Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: buskörare skrivet 04 oktober 2011, 21:50:33 PM

Titel: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: buskörare skrivet 04 oktober 2011, 21:50:33 PM
Finns det nått exakt datum? I början av november har jag hört?
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Ersa skrivet 04 oktober 2011, 21:56:49 PM
Ordmärkeri är inte så fint, men man kanske får komplettera?
E20 är namnet på upphandlingen och den omfattar inte bara busstrafiken i Norrort (Täby, Vaxholm och Åkersberga) utan även Roslagsbanan. Samt säkerligen ännu mer busstrafik. Någon annan mer insatt som kan fylla på med ännu mera info?
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 04 oktober 2011, 21:57:41 PM
Citat från: buskörare skrivet 04 oktober 2011, 21:50:33 PM
Finns det nått exakt datum? I början av november har jag hört?

Norrort ska väl inte ut förrän om ett år med trafikstart om kanske två år? Däremot bör vi få reda på resultatet beträffande Solna/Sundbyberg, Sollentuna och Bromma dvs Råsta och Lunda samt Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan.
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: buskörare skrivet 04 oktober 2011, 21:58:34 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2011, 21:56:49 PM
Ordmärkeri är inte så fint, men man kanske får komplettera?
E20 är namnet på upphandlingen och den omfattar inte bara busstrafiken i Norrort (Täby, Vaxholm och Åkersberga) utan även Roslagsbanan. Samt säkerligen ännu mer busstrafik. Någon annan mer insatt som kan fylla på med ännu mera info?

Självklart får du komplettera! Jag visste inte vad upphandlingen hette, men jag vet att Roslagsbanan ingår.
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: buskörare skrivet 04 oktober 2011, 21:59:14 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 04 oktober 2011, 21:57:41 PM
Norrort ska väl inte ut förrän om ett år med trafikstart om kanske två år? Däremot bör vi få reda på resultatet beträffande Solna/Sundbyberg, Sollentuna och Bromma dvs Råsta och Lunda samt Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan.

Nej, den ska ligga ute nu och svar ska komma nu i november. Så även Råsta-upphandlingen. Eller ja, dom ligger ute samtidigt.
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: CR skrivet 04 oktober 2011, 22:16:18 PM
Korrekt av buskörarare
I E20 ingår vad SL har kallat för block 1 och 2.

I det första ingår Råsta, Bromma, tvärbanan och Saltjöbanan. Trafikstart augusti 2012

I det andra ingår busstrafiken i Norrort samt Roslagsbanan. Trafikstart januari 2013

Anbudsunderlaget kom ut i december 2010 och anbuden lämnades in i början av maj 2011. Förhandlingarna med de olika anbudslämnarna är i det absoluta slutskedet nu i dagarna. Därefter kommer SL att dra sig tillbaka för att slutgiltigt avgöra vem som kommer att vinna.

Besked om tilldelningsbeslut är satt till slutet av november. Mer precist kan man anta den 22 november då SL:s styrelse sammanträder!
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 04 oktober 2011, 22:18:18 PM
Intressant, tack för info. Jag har missat att även Norrort är ute. Då är det mycket på gång inom en snar framtid  :)
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: buskörare skrivet 04 oktober 2011, 22:20:59 PM
Citat från: CR skrivet 04 oktober 2011, 22:16:18 PM
Korrekt av buskörarare
I E20 ingår vad SL har kallat för block 1 och 2.

I det första ingår Råsta, Bromma, tvärbanan och Saltjöbanan. Trafikstart augusti 2012

I det andra ingår busstrafiken i Norrort samt Roslagsbanan. Trafikstart januari 2013

Anbudsunderlaget kom ut i december 2010 och anbuden lämnades in i början av maj 2011. Förhandlingarna med de olika anbudslämnarna är i det absoluta slutskedet nu i dagarna. Därefter kommer SL att dra sig tillbaka för att slutgiltigt avgöra vem som kommer att vinna.

Besked om tilldelningsbeslut är satt till slutet av november. Mer precist kan man anta den 22 november då SL:s styrelse sammanträder!

