Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2011, 18:50:06 PM

Titel: Bussar i Karlstad i februari 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2011, 18:50:06 PM
Lite fler bussar från Karlstad. Beklagar den lågt stående solen som gjort att två av bilderna inte blivit så tekniskt lyckade, men jag tar med dem ändå eftersom de visar intressanta bussar.

NOM959, fd GDG 1892
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10229_.jpg)

GAC190, fd GDG 1564
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10230_.jpg)

ESP522, fd GDG 1087
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10231_.jpg)

CJL885, fd GDG 1480
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10232_.jpg)

NTF645
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10233_.jpg)

GEK166, fd GDG 1555
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10234_.jpg)







Titel: SV: Bussar i Karlstad i februari 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: 1896 skrivet 05 oktober 2011, 22:32:34 PM
1564 gick i mitten på -80 talet på en expresstur till Borlänge dagtid, från Borlänge gick 1675, turerna mötte varandra i Hällefors, där förarbyte skedde. Bussen stod alltså varannan natt i Borlänge. Första året turerna kördes körde man med Vanhooler, 2426 från Borlänge och 2635 från Karlstad, men sedan blev det alltså Alpus.  :)
Titel: SV: Bussar i Karlstad i februari 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: yngrot skrivet 06 oktober 2011, 13:04:18 PM
Trevligt med lite Van Hool men 2767 har väl inte orginalstrålkastare??  Dessutom lite Värmlandsgult det visas inte så ofta ..
Titel: SV: Bussar i Karlstad i februari 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 06 oktober 2011, 18:49:21 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 oktober 2011, 22:32:34 PM
1564 gick i mitten på -80 talet på en expresstur till Borlänge dagtid, från Borlänge gick 1675, turerna mötte varandra i Hällefors, där förarbyte skedde. Bussen stod alltså varannan natt i Borlänge. Första året turerna kördes körde man med Vanhooler, 2426 från Borlänge och 2635 från Karlstad, men sedan blev det alltså Alpus.  :)
Härliga bilder Staffan.
Den dagturen Ksd - Blg - Ksd var väl ingen ren expresstur, jag har för mej att Värmlandstrafik och Dalatrafik var med i den här turen. Har bara ett vagt minne om det här.
1087 placerades i Arvika som ny, de äldre i Arvika tyckte att det kunde vänta ett år till med att få en ny buss för då kunde man även fira 30-års jubileum sen det kom en ny buss förra gången
Titel: SV: Bussar i Karlstad i februari 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: 1896 skrivet 06 oktober 2011, 19:02:33 PM
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 06 oktober 2011, 18:49:21 PM
Härliga bilder Staffan.
Den dagturen Ksd - Blg - Ksd var väl ingen ren expresstur, jag har för mej att Värmlandstrafik och Dalatrafik var med i den här turen. Har bara ett vagt minne om det här.
1087 placerades i Arvika som ny, de äldre i Arvika tyckte att det kunde vänta ett år till med att få en ny buss för då kunde man även fira 30-års jubileum sen det kom en ny buss förra gången

Turen kördes iaf av expressgruppen i Borlänge, och tjänsten avslutades med ett par varv på Skräddarbackslinjen, på denna linje gick mestadels dom nya 1150 vagnarna, och när expressförarna skulle köra stadslinje så var en linje med dessa bussar given av nån anledning.  :-\

Det där med 1087 lät kul.  ;D
Titel: SV: Bussar i Karlstad i februari 1992, del 2 (av 5)
Skrivet av: Lars skrivet 09 oktober 2011, 21:34:00 PM
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 06 oktober 2011, 18:49:21 PM

1087 placerades i Arvika som ny, de äldre i Arvika tyckte att det kunde vänta ett år till med att få en ny buss för då kunde man även fira 30-års jubileum sen det kom en ny buss förra gången
Det var så i Värmland Karlstad skulle ha nya bussar och resten "ärva" bussar från Karlstad. Men det fanns också en chef i Arvika som inte tyckte det skulle vara för nya bussar för de var för dyra att köra!