Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Calle skrivet 05 oktober 2011, 20:19:12 PM

Titel: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: Calle skrivet 05 oktober 2011, 20:19:12 PM
Vad är er erfarenhet från andra städer?
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: AL skrivet 05 oktober 2011, 20:54:41 PM
Vad menar du med krånglande gasbussar?
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: Calle skrivet 05 oktober 2011, 20:58:31 PM
Citat från: AL skrivet 05 oktober 2011, 20:54:41 PM
Vad menar du med krånglande gasbussar?

I Göteborg är det stora problem med Volvos gasleder i 900-serien. En stor del av dessa reklamerades och i utbyte fick GS dieselleder.

Med "krångel" menar jag ryckig och ojämn gång, det "bluddrar" om motorn, det växlar hysteriskt och hastigheten uppför är max 20 km/h.
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: danneh skrivet 05 oktober 2011, 21:44:44 PM
Låter ju som en Urbino 15 nästan  ;D
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 05 oktober 2011, 22:50:47 PM
 Problemet med gasmotorer är att gaskvaliten måste vara jämn och inte skilja för mycket fr.n tankning till tankning.

 Våra äldre gasbussar hos GUB har ibland en ryckig gång och motorerna bluddrar. Och en gasmotor behöver mer underhåll ån en diesel.

 Det gäller att tändstift och filter är helt okey annars blir det oftas en ryckig motor.

 //Niclas
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: mushkot skrivet 06 oktober 2011, 11:40:16 AM
Detta har du tagit upp mer än en gång. Nåväl, här kommer ett kort svar:

Gamla generationens gasbussar gick dåligt ganska ofta, nya generationer mer sällan (förutsatt att underhåll sköts enligt krav).
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: AL skrivet 06 oktober 2011, 11:47:07 AM
Ett annat problem som ofta förbises av föraren är att gasbussar vid uppstart skall gå på tomgång i ett par minuter INNAN man trycker ned gaspedalen för att "varva"! Att tvärtemot starta upp en gasbuss och samtidigt frenetiskt trycka på gaspedalen resulterar ofta i en ryckig gång...
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 06 oktober 2011, 12:40:56 PM
Citat från: AL skrivet 06 oktober 2011, 11:47:07 AM
Ett annat problem som ofta förbises av föraren är att gasbussar vid uppstart skall gå på tomgång i ett par minuter INNAN man trycker ned gaspedalen för att "varva"! Att tvärtemot starta upp en gasbuss och samtidigt frenetiskt trycka på gaspedalen resulterar ofta i en ryckig gång...

  Och dessutom låta matningen stå på nån minut innan man startar motorn så elektroniken hinner sk. räkna in all elektronik. Detta gäller ju även på en diesel men en gasmotor är mer känslig.

  //Niclas
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: Ersa skrivet 06 oktober 2011, 12:45:08 PM
Gott om möjligheter för handhavandefel från förarkårens sida alltså?

Plus att det har mycket att göra med kvaliteten på själva bränslet. Det verkar som att man i Sverige tror att man kan pumpa i lite vilken gas som helst i bussarna, medan man i t.ex Tyskland är mer noggranna med att får rätt sorts kvalitet på gasen.
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: yngrot skrivet 06 oktober 2011, 13:08:26 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 06 oktober 2011, 12:40:56 PM
  Och dessutom låta matningen stå på nån minut innan man startar motorn så elektroniken hinner sk. räkna in all elektronik. Detta gäller ju även på en diesel men en gasmotor är mer känslig.