Oj, så långt kvar  :( Nåja, bara vänta och hoppas på det bästa. För min del då   :P
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: CR skrivet 04 oktober 2011, 22:29:33 PM
Det är enormt stora trafikområden vi pratar om här.

220 bussar och 80 tågenheter respektive 200 bussar och 100 tågenheter. Här pratar vi trafikavtal som kommer att ligga på mellan 800 och 900 miljoner per år i kontraktsvärde och där vinnande entreprenörer kommer att få investera i storleksklassen 6 - 700 miljoner i fordon. Detta räknat per trafikområde!
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Walter skrivet 04 oktober 2011, 23:13:47 PM
Tänkbara anbudsgivare? Keolis, Veolia, Nettbuss? Nobina är väl inte aktuella. Trafikstart 9 mån efter tilldelningsbeslut låter kort om uppgifterna om investeringar är korrekta. Vid ett överklagande mycket svårt.

Några fordon som skall gas över av den vinnande entreprenören?
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Ersa skrivet 04 oktober 2011, 23:14:18 PM
Har jag förstått det rätt att tilldelningsbeslut för både block 1 och 2 torde komma den 22 november?
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Bussföraren skrivet 04 oktober 2011, 23:23:35 PM
Citat från: Walter skrivet 04 oktober 2011, 23:13:47 PM
Tänkbara anbudsgivare? Keolis, Veolia, Nettbuss? Nobina är väl inte aktuella. Trafikstart 9 mån efter tilldelningsbeslut låter kort om uppgifterna om investeringar är korrekta. Vid ett överklagande mycket svårt.

Några fordon som skall gas över av den vinnande entreprenören?

Keolis, Nettbus, Veolia och Arriva är de fyra troliga inlämnarna, alla dessa har ju spårtrafik "i huset"

Fordon som ägs av/finansierats av SL följer avtalet, gäller givetvis alla spårfordon.
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: buskörare skrivet 04 oktober 2011, 23:26:59 PM
Citat från: Walter skrivet 04 oktober 2011, 23:13:47 PM
Tänkbara anbudsgivare? Keolis, Veolia, Nettbuss? Nobina är väl inte aktuella. Trafikstart 9 mån efter tilldelningsbeslut låter kort om uppgifterna om investeringar är korrekta. Vid ett överklagande mycket svårt.

Några fordon som skall gas över av den vinnande entreprenören?

Vad jag har hört har Nobina hoppat av åtminstone block2, Täby/Roslagsbanan. För att dom inte kunde få ihop till att köra tåget. Huruvida dom lägger tågen på block1 på underentreprenör vet jag inte.
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Bussföraren skrivet 04 oktober 2011, 23:37:16 PM
Citat från: buskörare skrivet 04 oktober 2011, 23:26:59 PM
Vad jag har hört har Nobina hoppat av åtminstone block2, Täby/Roslagsbanan. För att dom inte kunde få ihop till att köra tåget. Huruvida dom lägger tågen på block1 på underentreprenör vet jag inte.

Nej, för Bromma finns det redan en avvecklingsgeneral utsedd
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Ersa skrivet 05 oktober 2011, 01:26:40 AM
Citat från: CR skrivet 04 oktober 2011, 22:29:33 PM
Det är enormt stora trafikområden vi pratar om här.

220 bussar och 80 tågenheter respektive 200 bussar och 100 tågenheter. Här pratar vi trafikavtal som kommer att ligga på mellan 800 och 900 miljoner per år i kontraktsvärde och där vinnande entreprenörer kommer att få investera i storleksklassen 6 - 700 miljoner i fordon. Detta räknat per trafikområde!

