Ja, busserne bliver ikke gamle nu til dags.. De skal være heldige hvis de bliver 10 år i drift. Om to uger bliver en stor serie Volvo B12BLE udrangeret hos Arriva i København (årg. 2003), og de fleste af dem bliver skrottet. Det kan næsten bedre betale sig at købe en Kina bus i dag, når de kun skal køre 6-9 år (uden vedligeholdelse).  ::)
Titel: SV: Arriva Bussar del2.
Skrivet av: Ersa skrivet 10 oktober 2011, 20:11:56 PM
Citat från: Kim skrivet 10 oktober 2011, 20:03:21 PM
Ja, busserne bliver ikke gamle nu til dags.. De skal være heldige hvis de bliver 10 år i drift. Om to uger bliver en stor serie Volvo B12BLE udrangeret hos Arriva i København (årg. 2003), og de fleste af dem bliver skrottet. Det kan næsten bedre betale sig at købe en Kina bus i dag, når de kun skal køre 6-9 år (uden vedligeholdelse).  ::)

Tacka all överdrivet avancerad elektronik för den korta livslängden! >:(
2002 var året då det började gå helt överstyr, och då krympte bussarnas livslängd till neråt 10 år från att dessförinnan legat på över 15-20 år. 2000-talet innebar ju att vi fick bl.a Volvo B7LA, 8500 samt Scania OmniCity. :-X

Därför spår jag att vi om 20 år kommer att ha ytterst få sparade veteranbussar av årsmodellerna 2000 och framåt. En Volvo B10BLE Carrus Vega -01 samt en Scania CN113CLL MaxCi från sent 90-tal kan jag gå med på till SSS & SvOF, men sen får det vara stopp...
Titel: SV: Arriva Bussar del2.
Skrivet av: Kim skrivet 10 oktober 2011, 20:32:27 PM
Ja. Jeg takker også et meget begrænset eksportmarket, og bussernes første ejere for den dårlige vedligeholdelse, og et for højt brændstofforbrug i forhold til hvordan kravene er i dag.  :)

Elektronikken er helt klart også et stort minus. Til at starte med synes jeg at Thoreb C90 var forfærdeligt, men det er kun blevet værre.

Sporvejsmuseet i Danmark har planer om at bevare en Volvo B10BLE-63B (2000NL), eller en B12BLE (8500) til næste år.. Jeg har rådet dem til at vælge B10BLE bussen, for det er stadig gammel teknik, og det elektriske system er nemmere at arbejde med i en B12BLE.  :(
Titel: SV: Arriva Bussar del2.
Skrivet av: Kimsan skrivet 13 oktober 2011, 00:02:02 AM
Kan säga det att det var inte mycket teknik i dessa. Dåligt underhåll, 2178-2183 som har fått nytt liv av Nobina i Skåne har fått bra underhåll och dom var tänkta att gå som extra reserv men går nästan som ordinarie. Skamligt av dess ägare eller fd ägare
Titel: SV: Arriva Bussar del2.
Skrivet av: Tonniiie skrivet 13 oktober 2011, 08:59:24 AM
Var inne i alla vagnar igår men måste säga att Omni vagnarna och 6570 ser bra ut invändigt.

Har hört att motorn på 6570 är katastrof men Omni vagnar kan väl få ett nytt liv någonstans eller?

Ska de till skroten så kan väl Arriva bjuda på en rolig mekarvagn till mig :D