  //Niclas



Här syndar tyvärr många kolleger och startar upp för fort .. Men hur många har fått info om denna procedur???
I Borås var det ju mkt trassel i början men MAN gas vilket oftast berodde på oren gas = olja i gasen men numera funkar det bättre
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: Calle skrivet 06 oktober 2011, 20:40:13 PM
Gasbussar som inte verkar krånglat alls är f.d. GS 800-serien och gas-Den Oudsten. Den Oudsten verkar ha klarat det här med gasen bättre, men om någon tycker nått annat, så ser jag fram emot spännande inlägg!
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: M skrivet 06 oktober 2011, 21:37:25 PM
Citat från: Calle skrivet 06 oktober 2011, 20:40:13 PM
Gasbussar som inte verkar krånglat alls är f.d. GS 800-serien och gas-Den Oudsten. Den Oudsten verkar ha klarat det här med gasen bättre, men om någon tycker nått annat, så ser jag fram emot spännande inlägg!

Gas DenOudsten! Skojjar du?
Dom hade en MAN motor som inte gick speciellt bra, hoppade och ryckte.
Dieslarna var ok att köra (DAF motor). Skall vara roligt att se Solaris dieslarna med DAF motor i Angered. Kan ju knappast bli sämre än gas Solarisarna.
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: Calle skrivet 06 oktober 2011, 21:48:08 PM
Gas-Den Oudsten var coola, ju högre motorljud dessto bättre, och sen en stort moln av svart rök  8)
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: mushkot skrivet 06 oktober 2011, 22:09:37 PM
Våra gas-solaris har inte haft dålig gång alls. Den 12-meters bussen vi lånade är nog den buss med mest knuff i ryggen jag kört...
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: S Svensson skrivet 07 oktober 2011, 00:01:52 AM
Jag har åkt en hel del med Göteborgs gasbussar. De äldsta byggdes om (700 serien) och fungerade sedan ganska bra. Men gången var delvis ryckig. Efterföljaren i 800-serien,som egentligen är 3 serier, fungerade också ganska bra men ibland också dåligt. I princip är gasbussar underhållskrävande. Underhåll måste vara bättre än dieselbussar. Dessutom måste gasen vara ganska bra.Därav att Göteborg numera blandare in biogas. Men bestående minne är att gasbussar hackar när den kör uppför älvbron.
När jag åkte med Vårgårdas nya gasbussar (Borås-Vårgårda) så gick dessa mycket bra. Inget hackande alls.  När det gäller bussar av ledbusstyp 5000 (75000) som gick i Göteborg tidigare så hackade dessa. Ett antal togs tillbaka och finns troligen i Säffle eller någon annanstans. Det var AB Volvo som finansierade att ett antal återförsäljare kunde byta tillbaka bussar med krångel,inkl Neoplanerna från VL som gick med diesel.
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: danneh skrivet 07 oktober 2011, 00:04:03 AM
Citat från: mushkot skrivet 06 oktober 2011, 22:09:37 PM
Våra gas-solaris har inte haft dålig gång alls. Den 12-meters bussen vi lånade är nog den buss med mest knuff i ryggen jag kört...

Våra Urbino 12 är riktigt pigga. Men Urbino 15 är slöa, men är inte lika ryckiga längre som de va i början.. Men de är inte mer ryckigt än gasledarna som Calle snackar om
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: M skrivet 07 oktober 2011, 05:20:07 AM
Citat från: Calle skrivet 06 oktober 2011, 21:48:08 PM
Gas-Den Oudsten var coola, ju högre motorljud dessto bättre, och sen en stort moln av svart rök  8)

Coola? Svart rök tyder bara på slut motor.
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: Ersa skrivet 07 oktober 2011, 10:24:56 AM
Citat från: Calle skrivet 06 oktober 2011, 21:48:08 PM
Gas-Den Oudsten var coola, ju högre motorljud dessto bättre, och sen en stort moln av svart rök  8)

Lite rök och lågt motorljud är annars mera optimalt...
Titel: SV: Göteborg: Krånglande gasbussar
Skrivet av: Calle skrivet 08 oktober 2011, 22:33:34 PM
Citat från: M skrivet 07 oktober 2011, 05:20:07 AM
Coola? Svart rök tyder bara på slut motor.

Ja, dom är coola, med en tjutande motor och svart rök som bolmar ut vid sidan  8)