Tycker inte SL själva att de gjort kontrakten för stora, om ett av Sveriges största bussföretag nu inte ens klarar av att lägga bud? Ett tag var ju SL själva inne på att att minska sina stora upphandlingsområden. Vad hände egentligen?
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: buskörare skrivet 05 oktober 2011, 01:48:47 AM
Citat från: Bussföraren skrivet 04 oktober 2011, 23:37:16 PM
Nej, för Bromma finns det redan en avvecklingsgeneral utsedd

Så dom ger upp även detta område?
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 05 oktober 2011, 07:30:37 AM
Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2011, 01:26:40 AM
Tycker inte SL själva att de gjort kontrakten för stora, om ett av Sveriges största bussföretag nu inte ens klarar av att lägga bud? Ett tag var ju SL själva inne på att att minska sina stora upphandlingsområden. Vad hände egentligen?

Bra fråga. Fast å andra sidan - SL.s upphandlingar är så komplicerade i sig, att de mindre bolagen inte har möjlighet att lägga bud i alla fall. Sedan är ju frågan om man behöver göra det så komplicerat förstås...

Det är väl också en följd av att SL försöker minimera egen personal som kan något om trafik (alltså aktiv drift). Har man ingen sådan läggs ju ett väldigt tungt ansvar på entreprenören.  Då har man väl tyckt - och där kan jag väl ge dem viss rätt - att det är en fördel om den entreprenör som har trafiken i området också har spårtrafiken. Men egentligen bör ju sådant kunna lösas ändå. Vem som än vinner Roslagsbanan måste ju lämpligen försöka ha avtal om ersättningstrafik med den som kör trafik i Norrort. Det brukar nog ge sig av ekonomiska skäl (krav på inställelsetid etc). Just i Norrort kan jag väl också se en vits med att ha allt på samma avtal (blir ju även lättare att samordna för passning till tåg etc).

Däremot kanske vinsten med att slå ihop Bromma/Solna/Sundbyberg med tvärbanan och saltsjöbanan är mer tveksam. Tvärbanan går ju lika mycket i Keolis nuvarande områden som i B/S/S. De första 5-6 åren av kontraktet hade det ju dessutom onekligen varit en stor fördel om Saltsjöbanan hade ersättningstrafikansvar med Keolis i Nacka/Värmdö, än om någon som nu kommer ha bussarna i Lunda eller Råsta (även om det väl är rätt stor chans att Keolis tar hem det här kontraktet också) ska stå för ersättningstrafiken. skulle inte förvåna mig om man ändå gör en förfrågan till Keolis för mer kortare ersättningar (om någon annan vinner Bromma) - det blir ju billigare för alla - inte lätt att komma med bussar genom stan för att ersätta Saltsjöbanan i högtrafik bland annat...Kan nog lätt bli en timme i körtid bara för att transportera ersättningsbussar ut till Saltsjöbaden...

Det kan ju också verkligen frågas om man gör så mycket vinst på att skapa ett gigantiskt trafikområde genom att slå ihop Bromma och Solna/Sundbyberg. Visst, en del tomkörningar tjänar man in. Men dels passerar ju nästan alla linjer Spånga stn i Brommaområdet, dels går det nästan att ordna så att alla ingående turer tommar från Spånga - med någon minuts körtid till Lunda. Bromma har ju också relativt sett inte så stor utökning av trafiken i rusningstid - så vinsten är ju större för Solna/Sundbyberg - men då skulle man ha byggt en större depå i Lunda - som det är nu fyller ju Brommabussarna garaget - så vinsterna blir inte så stora. Givetvis kan man göra vissa minde växlingar (några ut/ingående på 113, 118  och 512). Men då tillkommer ju problemet med att det inte är så lämpligt med ledbussar i Bromma...Förvisso kan man väl övergå till mer boggibussar även i S/S, men det är ju inte helt självklart att vinsten blir så stor med en sammanslagning. Dessutom innebär ju detta system med att ta betalt per passagerare i så här stora trafikområden att man nog får betala en rätt stor riskpremie.

Edit: språkliga korrigeringar


 


Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: CR skrivet 05 oktober 2011, 14:55:26 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2011, 23:14:18 PM
Har jag förstått det rätt att tilldelningsbeslut för både block 1 och 2 torde komma den 22 november?
Så är det sagt från SL:s sida. Dock har SL nog tagit lite höjd, så man ska nog inte bli förvånad om Bromma-Råsta med banor redan kommer den 25 oktober och Norrort i november. För Bromma-Råsta blir det annars väldigt tight till trafikstart i augusti 2012.
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 05 oktober 2011, 18:43:37 PM
Citat från: CR skrivet 04 oktober 2011, 22:16:18 PM
Korrekt av buskörarare
I E20 ingår vad SL har kallat för block 1 och 2.

I det första ingår Råsta, Bromma, tvärbanan och Saltjöbanan. Trafikstart augusti 2012

I det andra ingår busstrafiken i Norrort samt Roslagsbanan. Trafikstart januari 2013


Hur tusan kommer Saltsjöbanan in i Råsta och Brommas område...
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 18:56:27 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 05 oktober 2011, 07:30:37 AM
Bra fråga. Fast å andra sidan - SL.s upphandlingar är så komplicerade i sig, att de mindre bolagen inte har möjlighet att lägga bud i alla fall. Sedan är ju frågan om man behöver göra det så komplicerat förstås...



Med mindre bolag räknas i detta fall de flesta av Sveriges 10 största företag i branschen och märk också att inte ens Sveriges största bussföretag kunde vara med i konkurrensen (antalet tågoperatörer att samarbeta med är ju begränsat)
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 18:57:25 PM
Citat från: buskörare skrivet 05 oktober 2011, 01:48:47 AM
Så dom ger upp även detta område?

Även?
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 05 oktober 2011, 20:57:18 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 18:56:27 PM
Med mindre bolag räknas i detta fall de flesta av Sveriges 10 största företag i branschen och märk också att inte ens Sveriges största bussföretag kunde vara med i konkurrensen (antalet tågoperatörer att samarbeta med är ju begränsat)
Instämmer i det - men såg problemet i E19 med N/V och S/H/B att det i det ena fallet bara kom in tre anbud och i det andra två. En orsak är givetvis att det tar så pass mycket resurser att lägga ett sl-anbud. Det är ju viss skillnad även i vanliga fall på SL:s förfrågningsunderlag och de linjepaket som är ute från de mindre länstrafikbolagen.

Här räknar nog därför några av de som lagt anbud på att priset (och förtjänsten) kommer blir rätt bra då konkurrensen blir mindre. Givetvis bra för det vinnande företaget, men kanske inte så sunt på sikt för trafikanterna...
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 05 oktober 2011, 21:02:17 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 05 oktober 2011, 18:43:37 PM
Hur tusan kommer Saltsjöbanan in i Råsta och Brommas område...
Inte direkt, men tanken är (eller snarare var) att koppla ihop Saltsjöbanan med Tvärbanan. Nu blir det väl kanske inte så annat än indirekt (nu tycks ju gälla att man istället förkortar Saltsjöbanan till Sickla), men den som lever får se...
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 21:24:26 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 05 oktober 2011, 20:57:18 PM
Instämmer i det - men såg problemet i E19 med N/V och S/H/B att det i det ena fallet bara kom in tre anbud och i det andra två. En orsak är givetvis att det tar så pass mycket resurser att lägga ett sl-anbud. Det är ju viss skillnad även i vanliga fall på SL:s förfrågningsunderlag och de linjepaket som är ute från de mindre länstrafikbolagen.

Här räknar nog därför några av de som lagt anbud på att priset (och förtjänsten) kommer blir rätt bra då konkurrensen blir mindre. Givetvis bra för det vinnande företaget, men kanske inte så sunt på sikt för trafikanterna...

Redan de "gamla" N/V och H/B kontrakten var ju riktiga kassakor för Nobina.

SL anbuden är ju inte krångligare vad gäller själva trafiklösningarna utan allt omkring som kunde skalas bort utan att anbuden för det blev otydliga, nu är det ju snarare jurister och andra som kan vränga till svaren som anbudsgivarna behöver en masse istf trafikkunnigt folk.
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: buskörare skrivet 05 oktober 2011, 23:30:56 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 18:57:25 PM
Även?

Ja, dom ska ju ha hoppat av block 2 också.
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Carl Eric skrivet 06 oktober 2011, 18:52:48 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 05 oktober 2011, 21:02:17 PM
Inte direkt, men tanken är (eller snarare var) att koppla ihop Saltsjöbanan med Tvärbanan. Nu blir det väl kanske inte så annat än indirekt (nu tycks ju gälla att man istället förkortar Saltsjöbanan till Sickla), men den som lever får se...

Jag trodde att hela poängen var att SL ville ha en operatör till spårtrafiken som också kan köra ersättningstrafiken?
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 06 oktober 2011, 21:27:44 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 06 oktober 2011, 18:52:48 PM
Jag trodde att hela poängen var att SL ville ha en operatör till spårtrafiken som också kan köra ersättningstrafiken?
Ja, men inte helt. Enligt avtalet får man välja om man kör med buss eller tåg - utöver minimitrafiken. Så SL har faktiskt en lite djupare tanke en bara ersättningstrafik. Tanken är i en förlängning att man skall kunna planera busstrafiken som komplement till spårtrafiken etc.  Sedan måste ju spåroperatören ändå ordna med någon som sköter ersättningstrafiken (oavsett om det är det egna bolaget eller ej) - men givetvis är det ju en fördel att man då finns i samma trafikområde och också samma geografiska del. Här är väl just kopplingen med Saltsjöbanan och Västerort/Norrort inte helt optimal. Risken finns nog att den som vinner saltsjöbanan ändå kommer ha något slags underavtal med Keolis - helt enkelt för att det inte ska ta en timme innan akut ersättningstrafik på Saltsjöbanan kommer igång.
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Carl Eric skrivet 07 oktober 2011, 09:23:47 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 06 oktober 2011, 21:27:44 PM
Ja, men inte helt. Enligt avtalet får man välja om man kör med buss eller tåg - utöver minimitrafiken. Så SL har faktiskt en lite djupare tanke en bara ersättningstrafik. Tanken är i en förlängning att man skall kunna planera busstrafiken som komplement till spårtrafiken etc.  Sedan måste ju spåroperatören ändå ordna med någon som sköter ersättningstrafiken (oavsett om det är det egna bolaget eller ej) - men givetvis är det ju en fördel att man då finns i samma trafikområde och också samma geografiska del. Här är väl just kopplingen med Saltsjöbanan och Västerort/Norrort inte helt optimal. Risken finns nog att den som vinner saltsjöbanan ändå kommer ha något slags underavtal med Keolis - helt enkelt för att det inte ska ta en timme innan akut ersättningstrafik på Saltsjöbanan kommer igång.

Ser man på, det var mer än vad jag visste! Tack för informationen!

Då får man bara hoppas att det inte blir som senast då ett "bussföretag" körde tåg (Roslagsbanan) i Stockholm. Nämner inga namn men då en tur då bara räknades som inställd om det inte gick en ersättningsbuss så gick det väldigt många ersättningsbussar. Detta eftersom att det är billigare att köra en buss med 1 personal istället för ett tåg med 2 st.

Vi får väl se hur det blir...
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: homer skrivet 07 oktober 2011, 12:53:12 PM
Nobina och Roslagståg skulle väl vara en bra parter
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Karsten skrivet 07 oktober 2011, 13:02:48 PM
Citat från: homer skrivet 07 oktober 2011, 12:53:12 PM
Nobina och Roslagståg skulle väl vara en bra parter

Varför då?

Roslagståg har redan ett bussbolag inom "ägarkronan", ett bussbolag som visat sig driftiga och väldigt kunniga.
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Carl Eric skrivet 07 oktober 2011, 13:46:45 PM
Det skall bli intressant att se vilka företagssammarbeten som har sökt...
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Bussföraren skrivet 07 oktober 2011, 14:23:03 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 07 oktober 2011, 13:46:45 PM
Det skall bli intressant att se vilka företagssammarbeten som har sökt...

Ganska enkelt:

Keolis
Arriva
Veolia
Dessa tre har både buss o tåg "inom huset"

Nettbuss
Har tågverksamhet hos ägarbolaget NSB och systerbolaget Tågkompaniet
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: buskörare skrivet 07 oktober 2011, 22:53:36 PM
Citat från: Karsten skrivet 07 oktober 2011, 13:02:48 PM
Varför då?

Roslagståg har redan ett bussbolag inom "ägarkronan", ett bussbolag som visat sig driftiga och väldigt kunniga.
Vilket är det?
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 oktober 2011, 23:06:24 PM
Citat från: buskörare skrivet 07 oktober 2011, 22:53:36 PM
Vilket är det?

Eftersom Roslagståg ägs av Tågkompaniet och DSB och Tågkompaniet ägs av NSB, som också äger Nettbuss måste det vara Nettbuss som avses. DSB äger inget bussbolag sedan äventyrligheterna med Combus för cirka 10 år sedan.

Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Ersa skrivet 07 oktober 2011, 23:13:47 PM
Roslagståg ägs av DSB (Danske Statsbaner) och AB Svenska Tågkompaniet. Huvudägare är DSB.
AB Svenska Tågkompaniet ägs till 85% av NSB (Norges statsbaner) som ägs av norska staten.
NSB äger Nettbuss AS, som 1925–2000 hette NSB Biltrafikk AS.

Nettbuss AS äger i sin tur det svenska företaget Nettbuss AB, Nettbuss Sverige AB, Netbuss Express AB (Bus4you & GoByBus) samt Stadsbussarna Sverige AB (Gävle & Östersund).
(Lite osäker på exakt vilket av de två första som är det svenska moderföretaget)
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 oktober 2011, 08:32:57 AM
Citat från: Ersa skrivet 07 oktober 2011, 23:13:47 PM
Roslagståg ägs av DSB (Danske Statsbaner) och AB Svenska Tågkompaniet. Huvudägare är DSB.
AB Svenska Tågkompaniet ägs till 85% av NSB (Norges statsbaner) som ägs av norska staten.
NSB äger Nettbuss AS, som 1925–2000 hette NSB Biltrafikk AS.

Nettbuss AS äger i sin tur det svenska företaget Nettbuss AB, Nettbuss Sverige AB, Netbuss Express AB (Bus4you & GoByBus) samt Stadsbussarna Sverige AB (Gävle & Östersund).
(Lite osäker på exakt vilket av de två första som är det svenska moderföretaget)


DSB äger cirka 70 procent av Roslagståg men det är Tågkompaniet som är ansvariga för driften. NSB äger 100 procent av Tågkompaniet. Nettbuss Sverige är det svenska moderbolaget och Nettbuss Express ägs av Nettbuss Sverige. En mindre del av Nettbuss Express (cirka 10 procent) ägs väl fortfarande av tre privatpersoner.
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Ersa skrivet 08 oktober 2011, 13:05:45 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 oktober 2011, 08:32:57 AM
NSB äger 100 procent av Tågkompaniet.

Så är det givetvis. Även jag såg den siffran senare. Artikeln på Wikipedia (som var min källa) var tyvärr lite luddigt skriven.
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: buskörare skrivet 08 oktober 2011, 13:09:45 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 oktober 2011, 23:06:24 PM
Eftersom Roslagståg ägs av Tågkompaniet och DSB och Tågkompaniet ägs av NSB, som också äger Nettbuss måste det vara Nettbuss som avses. DSB äger inget bussbolag sedan äventyrligheterna med Combus för cirka 10 år sedan.

Tack!  :)
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 oktober 2011, 14:03:20 PM
Citat från: Ersa skrivet 08 oktober 2011, 13:05:45 PM
Så är det givetvis. Även jag såg den siffran senare. Artikeln på Wikipedia (som var min källa) var tyvärr lite luddigt skriven.

Ja, Wikipedia har en föråldrad uppgift om ägandet. Grundartrion Johansson-Malmberg-Nyström ägde fram till 2006 tidigare tillsammans 51-54 procent av aktierna och NSB resten. Fylkesinvest köptes ut av NSB tidigare. 2006 fick grundarna ett mycket bra bud från NSB och bestämde sig därför att sälja och övergå till andra arbetsuppgifter. Sven Malmberg jobbar dock fortfarande åt Tågkompaniet som konsult och hoppar även in som lokförare.



Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: homer skrivet 09 oktober 2011, 11:15:39 AM
Citat från: Ersa skrivet 07 oktober 2011, 23:13:47 PM
Roslagståg ägs av DSB (Danske Statsbaner) och AB Svenska Tågkompaniet. Huvudägare är DSB.
AB Svenska Tågkompaniet ägs till 85% av NSB (Norges statsbaner) som ägs av norska staten.
NSB äger Nettbuss AS, som 1925–2000 hette NSB Biltrafikk AS.

Nettbuss AS äger i sin tur det svenska företaget Nettbuss AB, Nettbuss Sverige AB, Netbuss Express AB (Bus4you & GoByBus) samt Stadsbussarna Sverige AB (Gävle & Östersund).
(Lite osäker på exakt vilket av de två första som är det svenska moderföretaget)


Det kan väl knappast anses vara en realistisk operatör för busstrafiken i norrort?
då måste väl ett samarbete med Nobina vara mer lämligt
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Lars skrivet 09 oktober 2011, 11:45:38 AM
http://citybus.piwigo.com/picture?/1424/category/18-sweden_sveriges_jarnvagsmuseum_2011 (http://citybus.piwigo.com/picture?/1424/category/18-sweden_sveriges_jarnvagsmuseum_2011)
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Karsten skrivet 09 oktober 2011, 12:35:29 PM
Citat från: homer skrivet 09 oktober 2011, 11:15:39 AM
Det kan väl knappast anses vara en realistisk operatör för busstrafiken i norrort?
då måste väl ett samarbete med Nobina vara mer lämligt

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter? Varför skulle inte Nettbuss vara realistiskt? Stadsbussarna i Gävle och Östersund går vad jag vet alldeles utmärkt. Nobina går utmärkt på vissa ställen också (typ Tyresö) och mindre utmärkt på vissa andra ställen (typ Norrtälje).
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Carl Eric skrivet 09 oktober 2011, 14:32:04 PM
Citat från: Lars skrivet 09 oktober 2011, 11:45:38 AM
http://citybus.piwigo.com/picture?/1424/category/18-sweden_sveriges_jarnvagsmuseum_2011 (http://citybus.piwigo.com/picture?/1424/category/18-sweden_sveriges_jarnvagsmuseum_2011)

Upplysning: det går att skylta upp på alla bussar med SLs BussPc installerad!
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: Ersa skrivet 26 oktober 2011, 22:59:16 PM
Citat från: CR skrivet 05 oktober 2011, 14:55:26 PM
Så är det sagt från SL:s sida. Dock har SL nog tagit lite höjd, så man ska nog inte bli förvånad om Bromma-Råsta med banor redan kommer den 25 oktober och Norrort i november. För Bromma-Råsta blir det annars väldigt tight till trafikstart i augusti 2012.

Har någon hört något om Bromma/Råsta+Banor, eller kommer det att bli lite tight?
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: F.Å skrivet 27 oktober 2011, 19:08:08 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 oktober 2011, 22:59:16 PM
Har någon hört något om Bromma/Råsta+Banor, eller kommer det att bli lite tight?

Tror inte att det var på agendan på detta styrelsemötet tyvärr. Står inte med på föredragningslistan i alla fall...

http://sll.se/sll/templates/meetingpage.aspx?id=56149
Titel: SV: När svar på Norrorts-upphandlingen?
Skrivet av: CR skrivet 29 oktober 2011, 14:36:54 PM
Tilldelningsbeslut kommer den 22 november på både Norrort-Roslagsbanan samt Bromma-Råsta-Tvärbanan-Saltsjöbanan.